عطر را میتوان بهعنوان نقطهی عطف یک استایل شخصی در نظر گرفت. افرادی که از عطرهای خاصی استفاده میکنند با استشمام همان عطر در مکان دیگر به راحتی یادآوری میشوند و این میتواند تاثیر قابل توجهی بر روابطشان داشته باشد. انتخاب عطر مناسب با توجه به هدف، شخصیت و موقعیت میتواند بهطور غیر مستقیم بر دیدگاه دیگران تاثیر بگذارد. با وجود تمام این مسائل شناختن عطرهای مشهور و پرفروش جهان و انواع بوها به انتخاب یک عطر مناسب در موقعیتهای مختلف کمک میکند. چند تا از مشهورترین عطرهای جهان که برای سالیان سال تولید میشوند و هنوز طرفداران زیادی دارند به برندهای بزرگی تعلق دارند که در ادامه بعضی از این عطرها را معرفی میکنیم.
عطر شماره 5، عطر زنانه رایحهی زنانه
امکان ندارد لیستی از مشهورترین عطرهای جهان داشته باشیم که با عطر شمارهی پنج شنل آغاز نشود. شمارهی پنج اولین عطر طراح فرانسوی کوکو شنل است که از سال 1921 تا به امروز تولید میشود. این عطر طرفداران زیادی دارد و جزو پرفروشترین عطرهای جهان است. کوکو شنل در آن زمان به دنبال رایحهای بود که آزادی زنان در دههی بیست را نشان دهد و از قالب عطرهای سنتی خارج باشد. برای این کار شنل از عطرساز حرفهای روس به نام ارنست بوکس کمک گرفت. بوکس برای شرکت A. Rallet and Co عطر تولید میکرد که مشتری این شرکت خانوادهی سلطنتی روسیه بود. تفاوت عطرهای او در استفاده از آلدهیدها بود؛ آلدهیدها ترکیب آلی کربن، هیدروژن و اکسیژناند که موجب ماندگاری و تقویت رایحهی عطر میشوند. با این فرض که در آن زمان عطرهای رایج محدود و بیشتر برای قشر خاصی بودند شنل سعی داشت یک عطر ویژه و متفاوت روانهی بازار کند. بوکس ده شیشه عطر مختلف را برای شنل فرستاد؛ شمارهی 1 تا 5 و شمارهی 20 تا 24. شنل شمارهی پنج را پسندید و گفت: «این همان چیزی است که منتظر آن بودم عطری که شبیه هیچ چیز نیست. عطری زنانه با رایحهای زنانه.» البته احتمالا علاقهی ویژهی شنل به عدد 5 هم در این انتخاب بیتاثیر نبود. او به بوکس گفت: «اسم عطر را عوض نمیکنیم و من در پنجمین روز از پنجمین ماه سال کالکشن جدیدم را ارائه میدهم این برای ما شانس میآورد.» و قطعا شانس با این طراحان نابغه همراه بود. فروش این عطر هنوز هم بینظیر است.
جادور، عطر بدون زمان
طرفداران عطرهای کلاسیک احتمالا اسم عطر مشهور دیور، جادور(J’adore Dior) رو شنیدهاند. این عطر در سال 1999 توسط برند دیور تولید شد. دیور قبل از این هم عطرهای موفقی وارد بازار کرده بود اما جادور جزو مشهورترینهاست. دیور خیلی دوست داشت عطری تولید کند که تصویری از یک زن مدرن را به نمایش بگذارد زنی که از کار بیرون خسته نیست و همزمان شکنندگی و حساسیت او را نشان دهد. در عطر جادور ترکیبی از احساسات، زنانگی، گستاخی و آزادی به چشم میخورد. کالیس بکر (Kalis Becker) کسی بود که با ترکیب رایحهی گلها و میوهها این عطر را تولید کرد. او فکر میکرد نت این عطر میتواند بهراحتی بر مردان تاثیر بگذارد. عطری که بیانگر آزادی و گستاخی باشد قطعا نیازمند یک ظرف مناسب برای ارائه هم هست. شیشههای این عطر شبیه به پیراهنهای زنانه هستند و توسط Hervé van der Straeten طراحی شدهاند. شیشه شفاف با سایههای طلایی که گلوگاه شیشه به آرامی باریک میشود و با حلقههای طلایی که یادآور گردنبند ملکهی قبیلهی ماسایی اند، تزیین شده است. رایحه، طرح شیشه و ایدهی پشت این عطر باعث شهرتش در آن زمان و ماندگاریش در بین عطرهای کلاسیک محبوب تا به الان است. کمتر عطری را میتوان مانند جادور جاودانه محسوب کرد.
بلو لایت، رایحهی سیسیلی
سال 2001 برند دولچ اند گابانا یک عطر زنانهی جدید به نام Light Blue ارائه کرد که خیلی مورد توجه قرار گرفت و جایزههای زیادی هم برد. مدل مردانهی این عطر(Light Blue Pour Homme) هم در سال 2007 وارد بازار شد و باز هم جوایزی از جمله جایزهی بهترین عطر مردانه و بهترین تبلیغات عطر فیفی (Fi Fi awards) را از آن خود کرد. طراحان ایتالیایی دولچه و گابانا دوست داشتند عطری داشته باشند که از سیسیلی الهام گرفته شده باشد. آنها برای ساخت این عطر با اولیور کرسپ (Olivier Cresp) قرارداد بستند. تولید این عطر دو سال طول کشید اما نتیجهاش فوقالعاده است. نت اول این عطر رایحهای شامل سیب ترش و سرو سیسیلی دارد و در نت میانی رایحهی گل رز، یاس و بامبو به مشام میرسد و در نت پایانی رایحهی مشک و عنبر را حس خواهید کرد. در عطر مردانهی لایت بلو هم از چوبهای سیسیلی و پوست میوهی انگور استفاده شده است. این عطرها در بازههای زمانی مختلف به صورت محدود و با رایحهای مشابه تولید میشوند و همیشه جزو محبوبترین عطرها هستند. بنیاد عطر اعلام کرد که هر دو عطر زنانه و مردانهی لایت بلو در لیست 7 عطر برتر در فروش سه ماهه اول سال 2015 قرار دارند.
انجل، ستارهی وانیلی
اگر طرفدار جمع کردن شیشههای عطر هستید یکی از بهترین انتخابها عطر انجل برند تری موگلره. شیشه این عطرها معمولا به رنگ آبی و به شکل ستاره هستند و هرسال در زمستان در یک بستهبندی با طراحی جدید به صورت محدود وارد بازار میشوند. به این شیشهها کالکشن کوتور انجل میگویند و روی هر شیشه شمارهای درج شده که اصالت و محدود بودن تولید این عطر را نشان میدهد. البته تنها ظاهر این عطر نیست که علاقمندان زیادی دارد بلکه رایحهی آن نیز بسیار محبوب است. انجل بهعنوان اولین عطر شرقی- خوشمزه (oriental gourmand) شناخته میشود و ترکیبی از رایحههایی مانند ترنج، میوههای استوایی، وانیل، کارامل و نعنای هندی دارد. موگلر از خاطراتش در خصوص کارناوال، مزهی مارشمالو، پشمک و بادام سوخته برای ساخت این عطر الهام گرفته است. اولین رایحهای که با استشمام این عطر حس میشود بوی وانیل و شکلات است. انجل در سال 1992 برای بار اول توسط Olivier Cresp و Yves de Chirin ساخته شد و موگلر شخصا عکاسی تبلیغات آن را بر عهده داشت که نتیجهاش فروش و شهرت فراوان این عطر بود.
اترنیتی، نوستالژی عاشقانه
سوفیا گروجسمن (Sophia Grojsman) خالق عطر اترنیتی در سال 1988 برای برند کلوین کلاین بود. این عطر در آن زمان سر و صدای زیادی به پا کرد و در سال 1989 جایزهی موفقترین عطر زنانهی فیفی را از آن خود کرد. سال بعد از آن نسخهی مردانهی این عطر به نام Eternity for Men معرفی شد که توسط کارلوس بنایم (Carlos Benaim) ساخته شده بود. کلوین کلاین میخواست در تبلیغات خود تصویری رمانتیک و محافظهکارانه ایجاد کند. این عطر در فضایی خانوادگی در کنار دریا تبلیغ میشد تا نمادی از دههی 90 باشد. نام این عطر الهام گرفته از انگشتر ویندورس بود که پادشاه، ادوارد هشتم به والیس سیمپسون تقدیم کرده بود و کلوین بعدادر یک حراجی برای همسر خود، کلی پروکتور خریده بود. حلقهی ابدیت نشانهای از وعده بیانتهای عشق و جاودانگی است. این عطر با رایحهی گلهایی مانند لیلی، نرگس، همیشه بهار، رز و بنفشه یک عطر گلی قوی را ایجاد میکند که طرفداران زیادی دارد.