تا به حال به شکل لباس پوشیدن سیاستمداران و رهبران جوامع توجه کرده اید؟ میدانید سیاست و مذهب در کنار هم و در تمام ادوار اثرات بسیار به سزایی در دنیای مد و فشن داشته و دارند؟  به جرات میتوان گفت که لباس، بویژه برای افرادی که در مرکز توجه هستند، وسیله ایست برای نشان دادن عقاید سیاسی، مذهبی، قدرت، کمال زیبایی خود و رساندن پیام خود به عموم جامعه. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشین تا چهار مورد از اثرات سیاست بر دنیای فشن امروزی را بررسی کنیم.

۱- کفش های پاشنه دار نماد قدرت:

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید بر خلاف تصور عموم که پیدایش کفش پاشنه بلند را به لویی شانزدهم نسبت میدهند منشأ کفش های پاشنه دار و فاصله دار از سطح زمین را می توان در قرن پانزدهم میلادی در سرزمین پارس جستجو کرد. در آن زمان سربازان پارسی برای ایمن نگه داشتن پاهای خود در رکاب اسب ها یک همچنین شکلی از کفش ها را اختراع کردند و بعد از آن این نوع کفش ها از پای مردان به زنان هم رسید. مهاجران ایرانی این کفش ها را به اروپا آوردند، جایی که مردان اشرافی و قدرتمند به استفاده از آن ها علاقه مند شدند چون به کمک آن ها بلندتر به نظر میرسیدند و تصور میکردند ترسناک تر و با جذبه تر هستند و زیر دستان از آن ها فرمانبری بیشتری دارند. بعد استفاده از این کفش ها برای خانم ها هم در سطح بین المللی مجاز شد. البته ناگفته نماند که لویی شانزدهم در طول سلطنت ۷۲ ساله خود کفش های پاشنه قرمز را به عنوان نمادی از اشرافیت وارد دنیای مد کرد. بنابراین کفش های پاشنه بلند، پاشنه رنگی و کف قرمزی که امروزه ما به شکل گسترده میبینیم نتیجه‌ی یک تفکر ساده برای افزایش کارآمدی  و نمایش قدرت سیاستمداران، بوده است. این تصور نسل به نسل منتقل شد که پوشیدن کفش های پاشنه بلند یک نماد از زیبایی و قدرت بیشتر است که در حال حاضر جایگاه ویژه ای در دنیای مد و فشن دارد.

۲- مروارید نماد اشرافیت:

اولین استفاده های زینتی از مروارید ها به چین، هند، پارس و مصر می رسد پادشاهان این سرزمین ها برسر غنیمت گرفتن بسترهای مروارید که یکی از بزرگترین آنها در خلیج منار بود، با یکدیگر می جنگیدند. این منطقه که تا قرن شانزدهم تحت کنترل پادشاهان پارس و عرب بود، به نوعی با صدور مروارید به اروپا برای اشراف زادگان و نجیب زادگان منبع شکوفایی و قدرت ملی به شمار میرفت. پس از آن برای حدود یک قرن این منطقه تحت سلطه ی پرتغالی ها بود، اما زمانی که پارسیان با قدرت طوفانی خود این مناطق را پس گرفتند دوباره بهترین بسترهای مروارید جهان از آن پارس ها شد. در صورتگری و نگاره های قدیمی بارها مروارید ها را در گردن و گوش و تزئیات روی سر بانوان ایرانی دیده ایم. یکی از تزئینات تاج شاهنشاهی پهلوی ۳۶۸ حبه مروارید است. طرف دیگر مروارید های اعلاء بین النهرینی به ملکه ی نیل، کلئوپاترا رسیده بودند و او با اینکه در طول رابطه خود با ژولیوس سزار، مدت کمی در رم بود اما به شدت در روند استفاده از مروارید در بین رومیان اثر گذاشته و آن را به یک نماد مد و اشرافیت تبدیل کرده بود. حتما ماجرای مشهور حل کردن مروارید گوشواره اش در سرکه برای سرو گرانترین شام به مارک آنتونی معشوقه رومی دیگرش را شنیده اید که نشان از علاقه فراوان او به استفاده از مروارید ها دارد. رومی ها چنان عاشق مروارید شده بودند که به گفته مورخان، هرآنچه داشتند از جمله طلا را با مروارید مبادله می کردند و همین امر موجب برهم خوردن تعادل تجارت در رم شد اما حضور مروارید در دست و گردن و لباس اشراف زادگان کمرنگ نشد و به تدریج با تصور اینکه هرکه مروارید بیشتری استفاده کند اشراف زاده ترو نجیب زاده تر است بر میزان استفاده از آن افزوده شد. این گونه شد که بعد از سال ها مروارید به واسطه ی زنان قدرتمندی چون شنل به جایگاه ویژه خود در دنیای فشن و مد امروزی در کمال ظرافت و زیبایی راه یافت.

۳- لباس گل دار نماد آزادی و آزادگی:

محبوبیت و ورود لباس های گل درشت در دنیای مد و فشن امروزی را به نوعی مدیون رئیس جمهور محبوب آفریقای جنوبی، نلسون ماندلا هستیم. درست است که تا قبل از ماندلا هم کم و بیش در برخی از طرح های کولی وار و بوهمیا که توسط طراحان ارائه میشد، شاهد استفاده از پارچه های گل دار بودیم اما اگر دقت کرده باشید این طرح ها و این شکل از لباس ها به طور گسترده ای در گذشته در تن قشر ضعیف تر جامعه از جمله زنان کشاورز و خانه دار دیده میشد. حتی طرح های ساکورایی یا شکوفه گیلاس های ژاپنی هم نتوانسته بود گل ها را با موفقیت بالایی وارد دنیای مد و فشن کند. ماندلا در بیشتر دوران فعالیت خود، پیراهن های آستین بلند با رنگ روشن و گل دار میپوشید و با اصرار زیادی از پوشیدن کت و شلوار خودداری می کرد. این مبارز و زندانی سیاسی یک بار در اوایل دهه ۱۹۹۰ پس از آنکه چند پیراهن پارچه ای طرح‌دار از رئیس جمهور اندونزی هدیه گرفت، عاشق این سبک شد و به طور گسترده ای در اکثر تصاویر از این شکل پیراهن‌ها استفاده کرد. به تدریج این بلوز ها علامت تجاری ماندلا شدند و با نام پیراهن های مادیبا “Madiba shirts” ،نام قبیله خانوادگی او، شهرت یافتند. صدها نسخه مختلف از این بلوز ها و پیراهن ها با الگوهای مختلف از اشکال ماهی گرفته تا گل و پرندگان و شاخ و برگ ها، ترند جدیدی را در مد آفریقای جنوبی به ویژه برای آقایان ایجاد کردند. از آنجایی که میدانید طراحان با سفر کردن میتوانند برای طرح ها و ایده های خود الهام بگیرند، این ترند با سفر های طراحان به آفریقای جنوبی، پای خود را در پایتخت های مد و فشن دنیا یعنی فرانسه، ایتالیا، لندن و نیویورک باز کرد و هم اکنون استفاده از این پارچه ها برای تمام اقشار جامعه مورد ستایش است.

۴- گردنبند چوکر نماد کمال و آراستگی:

زمانی که پرنسس الکساندرا فرزند پادشاه دانمارک در سال ۱۸۶۳ با ادوارد هفتم، پرنس انگلستان ازدواج کرد، صفحه ی جدید در دنیای مد وفشن نوشته شد. الکساندرا از سال ۱۸۶۳ تا ۱۹۰۱ با عنوان ملکه ی بریتانیای کبیر، طولانی ترین زمانی که کسی توانسته بود این عنوان را کسب کند، به طور ویژه ای در طرز لباس پوشیدن و مد آن دوره اثر گذاشت. او در تمام تصاویر با گردنبند های چوکر در شکل و مدل های مختلفی دیده میشود و هرگز گردن او نمایان نبوده است. تصور او بدین گونه بود که ملکه ی بریتانیا باید آراسته، کامل و زیبا باشد بنابراین سعی کرد تا زخم روی گردن خود را که از بچه گی همراهش بود و آن را نشانه ی ضعف میپنداشت، با استفاده از گردنبندهای چوکر بپوشاند. همین امر سبب شد فورا این گردنبند ها یک hot item در فشن بانوان انگلیسی شود و حتی لباس های یقه بسته و پای گردنی هم به دنیای مد و فشن افزوده شود. این گردنبند ها به تدریج از گردن اشراف زادگان و سیاست مداران در زندگی مردم عادی راه یافتند و امروزه چوکرها سهم به سزایی در دنیای زیورآلات و فشن ایفا میکنند. در آن زمان محبوبیت الکساندرا به اندازه ای بود که نه تنها مردم عادی شکل گردنبند او را تقلید میکردند بلکه سعی میکردند با پوشیدن کفش های تا به تا و با اندازه پاشنه های متفاوت، مثل الکساندرا در راه رفتن، لنگان به نظر برسند. او در سال ۱۸۶۷ هنگام تولد فرزند سومش دچار یک دوره تب طولانی روماتیسمی شد و عارضه ای که این تب بالا برایش به جا گذاشته بود از بین رفتن عصب و کم توانی دائمی یکی از پاهایش بود. در اواخر دهه ی ۱۸۶۰ اوضاع مد و فشن انگلستان عجیب و غریب و آشفته بود اما در دنیای امروزی استفاده از لباس های یقه ایستاده با یقه چین دار و گردنبند های چوکر یکی از محبوب ترین های دنیای مد و فشن است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish