دلیل محبوبیت پوشاک رالف لورن چیست؟
به دو دلیل مشخص و منحصر به فرد، پوشاک رالف لورن از محبوبیت زیادی نزد عموم مردم برخوردار است؛ اولین دلیل، میتواند بیزمانیِ محصولات این برند باشد که تا مدت زیادی در چرخۀ مد باقی میمانند و همین «از مد نیوفتادن»، چنان در تار و پورد لباسهای رالف لورن نفوذ کرده که به هویت این برند تبدیل شده. به همین دلیل، کسی که رالف لورن را به عنوان برند مورد علاقهاش انتخاب میکند، به نوعی از فانی بودن دنیای مد به دور است. دلیل دیگر هم این است که رالف لورن به نحوی برند خود را بنا نهاده که تاکنون هیچ دیزاینری قبلا چنین کاری انجام نداده… او یک امپراطوری برپا کرده است.
داستان شکلگیری و اوجگیری برند رالف لورن
پایههای کسب و کار رالف لورن سال ۱۹۶۷ و در زمانی گذاشته شد که او برای برند «بو برمل» کار میکرد. برند بو برمل یکی از مهمترین تولیدکنندگان پوشاک مردانه به شمار میآید که از قرن هجدهم فعالیت داشت. او پس از ترک بو برمل، اولین کار خود را با ارائه سری کراواتهای خود آغاز کرد و کرواتهایی بزرگتری نسبت به کراواتهای موجود در بازار آن زمان طراحی نمود که کاملا به چشم میآمدند، پهنتر بودند و تنوع رنگی زیادی داشتند. یک دپارتمان در نیویورک این کراواتها را به بازار عرضه کرد تا یک موفقیت بزرگ را برای رالف لورن به همراه بیاورد. این برند سپس از خط لباسهای شنای زنانه خود تحت اسم پولو (POLO) رونمایی کرد. (لورن بعدها این نام را برای معروفترین طراحی لباس خود یعنی تیشرتهای پولو وام گرفت.)
همین جا بود که لورن برای اولین بار به این فکر افتاد که برند خودش را داشته باشد. در سال ۱۹۷۲ رالف لورن را دیگر به عنوان یک خانۀ مد کاملا جا افتاده و پخته می شناختند و در همین زمان بود که او از کالکشن پولوشرت خود رونمایی کرد… این کالکشن در ۲۴ رنگ مختلف به بازار ارائه شد و ظاهر تلفیقی اما راحت خود، قلب مردان را از جوان تا پیر، ربود!
رونمایی از این محصول جدید، برند رالف لورن را با زندگی مردم جهان برای همیشه پیوند زد. همانطور که حتما میدانید، پولوشرتها راحت، زیبا و مقرون به صرفه هستند؛ ضمن این که میتوانید آنها را در موقعیتهای مختلف به تن کنید. خلاصه این که ایدۀ پولوشرتها به یکی از ویژگیهای جدانشدنی برند رالف لورن تبدیل شده است.
در دهه هفتاد میلادی، رالف به فکر گسترش ایدهاش افتاد و لباس جدید تولیدیاش را به هالیوود برد. این کار نام او را میان بازیگران و هنرمندان هالیوودی سر زبانها انداخت تا لورن کار طراحی لباس فیلمهای هالیوودی را هم آغاز کند. طراحی لباس برای رابرت ردفورد در فلیم گتسبی بزرگ در نقش جی گتسبی (در سال ۱۹۷۴) و دیان کیتون در فیلم آنی هال (در سال ۱۹۷۷) برای رالف لورن افتخار زیادی به همراه آورد. در همین دهه، آغاز همکاری شرکت وارنر با رالف لورن برای تولید عطر، شهرت و اعتبار زیادی برای او دست و پا کرد.
موفقیتهای برند رالف لورن در دهههای ۸۰ و ۹۰
رالف لورن در یک حرکت هوشمندانه، لباسهای بازیگران را به جای طراحی اختصاصی، از خط تولید خودش انتخاب میکرد که این کار روی فروش محصولات او تاثیر چشمگیری داشت. این موفقیت تا به آنجا ادامه یافت که در دهههای ۸۰ و ۹۰ میلادی، برند رالف لورن به شهرتی جهانی رسید.
در سالهای پایانی دهه ۸۰ و همچنین دهه نود، برند رالف لورن لباسهای ورزشی جدید خود را با جنس و طرح جدید به برند پولو ورزشی اضافه و راهی بازار کرد. کمی بعد، رالف که یک بار دیگر خلاء یک محصول دیگر را در بازار احساس کرده بود، با استفاده از فرهنگ خیابانی محصولی ارائه کرد که یکی پس از دیگری قارهها را درنوردید و جهانی شد؛ کالکشن «استادیوم» که میشد آن را در دستۀ لباسهای ورزشی جای داد و یک انقلاب بزرگ در این زمینه محسوب میشد.
در طراحی این کالکشن، از لباسهای المپیک بارسلونا (۱۹۹۲) و پوشاک محبوب در دهههای ۲۰ و ۳۰ الهام گرفته شده بود. زمانیکه کالکشن نهایی رونمایی شد، استقبالی بینظیر را با خود به همراه آورد. لورن رنگها و طرحها را در این کالکشن ساده انتخاب کرد و تنها چیزی که روی لباسها دیده میشد فقط یک لوگوی ساده بود؛ لوگویی که امروزه آن را به نام پولو (پیِ بالدار) میشناسیم.
در طول دهه هشتاد میلادی، رالف شروع به گسترش برند خود کرد و انواع لباسهای خانه، جین، پوشاک کودک و غیره را راهی بازار نمود تا سبک زندگی طرفداران برند رالف لورن نیز کاملا تحت تاثیر قدرت آن قرار بگیرند. مدیران مجموعه، دکوراسیون را هم به حوزۀ فعالیت خود وارد کردند تا یک آمریکایی علاوه بر این که لباسهای رالف لورن را به تن میکند، دیزاین خانهاش را هم مرهون این برند معتبر و مشهور باشد.
کار به جایی رسید که فروشگاههای رالف لورن به گل سر سبد خیابان مدیسون تبدیل شدند؛ خیابانی که به فروشگاههایش در جهان شهره است. در همین زمان بر محبوبیت این برند اضافه شد و رالف با هوشمندی تمام، از خطوط تولید بعدی تیشرتهای پولو رونمایی میکرد و هدفش این بود که همه افراد (از کارمندان ساده تا اسکیتبازان پانک) بتوانند از این تیشرتها استفاده کنند. این طور هم که به نظر میرسد لورن در این کار بسیار موفق بوده است!
کمی بعد، توجه قشر جوان به این برند کاملا جلب شد و نسبت به آن واکنش نشان داد. از سوی دیگر، مصادف شدن محبوبیت سبک هیپهاپ و وارد بازار شدن دو محصول آیکونیک رالف لورن (پرچم آمریکا و عروسک خرس پولو) برای این برند موفقیتی بینظیر در پی داشت. در سال ۱۹۸۹، آنها اولین ژاکت تولیدیشان را مزین به پرچم آمریکا وارد بازار کردند که مورد استقبال زیادی قرار گرفت. شبیه چنین کمپینی یک بار دیگر توسط این برند در سال ۱۹۹۱ اجرا شد که آن هم یک موفقیت بزرگ برای برند رالف لورن در پی داشت.
در دهۀ نود آنها کار روی طرح استایل ورزشکاران اسکیت و اسنو برد را شروع کردند و در سال ۱۹۹۳، کالکشن اسنوبرد رالف لورن همهچیز را به کلی تغییر داد. استفاده از رنگهای آبی و سبز تیره، زرد و سرخ به همراه حروف انگلیسی روی لباس مشخصۀ این کالکشن بود.
سیر رشد و پیشرفت این برند با تغییر زمانه و گذشت زمان حتی شدت بیشتری هم گرفت. پولوشرتها در این دوره مورد توجه بیشتری هم قرار گرفتند! علاوه بر اینها تولید محصولات خلاقانه همچنان تا به امروز در این شرکت در دستور کار است. رالف لورن با نگاهی دوباره به کالکشن استادیون و ساحل برفی، در سال ۲۰۱۸ یک موفقیت دیگر را در کارنامهاش ثبت کرد تا نشان بدهد موفقیتهایی که به دست آورده، اصلا اتفاقی نیست!
موسس این برند معتقد است که میتوان از طرحهای پیشتر اجرا شده، ایدههای نو و تازه بیرون کشید.
نگاهی به زندگی شخصی رالف لورن
داستان زندگی رالف لورن شبیه قصههای پریان است… یک پسربچۀ یهودی که از یک زندگی فقیرانه سر بر آورد و در نهایت یک امپراطوری جدید را در جهان مد بنا نهاد. این کاری نیست که از عهده هر کسی ساخته باشد…
او که زادۀ ۱۴ اکتبر ۱۹۳۹ در شهر نیویورک است، موفق شده تا یکی از موفقترین امپراطوریهای صنعت مد را پایهگذاری کند. او در محلۀ برانکس به دنیا آمد و در دورۀ نوجوانی فامیلی خود را به لوران تغییر داد. روزها به عنوان یک فروشنده کار میکرد و شبها به تحصیل میپرداخت. این طراح تاکنون جوایز زیادی را در این زمینه کسب کرده است که از این جمله میتوان به این موارد اشاره کرد:
جایزۀ طراحان آمریکا (CFDA) در سال ۱۹۹۱
جایزۀ طراحان لباس بانوان در سال ۱۹۹۵
جایزۀ طراحان لباس آقایان در سال ۱۹۹۶ و ۲۰۰۷
و جایزۀ افسانۀ مد (۲۰۰۷)
این طراح بزرگ، در سال ۲۰۱۰ مدال لژیون دونور و در سال ۲۰۱۴ مدال دوسالانه جیمز اسمیتسون را دریافت کرده است. همچنین، موسسه خیریۀ «پولو رالف لورن» در سال ۲۰۰۱ کار خود را آغاز کرده و به تحقیق درمورد سرطان و اجرای برنامههایی در این زمینه میپردازد.
ما در این مطلب، به داستان برند رالف لورن پرداختیم و گوشهای از زندگی او را نمایان ساختیم. با طراح تیشرت معروف و پرکاربرد پولو آشنا شدیم و از خلاقیتهایی گفتیم که رالف لورن در طول عمر کاری خود در زمینه طراحی لباس به خرج داد تا دنیای مد را تکان بدهد. آیا شما هم از پولوشرتها استفاده میکنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.