آموزش دوخت کت جین زنانه

کت جین از جمله لباس‌های پرکاربرد برای خانم‌ها و آقایان است. این لباس از دهه 80 میلادی پا به دنیای مد گذاشت و طرفداران زیادی نیز پیدا کرد. از آن‌جایی که قیمت این کت‌ها بالاست، ممکن است بعضی از افراد ترجیح دهند که خودشان کت خود را بدوزند. اما باید بدانید که دوخت کت جین زنانه مانند هر لباس دیگری نکاتی دارد که شاید ندانید و رعایت نکردن آن‌ها باعث ‌می‌شود که از نتیجه کار خود راضی نباشید. نگران نباشید؛ ما در این مقاله قصد داریم نحوه دوختن و نکات مهمی که باید در رابطه با دوخت آن‌ها بدانید را به شما آموزش دهیم. اگر نحوه دوختن کت جین را بلد نیستید و نکات مهم آن را نمی‌دانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ترسیم الگو کت جین

ترسیم الگو کت جین

همان‌طور که می‌دانید برای دوخت هر لباسی نیاز به الگو داریم. الگویی که برای کت‌ جین زنانه استفاده می‌شود، مانند الگوی پیراهن مردانه است؛ البته با کمی تفاوت!

گام اول

در قدم اول الگوی پیراهن مردانه را همراه با سجاف (6 سانتی متر) و لبه برگردان ( یک و نیم سانی متر) رسم کنید، از قسمت سرشانه 15 سانتی متر به سمت پایین در الگوی جلو و پشت علامت‌گذاری و از همان خط الگو را قیچی کنید. اکنون الگوی پشت و جلوی کت جین هر کدام به دو قسمت تقسیم شده‌ است، بنابراین الگوی قسمت بالایی را A و الگوی قسمت پایینی را B نام‌گذاری کنید.

گام دوم

برای ترسیم جیب‌ها، از خط مرکزی جلو به اندازه 5 سانتی متر به داخل علامت‌گذاری کرده و یک مربع 15 در 15 سانتی متر رسم کنید.

دقت داشته باشید، محل قرارگیری جیب‌ها از همان خطی‌ست که الگو را به دو قسمت تقسیم کرده است. اگر می‌خواهید قسمت کت جین‌تان ساده نباشد، می‌توانید در قسمت پشت الگو به دلخواه قسمت برش‌هایی را مشخص کرده و الگو را جدا کنید.

گام سوم

قد لباستان به دلخواه می‌تواند کوتاه یا بلند باشد. اما پیشنهاد ما به شما این است که قد کت جین خود را کوتاه در نظر بگیرید. زیرا باعث می‌شود قد بلندتر به‌نظر برسید. اکنون ترسیم الگو تمام می‌شود، الگوها را بر روی پارچه می‌چینیم و برش پارچه را شروع میکنیم. دقت داشته باشید برای زاپاس بهتر است قسمت پهلوها 3 سانتی متر و دیگر قسمت‌ها را یک و نیم سانتی متر در نظر بگیرید.

کت جین زنانه

گام چهارم

برای مچ آستین، مقدار عرض مچ (4 الی 5 سانتی متر) را از قد آستین کم کنید، سپس طول سر آستین را اندازه بگیرید و الگوی مچ را رسم کنید و الگو را بر روی پارچه بگذارید و برش بزنید. در صورتی که الگو را بر روی پارچه دو لا می‌گذارید؛ باید دو بار برش را تکرار کنید، اما توجه داشته باشید که مچ آستین دو لای بسته ندارد.

اگر دوس دارید جیب‌های کت جین‌تان نقاب‌‌دار باشند، یک مستطیل با عرض 15 و طول 4 سانتی متر رسم کنید و بر روی پارچه و دو لای باز بگذارید و سپس برش بزنید؛ این کار را دو بار تکرار کنید. (این کار را بدون الگو نیز می‌توانید انجام دهید.)

مراحل دوخت کت جین زنانه

نحوه دوخت کت‌های جین یا به‌طور کلی لباس‌های جین، به‌صورت رودوزی دوبل است. برای رودوزی دوبل می‌توانید از نخ‌هایی که هم‌رنگ پارچه لباستان نیستند؛ استفاده کنید.

مراحل دوخت کت جین

گام اول

برای دوخت کت جین بهتر است ابتدا باید به سراغ جیب‌ها بروید. پس جیب‌ها را بر روی قسمت B جلوی لباس سنجاق بزنید و بدوزید. سپس هر دو تکه‌های نقاب جیب‌ها را بر روی هم بگذارید و بدوزید، بعد از آن اضافات پارچه را قیچی کنید و نقاب را برگردانید. از لبه نقاب ها با فاصله یک سانتی متر دوخت دوبل انجام دهید. در مرحله بعد تکه A لباس را به همراه نقاب جیب بر روی تکه B بگذارید و بدوزید.

گام دوم

در قسمت پشت لباس، تکه‌ها را به یک‌دیگر بدوزید و محل دوخت‌ها را اتو کنید. حالا نوبت سرشانه‌هاست؛ سرشانه‌ها را نیز به یک‌دیگر متصل کنید و بعد از دوخت دوبل محل دوخت را اتو کنید. حالا به سراغ آستین‌ها می‌رویم؛ ابتدا مچ‌ها به آستین متصل کنید. سپس آستین را به حلقه بدوزید و بعد از دوخت دوبل، پهلوها را چرخ کنید. اکنون نوبت دوخت سجاف است. اگر پشت و روی پارچه قابل تشخیص نیست؛ سجاف را به سمت بیرون، اما اگر پشت و روی پارچه مشخص است سجاف را به سمت داخل لباس بدوزید.

ایده دوخت کت جین

گام سوم

برای دوخت یقه ابتدا تکه‌های یقه را بهم بدوزید و اضافات پارچه را قیچی کنید و یقه را برگردانید، و پس از آن‌که یقه را اتو کردید دوخت دوبل را انجام دهید. اکنون نوبت آن رسیده که یقه را به کت جین خود وصل کنید. برای این‌کار؛ لبه‌ی پشت یقه را از قسمت داخل لباس سنجاق بزنید و بدوزید. سپس لبه دیگر آن را از قسمت بیرونی لباس چرخ کنید.

اگر به کت‌های جین دقت کنید متوجه می‌شوید همه آن‌ها یک نوار 3 الی 5 سانتی متری در قسمت پایین لباس دارند. این لبه‌ها حالتی اسپرت به لباس می‌دهند و در جذابیت و زیبایی کت‌های جین تأثیر زیادی دارند. اکنون چگونه باید این نوار را بدوزیم؟ برای دوخت این نوار نیازی به طراحی الگو ندارید! فقط کافی‌ست عرض نوار خود را مشخص کنید، به عنوان مثال 4 سانتی متر در نظر بگیرید؛ دو برابر مقدار عرض، و طول آن به اندازه لبه پایین لباس به همراه یک سانت جای دوخت در اطراف آن، آن را بر روی پارچه طراحی کرده و برش می‌زنید. دوخت این نوار مانند دوخت کمر دامن است.

نکات مهم برای دوخت کت جین

ایده کت جین زنانه

دوخت کت جین مانند هر لباس دیگر داری نکات مهمی است که شاید شما از آن‌ها مطلع نباشید. در ادامه این نکات را برایتان بازگو می‌کنیم.

  • آزادی مورد نیاز برای ترسیم الگوی کت جین، 5 الی 10 سانتی متر است.
  • گشادی مورد نیاز برای دوخت کت جین به ضخیم بودن پارچه بستگی دارد؛ هرچه پارچه ضخیم‌تر، گشادی نیز بیشتر.
  • جا دکمه‌ها همگی باید به یک سمت؛ یا عمودی و یا افقی باشند.
  • برای دوختن جا دکمه پهنای دکمه را بعلاوه یک سانتی متر کنید، عدد به دست آمده طول جا دکمه است. عدد کوچک‌تر از آن باعث می‌شود دکمه عبور نکند، و عدد بزرگ‌تر از آن باعث باز شدن دکمه می‌شود.
  • فاصله بین مرکز لباس تا محل جا دکمه نیم الی سه سانتی متر است.
  • برای خوابیدن یقه بر روی بدن، انحنای پشت یقه را بیشتر در نظر بگیرید.
  • برای فاصله گرفتن یقه با بدن و نخوابیدن آن بر روی بدن، انحنای پشت یقه را کم‌تر در نظر بگیرید.
  • با استقاده از پنس‌های متعدد می‌توانید یقه کت جین خود را تنگ‌تر کنید.
  • برای استفاده از پنس یقه، به جنس پارچه و برجستگی سینه توجه داشته باشید.
  • برای گشادتر کردن یقه کت جین، سرشانه جلو با سرشانه پشت باید برابر در نظر گرفته شود.
  • هر چه بازو بزرگ‌تر باشد، باید سرشانه نیز بزرگتر در نظر گرفته شود.
  • برای تداوم بیشتر کت جین در قسمت زیر بغل‌ها، از درجه ریز چرخ استفاده شود.
  • اتو کشی پس از هر بار دوختن درزها، به زیبا و خوش ایست شدن کت جین‌تان کمک می‌کند.
استایل کت جین زنانه

ما در این مقاله نحوه دوختن کت جین و همچنین نکاتی که برای دوختن آن باید رعایت کنید را برایتان بازگو کردیم. اکنون نظر شما در رابطه با کت‌های جین چیست؟ تجربه خود را از دوختن این کت‌ها با ما در میان بگذارید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish