نمایشی شاعرانه از کنار هم نشستن موج پارچههای حریر و استقامت چرمهای رنگین، خبر از بازگشت زنانگی خاص کلوئی میدهد.
آخرین نمایش برند فرانسوی کلوئی، با طراحیهای نوستالژیک چمنا کمالی، مدیر خلاقیت جدید این برند، با بازخوردهای مثبت زیادی رو به رو شد؛ گویی چمنا آن روحیهی زن بازیگوش و قبراق درعینحال شیک و راحت را دوباره زنده کرد. همان روحیهای که از بدو تولد کلوئی توسط گبی آگیون خلق شد و کارل لاگرفلد، استلا مککارتنی، فیبی فایلو و کلر وایت کلر آن را با نگاه خاص خود به خوبی ادامه دادند.
چمنا کمالی که اولین مجموعهاش در برند کلوئی را برای پاییز ۲۰۲۴ طراحی کرد، اینطور گفت:
«میخواهم حسی را بازگردانم که ۲۰ سال پیش برای اولینبار با رد شدن از در اینجا تجربه کردم و عاشق روحیهی زنی که نماد کلوئی بود، شدم. من میخواهم حضور او را دوباره احساس کنم؛ ضربان او، زیبایی طبیعی او، احساس آزادی و ناسازگاری او. او واقعی است. او خودش است.»
تاریخچه و هویت کلوئی
برند کلوئی از بدو تولد در سال ۱۹۵۲ لباسهای ساده و قابل پوشیدن برای خانمها ارائه داد. کتهای شیک، پیراهنهای آزاد و بلوزهای شفاف در طیف رنگهای سفید، بژ و صورتی همگی در عین توجه به زندگی واقعی زنان، زیبایی خود را حفظ کردند. کلوئی از اولین خانههای مد بود که با ایدهی نمایش آماده برای پوشیدن (ready to wear) شروع به کار کرد و از قید و بند اوت کوتور به دور ماند.
تعادل در هستهی برند کلوئی قرار دارد و این پایهای است که آگیون مهاجر یهودی-مصری، برای برندش در نظر داشت. کمالی میگوید: «او میخواست زنان را از سفت و سختی مد و لباس رهایی بخشد. او میخواست زنان بتوانند آزاد باشند، حرکت کنند و سرکار بروند؛ اما همچنان انگیزه و احساس جوانی خود را داشته باشند.»
کلوئی دارای سابقهای طولانی در طراحی بیپروای زنانه است که برای طرفداران بوهو جذاب است. کمالی معتقد است هویت کلوئی با نوستالژی و بوهو گره خورده است.
به گفتهی او کلوئی شخصیت بسیار نوستالژیکی دارد. نوستالژیک به این معنا که وقتی به چیزی نگاه میکنید، حسی خاص در شما به وجود میآورد و درعین حال قدرت امروزی به خود میگیرد و حس شما به زن امروزی را در ذهنتان تداعی میکند.
جوهرهی بوهو هم در همین است؛ لباسی که در سبکهای گذشته جستوجو میکند و در نهایت با استفاده از ایدهای قدیمی و رترو، طرحی مناسب دنیای امروز خلق میکند.
چمنا کمالی، مدیر خلاقیت تازهنفس کلوئی
چمنا کمالی، متولد دوسلدورف آلمان و دانشآموختهی سنترال سنت مارتینز، از ۲۰۲۳ به عنوان مدیر خلاقیت برند کلوئی انتخاب شد. این انتخاب به علت کار او در پشت صحنهی برند و به این دلیل که او تنها زنی است که در سالهای اخیر بهعنوان مدیر خلاق یک خانهی مد لوکس منصوب شده است، حائز اهمیت است.
کسی بهتر از او با فلسفهی زنمحور کلوئی آشنا نیست. کمالی در وهلهی اول طرفدار پروپاقرص کلوئی است. او همچنین در دورهی طلایی این برند تحت مدیریت فیبی فایلو کارآموزی گذراند و به عنوان دستیار طراحی او منصوب شد. سپس به عنوان مدیر طراحی برند با کلر وایت کلر همکاری کرد.
کمالی میداند که چگونه لباسها و اکسسوریها باید مناسب زندگی یک زن واقعی باشد. او مادر یک فرزند خردسال است و در عین حال دارای شغلی پرقدرت است. لباسهای خودش باید درخور محیط کار و بازی با کودکش روی زمین باشد.
چمنا قصد دارد دوران طلایی دیگری را از طریق ارتباط با مصرفکنندگان ایجاد کند. او در پشت صحنهی نمایش گفت:
«زنده کردن دوباره [کلوئی] و بازنگری مجدد این احساسات بسیار معنی دارد – من همیشه میگفتم دوست دارم احساسی را که بیش از بیست سال پیش زمانی که عاشق کلویی شدم تجربه کردم، برگردانم… این مجموعه در وهلهی اول در مورد شهود و انرژی زنانه است و من واقعا دوست دارم زنان این احساس را داشته باشند؛ زیرا من هم آن را احساس میکنم.»
بازگشت دختر بوهوشیک کلوئی در پاییز 2024
مجموعهی پاییز 2024 کلوئی که با نامهای «شهود»، «نگاه به گذشته» یا «بازگشت به خانه» تفسیر شد، مملو از آیتمهایی با زیباییشناسی بوهو بود. پیراهنهای کفتانشکل نازک، پانچو و بارانیهای چرمی، بلوزهای ایکانیک کلوئی که از موارد موردعلاقهی موسس این برند هم بود، شلوار و ژاکت با تزئینات ریشدار، چکمههای بالای زانو و کفشهای مربعی این مجموعه همگی یادآور سبک بوهوشیک هستند.
ترکیبی از عناصر زیباییشناسی بوهمی و هیپی، اصطلاحا سبک بوهوشیک را تشکیل میدهند. این سبک با لباسهای آزاد یا گشاد مشخص میشود که اغلب از پارچههای طبیعی ساخته شدهاند. ترکیب پترنها، بافتها و اکسسوریهای متنوع در بوهوشیک دیده میشود. این سبک اغلب شامل اکسسوریهای وینتیج و الهامگرفتهشده از فرهنگهای مختلف است و بر راحتی و بیان فردی تأکید دارد. ظاهر بوهوشیک میتواند شامل جینها، تکهدوزی پارچه، جیر، ابریشم، تور، طراحیهای چهارخانه، گلدار و ساده باشد.
نگاه به گذشتهی چمنا در بسیاری از آیتمها مثل شومیزهای محبوب گبی آگیون، استایلینگ و استفاده از پارچههای سبک لاگرفلد، اکسسوری و لباسهای کاربردی فایلو و مککارتنی قابل مشاهده است که در ادامه به آنها میپردازیم.
علاقهی شدید چمنا به بلوز تقریبا در همهی لوکها دیده میشد. او که اخیرا به عنوان مدیر طراحی سن لوران و به عنوان مشاور طراحی در فریم کار کرده است، دارای مجموعهای شامل بیش از ۶۰۰ بلوز وینتیج است؛ بلوزهای رمانتیکی که به شکلهای گوناگون زیر کت یا به صورت ژولیده و افتاده روی شلوارهای گشاد و فاق کوتاه، استایل شدند.
لباسهایی کلاسیک مانند ترنچکتها با چرمهای رنگی -از ترندهای پیشبینیشدهی امسال- و شنل و پالتوهای چهارخانه با تناسبهای خاص چمنا دیده میشد.
در استایلینگ خاص این مجموعه شاهد پیراهنهایی بودیم که لبهی آنها درون چکمه قرار میگرفت. این ترفند هم حاصل مطالعهی عمیق کمالی در آرشیو برند بود؛ سالهای دههی ۷۰ که لاگرفلد این ایده را اجرا کرد.
پس از نمایش، کمالی در پشتصحنه گفت که هم به زمان حضور لاگرفلد در خانه و هم به دیدگاه مترقی آگیون برای این برند توجه کرده است. او گفت که هر دو توانایی عجیبی در «نگاه به گذشته و آینده به شکل همزمان» داشتند.
در اکسسوریهای غالبا طلاییرنگ این مجموعه هم جزئیات جذابی دیده شد؛ مثل کمربندی با نام کلوئی به صورت دوار که دستنوشتهای از دوستان آگیون بود. جالب است بدانید برخی اکسسوریها از چرمهای گیاهی دانهدار طبیعی ساخته شدند. کمالی در این مورد اشاره کرد که این چرمها به مرور زمان بهتر میشوند. او گفت قصدش ساخت چیزی بود که خیلی گرانبها نبوده و انتخابی کاربردی باشد.
بخش عظیمی از شهرت کلوئی مدیون کیفهای این برند است و در این مجموعه، به کیفهایی از طراحان سابق برند اشاره شده بود؛ کیف قفلدار Paddington فیبی فایلو و کیف خورجینی ذوزنقهای شکل دوران مک گیبون که با دستههایی با شکل منحصربهفرد و تزیین طلایی برای اولینبار در سال 2008 معرفی شد. همچنین کیفی موزیشکل و آناناسی در مجموعه دیده شد که استلا مک کارتنی با این اشکال در جواهرات بازی میکرد.
کلام آخر
کلوئی به عنوان یک برند، همیشه در تلاش برای ایجاد تعادل بین طرحهای رمانتیک، کاربردی و حسی از بازیگوشی است. کمالی، یک فرد حرفهای و باتجربه در مد لوکس، واقعا میداند که چگونه همهی این عناصر را هماهنگ کند. او با نگاهی به کار طراحان گذشتهی کلوئی، مجموعهای امروزی با تفسیری نو خلق کرده است.همانطور که اشاره شد، در این مجموعه شاهد بازگشت سبک بوهوشیک بودیم؛ همان زن بیپروای کلوئی! چمنا کمالی ظاهر بوهوی کلوئی را به دوراز بیهودگی و پوچی خواند و آن را به معنای آزادی برای زنان تفسیر کرد.
منابع:
www.wmagazine.com
www.harpersbazaar.com
www.theguardian.com
www.vogue.com