رنگ سال ۲۰۲۴ مؤسسه پانتون

عکس از: Edward Berthelot

این هفته، مؤسسه آمریکایی رنگ پانتون (Pantone)، که در ماه دسامبر رنگ منتخب سال را انتخاب می‌کند، گزارش خود را درباره رنگ سال ۲۰۲۴ منتشر کرد. رنگ امسال مؤسسه پانتون، رنگ رویبوس یا چای سرخ (Rooibos Tea) است. بیایید درباره این رنگ بیشتر بدانیم.

رنگ چای رویبوس؛ رنگی برگرفته از طبیعت

رنگ چای رویبوس، رنگ سال ۲۰۲۴ پانتون

رنگ‌هایی که امسال مؤسسه پانتون برای رنگ سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته است، شامل ده رنگ به همراه پنج رنگ اصلی است که بیانگر حس نوستالژی هستند. این رنگ‌ها ترکیبی از رنگ‌های آشنای قدیمی با حال و هوای معاصرند که نسبت به سال گذشته، ترکیب‌کردن آنها با هم بسیار راحت‌تر است. درواقع رنگ‌هایی را امسال مدنظر قرار داده‌اند که مکمل یکدیگر هستند.

رنگ سال ۲۰۲۴ رنگ چای رویبوس یا چای سرخ است. لتریس آیزمن (Leatrice Eiseman)، متخصص رنگ و مدیر اجرایی مؤسسه رنگ پانتون، درباره این رنگ می‌گوید:

این رنگ درواقع نوعی قرمز است که با نت‌های چوبی سیر آغشته شده است.

کد هگزا دسیمال این رنگ، a23c26# است. این رنگ در فهرست رنگ‌های وب وجود ندارد و به همین دلیل نمی‌توان از آن در کدهای HTML و CSS استفاده کرد. مقادیر این رنگ در سیستم RGB عبارت است از (۳۸، ۶۰، ۱۶۲). رنگ رویبوس تا حدودی شبیه آجری و خاک رس است، اما میزان نارنجی آن کمتر از آنهاست و درعوض قرمزتر است.

روانشناسی رنگ رویبوس؛ تأثیر رنگ رویبوس بر خلق‌وخو

رنگ تأثیر بسزایی بر احساسات و خلق‌وخوی انسان‌ها دارد. استفاده استراتژیک از رنگ، می‌تواند حالات ذهنی و هیجانی افراد را بهبود بخشد و به حس خوب روان‌شناختی آنها کمک کند. رنگ رویبوس رنگی زنده است که با شادابی قرمز و طراوت نارنجی، مزایای زیادی برای طراوت روح و شادابی جسم افراد دارد.

وجود قرمز در رنگ رویبوس، هیجان را تقویت می‌کند و اثر شادابی بر خلق‌وخوی افراد خواهد داشت. این رنگ می‌تواند احساس گرما، راحتی، خوش‌بینی، انرژی، اشتیاق و نیز اعتمادبه‌نفس را برانگیزد.

کاربرد رنگ رویبوس در صنایع مختلف

انتظار می‌رود این رنگ به‌جز طراحی و مد، در طرح‌های صنعتی از خودروها و لوازم الکترونیکی گرفته تا فضاهای داخلی، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها استفاده شود.

۱. رنگ رویبوس در صنعت مد و لباس

رنگ رویبوس در صنعت مد و لباس

رنگ سال مؤسسه پانتون با دقت و وسواس زیادی انتخاب می‌شود. به همین دلیل، رنگ‌های انتخابی اغلب الهام‌بخش طراحان صنعت مد قرار می‌گیرد. برخی از اولین کسانی که این رنگ را در طراحی‌های خود پذیرفته‌اند، شامل برندهای امیلیو پوچی، گوچی، الکساندر اونیل از مارکاریان هستند.

بااین‌حال، اگر می‌خواهید خودتان در استایلتان از این رنگ استفاده کنید، با استفاده از ترکیب‌های زیر آن را به کار ببرید:

رنگ‌های مکمل رویبوس

رنگ مکمل رنگ رویبوس

پالت رنگی مکمل رنگ رویبوس شامل آبی دریایی (Cyan) است. رنگ مکمل هر رنگ، در نقطه مقابل آن در چرخ رنگ یافت می‌شود. ترکیب رنگ‌های مکمل با یکدیگر، بهترین راه برای جلب توجه مخاطب به رنگی است که می‌خواهیم برجسته‌تر نشان دهیم. برای مثال، اگر می‌خواهیم رنگ رویبوس را که رنگ سال است بهتر نشان دهیم، باید آن را لباس‌های با رنگ آبی دریایی ترکیب کنیم.

تکنیک آنالوگ

تکنیک آنالوگ

رنگ‌های هم‌خانواده رویبوس شامل، رنگ طلایی آفتاب‌سوخته متالیک و بنفش آمارانت هستند. این دو رنگ در چرخ رنگ، درست در سمت راست و چپ رنگ چای رویبوس با ۳۰ درجه اختلاف قرار دارند. این ترکیب رنگ برای چشم‌ها تسکین‌دهنده است.

تکنیک تریادیک

تکنیک تریادیک

رنگ‌هایی که با ۱۲۰ درجه اختلاف با رنگ رویبوس در چرخ رنگ قرار دارند، سبز و آبی هستند. این پالت سه‌گانه ترکیبی خیره‌کننده و زیبا با بهترین کنتراست ممکن ارائه می‌دهند.

تکنیک تترادیک

تکنیک تترادیک

پالت تترادیک چای رویبوس شامل سبز، آبی دریایی و سرخ بنفش هستند. تکنیک تترادیک چهارتایی است و کمی پیچیده است. بنابراین، اگر اطلاعاتی درباره ترکیب رنگ‌ها ندارید، سعی کنید با تغییر رنگ‌ها به نتیجه دلخواه برسید یا اینکه از تکنیک‌های دیگری استفاده کنید.

۲. رنگ رویبوس برای دکوراسیون داخلی

این رنگ تندتر از آن است که بتوان دکوراسیون داخلی را با آن طراحی کرد، زیرا به‌راحتی چشم‌ها را اذیت می‌کند. بااین‌حال، می‌توانید با روش‌های زیر آن را در دکوراسیون منزل بگنجانید:

رنگ‌آمیزی سقف اتاق به رنگ رویبوسرنگ‌آمیزی سقف به رنگ چای رویبوس

معمولا رنگ سقف خیلی در معرض دید نیست. بنابراین، می‌توانید سقف اتاق خواب، اتاق نشیمن یا پذیرایی را به رنگ چای رویبوس درآورید. این رنگ حسی مجلل و شیک و درعین‌حال مدرن ایجاد می‌کند. رنگ قرمز می‌تواند هیجان زیادی به وجود آورد، اما رویبوس ملایم‌تر است و بنابراین، اگر در سقف اتاق‌خواب از آن استفاده کنید، احساسی عاشقانه و پرشور به وجود می‌آورد. فراموش نکنید این رنگ می‌تواند فضا را کمی کوچک‌تر جلوه دهد؛ اما راحتی و آرامشی که ایجاد می‌کند ارزشش را دارد.

استفاده از اثاثیه به رنگ رویبوس

کوسن‌ها و روکش مبل به رنگ رویبوس

به‌جای اینکه دیوارهای خانه را به رنگ چای رویبوس درآورید، اقلامی مانند کوسن‌ها، بالش‌ها و رومیزی را به این رنگ انتخاب کنید. چای رویبوس یک نوشیدنی رایج در آفریقای جنوبی است؛ بنابراین انتخاب گلدان‌ها و ظروف به رنگ چای رویبوس، می‌توانند فضای خانه را به سبک خانه‌های آفریقایی تزئین کنند. روکش مبلمان و کاناپه هم می‌تواند با این رنگ جذاب باشد.

نورپردازی به رنگ رویبوس

نورپردازی به رنگ رویبوس

استفاده از نورهای به این رنگ در منزل می‌تواند گرما و راحتی برایتان به ارمغان آورد. همچنین می‌توانید برای ایجاد حال‌وهوایی متفاوت در فضا از آباژورهای رویبوس استفاده کنید. اگر دوست دارید دکوراسیون منزل خود را به‌راحت‌ترین روش به رنگ سال مؤسسه پانتون درآورید، بهترین و ارزان‌ترین راه نورپردازی است.

۳. در صنعت لوازم آرایشی

رویبوس در صنعت لوازم آرایشی

رنگ چای رویبوس کمی به آجری شبیه است ولی قرمزتر از آن است. این رنگ برای رژلب انتخابی کامل و شیک به شمار می‌رود و البته برای رژگونه و لاک ناخن هم جذابیت زیادی دارد. رویبوس مانند قرمز، تند و زننده نیست، اما شادابی آن را به‌اندازه کافی به ارث برده است. بنابراین می‌توان آن را برای آرایش هم باوقار و هم شیک دانست.

۴. در امور بازاریابی

در بازاریابی می‌توان از آن به‌عنوان رنگی استفاده کرد که احساس هیجان، لذت و جذابیت را القا می‌کند. شور و شوق جوانی، هیجان، شور و نیز فوریت، از ویژگی‌های این رنگ است که باعث می‌شود استفاده از آن در بازاریابی موفقیت‌آمیز باشد. بازاریاب‌ها زمانی که سعی در ایجاد احساسات ماجراجویانه، هیجان و تازگی دارند، می‌توانند در محصولات از این رنگ استفاده کنند.

در محصولات مربوط به جوانان، این رنگ می‌تواند نشان‌دهنده اعتمادبه‌نفس، اجتماعی‌بودن و حس جسارت متناسب با سن آنها باشد. در محصولات مربوط به کودکان، از لباس گرفته تا اسباب‌بازی، این رنگ روحیه بازیگوشی را منتقل می‌کند. حتی در حوزه ورزش، وسایل و تجهیزات ورزشی می‌توانند با این رنگ حس سرعت و چابکی را نشان دهد.

۵. در برندسازی و لوگو

درخشش این رنگ برای تصاویر گرافیکی تبلیغاتی، لوگوها و وب‌سایت‌ها مناسب است و می‌تواند در جلب توجه سودمند واقع شود.

۶. در صنایع بسته‌بندی

برای بسته‌بندی غذاها و نوشیدنی، این رنگ می‌تواند طعم و طراوت را به‌خوبی نشان دهد.

رویبوس؛ رنگی طبیعی و بی‌ضرر برای محیط زیست

این رنگ از گیاه چای رویبوس به دست می‌آید و به همین دلیل، رنگ‌کردن پارچه با استفاده از این رنگ طبیعی غیر سمی که سازگار با محیط زیست است، می‌تواند به‌شکل قابل‌توجهی ردپای کربن صنعت نساجی را کاهش دهد. رنگرزی با رویبوس آسان است و به منسوجات، رنگ زنده و طبیعی می‌دهد. رویبوس رنگی متشکل از سایه‌های زرد، نارنجی و قرمز است.

سخن پایانی

هرساله مؤسسه رنگ پانتون رنگ سال را انتخاب می‌کند تا طراحان صنعت مد و نیز افرادی که در صنایع مختلف طراحی‌های خلاقانه انجام می‌دهند، از آن رنگ و ترکیبات آن الهام بگیرند. رنگ سال ۲۰۲۴، رنگ چای رویبوس است که کمی قرمز، کمی نارنجی و مقداری قهوه‌ای است. شاید بتوان آن را شبیه آجری دانست. در این مطلب درباره رنگ چای رویبوس، ویژگی‌های آن، کاربردهای آن و تأثیری که از نظر روانشناسی بر خلق‌وخوی ما دارد، صحبت کردیم.

نظرتان راجع به رنگ چای رویبوس چیست؟ لطفا دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish