مد در دهه 1960 میلادی

مد و فشن یک پدیده‌ای است که از قدیم تا به امروز همراه بوده است، معمولا افراد به طرز لباس پوشیدن خود اهمیت بسیاری می‌دهند، طراحان لباس در طراحی‌های خود سعی دارند همه‌ی سلایق را رعایت کنند و با طراحی‌های خاص افراد علاقه‌مند به مد و فشن را هیجان‌زده کنند. در تمامی سال‌های گذشته اگر بخواهیم به یک دهه متفاوت و خاص از نظر مد و فشن اشاره کنیم باید یادی از دهه 1960 میلادی کنیم، زیرا پوشش افراد در این دهه خیلی تاثیرگذار بود.

جالب است بدانید که خیلی از طراحان لباس امروزی برای الهام در طراحی‌های خود سراغ طراحی‌های دهه 60 می‌روند، خیلی از افراد دهه 1960 را به عنوان انقلاب مد و فشن می‌شناسند. در ادامه با ما همراه باشید تا سری بزنیم به مد دهه 1960 میلادی و پیشنهاد می‌کنم قبل از اینکه شروع به خواندن این مقاله کنید گذری داشته باشید به مقاله بررسی مد دهه 1950 میلادی. مطالب مرتبط:بررسی مد دهه 1950 میلادی

ویژگی‌های مد و فشن دهه 1960 میلادی

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مد و فشن در دهه 1960 میلادی استفاده از پارچه‌های خوش رنگ بود، در طراحی لباس‌های دهه 60 میلادی طرح‌های متنوع و رنگ‌های شاد بسیاری دیده می‌شد. یکی از موارد دیگری که در دهه 1960 میلادی خیلی خودنمایی می‌کرد و مورد استفاده زنان آن دهه قرار گرفته بود جوراب شلواری‌های رنگی بود، زنان از جوراب شلواری‌های رنگی به همراه پیراهن و یا دامن‌های کوتاه استفاده می‌کردند.

رنگ جوراب شلواری‌های دهه 60 میلادی هرچقدر جیغ‌تر و شادتر بود بیشتر مورد پسند واقع می‌شد. از دیگر ترندهای دهه 60 می‌توان به بوت‌های بلند زیر زانو اشاره کرد که به همراه یک دامن کوتاه یک استایل فوق‌العاده به نظر می‌رسید.

مد و فشن در دهه 1960 میلادی

مدل مو و میکاپ دهه 1960 میلادی

بانوان دهه 60 میلادی را با چتری و موهای پوش داده می‌شناسند، از لحاظ ظاهری هم بانوان آن دهه به زیبایی چشم‌ها خیلی اهمیت می‌دادند و به این علت هنگام آرایش کردن تمرکز خود را از روی چشم‌هایشان برنمی‌داشتند و برای مابقی اجزای صورت‌شان از رنگ‌های مات استفاده می‌کردند تا چشم‌ها در صورتشان خودنمایی کنند.

ترندهای دهه 1960 میلادی

همانطور که در اول مقاله گفتیم دهه 60 میلادی یک انقلاب بزرگ در صنعت مد و فشن به حساب می‌آید و در این دهه جسارت زنان و مردان برای پوشیدن لباس‌هایی با طراحی‌های جدید و خاص، بیشتر شده بود.

یکی از افرادی که زنان دهه 60 میلادی از استایل‌های او خیلی الگو می‌گرفتند ژاکلین کندی همسر رئیس جمهور آمریکا بود، مردم با الهام از استایل‌های او مد لوکس را ترویج دادند.

مد در دهه 1960 میلادی

1-مد عصر فضا

در دهه 1960 میلادی با مشهور شدن فیلم‌های علمی تخیلی همچون Star Trek، طراحان توانستند لباس‌هایی با الهام از فضا طراحی کنند به فرض مثال در سال 1964 میلادی فردی به نام آندره کورژ یک کلکسیون برای بهار-تابستان 1964 میلادی طراحی کرد که نظر خیلی از افراد را به کلکسیون خود جلب کرد.

2-مد تابوشکنانه

در سال 1964 میلادی یک طراح لباس بریتانیایی به نام ماری کوانت با طراحی دامن‌های کوتاه یک انقلاب بزرگ به پا کرد زیرا این سبک طراحی نشان از آزادی عمل در پوشش زنان و به نوعی یک اعتراض به لباس‌های قدبلند زنانه بود. این اتفاق یک تابوشکنی مهم به حساب می‌آید زیرا پس از این اتفاق جسارت زنان در لباس پوشیدن بسیار بیشتر شد.

مد در دهه 1960 میلادی

3-تکنیک کالربلاکینگ

از این تکنیک در سال 1965 میلادی توسط طراح مد برجسته‌ای به نام ایو سن لوران با الهام از آثار یک نقاش هلندی معروف به نام پیت موندریان رونمایی شد. استفاده از تکنیک کالر بلاکینگ در طراحی لباس نشان بر این است که استفاده از رنگ‌های ناهماهنگ در یک کالکشن می‌تواند بسیار جذاب و چشم‌گیر باشد، بعد از این رونمایی طراحان زیادی با دنیای رنگ‌ها آشتی کردند و در کالکشن‌های خود از رنگ‌های تضاد و رنگ‌های مکمل با اعتماد به نفس استفاده کردند و به مردم جسارت پوشیدن لباس‌های رنگی را هدیه دادند.

فشن در دهه 1960 میلادی

4-مد هیپی‌ها

قطعا تابحال بارها اسم گروه هیپی‌ها به گوش‌تان خورده است، برای آشنایی بیشتر با این گروه پیشنهاد می‌کنم مقاله بررسی جامع استایل هیپی، وقتی مد در برابر مد قرار می‌گیرد را مطالعه کنید. در دهه 1960 میلادی لباس‌هایی که هیپی‌ها می‌پوشیدند، شامل شلوارهای جین کهنه و قدیمی که اکثرا رنگ‌ و رو رفته بودند و پیراهن‌هایی که توسط خودشان رنگ می‌شدند، بود.

مطالب مرتبط: بررسی جامع استایل هیپی، وقتی مد در برابر مد قرار می‌گیرد

5-ترویج مد بدون جنسیت

اولین بار در سال 1968 میلادی اصطلاح بدون جنسیت یا همان یونیسکس (Unisex) بر سر زبان‌ها قرار گرفت، در دهه‌ی 1960 میلادی خیلی از بوتیک‌های لباس ست‌هایی برای همه‌ی اعضای خانواده تولید می‌کردند و حتی توسط ایو سن لوران برای اولین بار در آن دهه زنان تاکسیدو پوشیدند.

مد در دهه 1960 میلادی

6-اکسسوری‌های رنگارنگ

یکی از تغییرات بزرگ دیگری که در دهه 60 میلادی اتفاق افتاد شکل ظاهری جواهرات بود، در دهه‌ی 60 میلادی جواهرات به شکل‌های هندسی و با رنگ‌های شاد طراحی می‌شدند. معمولا کمتر کسی را آن زمان می‌شد بدون اکسسوری پیدا کرد.

مطالب مرتبط: جادوی ست کردن اکسسوری با لباس

مد در دهه 1960 میلادی

7-لباس‌های کاردیگان

ژاکت‌های پشمی یا کاردیگان از استایل‌های شیک و خاص دهه‌ی 1960 میلادی بود، اولین بار کاردیگان توسط بازیگر مشهوری به نام استیو مک کویین پوشیده شد و بعد از آن کاردیگان‌ها به ترندهای دهه 60 میلادی اضافه شد. پوشیدن کاردیگان با شلوارهای جین و شال‌گردن یکی از بهترین استایل‌های دهه 60 میلادی بود.

فشن در دهه 1960 میلادی

استایل مردان در دهه 1960 میلادی

در کمد مردان دهه 1960 میلادی، کروات عضو جدا نشدنی‌ای بود، مردان در آن زمان نه تنها در استایل‌های رسمی‌شان بلکه در استایل‌هایی که همراه با پلیور و ژاکت‌های مردانه بود هم از کروات‌های رنگی استفاده می‌کردند، از دیگر مواردی که بسیار مورد استفاده مردان آن دهه بود عینک‌های گرد و کلاه شاپو بود.

مد در دهه 1960 میلادی

طراحان لباس معروف دهه 1960 میلادی

در ادامه برخی از طراحانی که در دهه 1960 میلادی نقش مهمی در انقلاب مد و فشن داشتند را به شما معرفی خواهیم کرد.

1-ایو سن لوران

همان‌طور که در طول مطلب به شما گفتیم ایو سن لوران یکی از تاثیرگذارترین‌ها بر مد دهه 1960 میلادی بود، او با طراحی لباس‌های بدون جنسیت و استفاده از تکنیک کالر بلاکینگ برای همیشه نام خود را در انقلاب مد و فشن دهه 60 میلادی ثبت کرد.

مد در دهه 1960 میلادی

2-ماری کوانت

با طراحی دامن‌های کوتاه توسط ماری کوانت از او همیشه به عنوان یکی از طراحان لباسی که برای مد آزاد زنان تلاش کرد یاد می‌شود.

مد در دهه 1960 میلادی

3-آندره کورژ

آندره کورژ مسبب ترند شدن کفش‌های گوگو در دهه 1960 میلادی بود که همین مسئله نام او را در دهه 1960 میلادی ماندگار کرد.

مد در دهه 1960 میلادی

4-کوکوشنل

کوکوشنل به دلیل اختلاف نظرش با ترند شدن دامن‌های کوتاه به عنوان یک فرد بحث برانگیز بر سر زبان‌ها قرار گرفته بود، هم‌چنین او معتقد بود که المان‌های زنانه در طراحی  لباس‌های زنانه باید حفظ بماند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که مد در دهه 1960 میلادی را با هم از همه جوانب بررسی کنیم، مد و فشن در دهه 1960 میلادی تفییرات اساسی و چشم‌گیری داشت، اگر بخواهید از مد دهه 60 میلادی الهام بگیرید از کدام بخش آن الهام می‌گیرید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish