بسیاری از خانه‌مدها ‌در راستای بهبود وضعیت اقلیمی به دنبال جایگزین‌های پایدار برای چرم حیوانی‌اند

برکین با چرم قارچ؛ چگونه میسلیوم می‌تواند دنیای مد را متحول کند

تا دهه گذشته، نادیده گرفتن چرم در دنیای مد تقریبا تصورناپذیر بود اما پیشرفت‌های فناوری هر روز ممکن شدن غیرممکن‌ها را وعده می‌دهد و احتمال دارد به‌زودی چرم‌هایی طبیعی با منشا غیرحیوانی و با کیفیتی بهتر از چرم‌های موجود را شاهد باشیم.

سازندگان کالاهای گران‌قیمت، خاص و لوکس همیشه دنبال بهترین مواد اولیه موجود در بازارند و بارها نشان داده‌اند اگر آنچه می‌خواهند موجود نباشد، در خلاقیت و ساخت آن پیشقدم خواهند شد. حالا همان‌طور که کارتیه پلاتین را به دنیای مد وارد کرد، هرمس هم حامی نوع خاصی چرم پایدار شده است.

یک شرکت نو‌آفرین (استارت‌آپ) آمریکایی به نام مای کوورکس (MycoWorks) از میسلیوم، رشته‌های تارمانند قارچ، چرم می‌سازد و قرار است اولین کارخانه تجاری‌اش را ماه سپتامبر در کارولینای جنوبی افتتاح کند. این کارخانه قرار است سالانه میلیون‌ها مترمربع میسلیوم تولید کند و مشتریانش عبارت‌اند از خانه مد هرمس، اثاثیه منزل گران‌قیمت لین روزه (Ligne Roset) و جنرال موتورز که در حال بررسی استفاده از جایگزین‌های چرم برای روکش صندلی و تزئینات داخلی وسایل نقلیه‌ است.

مت اسکالین، مدیرعامل مای کوورکس و دانشمند مواد، به نشریه ساوت مورنینگ چاینا گفت: «تعهداتی که ما به این شرکا داریم باعث شد این کارخانه ساخته شود.» او افزود که این کارخانه کمک می‌کند تا شرکت «به شکل واقعی» در صنایع مد و تولید قطعات لوکس نفوذ کند.

بسیاری از خانه‌مدها ‌در راستای بهبود وضعیت اقلیمی اهدافی تعیین کرده‌اند و به دنبال جایگزین‌های پایدار برای چرم حیوانی، پلاستیک و سایر منسوجات با ردپای بالای کربن‌اند. بر اساس گزارش Initiative Material Innovation، یک اتاق فکر صنعتی، نیاز این صنایع به سرمایه‌گذاری به ایجاد بیش از ۱۰۰ شرکت نوآفرین در حال‌ توسعه این جایگزین‌ها منجر شده است.

این شرکت‌های دانش‌بنیان متمرکز بر ساخت مواد به اصطلاح «نسل بعدی» حدود ۴۵۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ جمع‌آوری کردند؛ اگرچه این مبلغ به دلیل نرخ‌ بالاتر بهره نسبت به سال ۲۰۲۱ تا حدی کاهش یافته بود.

مواد تولیدشده جدید در حال حاضر تنها بخش بسیار کوچکی از حدود هفت میلیارد مترمربع چرم موجود در سطح جهان در سال را شامل می‌شود که بیشتر آن برای تولید کفش استفاده می‌شود.

آن هیگونت، استاد تاریخ هنر در کالج بارنارد نیویورک که دوره‌ای پرطرفدار در مورد لباس‌ و ظهور پایداری تدریس می‌کند، گفت که بیشتر پیشرفت‌های فناوری در مد مستلزم سرمایه و آزمایش‌های زیادی است. او خانه‌مد لوکسی مانند هرمس را پیشگامی ایده‌آل برای چرم جایگزین می‌داند؛ زیرا جایگاه والای این نام تا حدودی بر اساس کمیابی است.

هیگوننت گفت: «هرمس برکین، محبوب‌ترین کیف‌دستی روی کره زمین، را با صف انتظار افسانه‌ای می‌سازد. امید این است که با تایید و تامین مالی آن‌ها، شرکت‌های آزمایشی بتوانند به‌آرامی بزرگ‌تر شوند و جایگزین‌های بادوام برای چرم تولید کنند تا درنهایت ما را از چرم و پلاستیک به‌طور هم‌زمان بی‌نیاز کنند.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish