چه در حال ایجاد برندی برای یک محصول، خدمات یا شخص باشید، درک انواع خاص برندسازی و تفاوتهای منحصربهفرد بین آنها به شما کمک میکند تا استراتژی بهتری داشته باشید.
در حالی که متغیرهای خاصی وجود دارند که در همه انواع برندسازی ثابت میمانند، مثل شناخت بازار هدف، ساختن هویت برند یا ایجاد لوگو؛ شما باید به تفاوتهای ظریف خاص حوزه خود توجه کنید. شناخت این تفاوتهای ظریف نه تنها به شما کمک میکند تا یک برند هدفمندتر بسازید، بلکه باعث میشود تجربه مشتریان شما معتبرتر و مرتبطتر شود.
در اینجا رایج ترین انواع برندسازی برای کمک به شما در ایجاد برندی فراموشنشدنی مطرح شده است:
برندسازی محصول
برندسازی شخصی
برندسازی شرکت
برندسازی خرده فروشی
برندسازی جغرافیایی
برندسازی خدمات
برندسازی آنلاین
برندسازی آفلاین
برندسازی مشترک
۱٫ برندسازی محصول (Product Branding)
محصولات در اطراف ما هستند، هر کدام هویت یا شخصیت و هدف خاص خود را دارند، با استفاده از رنگهای استراتژیک برند، لوگوهای متفکر، شعارهای به یاد ماندنی و طراحی خلاقانه بستهبندی. برندسازی محصول نه تنها برای شناسایی محصولات خاص بلکه برای تأثیرگذاری بر ادراک، هم در بازار و هم در ذهن مصرفکنندگان به کار میرود.
برندسازی محصول که به خوبی اجرا شود میتواند به ایجاد آگاهی برند کمک کند و ممکن است خریداران را تشویق کند که محصول شما را صرفاً بر اساس زیبایی شناسی بخرند. البته ظاهر، همه چیز نیست. برندسازی محصول همچنین ریشه در احساسات و حسی دارد که مصرف کنندگان در استفاده از برند شما دریافت میکنند.
دستیابی به مخاطبان مناسب برای توسعه یک استراتژی برند موفق بسیار مهم است. علاوه بر این، درک روانشناسی رنگ، قدرت تایپوگرافی و تجربه طراحی متفکرانه و تعاملات واقعی، باید تصمیمات برندسازی محصول شما را شکل دهد.
از مثالهای خوب برند رلفلورن هست که با تمرکز بر تیشرتهای یقهدار در بازار توانسته تاثیر برجستهای در اذهان به جا بگذارد که ما همگی با پولو_شرت میشناسیم.
۲٫ برندسازی شخصی(Personal Branding)
وقتی به برندسازی فکر میکنید، احتمالاً آن را به محصولات یا خدمات ربط میدهید، اما هر فردی نیز میتواند به عنوان برندی منحصر به فرد در نظر گرفته شود. این ترکیبی از مجموعه مهارتهای خاص شما و تجربیاتی است که دقیقاً شخصیت شما و نحوه تعامل شما با جهان را شکل میدهد.
برندسازی شخصی در همه صنایع دیده میشود، اما بیشتر در میان سیاستمداران، موسیقیدانان، ورزشکاران، طراحان مد، بازیگران و تأثیرگذاران رایج است. با این حال، فقط مختص افراد ثروتمند و مشهور نیست. برندسازی شخصی موفق باعث میشود که شما از بقیه متمایز شوید و به شما یک مزیت رقابتی بدهد تا نه تنها شغل خود را ارتقا دهید، بلکه ادراکات مردم را نیز شکل دهید.
مانند انواع دیگر برندسازی، پرورش برند شخصی منحصر به فرد به ایجاد اعتماد، شکل دادن به شهرت و گشودن فرصت های جدید و هیجان انگیز کمک میکند. داشتن یک وب سایت حرفهای، رزومه آنلاین و استفاده از گرافیک رسانههای اجتماعی متفکرانه میتواند به ایجاد شخصیت آنلاین شما کمک کند. فعال بودن در کانالهای اجتماعی، شبکه سازی با سایر متخصصان در صنعت خود و مهمتر از همه، وفادار ماندن به خود بهترین راه برای ایجاد یک برند شخصی معتبر است.
اشلی گراهام _ Ashley Graham_
در صنعت اشباع شده مدلینگ، اشلی گراهام میدرخشد.
او نه تنها یک مدل سایز بزرگ موفق است، بلکه توانسته از قدرت خود برای تقویت ذهنینت مثبت درباره تمام فرمهای بدنی در صنعتی استفاده کند که به دلیل تمجید از مدلهای باریکتر مورد انتقاد قرار میگیرد. او در اکانت اینستاگرامی خود همیشه با لوکی که به نمایش میگذارد، اثبات کرده شما با هر فرم بدنی که دارید زیبا هستید و لازم نیست شاخصهای زیبایی بیثبات را دنبال کنید.
۳٫ برندسازی شرکتی (Corporate Branding)
مشابه برندسازی محصول و شخصی، برندسازی شرکتی ایجاد هویت برند است، اما برای کل یک شرکت. درواقع مجموع کل بخشهای یک نهاد شرکتی را در بر میگیرد و نه صرفاً محصولات یا خدمات منفرد. برندسازی شرکتی به استراتژی زیادی نیاز دارد زیرا باید تمام جنبههای شرکت (یا شرکتها) را که شامل همه محصولات، خدمات مشتری، فرهنگ کارکنان و تأثیر بر بازار میشود را در نظر بگیرد.
زمانی که برندسازی شرکتی به خوبی انجام شود، میتواند تاثیرات ماندگاری داشته باشد و به رسمیت شناختن برند کمک کند. به همین دلیل است که ثبات به منظور پرورش اعتماد به برند و در عین حال شکل دادن به ادراک، رکن کلیدی دارد. چیزهایی مانند ارزش برند، پیام برند، صدای برند و راهنمای بصری سبک برند نقش اساسی در توسعه هویت شرکتی معتبر دارند.
با توجه به ماهیت برندسازی مد، برندسازی شرکتی در تمام جنبههای آن استفاده میشود.
۴٫ برندسازی مشترک (Co-branding)
چه کسی دوست ندارد دو دوست خوب با هم باشند؟ بیایید یک رویکرد دیگر را در انواع برندسازی بررسی کنیم که دو برند مختلف را با هم ترکیب می کند – برندسازی مشترک.
برندسازی مشترک زمانی است که دو (یا چند) برند در یک مشارکت استراتژیک گرد هم میآیند تا آگاهی بیشتری از برند را برای همه طرفهای درگیر به ارمغان بیاورند. علاوه بر این، گاهی اوقات وقتی دو برند نامحتمل با هم یکی میشوند، یکدیگر را به مخاطبان جدیدی معرفی میکنند. با استفاده از اعتماد برند محبوب، برند شریک نیز تضمین میشود، این نوع برندسازی برای همه مفید است.
نمونه کامل یک همکاری خوب، مجموعه کپسولی Kenzo X H&M در سال ۲۰۱۶ است. برند فرانسوی با نسل جدیدی از مصرفکنندگان بالقوه پیوندی ساخت در حالی که H&M از موقعیت برند خود به عنوان یک مقصد مد ترندی حمایت کرد: یک برندسازی مشترک برد-برد.
سخن نیمه پایانی
تا اینجا با ۴ مدل برندسازی آشنا شدید و دیدیم که هر یک به طور اختصاصی چه ویژگیها و چه تاثیراتی دارند. حال در این دنیای بزرگ بیزینس مخصوصا در صنعت فشن باید استراتژی برند خود را با توجه به این مدلها مشخص کنید؛ در غیر این صورت نمیتوانید بقای کسبوکار خود را تضمین کنید.