بالنسیاگا برند 

کریستوبال بالنسیاگا

کریستوبال بالنسیاگا ایزاگویر بنیانگذار خانه مد Balenciaga بود

خلاصه

کریستوبال بالنسیاگا ایزاگویر که در 21 ژانویه 1895 متولد شد، طراح مد اسپانیایی و بنیانگذار خانه مد Balenciaga بود. او به عنوان یک طراح استانداردهای سازش ناپذیر شهرت داشت و توسط کریستین دیور به عنوان “ارباب همه ما” و توسط کوکو شنل به عنوان “تنها آرایشگر به معنای واقعی کلمه” شناخته می شد و ادامه داد: “بقیه هستند. به سادگی طراحان مد». او همچنان به عنوان خدای برتر سالن های اروپایی مورد احترام است. در روز مرگ او، در سال 1972، Women’s Wear Daily تیتر “پادشاه مرده است” را منتشر کرد (هیچکس در دنیای مد شک نداشت که به چه کسی اشاره دارد).

کریستوبال بالنسیاگا در 23 مارس 1972 درگذشت.

زندگینامه

سال های اول

در سال 1895 متولد شد و در دوران کودکی خود اغلب به مادرش که یک خیاط بود کمک می کرد و در سن دوازده سالگی به عنوان دستیار یک خیاط شروع به کار کرد. در دوران نوجوانی، مارچیونس کاسا تورس، بلانکا کاریلو د آلبورنوز و الیو، یک نجیب زاده مهم در شهرش، مشتری و محافظ او شد. او بالنسیاگا جوان را به مادرید فرستاد، جایی که او هنر خیاطی را آموخت (در واقع، بالنسیاگا یکی از معدود طراحانی بود که آثار خود را طراحی، برش و دوخت).

حرفه

بالنسیاگا به عنوان یک طراح در اسپانیا به شهرت قابل توجهی دست یافت که به او اجازه داد در سال 1919 یک بوتیک در سن سباستین افتتاح کند و به دنبال آن سایرین در مادرید و بارسلونا. خانواده سلطنتی اسپانیا و اشراف به ویژه از خلاقیت‌های بالنسیاگا قدردانی می‌کردند، اما جنگ داخلی اسپانیا او را مجبور کرد تا بوتیک‌هایش را ببندد و به پاریس نقل مکان کند، جایی که خانه مد خود را در سال 1937 افتتاح کرد. Balenciaga در سال 1937 در آتلیه‌اش در خیابان جورج پنجم نشان داد. ، اولین مجموعه او که از رنسانس اسپانیا الهام گرفته است.

در طول سال‌های بعد، او به بازتفسیر سبک‌های متعلق به دوران گذشته تاریخ اسپانیا ادامه داد که می‌توان آن‌ها را در مجموعه‌اش «اینفانتا» یافت، با الهام از لباس‌هایی که دیگو ولاسکز در نقاشی‌های شاهزاده خانم اسپانیا، و در «ژاکت لایت»، که در آن بولروهایی را می یابیم که گاوبازان اسپانیایی می پوشیدند.

در سال 1945، او در تئاتر د لا مد، یک نمایشگاه سیار از عروسک‌های مانکن با لباس‌های اوت کوتور که توسط بهترین طراحان پاریس طراحی شده بود، شرکت کرد. در سال 1947، بالنسیاگا اولین عطر خود به نام Le Dix را در پاسخ به تعداد بوتیک ها عرضه کرد و دو سال بعد، در سال 1949، دومین عطر خود را با نام La Fuite Des Heures روانه بازار کرد.

دهه 50 با ظاهر جدید مشخص می شود که توسط کریستین دیور مشروعیت داده شده است، اما نه توسط کریستوبال بالنسیاگا که تصمیم گرفت با تغییر شکل ظاهری، پهن کردن شانه ها، پاک کردن کمر و حذف کرست، زن را آزاد کند. با پیروی از این اصول، در سال 1951 کت و شلوار نیمه تنگ، در سال 1953 کت بادکنک و در سال 1955 لباس تونیک ایجاد کرد.

در سال 1955 بالنسیاگا سومین عطر Quadrille را روانه بازار کرد. در سال 1958 او لباس عروسک نوزاد، کت پیله‌ای و دامن بادکنکی را ارائه کرد. در همان سال، خانه آبراهم پارچه جدیدی برای Balenciaga ایجاد کرد، گازار، نوعی رافیای ابریشمی که به لطف ساختار سفت و سخت خاص خود اجازه می داد به اشکال جدید جان ببخشد. او علاوه بر گازار از ماده ابتکاری دیگری به نام کراکنیل استفاده کرد.

موفقیت او قبل از پایان جنگ جهانی دوم به دست نیامد. اوج موفقیت Balenciaga در اوایل دهه شصت به لطف تفسیر مجدد لباس امپراتوری کلاسیک به دست آمد. در طول دهه‌های پنجاه و شصت، نام خانه مد Balenciaga در زمینه مد بالا به طور قطعی شناخته شده بود. با این حال در سال 1968، با ظهور Prêt-à-porter، Balenciaga بازنشسته شد، در حالی که الهام‌بخش بزرگی برای طراحان مشهور بین‌المللی بعدی مانند Oscar de la Renta، André Courrèges، Emanuel Ungaro و Hubert de Givenchy بود.

بالنسیاگا در سال 1972 در والنسیا درگذشت.

سبک

همانطور که مجله Business of Fashion نوشت: “بالنسیاگا یک وسواس بود. لباس های او برای جلب رضایت مشتریانش طراحی نشده بود، بلکه برای جلب رضایت خودش طراحی شده بود. هیچ چیز بدون تایید او محل را ترک نکرد. او هرگز مانند دیگر طراحان شیک، با ایده های جدید در هر فصل، شگفتی ایجاد نکرد.

زندگی شخصی

بالنسیاگا همجنس گرا بود، اگرچه در طول زندگی اش تمایلات جنسی خود را خصوصی نگه داشت. عشق زندگی و شریک قدیمی او ولادزیو جاووروفسکی دوآتینویل، کارگر فرانسوی-روسی بود که در راه اندازی او کمک مالی کرده بود. هنگامی که آتینویل در سال 1948 درگذشت، بالنسیاگا آنقدر مضطرب بود که به فکر بستن کسب و کار خود افتاد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish