روانشناس مشهور کارل یونگ، نظریهای را مطرح کرد که انسانها از نمادگرایی برای درک آسانتر مفاهیم پیچیده استفاده میکنند. در نتیجه تحقیقات خود، یونگ اظهار داشت: «اشکال یا تصاویری با ماهیت جمعی وجود دارد که عملاً در سراسر زمین به عنوان اجزای تشکیلدهنده اسطورهها و در عینحال به عنوان محصولات ناخودآگاه هر فرد رخ میدهد.»
در این پروژه، یونگ اظهار داشت که در طول دورههای زمانی، مسیرهای خاصی برای درک تبیشتر که هم قابل تشخیص و هم تایملس(timeless) هست، باقی مانده و این مسیرها برای درک بیشتر طبقه بندی شدهاند و هر دسته ویژگیهای شخصیتی را نشان میدهند _در موردبرندها، توسط مشتریان و شرکتهایی که به دنبال تعریف مخاطبان خود هستند به کار میرود که به آن آرکیتایپ یا کهن الگو میگویند.
برای سالها، بازاریابان از کهن الگوها در برندسازی برای ایجاد هویت برند استفاده میکردند که مخاطبان بتوانند با آن ارتباط عمیقی احساس کنند. هر یک از ۱۲ کهن الگو، شخصیت متفاوتی را نشان میدهد که در تجربه آدمی قرار میگیرند. برندها میتوانند با شناسایی، شخصیتی را برای مصرفکنندگان هدف خود ایجاد کنند تا با آنها ارتباط بگیرند و درنتیجه خریداران بالقوه حس میکنند برند را میشناسند. برندها همچنین میتوانند با بیش از یک کهنالگو همسو شوند و فرصتهای زیادی را در اختیار مخاطبان هدف و استراتژیهای بازاریابی قرار دهند.
دانستن کهن الگوی برندتان قطعاً ارزش توجه را دارد و به برند شما کمک میکند تا با مخاطبان هدفتان ارتباط بیشتری بگیرید و روابط عمیق و طولانیتری را تقویت کنید. همچنین به بازاریابان لوکس اجازه میدهند تا بفهمند مشتریان از برندهای مورد علاقه خود چه میخواهند و مطمئن شوند که بالاترین استانداردها در اختیارشان قرار میگیرد.
استفاده از کهن الگوها در برندسازی
قبل از اینکه بتوانید از یک کهن الگو برای تعریف برند خود استفاده کنید، ابتدا باید درک خوبی از چیستی برند خود داشته باشید. بازار هدف شما چه کسی است و مشتریان بالفعل و مشتریان بالقوه شما در مورد شرکت و محصولات آن چگونه فکر و احساس میکنند. همچنین، در نظر بگیرید که دوست دارید آنها در مورد شرکت شما و محصولات آن چه احساسی داشته باشند.
قدرت و پتانسیل برند خود را درک کنید
آنچه را که به مشتریان خود ارائه میدهید به روشی فراتر از منطق و استدلال آگاه باشید. مشتریان معمولاً با یک برند ارتباط عاطفی دارند. ارتباط آنها با شرکت خود را درک کنید و از مرتبطترین و مناسبترین شخصیت از ۱۲ کهن الگو برای ایجاد آن استفاده کنید. کهن الگوی برند باید از نظر روانی و استراتژیک معنا داشته باشد.
مشتریان خود را بشناسید
مشتریان و تصمیمات خریدشان را درک و با آنها صحبت کنید. مخاطبان خود را بشناسید و بفهمید که چرا از محصول شما استفاده میکنند یا محصولات مشابه دیگری میخرند. احتمالا بخواهید تحقیقات بازار را در نظر بگیرید.
از پایههای ارتباط عاطفی آغاز کنید
مطالعات تحقیقاتی نشان میدهد که نیمی از تصمیمات خرید مصرفکننده بر اساس احساسات است. بوسیله این درک، در ارتباط برند با مشتریان خود عمیق شوید؛ سپس، اجازه دهید نحوه تعامل شما با مشتریان از هر نظر شکل بگیرد. در انتقال ارتباط عاطفی برندتان با مشتری شفاف، اصیل و مقاوم باشید.
از نمادشناسی برای ارتباط قویتر استفاده کنید
به دنبال راه هایی برای تقویت تصاویر و نمادها باشید. علاوه بر توصیف شفاهی برند خود، از تصاویر بصری قوی، معتبر و ثابت استفاده کنید مانند عکسها، فیلمها و گرافیکهای ثابت، تا جایگاه برندتان در ذهن مخاطب قویتر شود. میتوانید این موضوع را در نحوه توسعه و طراحی محصولات خود یا نحوه ارائه خدمات خود بپردازید.
کهن الگوی مناسب را بررسی و اعمال کنید
هنگامی که تصویری محکم و واضح از برند و مخاطبان خود دارید، به این فکرکنید که چه چیزی بیشتر با شرکت و محصولات شما مطابقت دارد. زمانی را برای بررسی نحوه کار با آن کهن الگو اختصاص دهید تا شرکت شما بتواند ارتباط عمیقتری با مشتریان بالفعل و بالقوه ایجاد کند.
لیست ۱۲ کهن الگوی یونگ
- فرمانروا
- خالق
- دانا
- معصوم
- کاوشگر
- شورشی
- قهرمان
- جادوگر
- شوخ
- انسان عادی
- عاشق
- حامی
سخن پایانی
در حیطه شخصیت برند، نظریهای به نام آرکتایپها یا کهن الگوها در برندسازی مطرح شد که درک ویژگیهای شخصیتی انسان را آسان کرد و برندها توانستند با شناخت بیزینس خود با مشتریان ارتباط بهتری برقرار کنند و انتقال وعده، چشمانداز، اهداف و داستان برند راحتتر شود. هر چقدر ارتباط شما با مخاطبینتان شفافتر باشد میتوانید تصویر برند خود را قویتر در ذهن مخاطب قرار دهید و جایگاه باثباتی خلق کنید که آرکتایپها شما را در این مسیر کمک میکنند.