بخش مد بخش بسیار مهمی در جهان اطراف ما است و در سال های اخیر به سرعت در حال رشد بوده است. به عنوان مثال، ارزیابی پیش بینی شده از پوشاک جهانی بازار برای سال (2020)  1.5 تریلیون دلار بود. در بخش لباس زنانه دسته بندی پوشاک پرفروش در جهان بشمار می رود ، استایل های مفهومی در بخش مردانه، لباس های ورزشی و لباس های کودکان. لباس زنانه نشان دهنده تقریبا نیمی از کل فروش پوشاک در سراسر جهان است. علاوه بر این، فروش پوشاک مارک دار بیش از نیمی از فروش را تشکیل می دهد کل فروش پوشاک Guo et al.) 2020( و این مقدار پیش بینی می شود افزایش در سال های آینده، به ویژه با پیشرفت شگفت انگیز در فناوری و فرهنگ مصرف کنندگان (Barretta ( Fırat.2022).

و به گفته کاستیلو-عبدال و همکاران. (2022)، مد برندهای لوکس بازار بخش بزرگی از مصرف کالاهای لوکس جهانی را تشکیل می دهد ، با ارزش کل تخمینی 1.015 میلیارد یورو در2021  و حدود 465 مصرف کننده. در این بازار، کشورهای اروپایی، ایالات متحده و چین بزرگترین بازار را در اختیار دارند سهام به ترتیب کشورها نزولیمی شود،  عوامل متعددی در رشد اخیر نقش دارند بخش مد جهانی، مانند افزایش ثبات اقتصادی و سطوح قدرت خرید، افزایش تعداد فروشگاه های مد بین المللی در سراسر جهان و تغییرات در ذائقه مصرف کننده (سالمون و تورجمان 2020). علاوه بر این، یک افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در مد این امکان را فراهم کرده است شرکت ها شعبه های جدیدی افتتاح کرده و محصولات خود را مستقیماً به فروش برسانند.

  در کشورهای دیگر Efremov and Vladimirova) 2020(. رسانه های اجتماعی، به خصوص اینستاگرام، امکان گسترش مد لوکس را فراهم کرده است برندها از طریق به اشتراک گذاری نظرات مثبت با دیگران، به ویژه در میان هزاران برند مختلف در زمینه مد. در این میان پوشاک مارک دار جزو محصولات رده بالا و لوکس طبقه بندی می شوند و با توجه به اهمیت بازار لوکس این بخش طبقات اجتماعی بالا را هدف خود قرار داده اند و با توجه به ارزش و اهمیت این کالاها در بین ثروتمندان سعودی و عرب ، کالاهای  اروپا و آمریکا و برندهای لوکس بخش بزرگتری از فروش جهانی را تشکیل می دهند، در این مسیر تجارت پوشاک غربی در مقایسه با برندهای لباس شرقی از درصد بالاتری از تقاضا را در بحث مد به خود اختصاص میدهد. برندهای اروپایی مد بهترین در بازار مد هستند، پاریس مرکز مد برای کشورهای حوزه خلیج فارس بشمار می رود و همچنان پیشروترین پایتخت مد جهان است (استیل 2019). علاوه بر این شهر نیویورک، سه پایتخت مد شهرهای جهان اروپایی هستند: پاریس، میلان و لندن برای زنان عرب در رده های بعدی قرار دارند.

امروزه اکثر برندهای مد متعلق به شرکت های اروپایی است با وجود تولید خارج از کشور این محصولات. مطابق با BRANDZ پایگاه داده ارزش ویژه برند که توسط بازاریابی مدیریت می شود را دارند.  شرکتهایی همچون  Millward Brown) با ارزش‌ترین برندهای لوکس مد برای سال 2019 بودند که همه اروپایی هستند (Louis Vuitton، Chanel، Hermes، Gucci، رولکس، کارتیه، باربری، دیور، سن لوران و پرادا) و این شامل برندهای برتر مد سریع (زارا، اچ اند ام، مانگو، نکست، و برشکا نیز می شود. در مقابل، نیویورک از سال 2009 تا 2011 به عنوان پایتخت مد در رتبه اول و بالاتر از پاریس، لندن و میلان قرار داشته و دارد (Martínez de Lejarza هرناندز-کاریون 2012(. و علاوه بر این، برندهای آمریکایی از نظر خلاقیت و نوآوری پیشرو هستند. در این رده بندی باید به برندهایی همچون برندهای لوکس در سراسر جهان (کوچ، کارولینا هررا، توری برچ، کالوین کلاین، مایکل کورس و رالف لورن از نظر نقرون به صرفه بودن اشاره کرد. )السرهان و همکاران 2014

( بخشی از مقاله مد ) تاثیر کشورهای خالق برندهای مد بر بازار حوزه خلیج فارس و زنان عربستان سعودی 

(

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish