با نزدیک شدن به آخر سال یکی از اقدامات مهمی که  برای کمد لباس‌هایمان انجام می‌دهیم، جمع‌آوری لباس‌های زمستانی و جایگزین کردن آن‌ها با لباس‌های بهاره است.

چقدر از نحوه‌ی بسته‌بندی و اصول نگهداری از لباس زمستانی اطلاع دارید؟

موضوعی که با دانستن روش‌های صحیح آن، به افزایش عمر و کارایی لباس‌های زمستانیتان کمک بزرگی می‌کنید.

در این مطلب به موضوعاتی مانند روش‌های صحیح نگهداری از پالتوی چرم طبیعی و مصنوعی تا پالتوی پوست و نگهداری از لباس بافتنی به همراه چند راهکار برای جلوگیری از بیدزدگی صحبت می‌کنیم.

پس اگر این موضوع دغدغه‌ی شما هم هست، تا پایان مطلب همراه ما باشید.

نگهداری از انواع پالتوهای چرمی

 از آن‌جا از پالتوهای چرمی در فصل‌های گرم سال استفاده نمی‌شود و از طرفی این مدل پالتوها اصولا قیمت بالایی دارند، دانستن راهکارهایی برای نگهداری از پالتو چرم به طولانی‌تر شدن عمر آن‌ها کمک می‌کند و می‌توانید تا سالیان سال از پالتوی خود مانند روز اول استفاده کنید.

نحوه نگهداری از پالتوی چرم

1. به  دستورالعمل‌ های برچسب داخل پالتو دقت کنید.

اولین و مهم‌ترین قدم برای نگهداری از پالتوی چرم، مراجعه به برچسب دستورالعمل‌هاییست که از طرف تولیدکننده برای شما نوشته شده‌اند. خواندن این دستورالعمل‌ها به شما در نگهداری اصولی لباس‌های زمستانیتان کمک می‌کند.

2. قبل از بسته‌بندی به خوبی پالتوی چرم خود را تمیز کنید.

زمانی که قصد دارید پالتوی خود را تا پاییز و زمستان سال آینده جمع کنید، فراموش نکنید که ابتدا باید به خوبی آن را تمیز کنید و مطمئن شوید لکه‌، کثیفی یا غباری روی آن نباشد. برای این کار می‌توانید از تمیزکننده‌های مخصوص چرم استفاده کنید. هم‌چنین برای پاک کردن سطح پالتوی چرم از هرگونه غبار و آلودگی، می‌توانید از یک براش نرم و لطیف و البته تمیز برای از بین بردن غبار سطح پالتو استفاده کنید.

3. استفاده از نرم‌کننده‌های مخصوص برای نگهداری از پالتوی چرم

بعد از این‌که از تمیز بودن پالتوی خود مطمئن شدید، می‌توانید برای جلوگیری از خشک و شکننده شدن پالتوی چرمتان از نرم‌کننده‌های مخصوص چرم استفاده کنید.

4. پالتوی خود را از نور خورشید و رطوبت دور نگه دارید.

بعد از طی کردن مراحل گفته شده، یکی دیگر از موارد نگهداری از پالتوی چرم، بسته بندی و محل نگهداری آن است. سعی کنید پالتوی خود را به دور از نور خورشید و محیط مرطوب، نگهداری کنید.

بهترین مکان برای محافظت از پالتوی چرم، یک کمد تاریک و خشک است. هم‌چنین  اگر فضای کافی دارید، سعی کنید آن را درون کاور مناسب و حتما به صورت آویزان نگه دارید و تا می‌توانید از تا کردن آن خودداری کنید.

نحوه نگهداری از پالتوی چرم

نگهداری از پالتو چرم مصنوعی

اگر  از طرفداران چرم طبیعی نیستید و ترجیح می‌دهید تا از لباس‌های تولید شده با چرم مصنوعی استفاده کنید، در ادامه چند نکته برای نگهداری بهتر از پالتو چرم مصنوعی را ذکر کرده‌ایم.

1. پالتوی خود را با دست بشویید.

استفاده از ماشین لباسشویی برای شستشو و نگهداری از پالتوی چرم نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد؛ زیرا ممکن است در بلندمدت و گاهی حتی با یک بار شستشو، باعث ایجاد پارگی یا تغییر رنگ در پالتوی چرم شما بشود؛ در نتیجه بهترین نوع شستشو، شستشوی پالتوی چرم با دست است.

شما می‌توانید از یک حوله  یا پارچه‌ی میکروفایبر برای پاک کردن قسمت‌های آلوده کمک بگیرید و به آرامی روی نواحی کثیف بکشید تا از آسیب‌های احتمالی به پالتوی خود جلوگیری کنید. برای این کار، ابتدا حوله را با آب گرم مرطوب کنید و سپس روی لکه به آرامی فشار دهید. هم‌چنین برای خشک کردن، آن را در دمای محیط قرار دهید تا به آرامی خشک شود.

2. برای شستشوی بهتر از آب گرم استفاده کنید.

آب داغ می‌تواند باعث آب شدن مواد چرم مصنوعی و عوض شدن ساختار و شکل پالتوی شما بشود. استفاده از آب گرم با دمای معمولی و متناسب می‌تواند لکه‌های روی پالتو را به خوبی از بین ببرد.  

اگر  قصد دارید از مواد شوینده استفاده کنید، به این نکته دقت کنید که شوینده‌ی شما دارای فرمول ملایم و فاقد مواد شیمیایی باشند؛ زیرا این مواد باعث سایش چرم مصنوعی می‌شوند.

3. حتما دستورالعمل‌های برچسب لباس را بخوانید.

با وجود نکته‌های گفته شده، برای اطلاع از بهترین روش مراقبت و نگهداری از لباس‌های زمستانی حتما به دستورالعمل‌های نوشته شده روی برچسب هر لباس توجه کنید.

4. مانند چرم طبیعی، پالتوی خود را در مقابل نور خورشید قرار ندهید.

5. از روغن نارگیل آب شده برای جلوگیری از خشک شدن چرم مصنوعی و حفظ درخشش اولیه کمک بگیرید.

برای این کار روغن نارگیل را آب کنید. وقتی حرارت اولیه‌ی آن کم شد و تقریبا به دمای محیط رسید، یک پارچه‌ی میکروفایبر یا اسفنج آغشته به روغن را روی پالتوی خود به آرامی بکشید و در آخر روغن اضافه را با پارچه از روی آن پاک کنید.

6. به هیچ عنوان از مایع‌ های سفیدکننده برای پالتوی چرم مصنوعی خود استفاده نکنید.

نگهداری از پالتو چرم مصنوعی

نحوه نگهداری پالتو پوست

برای نگهداری از پالتو پوست طبیعی خود مراحل زیر را انجام دهید:

1. از آویز لباس مناسب استفاده کنید.

یکی از نکات خیلی مهم برای نگهداری پالتو پوست، آویزان کردن آن‌ها به صورت مداوم و استفاده از چوب‌لباسی و آویزهای لباسی مناسب است.

چرا این نکته بسیار مهم است؟ زیرا پالتوهای پوست طبیعی بسیار راحت می‌توانند شکل خود را از دست بدهند؛ در نتیجه بعد از مدتی آویزان بودن، ممکن است سرشانه‌های پالتوی پوست شما شکل اولیه‌ی خود را از دست بدهد.

2. گرد و غبار یکی از بزرگترین دشمنان پالتوی پوست است.

در هر بار استفاده یا حتی در زمانی که برای طولانی مدت از پالتوی پوست خود استفاده نمی‌کنید، حتما آن را در یک کاور لباس پنبه‌ای قرار دهید. برای نگهداری از پالتوی پوست طبیعی به هیچ عنوان از کاورهای پلاستیکی استفاده نکنید؛ زیرا مانع رسیدن جریان هوا به لباس می‌شود و ممکن است به مرور باعث خشکی و ترک خوردن لباس شود.

3. از اکسسوری‌هایی که می‌تواند باعث آسیب به پالتوی پوست شما شود، استفاده نکنید.

استفاده از اکسسوری‌هایی مانند گل‌سینه یا استفاده‌ی مداوم از کیف‌های دوشی، می‌توانند به مرور زمان باعث جدا شدن خزهای روی پالتوی شما و آسیب به آن شوند.

4.  روی پالتوی پوست خود هرگز عطر یا اسپری نزنید.

الکل موجود در عطر و اسپری ممکن است به مرور زمان در ناحیه‌ی اسپری شده، باعث خشک شدن پالتوی پوست شود. هم‌چنین روغن موجود در این محصولات به خزهای پالتو نفوذ کرده و باعث خراب شدن آن می‌شود.

5. به هیچ عنوان  پالتو پوست طبیعی خود را اتو نکنید.

گرمای اتو می‌تواند باعث سوزاندن خزهای پالتو و در نهایت باعث  کاهش عمر آن و از بین رفتن کیفیت اولیه‌ی پالتو شود.

6. از پالتوی پوست خود در فضایی تاریک و خنک نگهداری کنید.

برای جلوگیری از آسیب‌هایی مانند ایجاد سفیدی، از بین رفتن رنگ و کاهش عمر پالتو پوست طبیعیتان، بهتر است آن را در فضایی به دور از نور خورشید، خنک و سرد نگهداری کنید.

نحوه نگهداری پالتو پوست

نگهداری از لباس بافتنی

برای نگهداری از لباس بافت، خوب است به 4 نکته‌ی زیر توجه کنید:

1. بیش از اندازه لباس بافتنی‌ را نشویید.

شستشوی زیاد لباس‌های بافتنی باعث کاهش کیفیت اولیه‌ی آن و از بین رفتن فرم اصلی لباس بافت شما می‌شود.

2. برای شستن لباس‌های بافتنی هرگز سراغ ماشین لباسشویی نروید.

تا حد امکان سراغ ماشین لباسشویی نروید و لباس بافتتان را با دست و آب سرد بشویید.

3. برای نگهداری از لباس‌ بافتنی، آن‌ را آویزان نکنید.

آویزان کردن لباس بافتنی باعث از بین رفتن شکل آن در طولانی مدت می‌شود. برای نگهداری بهتر، آن‌ها را تا کنید و در کمد لباس‌هایتان به صورت مرتب قرار دهید.

نکته: بعد از شستشو برای خشک کردن لباس بافت، باز هم آن را آویزان نکنید و روی یک حوله‌ی تمیز پهن کنید تا در دمای محیط خشک شود.

4. لباس بافتنی خود را در معرض گرد و غبار قرار ندهید.

نگهداری از لباس بافتنی

روش‌هایی برای جلوگیری از بیدزدگی

1. هر چند وقت یک‌ بار کمد لباس یا هر محل دیگری که لباس‌های زمستانی خود را  در آن نگه می‌دارید، به خوبی تمیز کنید.

2. قبل از بسته‌بندی کردن لباس‌های زمستانی، به طور کامل لباس‌ها را تمیز کنید تا هیچ‌گونه لک یا آلودگی روی سطح لباس‌ها نباشد.

3. لباس‌های زمستانی‌ را حتما در کاور مناسبی قرار دهید  که جریان هوا در آن برقرار باشد؛ بنابراین ترجیحا از کاورهای پلاستیکی استفاده نکنید.

4. از چوب سدر یا اسطوخودوس استفاده کنید؛ آن‌ها را درون یک پارچه قرار دهید و در کمد لباس‌هایتان بگذارید.

روش‌هایی برای جلوگیری از بیدزدگی

جمع‌بندی:

در این مطلب از مجله‌ی کمد، درباره‌ی روش‌های مختلف نگهداری از لباس زمستانی صحبت کردیم. برای مثال تهیه‌ی یک کاور لباس پنبه‌ای جهت ایجاد جریان هوا برای نگهداری از پالتوی چرم و نگهداری پالتو پوست طبیعی از نکته‌هایی بود که شاید کمتر به آن توجه می‌کردید. هم‌چنین آویزان نکردن لباس‌های بافتنی یکی دیگر از توصیه‌های نگهداری از لباس بافت بود. در آخر هم 4 راهکار برای یکی از مشکل‌های اساسی در نگهداری از لباس زمستانی یعنی بیدزدگی، عنوان کردیم.

در پایان این نکته را فراموش نکنید که رعایت هرکدام از نکات گفته شده به طولانی‌تر شدن عمر لباس‌های پاییزی و زمستانی شما کمک می‌کنند و علاوه بر آن، باعث حفظ کارایی آن‌ها در طی سال‌های طولانی می‌شوند.

دوست داریم نظر شما را درباره‌ی روش‌های گفته شده بدانیم؛ آیا تا به حال از این راهکارها استفاده کرده‌اید؟  

منابع:

www.nycleatherjackets.com

www.sustainably-chic.com

www.thespruce.com

www.vogue.co.uk

Comments (1)

  1. Thank you I have just been searching for information approximately this topic for a while and yours is the best I have found out so far However what in regards to the bottom line Are you certain concerning the supply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish