چه در حال ایجاد برندی برای یک محصول، خدمات یا شخص باشید، درک انواع خاص برندسازی و تفاوت‌های منحصربه‌فرد بین آن‌ها به شما کمک می‌کند تا استراتژی بهتری داشته باشید.
در حالی که متغیرهای خاصی وجود دارند که در همه انواع برندسازی ثابت می‌مانند، مثل شناخت بازار هدف، ساختن هویت برند یا ایجاد لوگو؛ شما باید به تفاوت‌های ظریف خاص حوزه خود توجه کنید. شناخت این تفاوت‌های ظریف نه تنها به شما کمک می‌کند تا یک برند هدفمندتر بسازید، بلکه باعث می‌شود تجربه مشتریان شما معتبرتر و مرتبط‌‌‌‌تر شود.

در اینجا رایج ترین انواع برندسازی برای کمک به شما در ایجاد برندی فراموش‌نشدنی مطرح شده است:

برندسازی محصول
برندسازی شخصی
برندسازی شرکت
برندسازی خرده فروشی
برندسازی جغرافیایی
برندسازی خدمات
برندسازی آنلاین
برندسازی آفلاین
برندسازی مشترک

۱٫ برندسازی محصول (Product Branding)

محصولات در اطراف ما هستند، هر کدام هویت یا شخصیت و هدف خاص خود را دارند، با استفاده از رنگ‌های استراتژیک برند، لوگوهای متفکر، شعارهای به یاد ماندنی و طراحی خلاقانه بسته‌بندی. برندسازی محصول نه تنها برای شناسایی محصولات خاص بلکه برای تأثیرگذاری بر ادراک، هم در بازار و هم در ذهن مصرف‌کنندگان به کار می‌رود.
برندسازی محصول که به خوبی اجرا شود می‌تواند به ایجاد آگاهی برند کمک کند و ممکن است خریداران را تشویق کند که محصول شما را صرفاً بر اساس زیبایی شناسی بخرند. البته ظاهر، همه چیز نیست. برندسازی محصول همچنین ریشه در احساسات و حسی دارد که مصرف کنندگان در استفاده از برند شما دریافت می‌کنند.
دستیابی به مخاطبان مناسب برای توسعه یک استراتژی برند موفق بسیار مهم است. علاوه بر این، درک روانشناسی رنگ، قدرت تایپوگرافی و تجربه طراحی متفکرانه و تعاملات واقعی، باید تصمیمات برندسازی محصول شما را شکل دهد.
از مثال‌های خوب برند رلف‌لورن هست که با تمرکز بر تیشرت‌های یقه‌دار در بازار توانسته تاثیر برجسته‌ای در اذهان به جا بگذارد که ما همگی با پولو_شرت می‌شناسیم.

پولو_شرت

۲٫ برندسازی شخصی(Personal Branding)

وقتی به برندسازی فکر می‌کنید، احتمالاً آن را به محصولات یا خدمات ربط می‌دهید، اما هر فردی نیز می‌تواند به عنوان برندی منحصر به فرد در نظر گرفته شود. این ترکیبی از مجموعه مهارت‌های خاص شما و تجربیاتی است که دقیقاً شخصیت شما و نحوه تعامل شما با جهان را شکل می‌دهد.
برندسازی شخصی در همه صنایع دیده می‌شود، اما بیشتر در میان سیاستمداران، موسیقی‌دانان، ورزشکاران، طراحان مد، بازیگران و تأثیرگذاران رایج است. با این حال، فقط مختص افراد ثروتمند و مشهور نیست. برندسازی شخصی موفق باعث می‌شود که شما از بقیه متمایز شوید و به شما یک مزیت رقابتی بدهد تا نه تنها شغل خود را ارتقا دهید، بلکه ادراکات مردم را نیز شکل دهید.
مانند انواع دیگر برندسازی، پرورش برند شخصی منحصر به فرد به ایجاد اعتماد، شکل دادن به شهرت و گشودن فرصت های جدید و هیجان انگیز کمک می‌کند. داشتن یک وب سایت حرفه‌ای، رزومه آنلاین و استفاده از گرافیک رسانه‌های اجتماعی متفکرانه می‌تواند به ایجاد شخصیت آنلاین شما کمک کند. فعال بودن در کانال‌های اجتماعی، شبکه سازی با سایر متخصصان در صنعت خود و مهمتر از همه، وفادار ماندن به خود بهترین راه برای ایجاد یک برند شخصی معتبر است.

اشلی گراهام _ Ashley Graham_

در صنعت اشباع شده مدلینگ، اشلی گراهام می‌درخشد.
او نه تنها یک مدل سایز بزرگ موفق است، بلکه توانسته از قدرت خود برای تقویت ذهنینت مثبت درباره تمام فرم‌های بدنی در صنعتی استفاده کند که به دلیل تمجید از مدل‌های باریک‌تر مورد انتقاد قرار می‌گیرد. او در اکانت اینستاگرامی خود همیشه با لوکی که به نمایش می‌گذارد، اثبات کرده شما با هر فرم بدنی که دارید زیبا هستید و لازم نیست شاخص‌های زیبایی بی‌ثبات را دنبال کنید.

Ashley Graham

۳٫ برندسازی شرکتی (Corporate Branding)

مشابه برندسازی محصول و شخصی، برندسازی شرکتی ایجاد هویت برند است، اما برای کل یک شرکت. درواقع مجموع کل بخش‌های یک نهاد شرکتی را در بر می‌گیرد و نه صرفاً محصولات یا خدمات منفرد. برندسازی شرکتی به استراتژی زیادی نیاز دارد زیرا باید تمام جنبه‌های شرکت (یا شرکت‌ها) را که شامل همه محصولات، خدمات مشتری، فرهنگ کارکنان و تأثیر بر بازار می‌شود را در نظر بگیرد.
زمانی که برندسازی شرکتی به خوبی انجام شود، می‌تواند تاثیرات ماندگاری داشته باشد و به رسمیت شناختن برند کمک کند. به همین دلیل است که ثبات به منظور پرورش اعتماد به برند و در عین حال شکل دادن به ادراک، رکن کلیدی دارد. چیزهایی مانند ارزش‌ برند، پیام برند، صدای برند و راهنمای بصری سبک برند نقش اساسی در توسعه هویت شرکتی معتبر دارند.
با توجه به ماهیت برندسازی مد، برندسازی شرکتی در تمام جنبه‌های آن استفاده می‌شود.

۴٫ برندسازی مشترک (Co-branding)

چه کسی دوست ندارد دو دوست خوب با هم باشند؟ بیایید یک رویکرد دیگر را در انواع برندسازی بررسی کنیم که دو برند مختلف را با هم ترکیب می کند – برندسازی مشترک.
برندسازی مشترک زمانی است که دو (یا چند) برند در یک مشارکت استراتژیک گرد هم می‌آیند تا آگاهی بیشتری از برند را برای همه طرف‌های درگیر به ارمغان بیاورند. علاوه بر این، گاهی اوقات وقتی دو برند نامحتمل با هم یکی می‌شوند، یکدیگر را به مخاطبان جدیدی معرفی می‌کنند. با استفاده از اعتماد برند محبوب، برند شریک نیز تضمین می‌شود، این نوع برندسازی برای همه مفید است.
نمونه کامل یک همکاری خوب، مجموعه کپسولی Kenzo X H&M در سال ۲۰۱۶ است. برند فرانسوی با نسل جدیدی از مصرف‌کنندگان بالقوه پیوندی ساخت در حالی که H&M از موقعیت برند خود به عنوان یک مقصد مد ترندی حمایت کرد: یک برندسازی مشترک برد-برد.

Kenzo X H&M

سخن نیمه پایانی

تا اینجا با ۴ مدل برندسازی آشنا شدید و دیدیم که هر یک به طور اختصاصی چه ویژگی‌ها و چه تاثیراتی دارند. حال در این دنیای بزرگ بیزینس مخصوصا در صنعت فشن باید استراتژی برند خود را با توجه به این مدل‌ها مشخص کنید؛ در غیر این صورت نمی‌توانید بقای کسب‌وکار خود را تضمین کنید.

در مقاله قبلی مربوط به برندسازی، ۴مدل از انواع برندسازی را بررسی کردیم و کاربردها و تاثیراتشان را یاد گرفتیم. اکنون برای آشنایی با انواع برندسازی در دنیای دیجیتال و فیزیکی امروزی ۵مدل دیگر را مرور می‌کنیم.

۵٫ برندسازی خرده‌فروشی(Retail branding)

فرض کنید برای خرید لباس به فروشگاهی رفتید که فضایش با رنگ‌های شاد پر شده، پرسنل با احترام با شما رفتار می‌کنند و به شما احساس امنیت می‌دهند، موسیقی پس‌زمینه آرامش بخشی پخش شده و با آن همراه هستید. تمام آیتم‌های مورد نظر در دسترس شما قرار دارند و انتخابات زیادی دارید که به راحتی می‌توانید پرو و ست کنید؛ آیا دوباره برای خرید به آن شعبه می‌روید؟ حالا علاوه بر این، مهم نیست که در کدام شعبه قدم می‌گذارید، همه فروشگاه‌ها یک شکل هستند و تجربه محیطی یکسانی را ایجاد می‌کنند. دقبقا این استراتژیک است و این برندسازی خرده فروشی است.
برای مغازه‌های فیزیکی، ایجاد یک تجربه در فضای تجربی فروشگاه می‌تواند گاهی مهم‌تر از محصولاتی باشد که می‌فروشید. چرا؟ زیرا این تداعی تجربی باعث شناخت برند و ارتباط مثبت (یا منفی) با برند شما می‌شود. همه این‌ها در احساسات و حسی که مشتریان هنگام ورود به فروشگاه شما دریافت می‌کنند، خلاصه می‌شود، چیزی که در هیچ جای دیگری قابل تقلید نیست.

retail branding

۶٫ برندسازی جغرافیایی(Geographical branding)

در مطالعه آشنایی با انواع برندسازی معمولا این نوع برندسازی مختص صنعت هتلداری و گردشگری است، هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد. معمولاً، برندسازی جغرافیایی می‌تواند به دو صورت کار کند. اولین مورد برای مکان‌های خاصی (شهرها، شهرک‌ها، کشورها، مناطق) است که می‌خواهند گردشگری را برای حمایت از اقتصاد محلی خود ترویج و تقویت کنند. اگر بخواهیم این مدل برندسازی را در صنعت فشن ببینیم می‌توانیم به فروشگاه‌‌های فلگ‌شیپ اشاره کنیم. چراکه فروشگاهی تاپ برند هست و در خیابان‌های اصلی شهر افتتاح می‌شود و بیشترین فروش را دارد، همینطور این فروشگاه به جذب توریست هم کمک می‌کند.
مورد دوم برای محصولات بسیار خاص است که فقط در مکان های خاص تولید می شوند، مانند آووکادو از مکزیک یا سیگار برگ از کوبا. این‌ها به عنوان نشانه‌های جغرافیایی (GI) شناخته می‌شوند و منبع و کیفیت محصولات خاص را با مشروعیت بخشیدن، اعتبار مکان خاص را تأیید می‎‌کنند.
هر کدام از شهرهای ایران لباس محلی و طرح پارچه خاصی دارند که معرف آن شهر هست مثلا قناویز یک نوع پارچه که در یزد بافته می‌شد یا چوقا از پوشش های مردان لر بختیاری و یا سوزندوزی های بلوچ که خیره‌کننده هستند. البته اگر توجه کافی به صنایع دستی کشور نشود کم‌کم به فراموشی سپرده خواهد شد.

سوزندوزی بلوچ
سوزندوزی بلوچ

۷٫ برندسازی خدمات (Service branding)

در مقایسه با انواع دیگر برندسازی که در این مقاله به آن پرداختیم، برندسازی خدمات لزوماً محصول مادی یا ملموسی ندارد، بلکه خدماتی است که ارائه می‌شوند. از آنجایی که بسیاری از خدمات نتیجه فوری ندارند، برندسازی آن‌ها دشوارتر است. به طور مثال شما قصد دارید مشاور در زمینه بیزینس مد شوید در قدم اول باید راهی برای جلب اعتماد مشتری پیدا کنید که خدمات شما می‌تواند روش‌های امروزی و اصولی را به مخاطب آموزش دهد و کسب‌وکارشان را به سمت بازارهدف مناسب سوق دهد. اما اگر سابقه‌ و تجربه‌ای در این زمینه نداشتید چگونه می‌توانید اعتبار بخرید؟ اینجاست که برندسازی خدمات نیازمند خلاقیت و استراتژی است.
از آنجایی که برندسازی خدمات بسیار تجربی است، تقریبا همیشه شامل روابط با مشتری می‌شود درهمین نکته، حضور فعال در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به روش‌های نوآورانه به خدمات شما آگاهی دهد.

۸٫ برندسازی آنلاین(Online branding)

برندسازی آنلاین به روشی اطلاق می‌شود که یک شرکت با استفاده از وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و هر چیزی که در اینترنت انجام می‌شود، خود را در بازار قرار می‌دهد.
با در نظر گرفتن این موضوع، تلاش‌های برندسازی آنلاین شما باید با هویت برند شما سازگار و همسو باشد. خواه این به معنای رویکرد طراحی وب‌سایت خاصی باشد که در پیش گرفته‌اید، سبک کمپین‌های بازاریابی ایمیلی یا حتی نام دامین که استفاده می‌کنید، همه آن‌ها باید دارای یک شخصیت باشند تا مشتریان برند شما را بشناسند و تجربه‌ای مشابه داشته باشند. _ حتی آنلاین

online branding

۹٫ برندسازی آفلاین(Offline branding)

برخلاف برندسازی آنلاین، برندسازی آفلاین به سادگی به هر چیزی که به صورت آفلاین اتفاق می‌افتد اشاره دارد. اگرچه ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم، باید به دارایی‌ها و مواد برند مشهود مانند کالا، بسته‌بندی، تبلیغات چاپی، بیلبوردها توجه شود. بازاریابی آفلاین همچنین می‌تواند شامل برنامه‌های پاداش وفاداری، مسابقات، رویدادها، فروش در پاپ آپ و تعاملات رو در رو باشد.
گاهی اوقات برندسازی آفلاین را می‌توان با تاکتیک‌های بازاریابی چریکی، استراتژی‌های بازاریابی خارج از چارچوب و هر فعالیتی که باعث جلب توجه مردم می‌شود برای جان دادن به برند، استفاده کرد.
برندسازی آفلاین از مرزها عبور می‌کند، زیرا به انواع دیگر برندسازی، از شخصی گرفته تا شرکتی مرتبط است و برای دستیابی واقعی به مشتریان به شیوه‌ای معتبر و معنادار، نیازمند تفکر خلاقانه است.

بعد از آشنایی با انواع برندسازی شما می‌توانید چند مدل را همزمان برای کسب‌وکار خود به کار ببرید. در برندینگ باید سعی کنید ارزشی برای مخاطبتان بسازید مخصوصا در مد که با وجود بازار رقابتی بسیار چالش برانگیز خواهد بود. مقاله زیر به یکسری از سوالاتی می‌پردازد که در صنعت برندینگ فشن با آن روبرو می‌شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.



واحد پول


fa_IRPersian