ترند شدن لباس اتفاق تازه‌ای نیست. همه ما از زمانی که وارد اجتماع شدیم، با موضوع مد و فشن در لباس‌ها آشنایی داریم. لباس‌ها و اکسسسوری‌هایی که در زمانی خاص در طول سال، ترند می‌شوند و دوستداران مد و فشن به سمت آن‌ها تمایل پیدا می‌کنند

ترند شدن لباس اتفاق تازه‌ای نیست. همه ما از زمانی که وارد اجتماع شدیم، با موضوع مد و فشن در لباس‌ها آشنایی داریم. لباس‌ها و اکسسسوری‌هایی که در زمانی خاص در طول سال، ترند می‌شوند و دوستداران مد و فشن به سمت آن‌ها تمایل پیدا می‌کنند.

شاید تصور کنید که ترند شدن لباس‌ ها فقط توسط گروه خاصی از افراد که در صنعت مد و فشن فعالیت می‌کنند، تعیین می‌شود؛ درحالی‌که چنین نیست. به عبارت دیگر اتفاقات متفاوتی موجب می‌شود که یک لباس خاص و یا اکسسسوری متفاوت، بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

این موضوع در تمام جهان نیز وجود دارد و به این معنا نیست که کشورهای اروپایی و آمریکا در تعیین آن تصمیم گیرنده باشند. با توجه به جالب بودن این بحث، در این نوشتار قصد داریم جنبه‌های مختلف ترند شدن لباس‌ ها در طول زمان را بررسی کنیم.

ترند شدن لباس چیست؟

در یک مفهوم کلی ممکن است تصور کنید که مد، فشن و ترند سه معنای کاملا شبه به هم هستند و تفاوتی باهم ندارند. اما جالب است بدانید که ترند به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از مجموعه وسیع مد و فشن شناخته می‌شود.

هرساله سبک‌های خاصی در پوشش لباس، کفش، مدل مو …. مد می‌شوند. اما مدت عمری که یک مد می‌تواند دوام بیاورد، معنای مورد نظر ما در ترند است. به عبارت دیگر در ترند شدن لباس فرض کنید که یک مد خاص در پوشش لباس، برای یک سال دوام بیاورد. در این صورت می‌توانیم بگوییم که این پوشش برای ۱ سال ترند شده است.

اما موضوعات مختلفی در ترند شدن لباس و پوشش خاص تاثیرگذار هستند. برای توضیح بهتر باید گفت که عوامل مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می‌توانند در مد شدن یک لباس و پوشش تاثیر بگذارند. در ادامه آن، مدت‌زمان ترند شدن آن پوشش نیز ارتباط مستقیم با آن موضوع اجتماعی یا سیاسی و فرهنگی دارد.

۲۰ حقیقت جالب درباره ترند شدن لباس‌ها در ایران و جهان

ترند لباس به‌اندازه تاریخ حضور انسان بر روی زمین قدمت و سابقه دارد. مردم هزاران سال است که لباس‌های مد شده در دوران مختلف را می‌پوشند. مدت زمان ماندگاری و ترند لباس نیز ارتباط مستقیمی به  نیاز به آن مد و تغییر شرایط دارد.

  1. در طول تاریخ و در تمامی نقاشی‌های مانده از آثار باستان شناسی، نشان می‌دهد که مردم در تمدن‌های مختلف باستانی به لباس و مد خاصی علاقه داشتند.
  2. یونانیان باستان با تقلید از همسایگان شرقی خود لباس‌هایی با سبک آن‌ها می‌پوشیدند.
  3. مصریان باستان با توجه به شرایط آب و هوایی لباس‌های نخی سبک و خنک استفاده می‌کردند.
  4. با شروع مهاجرت رومیان به سمت شمال اروپا، سبک‌ها تغییر کردند. زنان برای گرم نگه‌داشتن خود لباس‌های بیشتری می‌پوشیدند. اما مردان به این دلیل که باید زره و اسباب جنگی را حمل می‌کردند، لباس‌های سبک‌تر پوشیدند.
  5. با پیشرفت علم و پیدا کردن راه‌های تولید رنگ‌های مصنوعی، لباس‌ها در رنگ‌های مختلف تولید شدند تا تنوع در پوشش بیش از پیش شود.
  6. در دهه ۱۹۴۰ و با بروز جنگ‌های جهانی، میزان تولید پارچه به‌شدت کاهش یافت. در این زمان زنان دامن‌های کوتاه و بیشتر به‌صورت راسته می‌پوشیدند. در بیشتر موارد نیز زنان و مردان همگی از لباس‌های فرم استفاده می‌کردند.
  7. در دوران جنگ جهانی اول و بروز بحرانهای اقتصادی، زمان مناسبی برای ماجراجویی‌های مختلف در حوزه مد، فشن و ترند لباس نبود. به همین دلیل در این دوران، سبک لباس‌ها ساده‌تر بودند و موها به شکل کاملا ساده‌ای آرایش می‌شد.
  8. در سال ۱۹۴۷، “کریستین دیور”، ظاهر جدیدی از خود نمایان کرد و انقلابی در صنعت مد ایجاد نمود.
  9. در سال ۱۹۵۰، ترند لباس جوانان تحت تاثیر لباس‌هایی بود که ستارگان آمریکایی می‌پوشیدند. در این زمان کت و شلوار جین با کفش‌های نوک‌تیز تحت تاثیر پوشش ستارگان آمریکایی، محبوبیت زیادی پیدا کرد.
  10. توجه به مد و ترند لباس در ایران، به زمان قاجاریه و ارتباط دیپلماتیک درباریان ایران و غرب مربوط می‌شود. با توجه به اینکه مردان بیشتر در سفرها بودند، لباس‌های آن‌ها بیشتر تغییر کرد.
  11. نقطه عطف و آغاز توجه به مد در ایران، علاقه همسر فتحعلی شاه به لباس الیزابت مک نیل بود. در یک مهمانی درباری لباس الیزابت با ساتن سفید و چین‌های توری و ردای قرمز ابریشمی مورد توجه همسر فتحعلی شاه قرار گرفت.
  12. تاج السلطنه دختر ناصرالدین شاه که تحصیل کرده اروپا بود، تحت تاثیر افکار فمینیستی، آزادی زنان و مسائلی ازاین‌دست قرار داشت و سبک لباس‌های اروپایی را وارد ایران کرد.
  13. جالب است بدانید که حرم‌سرای ناصرالدین شاه در زمان قاجار، مرکز مدگرایی ایران شناخته می‌شد. انیس الدوله، سوگلی ناصرالدین شاه نیز تاثیر زیادی در تغییر سلیقه، ترند لبس و آرایش زنان دربار و حرم‌سرا داشت.
  14. در دوران پهلوی و مصادف با دهه ۷۰ میلادی، با ظهور گروه‌های سیاسی هیپی‌ها، پانک‌ها و…، تاثیر زیادی روی مد و ترند لباس جوانان ایرانی داشتند.
  15. بعد از انقلاب و به سرعت با وقوع جنگ، تمام کشور درگیر شرایط جنگ قرار گرفت و از سوی دیگر توجه به غرب کاهش بسیار زیادی پیدا کرد. به همین دلیل در این دوران شاهد پوشش چادر برای خانم‌ها هستیم و آقایان نیز تقریبا با لباس‌های ساده و بدون الگوبرداری خاص از غرب پیش می‌رفتند.
  16. در دهه ۸۰، موج جدیدی از فناوری و اینترنت به روی مردم باز شد و این مسئله باعث شد که نگاه‌ها به سمت پوشش غربی‌ها دوباره شکل بگیرد. البته در این زمان نیز جوانان، اعم از دختران و پسان بیشتر تحت تاثیر تغییرات مد، فشن و ترند لباس قرار داشتند.
  17. از سال ۲۰۰۰ تا به امروز، موسسه رنگ پنتون رنگ لباس و سایر ابزارها و وسایلی که در زندگی استفاده میکنیم، تعیین می‌کند. لوری پرسمن نایب رییس موسسه پنتون بیان می‌کند که هرساله، این موسسه رنگ تمامی طراحی‌ها در زمینه لباس و سایز ابزارها را تعیین می‌کند.
  18. تعیین رنگ در موسسه پنتون به عوامل مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بستگی دارد. به طور مثال در سال ۲۰۰۶ رنگ بژ خنثی برای رنگ سال و رنگ ترند لباس و سایر طراحی‌ها انتخاب شد. انتخاب این رنگ به‌عنوان بازتاب نگرانی‌های اقتصادی بود.
  19. در قرن ۲۱، مد و فشن به بلوغ و باروری خود رسید. در این زمان زنان به دنبال نشان دادن زنانگی خود بودند و مردان بیش از پیش به آراستگی خود اهمیت می‌دادند. در این زمان مد واحدی ارائه نشد و شرایط اقتصادی و سیاسی روی ترند لباس تاثیر خاصی نداشت. اما پای هنر به صنعت مد باز شد.
  20. در حال حاضر، هنر و تکنولوژی روز تاثیر زیادی ر صنعت مد و ترند لباس دارند.

تاثیر موسسه پنتون در رنگ ترند لباس ۲۰۲۱

اگرچه موسسه پنتون به عنوان موسسه‌ای برای تعیین رنگ مد و طراحی لباس و سایر ابزارهای اطراف ما تصمیم می‌گیرد؛ اما در رنگ ترند لباس تاثیر زیادی دارد. در سال ۲۰۲۰ تمامی جهان درگیر بیماری همه‌گیر کرونا شد. تمام جهان تنها راه نجات را ماندن در خانه، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده معرفی می‌کردند.

این موضوع باعث شد که همه مردم جهان، درگیر نوعی افسردگی از نبودن آزادی‌های گذشته شوند. اما موسسه پنتون برای سال ۲۰۲۱ دو رنگ کاملا متفاوت را به‌عنوان رنگ سال و در کنار هم در نظر گرفت. در سال ۲۰۲۱ رنگ‌های طوسی و زرد در کنار هم به‌عنوان رنگ سال برای ترند لباس، مد، فشن و سایر طراحی‌ها در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار گرفت.

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا این دو رنگ انتخاب شدند. باید گفت گه طوسی نمادی از افسردگی و غم‌های انباشته سال ۲۰۲۰ از بیماری کرونا و ماندن در حصار خانه‌ها است. اما سال ۲۰۲۱ واکسن این بیماری به‌وفور در جهان تولید می‌شود و هم با این بیماری خداحافظی می‌کنند. بنابراین سال جدید، سال جنب‌وجوش، تحرک، شادی و خوشحالی است. به همین دلیل رنگ طوسی در دل رنگ شاد زرد مخفی می‌شود و امسال سالی برای خارج شدن از خانه‌ها و خداحافظی با کرونا خواهد بود.

کلام آخر

در این نوشتار از مجله مد و فشن روچی، زوایای مختلف ترند لباس در دوران تاریخی ایران و جهان را بررسی کردیم. همانطور که ملاحظه می‌کنید، مهم‌ترین عامل در تعیین ترند لباس در دوران مختلف، عوامل سیاسی، اجتماعی، اعتقادی و اقتصادی است. همچنین طی دو سال اخیر بیماری کرونا در تغییر رنگ لباس‌ها، سایر اکسسوری‌های اطراف ما و طراحی دکوراسیون تاثیر زیادی داشته است.

مردم اروپا و امریکا به ترند لباس و تغییرات همه‌ساله در مد و فشن، اهمیت زیادی می‌دهند. این در حالی است که این موضوع برای همه اهمیت ندارد. درعین‌حال اهمیت همه‌جانبه به مد، فشن و ترند لباس می‌تواند هزینه‌های زیادی روی دست ما بگذارد. البته برخی افراد نی  علاقه زیادی به این تغییرات دارند و پرداخت هزینه برای آن را جزئی از زندگی می‌دانند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish