دنیای مد اصطلاحات متفاوت و منحصربه‌فردی را در خود جای‌داده است. از مهم‌ترین اصطلاحات در این صنعت می‌توان به واژۀ فرانسوی «اوت کوتور» (Haute Couture)  اشاره کرد. در فرانسه Haute به معناي بالا و برازنده و Couture به معنای خیاطی و دوخت‌ و دوز است. این عبارت به‌طورکلی به معنی «خیاطی و دوزندگی سطح بالا» است و به ‌صورت اوت کوتوغ نیز تلفظ می شود.

اوت کوتور در صنعت مد

تاریخچه و بنیان‌ گذاراوتکوتور

بنیان‌گذار اوت کوتور به چارلز فردریک ورث نسبت داده میشود. چارلز به‌عنوان شخصی بریتانیایی، اولین خانۀ لباس را در سال ۱۸۵۸ تأسیس کرد که در خیابان هفتم د لا پاکس (De La Paix) در پاریس احداث شد. بسیاری از مورخان مد چارلز فردریک ورث را پدر لباس‌های سطح بالا یا همان «اوت کوتور» می‌شناسند. این طراح مبتکر اولین شخصی بود که برای تبلیغ لباس‌هایش به‌جای عروسک‌های مد، از مدل‌های زنده استفاده کرد همچنین اولین کسی بود که به لباس‌هایش برچسب برند دوخت. مدتی بعد، پس از تصمیمی که در تاریخ ۲۳ژانویۀ ۱۹۴۵ اتخاذ شد، نام « اوت کوتور» به‌صورت قانونی به ثبت رسید.

تاریخچه اوت کوتور

لباس اوت کوتور چیست ؟

اوت کوتور اصطلاحی رایج برای لباس‌های سفارشی است که عمدتاً در پاریس و همچنین سایر پایتخت‌های مد مانند نیویورک، لندن و میلان تولید می‌شوند. لباس‌های اوت کوتور نه‌تنها به سفارش مشتری خاص تولید می‌شوند، بلکه معمولاً از پارچه‌های گران‌قیمت و از بهترین مواد اولیۀ موجود ساخته می‌شوند. در این لباس‌ها توجه به جزئیات  و استفاده از تکنیک‌های دستی اهمیت فراوانی دارد. طراحی و دوخت این لباس‌ها ممکن است ماه‌ها طول بکشد و معمولاً از هرکدام تنها یک نسخه تولید و عرضه می‌شود؛ به همین دلیل لباس‌های اوت کوتور قیمت نهایی بسیار بالایی دارند.

لباس اوت کوتور چیست- مجله کمد

قوانین اوت کوتور

اصطلاح اوت کوتور توسط قوانین مشخصی حمایت می شود. طبق قانون “Chambre Syndicale de la Haute Couture” شرکت‌ها و خانه‌های مد باید به قوانین تعیین‌شده از سوی کمیسیون پایبند باشند تا بتوانند در زیرمجموعۀ اوت کوتور قرار بگیرند که این قوانین شامل موارد زیر است:

  • داشتن یک اتلیه در پاریس که حداقل 20 کارمند فنی در آن کار می‌کنند.
  • دوخت لباس سفارشی، با امتیاز یک یا چند بار پرو کردن آن، برای مشتریان خصوصی.
  • داشتن یک کارگاه یا آتلیه در پاریس که در آن حداقل 15 کارمند به‌ طور تمام‌‌وقت مشغول به کار باشند.
  • ارائۀ حداقل ۵۰ لباس به سبک لباس‌های اوت کوتور در هر فصل ( دو بار، در ماه ژانویه و ژوئیه هر سال) در غالب یک شو که لباس‌های روز و شب را شامل می‌شوند.

وزارت اوت کوتور درپاریس،خانه‌های اوت کوتور را به ‌صورت سالیانه درپاریس قضاوت و بررسی می‌کند وخانه‌های تأیید شده توسط این وزارت درزمینه‌های متفاوتی از جمله اقتصادی، بازاریابی، فناوری، فرهنگی و…. حمایت می‌شوند.

اوت کوتور و قوانین آن- مجله کمد

قیمت لباس‌های اوت کوتور

آیتم‌های پوشاک انبوه معمولاً با استفاده از ماشین‌ها تولید می‌شوند؛ درحالی‌که لباس‌های اوت کوتور توسط ماهرترین و با استعدادترین خیاط‌ها و صنعتگران مد طراحی می‌شوند. آن‌ها همچنین متناسب با ابعاد و اندازۀ فردی خاص تهیه می‌شوند که این فرایند ممکن است ساعت‌ها و جلسات زیادی را بربگیرد تا لباس کاملاً در نوع خود منحصربه‌فرد به نظر برسد. به همین دلیل، یک ایتم از این لباس‌ها از صدها هزار دلار تا گاهی میلیون‌ها دلار قیمت‌گذاری می‌شود. البته این قیمت به میزان تزئینات کارشده روی لباس و اعتبار برند مربوطه نیز بستگی دارد.

لباس های اوت کوتور با قیمت بالا
اوت کوتور لباس هایی گران قیمت

10 برند برتر اوت کوتور

مد پدیده‌ای جهانی است که به‌واسطۀ آن، هزاران برند از سراسر جهان برای جلب‌توجه مصرف کنندگان باهم رقابت میکنند. درحالی‌که بیشتر لباس‌های ترند در فروشگاه‌های بزرگ و محبوب قابل‌دسترسی هستند، برخی لباس‌های لوکس و سطح بالا مظهر برتری در طراحی و نشان‌دادن خلاقیت طراحان هستند. در بین برند‌های لوکس دنیا درحال‌حاضر ده مورد جز برترین های اوت کوتور قرارگرفته اند که شامل برند‌های : LOUIS VUITTON، CHANEL، DIOR، GUCCI و در ادامه VALENTINO، ARMANI، ALEXANDER MCQUEEN،BURBERRY و در اخر CELINE می‌شوند.

لباس عروس اوت کوتور

لباس‌های عروسی که در زیرمجموعۀ کوتور قرار می‌گیرند نیز با پارچه‌های لوکس باکیفیت ساخته می‌شوند. این لباس‌ها توسط یک طراح مشهور و باتجربه و همچنین برای فرد خاصی طراحی و دوخته می‌شوند. بسیاری از طراحان در شو کوتور خود برخی از طراحی هایشان را به لباس‌های عروس اختصاص می‌دهند که معمولاً در آخرین لوک های هر کالکشن به چشم می‌خورند. لباس‌های عروس اکثراً از پرزحمت‌ترین و سخت‌ترین لباس‌ها در طراحی هستند و حتی ممکن است در برخی کالکشن ها به‌همراه ساقدوش یا به شکل آوانگارد به تصویر کشیده شوند.

لباس عروس از نوع اوت کوتور- مجله کمد

اوت کوتور در ایران

در ایران، خانه‌ی مدی که زیرشاخۀ اوت کوتور باشد، وجود ندارد. خانه‌های مد باید قوانینی را که در بالاتر توضیح دادیم، رعایت کنند تا جز خانه‌های اوت کوتور پاریسی قرار بگیرند؛ اما مزون‌های لوکس و باکیفیتی وجود دارند که لباس‌هایشان را دست‌ساز و برای مشتریان خاص تولید کنند.

در ایران اوت کوتور داریم؟

منابع

وب سایت: www.bhdi.edu

وب سایت: www.france.fr

وب سایت: www.glamobserver.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish