معرفی بوریس بیژن صابری:

بوریس بیژن صابری از پدری ایرانی و مادری آلمانی-ایرلندی به‌ دنیا آمد. او در این مصاحبه برای ما گفت که خانواده من از همان ابتدا برند پوشاک خودشان را داشتند و در یک کارگاه به تولیدات و طراحی‌های خود می‌پرداختند. در واقع پدر بزرگ من هم که در قزاقستان به دنیا آمده بود، با هنر خیاطیش برای افراد نظامی در زمان جنگ لباس می‌دوخت.
من از صحبت‌های بیژن این طور برداشت کردم که در همان ابتدای کودکی تنها تاثیر بصری او از طراحی و دوخت، چرخ خیاطی پدرش در آن زمان بود.

از این‌ رو، او علاقه‌مند شده بود گاهی اوقات آنچه را که در مورد یک طرح در ذهن داشت را به شکل ساده‌تر اجرا کند. اگر هم پارچه‌‌ای‌ در دست نداشت تغییرات خاص و خلاقانه را روی لباس‌های دست دوم انجام می‌داد. او درست در سن 14 سالگی به خلاقیت خود در زمینه‌ی طراحی لباس پی برد.
در واقع در گفتگو با بوریس به این موضوع اشاره کرد؛ داستان علاقه من به طراحی از یک باور عمیق درونی و جستجوی بیان لباس پوشیدن و استایل شخصی خودم سرچشمه می‌گیرد. همچنین او مطرح کرد؛ من نیاز داشتم با طراحی کانسپت و سبکی که در ذهن دارم، کشف کنم که چطور می‌خواهم لباس بپوشم و حتی آن‌ها را به تن دیگران نیز ببینم؛ زیرا هر لباسی را که مشاهده می‌کردم خلاء وجودیم را پر نمی‌کرد.

بیژن صابری با توجه به زادگاهش، آلمان، از دوران نوجوانی‌اش با فرهنگ‌های مختلف سروکار داشت. او می‌گوید: فرهنگ‌های وجود داشت که من به آنها علاقه‌ی خاصی داشتم و هنوز هم ادامه دارد. من در جایی بدنیا آمدم که گویی دهکده کوچک باوریابی است. نازی‌ها به راحتی پذیرای خارجی‌ها نبودند و از آن‌ها استقبال نمی‌کردند، اما من در دنیای متفاوت بعد از آن‌ها زندگی کردم.

بیژن صابری می‌گوید: علاقه‌ی من به اسکیت برد موجب شد از همان سال‌های نوجوانی در سال 1985 اسکیت را شروع کنم و تا به امروز هم حس پرشور اسکیت برد در من ادامه‌دار است. این ورزش نه تنها در زندگی من، بلکه به عنوان منبع الهام در طراحی‌هایم نقش بسزایی دارد.

این سبک خاص بوریس صابری باعث شده است که در این دوره با توجه به تغییرات سبک و سلیقه‌ی نسل زی، همچنان این قشر از مشتریان را در بین مخاطبین برند خود حفظ کند.

طراح با استعداد و تاثیرگذار ایرانی
بوریس بیژن صابری، طراح لباس ایرانی-آلمانی

تحصیلات آکادمی بوریس بیژن صابری

بوریس با وجود پیشینه خانوادگی و استعداد کودکی‌اش معتقد بود؛ برای ورود حرفه‌ای در دنیای مد و فشن باید به صورت آکادمی نیز از این رشته و صنعت آگاهی داشته باشد. او تصمیم گرفت تحصیلاتش در رشته طراحی را در دانشگاه بارسلونا ادامه دهد. از این رو لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته‌های طراحی مد، طراحی پارچه و دوخت به پایان رساند.

او در گفتگو با من بیان کرد، من برای تحقق یافتن باورهایم در زمینه طراحی باید به بارسلونا می‌رفتم؛ زیرا اونجا مکان خوبی برای احساس آزادی و داشتن یک سکوی عالی برای اسکیت بورد و صعود یک موفقعیت بزرگتر در زندگی من بود. همین طرز فکر او باعث شد با موفقعیت تحصیلاتش را در زمینه طراحی به پایان برساند و برند خودش را در بارسلونا تاسیس کند.

با وجود اینکه بیژن صابری مدت طولانی را در آلمان و اسپانیا زندگی کرده، اما معتقد است خلق و خوی ایرانی در وجودش جای گرفته است. در واقع بوریس می‌گوید من برخلاف یک سری از هنرمندان ایرانی خارج از کشور تمایل ندارم به طور مستقیم از هنرهای سنتی ایرانی مانند نقوش در لباس‌ها و طراحی‌هایم استفاده کنم. اغلب سعی می‌کنم به صورت کانسپتچوآل از فرهنگ ایرانی، آیتم‌هایی آوانگارد را ایجادکنم.

این طراح آوانگارد خلاق هر روز در جستجوی جایی برای کشف ایده‌های جدید و طرح‌های ناب از تلفیق فرهنگ‌های ایرانی-اروپایی خود است.

کالکشن آوانگارد بوریس بیژن صابری
ترکیب فرهنگ‌های ایرانی و اروپایی در کالکشن‌های آوانگارد بوریس صابری

نقش پررنگ چرم در کالکشن‌های بوریس صابری

بیژن در اسپانیا، به عنوان کشوری که در تولیدات چرم پیشتاز است، در کنار یک استاد چرم دوزی که مهارت زیادی در دوخت چرم داشت، رازهای کار با چرم را آموخت. این طراح می‌گوید من با خاطرات جنگ نازی‌ها بزرگ شده‌ام به همین خاطر وجود پارچه چرم یکی از کانسپت‌هایی است که به من کمک می‌کند تا با چرم و ترکیب آن با پارچه‌های دیگر آنچه را که در ذهن دارم درطراحی‌های آوانگارد خود به تصویر بکشم.

درنهایت بوریس، این طراح فشن با مهارتی که پیدا کرده بود، با کادر لابراتور چرم اسپانیا چرم شفاف را ابداع کرد. بعدها با آن چرم کلکسیون کت و شلوار و کیف و کفش خود را به تولید رساند و با همین کار خیلی از کلکسیونرهای مطرح جهان کارهای بیژن صابری را به عنوان یک اثر هنری گران‌بها خریداری می‌کردند.

کالکشن آوانگارد بوریس بیژن صابری
پارچه چرم شفاف در کالکشن کت‌وشلوار

ویژگی‌های خاص برند بوریس صابری و حضور در فشن‌شوهای پاریس

از کارهای بیژن صابری اینطور آشکار است که او با ماشین‌های صنعتی طرح‌های خود را به عنوان یک ایده خاص و ناب به نمایش می‌گذارد. به گفته منتقدان کارهای بوریس زمان و حدو مرزی ندارد یا متعلق به هزاران سال گذشته یا هزار سال آینده است.
طراحی‌های او ترکیبی از پارچه‌های گران قیمت و ترکیبات خلاقانه از مواد خاص است. این طراح تاثیرگذار با برش‌های نامتقارن که از چرم فشرده و ترکیب پارچه‌های متنوع همانند پوست بره که فرایند طبیعی را طی کرده و در طرح‌هایش اجرا می‌کند. در واقع محدودیت جنسی ندارد. او با یکسری تطبیق‌ها از لباس بیسیک مردانه برای زنان هم طراحی کرده است. که بیشتر طراحی‌های او ژاکت و بلوزهایی به همراه شلوارک‌های فاق بلند به دنیای فشن عرضه شده است.

جایگاه رنگ مشکی، خاکستری و خاکی در مجموعه‌های بوریس

رنگ مشکی‌، خاکستری و خاکی رنگ‌های اصلی برند بوریس است. علاقه بسیار بوریس صابری به رنگ مشکی به این خاطر است که این رنگ جلوه خاصی دارد و می‌توان با رنگ مشکی طراحی‌های پر شوری را ایجاد کرد. رنگ خاکستری و خاکی روشن درست بر عکس رنگ مشکی است. درواقع نقطه شروع و تنالیته هر دو رنگ از یک متریال درست شده است که با یکدیگر هم‌نشینی خاصی را ایجاد می‌کنند و رنگ برند بیژن صابری به این تناژ معروف است.

همین خلاقیت و هنر او باعث شده است که او در بین خانه‌های مد و برندهایی قرار بگیرد و کارهای وی در هر فصل در هفته‌‌ی مد پاریس به نمایش گذاشته می‌شود. درست فضایی که برای نمایش آثار طراحان پیشتاز و آوانگاردی که توانسته‌اند جایگاه خود را بین مخاطبان تثبیت کنند، او هم بهترین است. بوریس بیژن از طراحان هم نسل خود پیشتازتر می‌رود و به خوبی سلیقه‌ی نسل جدید را وارد محصولاتش می‌کند.

ترکیب رنگ مشکی و خاکی در کالکشن 11، 2023
ترکیب رنگ مشکی و خاکی در کالکشن 11، 2023
رنگ مشکی و خاکستری در مجموعه 11، 2023 در مشارکت با سالامون
رنگ مشکی و خاکستری در مجموعه 11، 2023 در مشارکت با سالامون

حضور برند Boris Bidjan Saberi در کت‌واک‌های هفته مد پاریس

نظر او را در مورد برگزاری هفته مد پرسیدم و در جواب پاسخ داد، به نظر من برگزاری هفته‌های مد یک پلتفرمی برای حضور طراحان در آنجا و به نمایش گذاشتن ایده‌ها و طرح‌هایشان است. مثلا لندن همیشه فرصتی بوده‌ است برای معرفی استعدادهای جدیدی که تازه وارد کار طراحی شده‌اند. در نقطه مقابل، میلان کلکسیون تجاری و لوکس برندهای معروف فشن را تسخیر کرده است.

او همیشه فکر می‌کرد که باید خود را در چنین پلتفرم‌هایی قرار دهد تا ایده‌های جدیدش را به نمایش همگان بگذارد. اگرچه در این راه بسیار تلاش کرده است، حالا او بر این باور است دیگر لزومی ندارد که برند خود را برای این پلتفرم‌ها سازگار کند. زیرا هر طراحی با خلق ایده‌های ناب جایگاه خاص خودش را در دنیای مد پیدا و تثبیت می‌کند.

به همین خاطر طبق نظر این هنرمند محبوبیت و تاثیرگذاری بین مردم برای او اهمیت بیشتری پیدا کرده است و حضور در هفته‌های مد برای او چندان دستاورد خاصی محسوب نمی‌شود و دوست دارد کالکشن 2023 خود را در دل استایل‌های خیابانی ونسل زی ببیند.

توصیف سبک آوانگارد و مفهومی این طراح ایرانی-آلمانی

او مانند یک هنرمند واقعی دنیا را مشاهده می‌کند و مفاهیم انتزاعی ذهن خود را با تلفیق مسائل سیاسی و اجتماعی در طراحی‌های لباس نشان می‌دهد. تفاوت سبک آوانگارد او بدین گونه است که اگرچه از برش‌های عجیب‌ و غریب الهام می‌گیرد، از کاربردی و پوشیدنی بودن آن کم نمی‌شود. در واقع بوریس بیژن صابری آثار هنری، تجربی و بسیار شخصی سازی شده را خلق می‌کند. این برند چندان به ترندها کاری ندارد و حتی بوریس می‌گوید اگر از من درمورد ترندها بپرسید، نمی‌دانم مد روز چیست.

این طراح مفهومی در پاسخ به من گفت به هر قدمی که در این راه برداشته‌ام و بیش از همه این موضوع که هنوز این خانه مد پابرجاست، افتخار می‌کنم. تیم من طبق باورها و ارزش‌هایمان سخت کار می‌کنیم تا محصولی قوی و خوش ساخت به دنیا مد هدیه دهیم.

آیتمی با هنر مفهومی و سبک آوانگارد بوریس بیژن صابری
آیتمی با هنر مفهومی و سبک آوانگارد بوریس بیژن صابری
آیتمی با هنر مفهومی و سبک آوانگارد بوریس بیژن صابری
آیتمی با هنر مفهومی و سبک آوانگارد بوریس بیژن صابری

هنرمندان آوانگارد مورد علاقه بوریس بیژن صابری

برای من جالب بود که بدانم چه هنرمندان آوانگاردی برای این طراح ایرانی منبع الهام است. بوریس گفت در طول حرفه‌ی هنری خودش هنرمندانی چون Joseph Beuys که یک نقاش، مجسمه‌ساز و هنرمند گرافیک آلمانی، در تلفیق متریال مختلف و غیرمتعارف در خلق تجارب هنری برای من الهام بخش بود.
طراحان و موزیسین‌های دیگری چون Guy Calaf ،Andy Goldsworthy ،Ben Frost که در ساخت موسیقی کالکشن‌های خود با او همکاری کرده است، همچنین Geza Schon، بوریس در تولیدات عطر به ایده‌پردازی و همکاری با او پرداخته است و Robert del Naja به عنوان هنرمندان مفهومی نام برد.

تلفیق متریال مختلف در لباس‌های عجیب و خاص برند بوریس بیژن صابری
تلفیق متریال مختلف در لباس‌های عجیب و خاص برند بوریس بیژن صابری

کالکشن 2023 بوریس صابری، بازتاب شرایط سیاسی و اجتماعی دنیا

بوریس می‌گوید من همیشه جامعه را از نظر سیاسی و اجتماعی از نظر آنچه در سطح جهانی اتفاق می افتد و جامعه به کجا می رود مشاهده می‌کنم. سپس به عنوان یک هنرمند آنچه را که می تواند به جهان پیشنهاد کند، را به دنیا منعکس می کنم.این طراح تاثیر گذار اعتقاد دارد که گاهی وقت‌ها سخت است که زیبایی جلوه‌های هنری را در جهان به ارمغان بیاوریم، زمانی که جهان در جنگ یا در شرایط فاجعه بار است. در این صورت من تنها سعی می‌کنم به روشی که می‌توانم از چنین شرایط‌هایی حمایت کنم.
تعبیر دیگری که می‌توان از مجموعه لباس‌های 2023 برند بوریس صابری داشت، نمادهای اعتراضی است که حس آن از طرح و برش‌های آیتم‌ها به مخاطبین منتقل می‌شود.

ست جین کاربردی و کژوال مورد پسند جوانان در کالکشن 2023 بوریس
ست جین کاربردی و کژوال مورد پسند جوانان در کالکشن 2023 بوریس
سرهمی کارگری جین کالکشن 2023
سرهمی کارگری جین کالکشن 2023

منبع الهام سبک هنری بوریس بیژن

زمانی که از بوریس در مورد سبک هنری و منبع الهام طراحی‌هایش پرسیدم، پاسخ او این بود سبک من ثمر‌ه‌ای از احساس و دیدگاه خودم از اشکال و اندازه‌ها و فرهنگ‌های خیابانی است که من با آنها زندگی کرده و در آن بسیار عمیق شده‌ام. آیکون‌هایی مانند اسکیت بورد، موسیقی پانک،راک، هیپ هاپ و صد البته میراث من نیز از دو منطقه جغرافیایی متفاوت بخشی از این سبک آوانگارد است.

بازی با اعداد در کالکشن‌های بوریس صابری

بوریس بیژن به قدرت و جادوی اعداد بسیار معتقد است. به گونه‌ای طبق نظر وی، اعداد برای ما یادآور اتفاقات مهم زندگی‌مان هستند. درنتیجه هریک از اعداد دلخواه و مورد علاقه خود را روی دستش خالکوبی کرده است و حتی در ایجاد پترن و برش بر روی لباس‌ها از اعداد الهام می‌گیرد.
همانطور که این طراح خلاق به عدد 11 اشاره می‌کند که تاریخ روز تولد او است. و از آن به عنوان بهترین عدد در زندگی و موقعیت کاری خود یاد می‌کند.

کالکشن 11 در پاییز و زمستان 2023
کالکشن 11 در پاییز و زمستان 2023
بوریس بیژن صابری با خالکوبی اعداد
بوریس بیژن صابری با خالکوبی اعداد

همکاری کالکشن 2023 بوریس بیژن صابری با برند Salomon

این طراح تاثیرگذار فشن در تحصیلات خود سابقه‌ی طراحی کفش را داشته و برند” BorisBidjanSaberi” به تولیدات کفش‌های خاص، کتونی‌ها و بوت‌هایی به سبک پانک پرداخته است. از نظر بوریس برند سالامون بهترین برند کفش مردانه و زنانه‌ای است که او می‌توانست با آن همکاری کند. از این‌رو برند طراح ایرانی-آلمانی و سالامون همکاری‌هایی را در زمینه طراحی با هم آغاز کرده‌ بودند.

این دو برند برای همکاری‌های کفش ورزشی متعدد با محوریت مدل‌هایی مانند Speedcross 4 و Bamba، به هم پیوسته‌اند و حتی Snowboards با نسخه محدود را بیرون آورده‌اند. تلفیق هویت هردو برند مد، ویژگی‌هایی چون ورزشی و راحت بودن، خیابانی و پانکی بودن را به نمایش گذاشتند.

اخیرا برای کالکشن بوریس بیژن صابری 2023 همکاری جدیدی بین Boris Bidjan Saberi و Salomon شکل گرفته است و دوباره محصولاتی شامل کفش و پوشاک را ارائه کردند. اسنیکرزهایی کاربردی با زیره‌ای ضخیم و نقش زیگزاگ کنار آن با نوشته‌ای سفید رنگ مناسب پیاده‌روی‌های طولانی هستند.

نماد و عدد 11 همچنان در طراحی کالکشن بوریس بیژن صابری نقش پررنگ دارد و با سالامون نام این مجموعه را ” Bouldering Athletic ” گذاشتند.

بوریس، این طراح با استعداد، در مورد این همکاری می‌گوید که بسیار مفتخر هستم که با برند سالامون کار می‌کنم. برای من از همان ابتدا این یک پیشنهاد خارق العاده‌ای بود که به عنوان طراح محصولات شخصی‌سازی شده از طرف برند سالمون انتخاب شوم. این کالکشن یکی از بهترین همکاری‌های من در این زمینه خواهد بود و در آینده هم ادامه خواهد داشت.

طراحی کالکشن ورزشی 2023 بوریس بیژن صابری و سالامون
طراحی کالکشن ورزشی 2023 بوریس بیژن صابری و سالامون
طراحی کالکشن ورزشی 2023 بوریس بیژن صابری و سالامون
طراحی کالکشن ورزشی 2023 بوریس بیژن صابری و سالامون

نظر بوریس صابری نسبت به حضور تکنولوژی در دنیای هنر

در مصاحبه با بوریس، به عنوان یک طراح آینده‌نگر درمورد حضور فناوری در دنیای فشن و طراحی پرسیدیم که این طراح آوانگارد مد معتقد است؛ احساس، چشیدن، بویایی و لامسه حواس مهم انسان هستند که نه پاک می‌شوند و نه جایگزین می‌گردند. من سعی میکنم حواس و ارزش‌های طبیعی انسانی را بسیار عمیق زندگی کنم. همینطور سعی می‌کنم آنها را در تمام کارهایم اجرا کنم به خصوص در طراحی‌هایم به مخاطبان نشان دهم.

به طور کلی او از فناوری‌های جدید و قدیمی در کارهایش استفاده می‌کند، اما اغلب به سراغ تکنیک‌های قدیمی و کاردستی می‌رود، زیرا هیچ چیز جای خلاقیت ذهن و هنر دست انسان را نمی‌گیرد.

بوریس بیژن صابری طراح خلاق که در 5 سال گذشته یکی از طراحان مطرح در زمینه آوانگارد پیشتاز و در صدر جدول طراحان معروف قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian