چرم آفریقایی با وجود تغییر در آگاهی مصرف کننده امروزه و فشار برای شفافیت بیشتر در هر جنبه از تجارت مد، مدتی زیادی است که توسط مصرف کننده مورد ارزیابی قرار نگرفته است. قوانین اتحادیه اروپا پیش بینی می‌کند که کشور مبدأ کالاهای تمام شده کشوری است که روند تولید نهایی در آن اتفاق می افتد. این امر باعث شده است تا خانه‌های مد لوکس که از آفریقا چرم خام تهیه می‌کنند و حتی مراحل تولید را در آنجا آغاز می‌کنند، محصولات خود را به عنوان مثال، ساخت ایتالیا برچسب گذاری کنند. این روش به تولیدکنندگان اروپایی کمک کرده است تااز برچسب ساخت آفریقا استفاده نکنند، روشی که باعث شده کالاهای چرمی ساخت آفریقا زیر رادار نباشند و در ساختن تصویری برای کیفیت و تعالی، در آفریقا همانند خارج از کشور تلاش نکنند.

طراحان آفریقایی با وجود مشکل کمبود بودجه اما مصمم و با تکیه بر منابع و ظرفیت‌های گسترده آفریقا برای مد پایدار، تصویر موجود از چرم آفریقایی را تغییر داده و آن را به بازار گسترده‌تری ارائه دهند. در حالی که صنعت چرم در تقابل با تفکر بسیاری از طراحان متمرکز بر پایداری در سراسر جهان در حال عقب گرد است، تولید مستقر در آفریقا راه حل خوشایندتری ارائه می‌دهد. مشکلاتی مانند بدرفتاری با حیوانات، فاضلاب‌ها و استفاده از مواد شیمیایی مضر در فرآیند دباغی، همه با روش‌هایی چون اصلاح کشاورزی، ارائه شیوه‌های کاهش مصرف که استفاده مجدد را ترویج می‌کنند و پرورش دام منصفانه درجهت تهیهٔ گوشت و با استفاده از کشتارگاه‌هایی که به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کنند، کاهش پیدا می کنند. ابتکاراتی مانند طرح دباغی سبز و چرم بدون فلز در اتیوپی و دیگر کشورهای آفریقای شرقی نیز در تلاشند تا دباغی‌ و رنگ آمیزی چرم را با روش‌های کمتر سمی ارتقاء دهند و سیاست‌های سازگار با محیط زیست را در تولید چرم آفریقا پیش ببرند.

صادرات چرم آفریقا به خارج از کشور

چرم آفریقایی با بهترین کیفیت به بازارهای صادراتی راه پیدا کرده است. در نتیجه، برخی از جالب‌ترین شرکت‌های تولید کالاهای چرمی آفریقا یاد گرفته‌اند که از منابع مادی محلی به طور کامل استفاده کنند. Nardos Tamirat، یکی از بنیانگذاران کارخانه چرم Tibeb مستقر در اتیوپی، می‌گوید: “ما بر آنچه می‌توانستیم بهتر انجام دهیم تمرکز کردیم.” “ما می‌دانستیم که در بازار دیگری هستیم و ارزش پیشنهادی ما متفاوت است. برگ برنده ما، چرم و طرح‌های سنتی اتیوپی است.”

این شرکت برای ساخت کیف پول چرم و سایر لوازم جانبی از چرمی استفاده می‌کند که به دلیل نقص و ایراد موجود در چرم توسط بسیار از خانه‌های برتر مد دور ریخته می‌شوند. Tamirat با نگه داشتن چرم تا حد ممکن در شکل طبیعی پ با پوست معیوب خودش، معتقد است که تولیدات Tibeb به اصل اتیوپی خود وفادار مانده است.

استراتژی Tamirat توسط Mark Stephenson، مدیر عامل شرکت Sandstorm کِنیا به اشتراک گذاشته شده است. “طراحان و تولیدکنندگان چرم آفریقایی منابعی برای تولید انبوه مانند تولید چین را ندارند. این فناوری هنوز در آفریقا وجود ندارد  و بنابراین برایSandstorm، سؤال این است که چگونه می‌توانیم از فناوری برای ایجاد مشاغل بیشتر برای صنعتگران و دباغخانه ها استفاده کنیم و با استفاده از مد آهسته ارزش را در آفریقا بهینه کنیم.”

زیرساخت‌های اساسی، مانند ماشین آلات مخصوص خشک کردن چرم، در مناطقی از آفریقا وجود ندارد. بیشتر چرم های تولید شده در آفریقا به خارج از قاره صادر می‌شوند تا تکمیل شوند و سپس به عنوان کالاهای تمام شده دوباره وارد می‌شوند. اثر تجمعی این امر رها کردن صنعت در شرایط توسعه نیافتگی است.

مشکل برای طراحان آفریقایی این است که دباغخانه ها سیاست‌های تجاری خود را متناسب با خواسته‌های بزرگترین خریدارانشان که اغلب شرکت ها غربی هستند، تنظیم می‌کنند. این امر منجر به کمترین مقدار سفارش و عقب راندن طراحان آفریقایی با سفارشات بسیار کمتر می‌شود. Tamirat توضیح می دهد که Tibeb در چند سال اول فعالیت خود به ضایعات مربوط به کارخانه های دباغی متکی بوده است چرا که این شرکت نمی توانست به شیوه ای که دباغی ها اتیوپی ترجیح می دادند به صورت عمده خریداری کند.

طراحان آفریقایی این توانایی را دارند که نقشی اساسی در ایجاد تصویری جدید از کیفیت محصولات ساخت آفریقا داشته باشند. چرمکاران Tibeb با مشارکت در مشاغل چرم اتیوپی برای ایجاد زیرساخت‌های آموزشی به طراحان جوان کمک می‌کند تا تاریخ طراحی اتیوپی را درک کنند و همچنین در جهت استفاده از منابع موجود در آفریقا و منابع پایدار تلاش می‌کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish