در ماه سپتامبر تا اوایل اکتبر، بیشتر برند‌های لوکس دنیا فشن‌شو‌های خود را در هفته‌های مد به‌نمایش گذاشتند. همان‌طور که می‌دانید، هفته‌های مد بخش مهمی از تقویم مد را به خریداران، طراحان، خرده فروشان و نشریات ارائه می‌کنند. درواقع این هفته‌های مد هستند که روند فعلی و آتی ترندها را به همه‌ی افراد نشان می‌دهند.

هفته مد میلان- بهار و تابستان 2024

ترندها نقش مهمی در مسیر کاری فعالان صنعت مد یا حتی مشاغل دیگر ایفا می‌کنند؛ از چشمگیرترین آن‌ها در هفته‌های مد، می‌توان به بازگشت ترند شلوارک، لباس ‌زیر و تغییر و تحولات آن‌ها اشاره کرد. ما در این مطلب در مجله‌ی کمد سارک، به تحلیل کامل این ترند می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

هفته مد نیویورک- کالکشن بهار 2024

سرگذشت لباس زیر و شلوارک در مد

درحالی‌که مردان در اروپا و ایالات‌متحده به‌طور سنتی از لباس ‌زیر در بالا و پایین‌تنه استفاده می‌کردند، لباس‌زیر زنان عمدتا مختص بالاتنه بود.
قبل از آن، شلوار یا سایر لباس‌های زیر برای زنان وجود نداشت؛ زیرا به زیرمجموعة لباس‌های‌مردانه تعلق داشت. اواسط قرن 19 میلادی، آملیا بلومر(Amelia Bloomer) انقلاب بزرگی در مد و سیاست را با رایج کردن شلوار‌های بلومر (bloomer trousers)رقم زد. این شلوارها عموما گشاد بودند و قد آن‌ها از کمر تا زانو یا مچ پا امتداد داشتند. زنان نیز برای رهایی از لباس‌های سنگین و اعتراض به نابرابری جنسیتی، شروع به تبعیت از این سبک کردند.

دهه‌ 90 میلادی، دری به سوی استقلال در پوشش زنانه

در ابتدای دهة ۹۰ میلادی، به ‌واسطة افزایش حق رأی زنان، لایه‌های دست‌وپاگیر لباس‌ها که نمایش قسمت‌هایی از بدن را محدود می‌کردند، از مد افتاد و باعث به وجود آمدن استایل‌های جنجالی و بسیار متفاوت شد. زنان در سال 1920 میلادی سبک آزادانه‌ای را برای زندگی پذیرفته بودند تا جایی‌که به آن‌ها لقب فلاپر (Flapper) را داده بودند. فلاپرها موهایشان را پسرانه کوتاه می‌کردند، سیگار می‌کشیدند و در پوشش خود به انتخاب دامن‌های کوتاه و لباس زیرشان اهمیت زیادی می دادند.

تحلیل کالکشن هفته مد لندن 2024

استایل تانگ (Thong style)و نمایش استخوان ها

با ترند شدن شلوار‌های فاق کوتاه و استایل تانگ که برگرفته از نوعی لباس‌ زیر آمریکایی است، نمایان شدن استخوان و برجستگی‌های بدن به اوج خود رسید. سلبریتی‌هایی از جمله پاریس هیلتون(Paris Hilton) و کریستینا آگیلرا (Christina Aguilera) نقش مهمی در این زمینه داشتند؛ شلوارک‌های بسیار کوتاه و نمایش قسمتی از لباس ‌زیر، صنعت مد را تحت تأثیر خود قرار داده بود.

بازگشت ترند ها

تغییر روند مد یکی از قوانین بسیار مهم در صنعت فشن به شمار می‌رود. دنیای مد روند ثابتی ندارد و دائما در حال تغییر و احیاء سبک‌ها و ترندهای فراموش‌شده است. در هر فصل، طراحان و فعالان صنعت مد، تلاش می‌کنند تا از استاندارد‌ها و سبک‌های قابل‌توجه در کارهای هنری خود استفاده کنند. ترندها معمولا بعد از 30 سال با تحولات اجتماع، مدرنیزه شده و به صحنه‌ی مد بازمی‌گشتند؛ اما امروزه با افزایش سرعت زندگی، این مدت‌زمان به 15 تا 20 سال کاهش ‌یافته است.( عکس 10 )
از سال ۲۰۲۳ تا مجموعه‌های بهار/تابستان سال ۲۰۲۴ که اخیراً در ۴ پایتخت مد برگزار شد، بازگشت پرقدرت شلوارک‌های کوتاه، جورت‌ها (Jorts) یا همان شلوارک‌های جین و لباس‌های زیر به چشم می‌خورد.

بررسی ترند شلوارک ها در هفته های مد

با نگاهی کوتاه به مجموعه‌های نمایش داده شده در هفته‌های مد می‌توان خلاقیت طراحان در بازآفرینی شلوارک‌ها و ایجاد تغییر در ابعاد، فرم و شکل آن‌ها را متوجه شد.
در کالکشن‌های زنانه، اکثر شلوارک‌هایی که از نظر اندازه به لباس زیر شباهت داشتند، به شیوه ای به تصویر کشیده شدند که گویی طراحان در نشان دادن بخش بیشتری از پای مدل‌ها به توافق رسیده بودند؛ اما این ترند در کالکشن‌های مردانه نیز قابل رؤیت بود.

در سال گذشته، برند Miu Miu دامن‌های میکرو (Micro Skirts) که از ویژگی‌های سبک y2k به‌شمار می‌روند را، به صحنۀ مد برگرداند. در ادامه‌ی روند این ترند، شلوارک‌های کوتاه نیز راه خود را به صحنة مد بازکردند و یکی از مهم‌ترین آیتم‌های بهاره‌ سال۲۰۲3 را از‌‌آن خود کردند.

در اکثر کالکشن‌ها شلوارک یا شورت‌های کوتاه جایی را به خود اختصاص داده بودند. کالکشن تام فورد (Tom Ford) جزو کالکشن‌هایی بود که تعداد زیادی از این آیتم را در خود جای داده بود. متریال‌های متعددی در این کالشکن استفاده شده بودند؛ از چرم و حریر گرفته تا مخمل، همگی در طراحی شلوارک‌های کوتاه نقش خود را به خوبی ایفا کرده بودند.

در پرادا (Prada) رف سیمنز(Raf Simons) طراح خلاق این برند، از شلوارک‌های فاق ‌بلند و پیلی‌ دار در قسمت جلو، در کالکشن‌های تابستانه‌ی خود رونمایی کرد. این شلوارک‌ها در کالکشن مردانه همراه با پیراهن‌های هاوایی و کت‌ها، و در کالکشن زنانه با یک کمربند ساده و تک رنگ ترکیب شده بودند.

حضور شلوارک و لباس‌های زیر در مجموعه‌های هفته‌ی مد، کاربرد‌های متفاوتی داشت. در کالکشنMiu Miu این آیتم‌ها ماهیت ورزشی به خود گرفته بودند؛ مانند شلوارک‌های گلف، تنیس و شورت‌های مخصوص شنا. از طرف دیگر، شلوارک‌ها و شورت‌های کوتاه کالکشن لاکوان اسمیت (LaQuan Smith) کاملا مناسب شرکت در مهمانی و دیسکو‌های پر زرق و برق طراحی شده بودند.

تیم برند Jw Anderson با طراحی شلوارک‌های سفالی در هفته‌ی مد لندن، از یک نوع سبک ساختار شکن در استفاده از متریال‌های جدید رونمایی کرد؛ اما طراحان دیگری از جمله گلن مارتنز (Glenn Martens) در مجموعه‌ی دو برند Diesel و Y/Project به شیوه‌های دیگری مانند پوشاندن لباس‌های زیر روی آیتم‌های بیرونی لباس یا طراحی شلوارک‌هایی که روی بدن مانکن‌ها پایدار به نظر نمی‌رسیدند، ایده‌های آوانگارد خود را به تصویر کشید.( عکس 24و25و26و27)
به نظر می‌رسد که باتوجه به روند افزایشی دما در سراسر دنیا، علاقه‌مندی به پوشیدن شلوارک و حذف جزئیات اضافة لباس‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود؛ اما همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، ترند‌ها برای مدت زیادی پایدار نخواهند ماند و ممکن است در سال‌های آینده این ترند به طور کلی فراموش شود یا تغییراتی در آن ایجاد شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish