شاید کمی عادی و تکراری به نظر بیاید که در تمامی هفتههای فشن، بالنسیاگا همهی توجهها و عکسهایی که در اینستاگرام میبینید را به خود اختصاص دهد، اما در هفتهی اوت-کوتور پاییز-زمستان ۲۰۲۲-۲۰۲۳ این برند ثابت کرد که این حجم از توجه بیدلیل نیست! دمنا گواسلیا- مدیر هنری بالنسیاگا- این بار هم مجموعهی اوت-کوتور خود را مثل سال پیش در آتلیهی قدیمی کریستوبال بالنسایگا-بنیانگذار برند- ارائه داد و با مجموعهی دوم اوت-کوتور خود همه را شگفت زده کرد.
پایان محافظه کاری دمنا گواسلیا
اگر به کالکشن کوتور قبلی بالنسیاگا دقت کنیم، متوجه تفاوت فاحشی میان آن با دیگر آثار دمنا میشویم. دمنا در آن کالکشن کمترین رد پای خود را تا به امروز در یک کالکشن گذاشته بود و انگار که محافظه کارانه با کوتور مواجه شده بود. گرچه آن مجموعه هم همچنان نسبت به دیگر مجموعههای اوت-کوتور همان فصل بسیار مدرنتر بود، اما تماشای این مجموعهی جدید است که به ما نشان میدهد دمنا از ریسک کردن خودداری کرده بود. این بار دمنا محافظه کاری را کنار گذاشته و تک تک اجزای کوتور را زیر سوال برده است؛ از موسیقی گرفته، تا تکنیک و مدلها.
کوتور آینده نگرانه
شروع کالکشن پاییز-زمستان ۲۰۲۲-۲۰۲۳ اوت-کوتور بالنسیاگا با ۸ لوک همراه بود که نگاههای متعجب حضار را از آن خود کردند. این ۸ لوک که با پارچهی نئوپرن ساخته شده بودند، اوج آینده نگری دمنا و تفاوت ذهنیت او با دیگر طراحان هم دورهاش را نشان میدهند.
یکی از ویژگیهای اصلی کوتور همیشه تفاوت بوده است و جای خالیش سالیان بود که در اوت-کوتور حس میشد. شاید تفاوت ۸۰ سال پیش با هزاران ساعت کار دست و فرمها و الگوهای جدید به دست میآمد، اما دنیای جدید به چیزی بیش از آنها برای خلق تمایز نیاز دارد.
دمنا این تمایز را با استفادهی بدون نقص از پارچهای ایجاد کرده است که کمتر کسی در دنیای فشن سراغ آن میرود. این موضوع آتلیهی کوتور بالنسیاگا را چندین قدم از دیگر آتلیهها جلو میاندازد و وعدهای را به مشتریان این برند میدهد که دیگر آتلیهها امروزه تواناییش را ندارند، وعدهی یکتا و متمایز بودن.
بدون شک شخصی که این لباسهای جدید بالنسیاگا را به کمد خود اضافه میکند، برگ برندهای نسبت به دوستان ثروتمند خود دارد. لباسهای براق، حریر و منجوق دوزی شده را همهی افراد ثروتمند در کمد خود دارند، اما کمتر کسی به لباسی دسترسی دارد که متعلق به آینده است.
خلاقیت در اوت کوتور معنی پیدا میکند
موجودات آخرالزمانی که دمنا گواسلیا به رانوی فرستاده بود دو اکسسوری مهم همراه خود داشتند که هر دو به خلق دنیای مخوف او کمک کرده بودند. یکی از این اکسسوریها کیف اسپیکری بود که با همکاری Bang & Olufsen ساخته شده بود و دیگری ماسک سراسر مشکی که از دیده شدن صورت مدلها جلوگیری میکرد. این اولین استفادهی دمنا از ماسک در کالکشنهایش نیست، اما اهمیت نوآوری خود را بار دیگر با این ماسکها که با متریال خاصی ساخته شده بودند خود را نشان میدهد. خلاقیت دمنا خود را در کفشهای عجیب، تیشرتهایی که با آلومینیوم چروک شده بودند و استفاده از کرست در لباسهای مردانه نیز نشان میدهد.
کیم کارداشیان کت واک میکند!
چیزی که نباید فراموش کنیم این است که دمنا گواسلیا در کنار استعداد در زمینهی طراحی، در زمینهی بازاریابی و استفاده از فرهنگ عامه هم تبحر خاصی دارد و این تبحر در نیمهی دوم مجموعه خود را نمایان کرد. از جایی که ماسکها از صورت مدلها حذف شدند، کم کم سلبریتیها جای خود را به مدلها دادند و افرادی را روی رانوی دیدیم که در نگاه اول غیر قابل باور بود. کیم کارداشیان، دوا لیپا و نیکول کیدمن سه سلبریتی بودند که با حضور خود دنیای انتزاعی دمنا را به اوج رساندند و حضار را بهت زده کردند. کیم کارداشیان و دوا لیپا قداست کوتور را زیر سوال بردند و دهن کجی بودند به افرادی که از سنتها دل نمیکنند. نیکول کیدمن از آن طرف المان غافلگیرانهی فشن شوهای بالنسیاگا را به دوش کشید و با حس و حال مرموز همیشگی خود یکی از به یاد ماندنیترین لحظات تاریخ فشن را رقم زد.
نقدی به دمنا گواسلیا وارد نیست!
تکنیک و تبحری که دمنا در دو کالکشن کوتور خود نشان داده، جای کمی برای انتقاد در میان اهالی فشن میگذارد. او به قدری با به کار گیری ابزار مختلف مخاطب را تحت تاثیر قرار میدهد که مشکلات راه رفتن عروس در پایان فشن شو برای منتقدین کم اهمیت میشود و کسی دیگر حضور کیم کارداشیان روی رانوی را زیر سوال نمیبرد. او آنچنان با کدهای برند بالنسیاگا بازی میکند که حضور هودی و کت جین در کالکشن کوتور برای حضار عادی میشود و کم کم همه به بخشی از دنیای دمنا گواسلیا تبدیل میشوند. دمنا گواسلیا بدون شک دنیایی خلق کرده است که همهی اهالی فشن ناخودآگاه میخواهند بخشی از آن باشند، هر چقدر هم که این دنیا تاریک، مضحک و تلخ باشد.
موج انتقادها به کیسه زباله ۱۷۹۰ دلاری بالنسیاگا
طراحی این کیفهای گرانقیمت از کیسه زباله یکبارمصرف الگو گرفته است
نمایش مد پاییز و زمستان ۲۰۲۲ بالنسیاگا در هفته مد پاریس، تصویری نمادین از آوارگی را نشان داد. مردان و زنانی که در میان برف مصنوعی سرها را در برابر باد خم کرده و داراییشان را در کیسهای پلاستیکی در دست دارند. نمادی که طراح خلاق گرجستانی برای نشان دادن همبستگی خود با آوارگان اوکراینی به دست مدلها داده بود حالا موضوع بحث و انتقاد بسیاری از علاقهمندان مد شده است.
دمنا واسلیا که از سال ۲۰۱۵ در خانه مد بالنسیاگا فعالیت دارد،نمایش مد پاییز ۲۰۲۲ بالنسیاگا که در روز یکشنبه، ششم ماه مارس برگزار شد، فراتر از زرقوبرق هفته مد مورد توجه قرار گرفت. دمنا مدیر خلاقیت بالنسیاگا با خواندن شعری در توصیف بحران اوکراین و اهدای تیشرتهایی به شرکتکنندگان در نمایش با رنگهای سفارشی متمرکز بر پرچم اوکراین به یکی از موضوعات روز جهان واکنش نشان داد.
اجرای این نمایشگاه نیز یک تجربه قوی و متفاوت بود؛ زیرا مدلها از مسیری برفی و طوفانی عبور میکنند که با شیشههایی از مهمانان جدا شده است و نمایشگر احساس فرار دمنا از کشورش گرجستان و مشابه شرایط خانوادههای اوکراینی است که از جنگ فرار میکنند.
اما چیزی که باعث جنجال در این نمایش شد، طراحی کیسههای زباله بود. دمنا در گفتگویی با WWD چنین گفت: «اصلا دلم نمیخواست فرصت تولید گرانقیمتترین کیسه زباله دنیا را از دست بدهم، کیست که رسواییهای دنیای مد را دوست نداشته باشد؟»
طراحی این کیفهای گرانقیمت از کیسهزباله یکبارمصرف الگو گرفته است، با این تفاوت که اینجا از چرم نرم گوساله در تولید آن استفاده شده است.
در توییتر، شبکه اجتماعی که همیشه با نگاه انتقادی کاربرانش مشهور است، خبری از تحسین این ایده جدید نبود.
یکی از کاربران در توییتی با اشاره به این کیسه زباله آماده فروش چنین نوشت: «همه میدانیم که این آخر دنیاست و من از این بابت خوشحالم.»
آماندا ابینگتون، بازیگر بریتانیایی هم در یک توییت انتقادی نوشت: «بالنسیاگا همه ما را مسخره کرده است. اگر این را بخزید من قطعا برای شما متاسف خواهم شد.»
کاربر دیگری نوشت: «دفعه بعدی که یکی من را کیسه آشغال خطاب کرد، فرض میکنم داریم در مورد این چیزهای بالنسیاگا صحبت میکنیم.»
کیسه زباله بالنسیاگا در چهار رنگ سیاه، سفید و قرمز، آبی و سیاه و زرد و سیاه و به مبلغ ۱۴۰۰ یورو، معادل ۱۷۹۰ دلار در فروشگاههای بالنسیاگا به فروش میرسد.