فرقی ندارد که شما یک حرفه‌ای، و یا یک تازه کار باشید، مسئله‌ی قیمت گذاری محصول و یا خدماتی که ارائه می‌دهید، مهم‌ترین بخش بیزینس شما به حساب می‌آید که در نهایت کسب و کار شما را به سود می‌رساند. 

استراتژی قیمت گذاری چیست؟

بیایید قدم به قدم پیش برویم. همانطور که می‌دانید استراتژی به معنی راه‌، روش و یا به طور کلی ابزارهایی است که یک کسب و کار یا سازمان به جهت دستیابی به اهداف خود آن را تنظیم می‌کند.از آنجایی که رسیدن به درآمد به عنوان یکی از اهداف مهم هر بیزینسی به حساب می‌آید، تنظیم استراتژی و نقشه‌ی راه مناسب، به کسب و کار شما کمک می‌کند تا علاوه بر تثبیت جایگاه برند و پیدا کردن مخاطب هدف، به درآمد مد نظر نیز برسید. 

به معنای کلی، به پروسه‌ی ارائه خدمت یا محصول و دریافت هزینه از سوی مشتری و مخاطب خود، قیمت گذاری می‌گویند که عوامل بسیاری بر آن تاثیرگذار است. توجه داشته باشید که استراتژی‌های قیمت گذاری برای هر حوزه و شاخه از کسب و کار متفاوت است و هر کدام راه و روش خاص خود را دارد. 

اهمیت قیمت گذاری

شاید با این تعاریف با خود بگویید قیمت گذاری روی محصول یا خدمت آن طور که به نظر می‌آید سخت نباشد؛ اما دقیقا مشکل از جایی شروع می‌شود که متاسفانه برخی از صاحبان بیزینس زمان کمی را برای تعیین قیمت فرآورده‌ی کسب و کارشان قائل می‌شوند و همین علت باعث می‌شود تا از رقبا عقب بمانند و نتوانند به سود دهی مناسب برسند. در این مقطع است که اهمیت قیمت گذاری صحیح مشخص می‌شود. 

قیمت گذاری مناسب به مشتریان شما این امکان را می‌دهد تا بدانند آیا خدمت ارائه شده توسط کسب و کار شما، ارزش زمان گذاشتن واستفاده از آن را دارد یا خیر که برآورده کردن نیاز مخاطبتان در این مرحله، به حیات بیزینس شما کمک زیادی می‌کند؛ بنابراین سعی کنید ساختارها و سطوح قیمت بیزینس‌تان را هوشمندانه مدیریت کنید، زیرا زمان گذاشتن و سرمایه گذاری در قیمت گذاری به معنی سرمایه گذاری درآینده‌ی کسب و کارتان است. 

همانطور که قیمت گذاری مناسب و درست می‌تواند برای شما سود آور و خوب باشد، به همان اندازه قیمت گذاری اشتباه می‌تواند نابودکننده باشد؛ بنابراین کمک گرفتن از یک متخصص در این مرحله مهم ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید؛زیرا یک متخصص در زمینه‌ی قیمت گذاری، با در نظر گرفتن عوامل زیادی از جمله ارزش واقعی محصول، ارزش کسب و کار، مخاطب هدف، اهداف سارمان، تقسیم بندی مشتری‌ها و ارائه پیشنهادات متفاوت و… یک برنامه‌ی مناسب برای قیمت گذاری روی محصول‌تان ترتیب می‌دهد.

استراتژی‌های قیمت گذاری

قیمت گذاری مبتنی بر ارزش، یکی از مهم‌ترین بخش‌های استراتژی بازاریابی شماست اینکه با آنالیز مشتریان خود به این دیتا دست یابید که مخاطبان کسب و کارتان، چقدر حاضرهستند بابت خدمت ارائه شده توسط بیزینس شما پول بپردازند. دانستن این استراتژی‌ها به مدیران کمک می‌کند ارزش‌ واقعی محصول خود را بشناسند و طبق آن قیمتی منطقی ارائه دهند.

چند استراتژی رایج قیمت گذاری که می‌تواند به شما در ادامه‌ی مسیر کمک کند عبارت است از:

۱. قیمت گذاری رقابتی: این نوع قیمت گذاری به معنی تعیین قیمت بر اساس آنچه که رقبا تعیین می‌کنند است.

۲. قیمت گذاری نفوذی: به تعیین قیمت پایین برای ورود به بازار رقابتی و بعد افزایش قیمت محصول، قیمت گذاری نفوذی می‌گویند.

۳. قیمت گذاری مبتنی بر ارزش: همانطور که گفتیم، شناخت ارزش واقعی محصول شما نقش مهمی را در قیمت گذاری ایفا می‌کند. استراتژی قیمت گذاری مبتنی بر ارزش نیز به معنی تعیین قیمت براساس اینکه مشتری چقدر بابت چیزی که می‌فروشید ارزش قائل است، چیده می‌شود.

۴.  قیمت گذاری رهبر: تعیین قیمت گذاری در این روش به این صورت است که بیزینس‌ها قیمت محصولات پرفروش و پرطرفدار خود را با هدف مشتری زیاد، کاهش می‌دهند که به این ترتیب مشتری‌های سایر رقبا را هم به سمت خود جذب می‌کنند.

در آخر باید گفت تمام استراتژی‌های قیمت گذاری برای تمام کسب و کارها مناسب نیست و باید با بازار هدف شما مطابقت داشته باشد زیرا ممکن است استفاده از استراتژی اشتباه، حتی مشتریان بالفعل سازمان‌تان را دفع کند؛ حواستان باشد که شما با هدف فروش محصولتان استراتژی‌های بازاریابی می‌چینید پس باید برای انتخاب بهترین آنها، زمان و تحقیقات زیادی انجام دهید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian