درباره پریا فرزانه

پریا فرزانه طراح لباس جوانی است که میراث فرهنگ ایرانی را در قالب لباس مردانه به جهان معرفی کرده است. هدف این طراح جوان و موفق معرفی فرهنگ ایرانی و تغییر دیدگاه مردم جهان نسبت به خاورمیانه است.

بیوگرافی پریا فرزانه

پریا فرزانه Paria Farzaneh متولد 1373 در شمالی هال در یورکشایر انگلستان است. او در حال در لندن زندگی می‌کند. پدر و مادر او هر دو ایرانی هستند به همین دلیل او بافرهنگ و هنر ایرانی از ابتدا آشنا بوده است. تأثیر خانواده فرزانه را می‌توان عمیقاً در آثار پریا مشاهده کرد. به این دلیل که پدربزرگ او خیاط بود و کت‌وشلوار بدون الگو و تنها با برش پارچه می‌دوخت. در آن زمان که فست فشن وجود نداشت و اکثر مردم به خیاط‌ها مراجعه می‌کردند. مادر پریا که از پدرش خیاطی یاد گرفته بود در کودکی برای او  لباس درست می‌کرد، به همین دلیل او از همان کودکی در دنیای پارچه و خیاطی بزرگ شد و باعث شد که او به طراحی علاقه‌مند شود.

تحصیلات

پریا فرزانه، طراحی لباس مردانه مد را در دانشگاه  راونزبورن  (Ravensbourne) در لندن خواند. او در مورد تحصیلاتش می‌گوید:

من نمی‌توانم تصور کنم که مد مطالعه نکرده باشم، شما واقعاً باید همه چیز را بدانید. این فقط در مورد طراحی نیست. شما از هر مهارتی که استفاده می‌کنید، واقعاً باید روی آن کار کنید. همه ما می‌دانیم که این صنعت بخشنده نیست.  

بیوگرافی پریا فرزانه

تولد برند پریا فرزانه

فرزانه با الهام از ایده ساخت لباس برای افرادی که ” نمی‌خواهند مثل بقیه باشند و می‌خواهند تغییری ایجاد کنند” طراحی را از دوران دانشگاه شروع کرد. یک سال پس از اخذ مدرک طراحی مد از دانشگاه در سال 2016، او برند همنام خود یعنی پریا فرزانه را راه‌اندازی کرد و خود را به‌عنوان یک طراح لباس مردانه تثبیت کرد.

او توضیح می‌دهد:

همه لباس می‌پوشند، و برای من همیشه جذاب بوده است که برخی افراد آن‌گونه که لباس می‌پوشند، و بر اساس شخصیت خود انتخاب‌ خود را انجام می‌دهند.

با این طرز فکر و طراحی‌های چشم‌نواز برند پریا فرزانه که الگوهای ایرانی و غربی را در هم می‌آمیزد، توجهات زیادی را به خود جلب کرد. ازآنجایی‌که کار او به تکامل و پیشرفت ادامه دارد، برند او در دنیای مد سر و صدای زیادی برپا کرده است. هدف برند پریا فرزانه طرح‌های فرزانه که با پارچه‌ و طراحی کاملاً ایرانی، به هم پیوند خورده است، بر عادی‌سازی فرهنگ ایران متمرکز شدند. به این دلیل که اغلب در جامعه‌ای غربی، تصور نادرستی درباره خاورمیانه دارند.

تولد برند پریا فرزانه

هدف طراحی‌های او، به دنبال گسترش تصورات مردم از ایران است. او می‌گوید:

دنیای غرب یک اتاق پژواک است و درک آن از خاورمیانه، و به‌ویژه ایران، قطعاً نادرست است. من فکر می‌کنم در غرب اغلب ما به این باور می‌رسیم که خاورمیانه گوشه‌ای ناامن و آشفته از جهان است؛ از جهاتی نوعی غرب وحشی امروزی. البته، مناطقی وجود دارد که این مورد وجود دارد، اما برای اکثریت صدق نمی‌کند.

او اعتقاد دارد که حتی اگر بتواند درک معدودی از مردم را از چیزی که در حال حاضر تصور می کنند، تغییر دهد نیز احساس خوبی دارد. 

ردپای میراث ایرانی در برند پریا فرزانه

میراث ایرانی فرزانه یک نقطه مرجع ثابت در سراسر آثار او است. او توضیح می‌دهد:

ایران زندگی من است، من هر سال از زندگی‌ام در آنجا بودم، این یکی از بزرگ‌ترین الهام‌های من است، از تصویرسازی‌اش گرفته تا بافتش و فیلمنامه‌اش.

بااین‌حال، نمی‌توان گفت که فرهنگ ایران، تنها الهامی است که او برای طراحی‌هایش می‌گیرد؛ به این دلیل که لباس‌های او نیز از نظر زمان و مکان به‌شدت از بافت خودآگاه است.

از نظر او  همیشه خوب است که به‌وسیله لباس به آنچه در فرهنگ‌های اجتماعی مختلف می‌گذرد، نگاه کنیم.

ردپای میراث ایرانی در برند پریا فرزانه

تلفیق فرهنگ ایرانی و مد

پریا از دوسالگی هر سال به ایران سفر می‌کند، به همین دلیل از سن پایین با سبک پوشاک ایران به‌خوبی آگاه است. او علاقه دارد که پارچه و سبک‌های مختلف را در کنار یکدیگر قرار دهد. به‌عنوان‌مثال: از پارچه، نمادهای سنتی و استایل ایران برای نشان‌دادن میراث خود در طراحی‌هایش استفاده می‌کند. او از سبک لباس پوشیدن مردم ایران ایده می‌گیرد و به سبک خود آن را با دنیای مد و پوشاک لندن ترکیب و مدرن می‌کند که نتیجه نهایی یک قطعه فرهنگی درعین‌حال معاصر می‌شود.

او در مورد تغییر ایده‌هایش این چنین گفت:

من در ابتدا با چیزی شروع می‌کنم که فکر می‌کنم چیزی شبیه به آن خواهد بود، اما محصول نهایی اغلب چیزی کاملاً متفاوت است. من احساس می‌کنم نباید هیچ محدودیتی وجود داشته باشد. من به دنبال این هستم که دائماً مرزهای آنچه را که می‌توانم به مردم معرفی کنم، چیزهایی که در مورد آنها نمی دانند، چیزهایی که قبلاً هرگز ندیدند و چگونه می‌توانم این موضوع را با آنها به اشتراک بگذارم تغییر دهم.

در کل می‌توان گفت که سبک او ترکیبی متعادل از ریشه‌های خاورمیانه‌ای و فرهنگ غربی او است. خط لباس‌های مردانه او از منسوجات و خوشنویسی ایرانی الهام می‌گیرد، اما بسیاری از طراحی‌های این قطعات، متناسب بافرهنگ غرب است.  

برند پریا فرزانه - PARIA FARZANEH - پریا فرزانه

طراح تأثیرگذار در سبک paria farzaneh

ری کاواکوبو  Rei Kawaku، یکی از طراحان موردعلاقه پریا است. به گفته ی او، کاواکوبو همیشه در هر مجموعه به تأثیرگذار خواهد بود.

متریال

این طراح موفق ایرانی به پارچه و کاردستی علاقه‌مند است و منسوجات نخی طرح‌دار امضا شده خود را از شهر اصفهان که به تولید پارچه و فرش شهرت دارد، تهیه می‌کند. رنگ‌های مورداستفاده تماماً گیاهی بوده و شامل زعفران، زردچوبه و انار است و قطعات آن در رودخانه شسته و در آفتاب خشک می‌شوند. پریا فرزانه یکی از طراحانی است که به مد پایدار پایبند است و به‌خوبی این را می‌توان در مجموعه‌هایش دید.

متریال برند پریا فرزانه - PARIA FARZANEH - پریا فرزانه

سبک کالکشن های برند پریا فرزانه

مجموعه‌های او شامل خیاطی‌های ساده با طرح‌های سنتی ایرانی است. به‌عنوان‌مثال: ژاکت‌های غیررسمی با الهام از لباس‌های ورزشی، شلوارها با جزئیات گل‌دوزی شده، به‌علاوه جلیقه‌هایی به سبک کاربردی طراحی و دوخته شدند که روی پیراهن‌های نخی بلند قرار می‌گیرند. خلاقیت در کالکشن 2021 پریا برای کلکسیون بهار تابستان 2021 خود در هفته مد لندن در سپتامبر گذشته، یک فشن شو بزرگ را در زمین کشاورزی در Little Missenden در نزدیکی Amersham انگلستان به صحنه برد.

سبک کالکشن های برند پریا فرزانه - کالکشن 2019

پیام این برند معروف

نمی‌توان گفت که پیام برند این طراح موفق سیاسی است، بلکه بیشتر این است که مردم را در مورد فرهنگ ایران از طریق الگوها، چاپ‌ها و رنگ‌ها آگاه کند. همچنین مردم بدانند که خاورمیانه آن چیزی نیست که اکثر مردم آن را باور دارند.  

برند پریا فرزانه و سلبریتی ها

این همه خلاقیت و منحصربه‌فردی این برند را با هم بررسی کردیم؛ اما به نظر شما علت شهرت جهانی و دیده‌شدن برند پریا فرزانه چیست؟

فرانک اوشن یکی از تیشرت‌های چاپ شده این طراح نوظهور را برای کنسرت خود در جشنواره لاو باکس لندن پوشید. به جرات می توان گفت که اینکار فرانک اوشن به عنوان یک طرفدار به فرزانه کمک زیادی در شهرت او کرده است و باعث شد که طراحی هایش مخاطبان زیادی را جذب کند.

فرانک اوشن پریا فرزانه - FRANK ocean lovebox  paria farzaneh tshirt

همچنین گروه معروف BTS نیز از لباس های برند پریا فرزانه از کالکشن هفته مد 2018 استفاده کردند و شهرت جهانی این طراح و برندش بیشتر شد.

BTS WEAR PARIA FARZANEH BRAND - گروه BTS , برند پریا فرزانه

همکاری شرکت اپل با پریا فرزانه

یکی دیگر از افتخارات پریا فرزانه، همکاری شرکت اپل در یک جفت نسخه ویژه Powerbeats Pro است. طراحی باکس و قسمتی از این ایرپادها بسیار خلاقانه و جذاب است. طرح زرد و بنفش سبک منحصربه‌فرد این طراح را به نمایش می‌گذارد. این ایرپادها در نسخه‌های خیلی محدود تولید شدند که تنها 250 دلار قیمت دارند.

همکاری شرکت اپل با پریا فرزانه - APPLE X PARIA FARZANEH -Powerbeats Pro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish