لباسهای پیپاچارا از مواد بازیافتی، از جمله در بطریهای آب، ظروف غذا، و چنگالها و قاشقهای پلاستیکی ساخته شده است
طراح نوظهور پیپاچارا ستاره هفته مد دبی
هفته مد دبی، که روز دوشنبه ۹ اکتبر (۱۷ شهریور) با بیش از ۲۵ طراح بهنمایندگی از بیش از ۱۲ کشور در دبی آغاز به کار کرد، با نگاهی ویژه به «مد پایدار» هدفی ورای خوشپوشی برای خودش و شرکتکنندگانش تعریف کرده است و ستارههای این هفته مد نیز بر همین اساس روی صحنه درخشیدند.
مجموعه جدید پیپاچارا، ترکیبی منحصربهفرد از پایداری زیستمحیطی و تجمل، یکی از مجموعههای چشمگیر امسال بود.
ژاکوب آبریان، بنیانگذار و مدیرعامل شورای مد عرب، گفت: «بسیار مشتاقیم مطمئن شویم که همه طراحان واقعا متعهد به مد پایدارند و به همین دلیل است که میخواهیم هفته مد دبی را در این فصل با پیپاچارا، طراحی که میشود گفت ۱۰۰ درصد پایدار است، آغاز کنیم.»
این طراح تایلندی، که در دنیای مد بهسرعت در حال رشد است، بر مسئله جهانی مصرف بیش از حد پلاستیک تمرکز دارد.
پیپاچارا، که لباسهایش از مواد بازیافتی، از جمله در بطریهای آب، ظروف غذا، و چنگالها و قاشقهای پلاستیکی ساخته شده است، درباره کارهای جدیدش گفت: «مجموعه من درباره سمفونی پلاستیک بازیافتی است. همهچیز ارگانیک است. بنابراین، از نظر فنی، کاری که ما میکنیم این است که از پلاستیک زباله تایلند استفاده میکنیم و مقدار زیادی از آن را برای تولید لباس، لوازم جانبی، کفش، و گوشواره استفاده میکنیم.»
پیپاچارا «پچ» کائوجیندا، فارغالتحصیل مدرسههای معتبر بینالمللی مد، پیشتر در صنعت مد تایلند خودی نشان داده است و قصد دارد از برند همنام خود پیپاچارا (Pipatchara) برای حمایت از جوامع محلی و پایداری زیستمحیطی استفاده کند.
پیپاچارا «پچ» کائوجیندای بااستعداد و خلاق مدتها است که در راه فتح صحنههای مد است. پچ سابقه همکاری با خانههای مد مشهوری مانند رالف لورن، کلوئه، و ژیوانشی را دارد، اما به وطن بازگشت تا نقش طراح را در خانه مد تایلندی جاسپال (Jaspal) به عهده بگیرد و سپس مارک همنام خودش- پیپاچارا- را تاسیس کرد.
پس از پخش تصویرهایی از آن هاتاوی که کیف «مینی آمو» مکرومه معروف این مارک را در دست داشت، شهرت و محبوبیت آن جهشی باورنکردنی پیدا کرد. سال گذشته، پیپاچارا نخستین مجموعه مد لباسش را در هفته مد دبی ۲۰۲۳ معرفی کرد و با عرضه محصولاتی که تماما از پلاستیک بازیافتی ساخته شدهاند، آماده است تا طرفداران جدیدی را به خود جلب کند.
پچ، که معتقد است طراح مد باید برای محصولاتش ارزش و هدف قائل شود، در پاسخ به این سوال مجله پرستیژ که چگونه پایبندی به پایداری زیستمحیطی را با خواستهای مشتری همگام میکند، گفت: «بیشتر محصولات ما در واقع سفارشی و ۱۰۰ درصد دستساز است؛ بنابراین، ضایعات یا دورریز زیادی ندارد. برای مثال، قطعات مجموعه «جاودانه» (Infinitude) در حال حاضر کاملا محدودند، زیرا مواد اولیه آنها از پلاستیک بازیافتی است.
همچنین، یافتن مواد جایگزین [برای مطابقت با خواستهای مشتریان] در عین حفظ طرحهای جذاب، چالشبرانگیز است. محصولات چرمی ما نیز از تامینکنندگان پایدار تامین میشوند.»
او درباره الهام و مفهوم پشت پروژه جاودانه توضیح داد: «زمان زیادی طول میکشد تا زبالههای پلاستیکی زیستتخریب شوند. متاسفانه، روزانه مقدار زیادی پلاستیک تولید میشود و این ضایعات در تمام طول عمر ما دوام میآورند و از نسلی به نسل دیگر منتقل میشوند. به همین دلیل است که ما خط تولید خود را Infinitude نامگذاری کردیم که به معنای جاودانه است.»
هفته مد دبی تا یکشنبه ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) ادامه دارد و بازدیدکنندگان را از سراسر منطقه جذب میکند.