نهمین دوره سالانه نمایشگاه بین المللی پوشاک؛ ایران مد، در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران در پایتخت ایران برگزار شد.

در این نمایشگاه که از 14 تا 18 آذر ماه برگزار شد، 167 غرفه‌دار داخلی محصولات خود را از خرده‌فروشان و تولیدکنندگان پوشاک و لوازم جانبی گرفته تا شرکت‌های ماشین‌آلات و تولیدکنندگان نخ و پارچه به نمایش گذاشتند. شرکت‌های نرم افزاری ارائه دهنده راه حل‌های طراحی و مدیریت خرده فروشی نیز در این مراسم حضور داشتند.

به گفته علی مرادی، مدیر اجرایی این نمایشگاه، این رویداد با هدف تسهیل فرصت‌های تجاری داخلی و بین‌المللی برای شرکت‌های فعال یا علاقه‌مند به بازار مد ایران برگزار می‌شود.

وقایع دهه گذشته در صنعت مد ایران

در دهه گذشته، صنعت مد ایران با فضای اقتصادی به شدت ناپایدار و غیرقابل پیش‌بینی مواجه بوده است که عمدتاً به دلیل تحریم‌های بین‌المللی اعمال‌شده توسط سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر سر برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران است.

اگرچه برخی از تحریم‌ها برای مدت کوتاهی در دولت اوباما برداشته شدند، اما در دوره ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دوباره اعمال شدند. ارزش ریال ایران در آذر ماه در برابر دلار آمریکا به دلیل تأثیر همه‌گیری و تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران به پایین‌ترین حد خود رسید. گفت‌وگوها برای بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک، توافقی که منجر به لغو تحریم‌ها شد، در حال حاضر با دیدار دیپلمات‌های شش کشور با همتایان خود از ایران در وین، اتریش، ادامه دارد.

تحریم‌ها و بی‌ثباتی گسترده‌تر در بازار ایران منجر به افزایش سریع واردات کالای مد لباس شده است. خروج اخیر برندهای بین المللی که همزمان با لغو موقت تحریم ها وارد کشور شده بودند، چاره‌ای جز خرید برندهای ایرانی برای مصرف کنندگان باقی نگذاشت که بسیاری از آنها نیاز به مدرن‌سازی و حرفه‌ای شدن داشتند.

دکتر علیرضا جلیلی، استاد دانشگاه تهران و مشاور خرده‌ فروشی می‌گوید: “ما با گرد هم آوردن 170 خرده‌فروش با هدف ارتقای کیفیت خرده‌ فروشی هستند، CIFB (شورای برندهای مد ایران) را ایجاد کردیم”.

تاثیر تحریم‌های غرب بر برندهای مد ایرانی

تحریم‌های غرب باعث شده است که برندهای مد ایرانی منسوجات و مواد اولیه بیشتری را از تولیدکنندگان چین و ترکیه تهیه کنند. برندهای ایرانی همچنین برخی از تامین‌کنندگان پارچه را مجبور به تولید پارچه‌های با کیفیت بالاتر کردند، زیرا  تقاضای بازار به طور فزاینده‌ای رشد کرد.

علی بهرام پور، مدیر تولید کننده پوشاک مردانه کانی‌راش که غرفه‌ای نیز در این نمایشگاه داشت، می گوید: “چهار سال پیش نمی توانستم پارچه‌های باکیفیت پیدا کنم، اما اکنون کیفیت اکثر تولیدات داخلی از نمونه‌ی ترکیه‌ای آن بهتر است”.

در طول همه‌گیری، مصرف‌کنندگان ایرانی، مانند همه‌ی مردم دنیا، برای خرید محصولات مد به بستر تجارت الکترونیک و پلت‌فرم‌های خدمات مستقیم به مصرف‌کننده هجوم آوردند و سرعت رشد خرید آنلاین را افزایش دادند.

عبدالله طاهری، بنیان‌گذار بانی‌مد، یکی از بزرگترین خرده فروشان آنلاین پوشاک ایران، امسال را صرف جذب برندهای بیشتر به پلتفرم خود کرده است.

“در مقایسه اسفند 98 با اسفند 99، تعداد سفارشات دو برابر بیشتر شده بود. با این حال، ما همچنان در تامین لباس زیر زنانه، کاپشن و کفش بچه‌گانه مشکل داریم زیرا این دسته از محصولات به ماشین آلات تخصصی نیاز دارند”.

تعداد کمی از بازدیدکنندگان خارجی در نمایشگاه‌های مد و لباس ایران، به‌ ویژه در دوران همه‌گیری، شرکت می‌کنند. اما به گفته آرزو خسروی فارسانی، مدیر ارشد طراحی جواهرات درسا در ایران، برخی از شرکت‌ای بین‌المللی مستقیما با برندها ارتباط می‌گیرند. او به بازدیدکنندگان آلمانی که به این برند علاقه‌مند بودند اشاره کرد. وی گفت: “ما در آینده نزدیک محصولات خود را صادر خواهیم کرد”.

آرزو خسروی: “ما در آینده نزدیک محصولات خود را صادر خواهیم کرد”.

علاوه بر نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران در این ماه، چندین رویداد مد B2B دیگر نیز وجود دارد که اکوسیستم مد ایرانی متنوع‌تری را شامل می‌شود. از جمله نمایشگاه تهران Modex در مهر ماه و نمایشگاه خرده‌فروشی ایران در آبان ماه. اگرچه هفته مد تهران امسال برگزار نشد، اما هفته مد تکران متمرکز بر فناوری برگزار گردید.

به گفته بهرام شهریاری، نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، ارزش بازار مد ایران 8 میلیارد دلار است که بین 70 تا 80 درصد آن را محصولات داخلی تشکیل می‌دهد.

در ماه‌های اخیر گزارش‌ها مبنی بر ورود پوشاک بنگلادشی  که از سوی کشورهای اروپایی در زمان بیماری همه‌گیر مردود شده‌اند، منتشر شد .این البسه در بازارهای داخلی با قیمت پایین به فروش می‌رسد.

بر اساس گزارش Fibre2Fashion به نقل از افسانه محرابی، مدیرکل بازرگانی ایران، صادرات پوشاک ایران در سال گذشته 1399 (منتهی به 20 مارس 2021 در تقویم میلادی) به بیش از 113 میلیون دلار رسید که نسبت به سال گذشته 99 درصد افزایش داشته است. (معاونت صنایع بافندگی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران).

به گفته شهریاری، صادرات منسوجات و پوشاک ایران عمدتاً به دو کشور همسایه عراق و افغانستان است.

خیام عسگری، موسس مدرسه بازاریابی تهران،بیان داشت “کسب و کارهای پوشاک از سایر کشورهای بایستی از این نمایشگاه‌ بازدید کنند. زیرا وضعیت بازار ایران و برندهای ایرانی فقط در دو سال پیشرفت زیادی کرده است”.

با این حال، تحریم‌های مداوم، نوسانات نرخ ارز، قیمت‌های بی‌ثبات مواد اولیه و ممنوعیت ورود و خروج کالاها همچنان محیط بسیار ناپایداری را برای فعالان صنعت مد و خرده‌ فروشی محلی ایجاد می‌کند. با وجود این، بسیاری نسبت به فرصت‌های تجاری آتی خوش‌بین هستند، به خصوص اگر تحریم‌ها برداشته شوند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.



Currency


en_USEnglish