آینده مد آنچنان که تصور می شود در جتسون نیست. در واقع، از قبل هم اینجا بود ، و همه اتفاقات آینده مد  مجازی است. این روند در حال گسترش به فضایی به نام «متاورس» است که اساساً اینترنت به‌عنوان یک دنیای مجازی مرتبط به زندگی اجتماعی خواهد شد . بله درست است. آینده مد آنلاین است.

ما تنها به حضور بلاگرها و برندهای مد در سایت های رسانه های اجتماعی اشاره نمی کنیم، اگرچه آنها قطعاً در این مرز مد نقش دارند. گسترش به metaverse شامل فروش کالاهای دیجیتال و NFTS یا توکن های غیرقابل تعویض می شود. فقط در سال گذشته، NFT ها در محبوبیت و تاثیر گذاری متعاقباً ارزش خود را افزایش دادند. نکته منحصر به فرد در مورد این توکن ها این است که نمی توان آنها را تکرار کرد، از این رو توصیفگر “غیر قابل تعویض” است. هر کدام از آنها منحصر به فرد هستند و یکی از ارزشمندترین جنبه های مد، عنصر انحصاری هستند.

این یک واقعیت جذاب است که هرچه یک مورد کمیاب تر باشد، مطلوب تر خواهد بود. به عنوان مثال یک Hermés Birkin را در نظر بگیرید. به دست آوردن این کیف های انحصاری کار آسانی نیست، که دقیقاً همان چیزی است که داشتن یک چنین بیانیه و نکته مهم  را نشان می دهد. همین مفهوم در مورد NFT های مرتبط با مد یا کالاهای دیجیتال نیز صدق می کند. در واقع، برخی از برندهای لوکس قبلاً شروع به انتشار محصولات طراح دیجیتال خود کرده اند.

در اوایل سال جاری، آدیداس و پرادا برای راه‌اندازی مجموعه پرادا نایلون Re-Nylon که شامل پروژه آدیداس برای پرادا بود، همکاری کردند. این برندها از زک لیبرمن، هنرمند نیویورکی خواستند تصاویر ارسال شده توسط عکاسان سراسر جهان را در یک اثر هنری بزرگتر NFT که از حدود 3000 NFT کوچکتر ساخته شده است، گردآوری کند. کل قطعه حدود 97000 دلار فروخته شد.

به همین ترتیب، برند کفش Buffalo London در ابتدای سال 2021 یک جفت کفش کتانی دیجیتالی را با همکاری برند مد دیجیتال The Fabricant عرضه کرد. آنها 100 جفت را فروختند که هیچ یک از خریداران هرگز IRL دریافت نمی کردند. در عوض، این کفش های کتانی مانند فیلتر اسنپ چت پوشیده می شدند. یک تصویر تکی در کفش را می توان با قیمت 25 یورو و یک ویدیو را با قیمت 50 یورو خریداری کرد.

سایر برندهای موجود در قطار  متاورس شامل گوچی، جیوانچی، لویی ویتون و دیگر  برندها و برندهایی که در راستای مد حرکت می کنند هستند. برخی از کالاهای دیجیتال این برندها قرار است در مناظر دیجیتالی پوشیده شوند، مانند پوسته های Fortnite طراح Balenciaga، یا لباس های Marc Jacobs و Valentino که توسط بازیکنان Animal Crossing پوشیده شده است.

این تغییر دیجیتال حول این ایده اصلی عمل می کند که زندگی ما به طور فزاینده ای به صورت آنلاین انجام می شود. این روزها، ممکن است آنطور که ما فکر می کنیم بین اینترنت و «دنیای واقعی» تفاوت بزرگی وجود نداشته باشد، به خصوص در حوزه مد. رسانه‌های اجتماعی و مد با هم همزیستی دارند و محبوبیت آنلاین دائماً تغییر می‌کند و روندها را افزایش می‌دهد. ویترین های فروشگاه های آجری در حال شکست دادن نبرد با خرید آنلاین هستند. این حضور روزافزون اینترنت در زندگی ما مد را از طریق مفهوم متاورس به حوزه خود دعوت می کند و به مشتریان این امکان را می دهد که علاوه بر دارایی های فیزیکی خود، دارایی های دیجیتالی نیز داشته باشند. آنقدرها هم که به نظر می رسد خارج از چارچوب نیست – اولین هفته مد Metaverse در بهار گذشته کاملاً آنلاین برگزار شد.

در حالی که بسیاری از برندهای لوکس با نام های بزرگ در صحنه کالاهای دیجیتال دخیل هستند، آینده مد لزوماً غیرقابل تحمل نیست. شرکت هایی مانند DressX اقلام لباس دیجیتال و NFT را با قیمت هایی مشابه ASOS یا Zara می فروشند. مانند کفش های کتانی قبلی کار می کند – فقط یک تصویر را آپلود کنید و شرکت لباس را روی آن ویرایش می کند. و علاوه بر مقرون به صرفه بودن، برای محیط زیست نیز مفید است.

به طور متوسط، ایجاد یک لباس دیجیتالی باعث صرفه جویی در حدود 3300 لیتر آب می شود. همچنین انتشار کربن را کاهش می دهد و تولید لباس های دیجیتال 97 درصد کمتر از تولید لباس های سنتی CO2 منتشر می کند. DressX بر پایداری محصولات خود در وب سایت خود تأکید می کند و می گوید: “کمتر خرید نکنید، مد دیجیتال را خریداری کنید.”

از طریق خرید مد دیجیتال، لباس کمتری در محل دفن زباله ها قرار می گیرد. برای کسانی که می‌بینند هرگز بیش از یک بار اجناس نپوشیده‌اند – یا اصلاً – مد دیجیتال به عنوان یک جایگزین سازگار با محیط زیست عمل می‌کند. همچنین برای مشتریان در دسترس‌تر می‌شود، زیرا هیچ محدودیتی در اندازه برای استفاده دیجیتالی از لباس روی بدن وجود ندارد.

وقتی صحبت از طراحی به میان می آید، متاورس غیرممکن ها را ممکن می کند. لباس مجازی را می توان با استفاده از عناصر غیرممکن برای استفاده در حوزه فیزیکی طراحی کرد، مانند آب و آتش (دوباره – آن کفش های کتانی شعله ور!) یا واقعاً هر چیز دیگری. اکنون، داشتن دمپایی شیشه‌ای سیندرلا چندان دور از دسترس نیست. برای طراحان دیجیتال، هیچ محدودیتی وجود ندارد .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish