کامیلا شاند که سال ۱۹۴۷ در خانواده‌ای از طبقه بالا به دنیا آمد، حالا ملکه جدید بریتانیا است

کامیلا پس از پیوستن به خانواده سلطنتی بیشتر مورد استقبال مردم بریتانیا قرار گرفت- AFP

ملکه کامیلا روز شنبه ۶ مه، در کنار شاه چارلز سوم، همسرش، که ۱۸ سال است با او ازدواج کرده، طی یکی از رویدادهای بحث‌انگیز امسال، اگر نگوییم دهه، تاج‌گذاری کرد. او با پوشیدن ردایی که بروس اولدفیلد شیک‌پوش بریتانیایی و دوست قدیمی خانواده سلطنتی طراحی و کفش‌هایی که الیوت زد، طراح بریتانیایی، از همان پارچه ابریشمی درست کرده بود، در نقش جدیدش به‌خوبی ظاهر شد.

به گزارش یورونیوز، کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای فاش کرد «تزئین لباس تاج‌گذاری» که به احتمال زیاد برای آن بسیار برنامه‌ریزی شده بود، «دسته‌‌گل‌های ظریفی از گل‌های وحشی انتزاعی از مزارع و باغچه‌هاها دارد: زنجیر گل مروارید، گل سرده، گل مامیران و گل آناغالیس قرمز که نشان‌دهنده علاقه پادشاه و ملکه به طبیعت و ییلاقات بریتانیا است». چشم‌انداز بروس اولدفیلد در طراحی لباس، خلق لباسی پیچیده و مدرن بود تا در جزئیاتش هم سبک و شخصیت ملکه را به نمایش بگذارد.

کامیلا شاند که سال ۱۹۴۷ در خانواده‌ای از طبقه بالا به دنیا آمد، ملکه جدید بریتانیا است. او به دلیل رابطه‌اش با پادشاه جدید با جنجال‌هایی روبرو بود، اما با توجه به نتایج نظرسنجی‌ها که نشان می‌دهند محبوبیت او پیش از تاج‌گذاری به طور قابل‌توجهی افزایش یافته، به نظر می‌رسد او توانسته است تصویر خود نزد مردم را بازسازی کند.

زندگی الماسی

او از بسیاری جهات به دلیل پیشینه و توانایی‌اش در اجرای قوانین و توجه به افکار عمومی، یک ملکه ایده‌آل برای بریتانیا به حساب می‌آید. کامیلا اوایل سال ۲۰۲۳ تصمیم‌ گرفت در تاج خود از الماس بحث‌انگیز کوه نور که نزدیک به ۱۷۵ سال جزء اصلی جواهرات سلطنتی بریتانیا بوده است استفاده نکند و برای این تصمیم ستایش شد. این الماس مدت‌ها است که با ادعاهای مالکیت محل مناقشه است و برخی آن را غنیمتی از گذشته استعماری اغلب بحث‌انگیز بریتانیا می‌دانند و از این رو، انتخاب کامیلا برای استفاده نکردن از آن در فضای سیاسی کنونی انتخاب درستی بود.

ملکه کامیلا.jpg

در عوض، او تاج ملکه مری، ملکه سابق، را انتخاب کرد؛ ملکه مری همسر شاه جورج پنجم بود و سال ۱۹۱۱ همراه او تاج‌گذاری کرد. در واقع، کامیلا با انتخاب نکردن تاجی جدید مخصوص خود، روش ملکه‌ها و ملکه‌‌همسرهای پیش از خود را ادامه نداد و سنت‌شکنی کرد. کاخ باکینگهام دلایل این تصمیم را کارآیی و پایداری ذکر کرد.

از لحاظ تاریخی، کامیلا همیشه انتخاب‌هایی نوآورانه‌ داشته که منعکس‌کننده ریشه‌های او در طبقه‌ بالا است. او به جای اینکه بر ظاهری که تا حدودی «دختر جامعه» ارائه می‌دهد تکیه کند، برای تثبیت شخصیت خود تا حدی از طریق لباس به‌عنوان یک چهره محکم در بریتانیا و در سراسر جهان روی آورد.

طبقه بالا، طبقه پایین

کامیلا وقتی فقط چهار سال داشت، سال ۱۹۵۲ در مراسم عروسی عموی محبوبش، جرمی کوبیت، با دایانا دوکین به دنیای طبقات بالای جامعه وارد شد. او و خواهر کوچک‌ترش، آنابل، در این مراسم ساقدوش عروس بودند و این مراسم یکی از پرخبرترین حوادث آن سال در صفحات اجتماعی روزنامه‌ها بود.

کامیلا و شاهزاده چارلز.jpg

از آن زمان، او یک زندگی معمول طبقه بالایی داشت. گایلز برندرت، زندگینامه‌نویس، دوران کودکی او را چنین توصیف می‌کند: «اغلب می‌گویند دوران کودکی کامیلا به نوعی مانند انید بلایتون بوده است.» اما در واقع، دوران کودکی او از این هم باشکوه‌تر بود. فرزندان انید بلایتون اساسا بچه‌های طبقه متوسط بودند و شاندها بدون شک، به طبقه بالا تعلق داشتند. شاندها موقعیت و کمک داشتندــ کمک در خانه، کمک در باغ، کمک به کودکان. اشراف‌زاده بودند. آن‌ها باغ خود را برای جشن تابستانی در اختیار انجمن حزب محافظه‌کار محلی می‌گذاشتند.

کامیلا در سال ۱۹۶۵ به همراه ۳۱۰ زن جوان بلندپایه دیگر دختران‌ دم‌بخت آماده ورود به اجتماع بودند. او در سال ۱۹۷۳، مدتی پس از اینکه در چند شغل مختلف کار کرد، با سرتیپ اندرو پارکر بولز، افسر سابق ارتش بریتانیا، ازدواج کرد.

آن جشن که در کلیسای گارد لندن برگزار شد و پس از آن پذیرایی در کاخ سنت جیمز صورت گرفت، کاملا یک عروسی اجتماعی [ازدواج بر اساس هنجارهای تاریخی یک جامعه معین] بود، با مهمانانی ازجمله ملکه مادر، شاهدخت آن و شاهدخت مارگارت. لباس کامیلا متناسب با جایگاه او بود و اگرچه نسبتا ساده محسوب می‌شدــ به‌ویژه در مقایسه با لباس باشکوه دایانا، همسر اول چارلزــ پیام درستی را نشان می‌داد.

زندگی‌های جدا

اگرچه کامیلا و اندرو تا سال ۱۹۹۵ زن و شوهر بودند و دو فرزند داشتند، ظاهرا سال‌ها جداگانه زندگی می‌کردند و به‌طور گسترده گزارش شده است که رابطه عاشقانه ملکه فعلی با شاه چارلز هرگز به پایان نرسید.

در عکسی که سال ۱۹۷۲ گرفته شد، کامیلا لباس مناسبی پوشیده است، اگرچه چندان خیال‌انگیز نیست. او از چاپ و رنگ‌های مد دهه ۱۹۷۰ــ و همچنین مدل موــ استقبال می‌کرد و برای آن بازی چوگان، جایی که در عکس یادشده در حال صحبت کردن با شاهزاده چارلز دیده می‌شود، عالی به نظر می‌رسید.

نامزدی شاهزاده چارلز و کامیلا.jpg

شاهدخت دایانا سال‌ها به‌عنوان نماد عالی مد معرفی می‌شد اما کامیلا در لحظات اولیه حضورش در کانون توجه، تمجیدهای مشابهی دریافت نمی‌کرد. در حالی که چارلز به دلیل لباس‌های اغلب شیک خود، حتی در موقعیت‌های غیررسمی، شهرت دارد، کامیلا همیشه برای لباس پوشیدن رویکرد ملایم‌تری در نظر گرفته است‌؛ البته تعجبی هم ندارد، زیرا او تا سال ۲۰۰۵ وارد خانواده سلطنتی نشده بود. این موضوع در یک عکس مشخص است؛ عکسی در سال ۱۹۸۰، زمانی که کامیلا همراه دیانا از مسابقات لودلو بازدید کرد؛ هر دو آن‌ها لباس نسبتا معمولی به تن دارند، اما انتخاب کامیلا که لباسی گشاد و روسری بسته به کیفش است، او را در مورد لباس‌ راحت‌تر نشان می‌دهد.

از نگاه مردم

با این حال، در اواخر دهه ۱۹۸۰ و دهه ۹۰، او به دلیل رابطه‌اش با چارلز بیشتر شناخته شد و در بیشتر موارد با لباس‌های شیک‌تری به تصویر کشیده می‌شد. سال ۱۹۸۹ در یک رویداد در لندن، او ژاکت سرمه‌ای بسیار شیکی با دکمه‌های طلایی‌ــ طرح موردعلاقه چارلزــ را با کلاه سیلندرمانندی پوشید و احتمالا می‌دانست که قرار است از او عکس بگیرند.

کامیلا و چارلز.jpg

AFP

طبقات بالای بریتانیا به عشقشان به یونیفرم و کارهای بیرون از خانه معروف‌اند و برای کامیلا هم غیر از این نیست. او مدت‌ها است که طرفدار رویدادهای سوارکاری، از جمله شکار بوده است و در عکسی در سال ۱۹۹۵، با ژاکت، کلاه و شلوار سوارکاری درست مانند بقیه اعضای نجیب‌زاده‌ هایگروهانت [اقامتگاه خانوادگی شاه چارلز سوم و ملکه کامیلا در جنوب‌غربی تتبری در گلسترشایر انگلستان] به نظر می‌رسد.

چاپلوسی یا تقلب؟

مسلما یکی از بحث‌انگیزترین بخش‌های رابطه کامیلا با چارلز که در سال ۱۹۹۵ رسمی شد، تصمیم شاید ناخواسته او برای تغییر سبک پوشش برای بیشتر شبیه‌شدن به دایانا، همسر چارلز، بود.

پس از جدایی چارلز و دایانا در سال ۱۹۹۴، شاهدخت فقید در مراسمی در گالری سرپنتاین لندن، در همان روزی که چارلز علنا تایید کرد که در مدت ازدواجشان به او خیانت کرده است، یک لباس مشکی نمادین پوشید که کارشناسان مد آن را «لباس انتقام» نامیدند. تصویر دایانا با شانه‌های برهنه و چاک دامن در لباسی که کریستینا استمبولیان طراحی کرده بود، روی صفحه اول بیشتر روزنامه‌ها رفت و او را به‌دلیل اینکه اخبار مربوط به رابطه چارلز را نادیده می‌گرفت، تحسین می‌کردند.

یک سال بعد در یک مهمانی در ریتز لندن، کامیلا برای اولین بار به عنوان دوست‌دختر رسمی چارلز با لباسی تقریبا مشابه لباس «انتقام‌جویانه» دایانا حاضر شد؛ حتی ترجیح داد آن را به روشی مشابه‌ــ یک گردن‌بند مرواریدــ تکمیل کند و جوراب شلواری مشکی برگزید که دیانا همیشه می‌پوشید.

این ظاهر توجه منتقدان مد جهان را به خود جلب کرد و یک تقلید ضعیف از سبک دایانا توصیف شد؛ این انتقادها باعث شدند تا کامیلا هویت خود در بخش سبک پوشش را پیدا کند.

گام‌به‌گام به‌سمت سبک خود

پس از آن رویداد، کامیلا بیشتر لباس سلطنتی (یا شبیه به لباس سلطنتی) «سنتی» می‌پوشید و لباس‌های یک‌رنگ انتخاب می‌کرد؛ مانند مجموعه‌ای صورتی با کلاهی همسان که برای یک عروسی اجتماعی در سال ۱۹۹۹ برگزید.

در مراسم ازدواجش با چارلز در سال ۲۰۰۵، کامیلا می‌دانست که باید با احتیاط قدم بردارد، زیرا جهان داشت اوج یک رابطه بحث‌انگیز و چندین دهه‌ای را تماشا می‌کرد. او دو لباس برگزید؛ اولی برای مراسم عقد که رابینسون ولنتاین، دو طراح لندنی، طراحی کرده بودند و ترکیبی از لباس و ژاکت سفید و کرم بود که با کلاهی از کارهای فیلیپ تریسی کامل می‌شد و برای مراسم پس از آن، یک کت گلدوزی‌شده آبی کم‌رنگ و طلایی روی یک لباس ابریشمی را، که باز هم رابینسون ولنتاین آن را طراحی کرده بودند، برگزید. سنجاق سر «پر طلایی» که خیلی در موردش نظر داده شد، طراحی دیگری از فیلیپ تریسی، فروشنده کلاه‌های زنانه، بود.

عروسی شاهزاده چارلز و کامیلا.jpg

کامیلا مانند همسرش چارلز، به عنوان بخشی از پیام سلطنتی «شرکت‌های عام با مسئولیت محدود در بریتانیا» (UK PLC) همیشه مشتاق به نمایش گذاشتن مارک‌های بریتانیایی بوده است و برای مجموعه لباس عروسی خود و بسیاری از لباس‌های بعدی‌اش کفش‌های پاشنه‌دار ال.کی. بنت (L.K. Bennett) واقع در لندن را انتخاب کرده است.

عروسی کامیلا و شاهزاده چارلز.jpg

از آنجایی که کامیلا پس از پیوستن به خانواده سلطنتی بیشتر مورداستقبال مردم بریتانیا قرار گرفت، به سبک شخصی خود اعتماد بیشتری پیدا کرد. او در زندگی جدید مانند شوهرش، برای هر مناسبتی لباس مناسب می‌پوشید؛ از جمله نمایشگاه گل چلسی در سال ۲۰۰۷ که در آن، برای لباس‌هایش از زمینه گل استفاده کرد اما آن را با خیاطی ماهرانه تطبیق داد تا باهوش اما محترم به نظر برسد.

تا سال ۲۰۱۸ در عروسی شاهزاده هری با مگان مارکل، کامیلا واقعا سبک خود را پیدا کرده بود. او با پوشیدن لباسی کاملا صورتی با کلاه پردار چشمگیر، مطمئن شد که در صحنه جهانی به عنوان نامادری داماد برجسته خواهد شد؛ این انتخاب لباس نشان‌دهنده احترام به زوج بود، نه دور کردن توجهات از آن‌ها.

کامیلا عروسی شاهزاده هری.jpg

بسیاری از مفسران می‌گویند چارلز و کامیلا به رغم راه دشوارشان تا ازدواج، یاران صمیمی به نظر می‌رسند. کامیلا مطمئنا احساسات چارلز و سبک‌های انتخابش را پذیرفته است؛ همان‌طور که عکسی از سفر اسکاتلند، جایی که خانواده سلطنتی معمولا بیشتر وقت خود را آنجا سپری می‌کنند، نشان می‌د‌هد؛ انتخاب پارچه پیچازی برای کت‌دامنش، مکمل کت چارلز است بدون اینکه از استحکام ظاهر او کاسته شود. هر بار که زوج سلطنتی به اسکاتلند سفر می‌کنند، کامیلا لباس‌های سنتی فاستونی چهارخانه می‌پوشد و این نشان می‌دهد که او عضوی واقعی از خانواده سلطنتی است.

کامیلا تشییع جنازه ملکه الیزابت.jpg

AFP

پس از مرگ ملکه الیزابت در سپتامبر ۲۰۲۲، کامیلا به عنوان یک شریک حمایتی برای چارلز ظاهر شد و در انتخاب‌ سبک خود هم به پختگی رسید. او هرگز چارلز را ترک نکرد؛ با لباس‌ سنتی مشکی عزاداری به او ملحق شد و با انتخاب‌هایی ظریف غم خود را نشان داد اما توجهات را از ملکه فقید یا شوهرش، پادشاه جدید، به سوی خود معطوف نکرد.

کامیلا پیش از تاج‌گذاری تا از زمان برگزاری آن، بدون شک به نقش آتی خود به عنوان ملکه فکر کرده است. ملکه الیزابت فقید به پوشیدن رنگ‌های روشن مشهور بود تا در میان جمعیت برجسته باشد و کامیلا از این روند فکری الهام گرفته است.

در یک مهمانی که هفته گذشته در کاخ باکینگهام برگزار شد، ملکه کامیلا یک کت قرمز با گل‌سر همسان‌ــ و بسیار چشمگیرــ را که با چکمه‌های مشکی، دستکش و کیف دستی تکمیل شده بود، انتخاب کرد. او بی‌شک پیام خود را به همه رساند و احتمالا اکنون که تاج بر سر گذاشته است، به استفاده از رنگ‌ها و قطعات جذاب ادامه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian