پیر کاردین، طراح مشهور، به آینده نگری معروف است . این موضوع برای او نقطه قوتی بود که ۷۰ سال مدل های نوگرایانه خود را هدایت کرد.  در پنجاهمین سالگرد نشستن آپولو بر روی ماه، بیش از ۱۷۰ مدل از لباس های آینده نگرانه ی او  در نمایشگاهی  بنام “مدل های آینده”  در موزه بروکلین شهر نیویورک به نمایش درآمد. یکی از آثار مهم او در این نمایشگاه کت و دامن مجلسی  قرمز رنگ  ژاکلین کندی بود.

ویژگی های طراحی های پیرکاردین

به کار بردن پلاستیک و مواد جدید مانند پارچه “کاردین” و طرح های ” حرکتی”، استفاده از LED و چراغ در لباس ها و لباس های تک جنسیتی از جمله ویژگی های طراحی های پیرکاردین است.  

از دیگر آثار مهم او میتوان به” لباس هدف” یا “target dress” اشاره کرد که از مجموعه Cosmocorps سال ۱۹۴۶ او برگرفته شده است.  پیر کاردین در این مجموعه ، لباس های آینده مردان را پیش بینی کرده بود. لباس هایی از قبیل کت بدون یقه، و شلوارهای لوله تفنگی و تنگ و کت های یقه پهن و لباس هایی با الهام از ساخته های اوریگامی.  

کت مدل کامپیوتر سال ۱۹۸۰ میلادی

کاردین در سال ۱۹۲۲ در شهر سن بیاگو –د- کالاتا در ایتالیا به دنیا آمد. در اوایل سنین جوانی به همراه خانواده به مرکز فرانسه رفتند.  او همیشه به مد و معماری علاقمند بود و از سن ۱۴ سالگی به عنوان شاگرد خیاط کار میکرد و بعدها در زمینه خیاطی زنانه مشغول به فعالیت شد.

کت های کامپیوتر کاردین

در سال ۱۹۲۵، به پاریس رفت تا بتواند معماری بخواند و در خانه مد Paquin وElsa Schiaparelli کار کند.استعداد ذاتی کاردین و هنر ظریف دست او، دو سال بعد شناسایی شد و به عنوان رئیس کارگاه خیاطی کریستین دیور منصوب شد. 

او در سال ۱۹۵۰ رسما برند خود را به نام خود بنیان گذاری کرد. کاردین در حوزه دنیای مد درخشان و آوانگارد بود. کاردین در سال ۱۹۵۱ در Palazzo Labia شهر ونیز برای مهمانی بالماسکه مشهور “مهمانی قرن” لباس هایی طراحی کرد و موفقیت بیشتری در حوزه فشن به دست آورد.

چند سال بعد، مدل جدیدی را در دنیای مد ابداع کرد. این طراح خلاق، شکل های هندسی و پارچه های جدیدی را طراحی کرد که با عصر فضایی هم خوانی داشتند.  مثل “لباس حبابی” با شکل  دایره وار و برجسته.

فصل جدیدی از طراحی

او با همکاری دو تن از دوستانش به نام های André Courrèges و Paco Rabanne در طراحی رویایی دهه ۶۰ میلادی، پارچه های مد روز را به کلی تغییر دادند. این طراحان لباس هایی شیک  با فرم های جدید و ساده و جنس های جدیدی مانند پلاستیک طراحی کردند.

کاردین در طیف گسترده ای از پروژه های طراحی تلاش کرد. او با الهام از سفرهای فضایی ، یک لباس فضایی برای ناسا تهیه کرد و همچنین  یونیفرم های هواپیمایی بین المللی پاکستان را طراحی کرد و حتی “Barong Tagalog ” لباس ملی فیلیپین  را بازطراحی کرد. 

پیر کاردین در لباس طراحی شده برای ناسا

کاردین برای نمایش مجموعه هایش یک مکان هنری به نام Espace Cardin  را در پاریس که سابقا سالن نمایش تئاتر بود افتتاح کرد. او همیشه از مکان های متفاوت و خاصی مانند دیوار بزرگ چین برای نمایش مجموعه هایش استفاده می کرد.

او در دهه های بعد، مدل های به یاد ماندنی ای را طراحی کرد : مانند کت های بلند و کوتاه که الهام گرفته از معماری چینی و یا فوتبال بودند. لباس های بیومورفیک او نیز به عنوان نقطه عطفی در تاریخ مد  از تجسم مجدد فرم زن با خطوط علمی تخیل تبدیل شد.  

این چهره پیشگام مرزهای تجارتی مد را گسترش داد.  او برند خود را به حوزه جواهرات ، عطر ، و طراحی داخلی و زمینه های دیگر نیز کشاند.  او اولین طراح اروپایی بود که بازار مد خود را به چین، ژاپن  و  ویتنام عرضه کرد. او همچنین نمایش های فوق العاده خود را در مکان های حیرت انگیزی مانند دیوار بزرگ چین و میدان سرخ مسکو ارائه کرد و بیش از دویست هزار شرکت کننده داشت. 

میراث کاردین

کاردین هنوز هم چهره ای تاثیر گذار در تاریخ مد است.  مدت های طولانی بعد از پیرکاردین، می توان تاثیر او را در هندسه طرح های خلاقانه و طرز فکر طراحان راجع به مد در کلکسیون های آینده مشاهده کرد مانند طرح های هندسی در نمایش بهار و تابستان ۲۰۱۳ لویی ویتون و یا طرح های خال خالی مارک ژاکوب. 

مجموعه بهار و تابستان ۲۰۱۳ لویی ویتون

در بهار وتابستان ۲۰۱۵، نیز Moschino و Junya Watanabe از حباب های رنگی و شکل های در هم استفاده کردند.  در همان فصل  در کلکسیون Balmain و Versace شاهد مدل های معماری وار و طرح های بدون رنگ و بدن نما بودیم   شکل های فیزیکی و دیداری ای که کاردین چندین سال قبل ابداع کرده بود.

مجموعه بهار وتابستان ۲۰۱۵ Junya Watanabe

در سال ۲۰۱۷، تم یا زمینه عصر فضایی در کلکسیون بهار و پاییز رایج شده بود . اشیاء فضایی در قلب مدل های پاییز و زمستان gucci بود. کارل لاگرفلد، از این نقش و نگار فوق مدرن برای مجموعه خود برای برند شنل استقبال کرد. این مدل ها به همراه شنل نقره ای، بوت های درخشان و لباس های شب که با ستاره قلاب دوزی شده بودند، مد را به فضا میبرد. این نمایش های مد آینده نمایان گر میراث اوست. 

مجموعه پاییز و زمستان ۲۰۱۷ شنل

پیر کاردین شاید بیشتر به خاطر خلاقیتش در نگرش به آینده در یادها بماند.  او با روشی پیش رونده نوعی زیبایی شناسی را در طراحان پیرو او بیدار کرد. هر گاه یک طراح مد با استفاده از قوه تخیل خود مد را طراحی می کند، در واقع جهان پیش روی خود را به تصویر می کشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish