چشم انداز رسانه های چاپی عربستان سعودی جدیداً با انتشار مجلات سبک زندگی پیشرفته Harper’s Bazaar Saudi و Esquire Saudi توسعه یافته. مجوز و ترویج این سرمایهگذاریها، آخرین مورد اضافه شده به استراتژی «چشمانداز 2030» محمد بن سلمان،ولیعهد سعودی است.
پرنسس نورا بنت فیصل آل سعود، یکی از اعضای ارشد کمیسیون مد عربستان سعودی، در یک بیانیه ای در همین مورد گفت:انتشار مداین پتانسیل را دارد که یک پلت فرم قوی برای روایت داستان استعدادهای مد و بومی عربستان سعودی و تشویق تبادل فرهنگی باشد.انتشار مجلات جدید کمیسیون مد یکی از 11 نهادی ، که بخش رو به رشد فرهنگی عربستان را تحت نظارت وزارت فرهنگ مدیریت میکند. این وزارتخانه بوراک چاکماک را به عنوان رئیس کمیسیون مد پادشاهی انتخاب کرد.چاکماک، رئیس سابق مد در دانشکده طراحی پارسونز در نیویورک، گفته که «ساخت KSA» (پادشاهی عربستان سعودی) را به عنوانیک بازیگر کلیدی در صنعت مد جهانی تبلیغ کند.
قبل از مارس 2021، بازار مجلات عربستان توسط نسخه های عربی مانند Harper’s Bazaar Arabia یا Vogue Arabia تامینمی شد. با این حال، نسخههای جدید سعودی محتوای داخلی نویسندگان سعودی را به نمایش خواهند گذاشت.به همین منظور، ناشر ITP Media Group در دبی، دفتر های تحریریه ای را در ریاض افتتاح کردند و نویسندگان زن سعودی مثل: علابلخی، لوبنا هدایت حسین و مریم مصلی و مشارکت کنندگانی مانند هالا الحاریثی، حیات اسامه، لطیفه بنت سعد و نوره الامری راسفارش داده است.یکی از فانوس های مد کشور و سردبیر مد Harper’s Bazaar Saudi، Marriam Mossalli، با وبلاگ خود و به عنوان رئیس تنهاشرکت مشاوره لوکس عربستان سعودی با “کلیشه های پیرامون زنان سعودی” در اینستاگرام مبارزه کرده است. او اولین کارشناس مدعرب بود که توسط میشل اوباما، بانوی اول سابق، به کاخ سفید دعوت شد.مصلی به دویچه وله گفت: «من شرکت خود را 10 سال پیش تأسیس کردم و شاهد پیشرفت کشور بودم.مصلی گفت: برای مدت طولانی، ما اصطلاحات مد را به زبانی متفاوت یاد میگیریم و از آن استفاده میکنیم، و از لباس یونانی “پپلوم” یا “جنس لباس” به عنوان نمونههایی برای کلماتی نام برد که مشابه عربی ندارند. “اکنون، میتوانیم شروع کنیم. قرار دادن یک واژه نامهبه زبان عربی.»رویدادهای فردی نشان می دهد که تغییر در حال حاضر در حال وقوع است. در ژانویه 2021، یک راهپیمایی مد لباس های برجسته،عبایی های مدرن و باز را به نمایش گذاشت (لباس های مشکی کاملاً بسته که معمولاً توسط زنان پوشیده می شود) که امکان دیدن قوزک پا را فراهم می کرد و چادرهای گشاد در مقابل تماشاگران با جنسیت مختلط در یک رویداد خصوصی در ریاض. هم عباهای باز و همتماشاگران با جنسیت مختلط در گذشته غیرقابل تصور بودند.
معرفی ۴ طراح لباس عربستانی آوانگارد:
آروا البناوی (ARWA AL BANAWI)
اروا البناوی که بانکدار سابق متولد جده بود، برند مد نوپای خود را در سال 2015 از گاراژ خانه تعطیلات والدینش در دبی با شعار “یکزن مناسب” افتتاح کرد. در حالی که برندهای غربی ارائه دهنده خیاطی قدرت روزانه برای زنان شاغل از قبل وجود داشتند، فقط تعدادکمی از آنها شکوفا شده بودند که اروا لبناوی فکر می کرد در بازار محلی او شناخته شود.
برند آروا یکی از برندهای شرکتکننده در فشن شو عربستان بود که قطعا تاثیر خوبی در صنعت مد و پوشاک عربستان خواهد گذاشت.آروا البناوی با ترکیب مد سنتی و غربی طراحیهایی جدید برای زنان عربستان عرضه کرده تا قدرت زنان فرهنگش را از راه برند خود به نمایش بگذارد.مجلات مشهور زیادی مانند: ووگ، ماری کلر، نیویورک تایمز و گرازیا درباره طراحیهای او نوشتند و طراحیهایش را با بالنساگا وآفوایت مقایسه کردند.البناوی با برندهایی زیادی همچون: آدیداس، لوی و پپسی همکاری داشته است. در سال ۲۰۱۹ جایزه طراح سال را از گرازیا استایل (GRAZIA STYLE AWARDS) دریافت کرد.
مشائل الرجحی (MASHAEL AL RAJHI)
این برند ترکیبی از لباس های اوت کوتور و استریت استایل (یا همان استایل خیابانی )را نشان میدهد .هدف از طراحی برای فشن شو عربستان ، ارائه لباسهای جایگزین عبای عربی برای زنان عربستان بوده .مشائل الرجحی بعد از اینکه در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه پادشاه سعود (King Saud University) فارغالتحصیل شد ،متوجه علاقهاش به فشن شد و دیپلم طراحی لباس را از انستیتوی استرالیایی هنر و مهارت در ریاض گرفت
.
این طراح لباس عربستانی سریعاً کالکشن طراحی فشن آماده زنانه و مردانه را با لیبل مشائل (MASHAEL) در سال ۲۰۱۳ مطرح کرد.
ریم الکنهال (REEM AL KANHAL)
ریم آل کانهال از ان زمانی که سنش کم بود میدانست که زندگی او برای همیشه با مد مرتبط خواهد بود، غریزه او برای پارچه، فرم ودرک عمیق از نحوه پیوند فرهنگ خود و دنیای مدرن، بسیاری از مجموعههای او را هدایت کرده است. او در عربستان سعودی به دنیا آمد و بزرگ شد.وی از دوران دانشجویی شروع به آزمایش مد کرد.تاپها و دامنهای ساده و شیک که زنان میتوانستند به طرق مختلف بپوشند، بخشی از فلسفه طراحی او بود که خطوط تمیز را بامنحنیهای پارچهای، ساختارهای تمیز با امکان آزادی فردی ترکیب میکند.ریم سپس دورهای را در «موسسه هنر و مهارت» در ریاض گذراند، جایی که دانش او در زمینه ساخت پوشاک پیشرفت کرد.
در سال 2010، یک سال پس از فارغ التحصیلی، ریم لیبل همنام خود را افتتاح کرد – Reem Al Kanhalریم یکی از طراحان لباس عربستانی مطرح با بیش از ۱۰ سال سابقه، ریم الکنهال است این طراح لباس عربستانی ، طراح مد مورد علاقه دینا الجهنی (کارآفرین مشهور عربستانی و سردبیر پیشین ووگ عربی) و لیاندرا مدین(نویسنده آمریکایی مجله مد) است.
حرفه با طراحی نعیمه (HERFAH BY NAEEMA)
این برند توسط طراح نعیمه الشحیل افتتاح شده.وی رویکردی عمیقاً شخصی برای طراحی دارد. هر تکه پارچه با بالاترین سطح مهارت، عشق و فداکاری انتخاب و ترکیب شده است. کار او نشان دهنده اعتقاد به داشتن عنصرانسانی است کههر قطعه حاوی درجه ای از کار دستی یا گلدوزی.نعیما فراتر از زندگی خود،در دنیای مد، مجموعه ای ویژه را ،برای بهره مندی از انجمن سرطان سینه زهرا طراحی کرده.
وی حامی گروه های غیرانتفاعی است که از توانمندسازی زنان در مرکز عربستان سعودی حمایت می کنند. ویاز صنعتگران زن منطقه ای به عنوان طراح استفاده می کند و آنها را تشویق می کند تا از تجربیات و میراث شخصی به عنوان الهامبخش کار خود استفاده کنند.این برند عربستانی که به عنوان بخشی از ترانک شو بهترینهای خاورمیانه نیز انتخاب شده است، در لبنان تولید و توسط ۴۰ زنعربستانی دوخته میشود .یک برند مد عربستانی هست که بر روی تجملات بیزمان و بدون زحمت تمرکز میکند ،که به سفارش ساخته شدهاند. اشتیاق او برای حمایت از صنعتگران به یک برند مد تبدیل شد با نام:Herfah by Naeema.