جشنواره فیلم کن از سال ۱۹۳۹ شروع به کار کرد. در آن زمان ژان زای، وزیر آموزش فرانسه با حمایت آمریکا و انگلیس تصمیم گرفت در واکنش به نفوذ دولت‌های فاشسیت آلمان و ایتالیا در انتخاب فیلم‌های جشنواره ونیز ، جشنواره ای سینمایی راه اندازی کنند. 

جشنواره فیلم کن برای اولین بار در شهر کن در جنوب فرانسه در سپتامبر ۱۹۳۹ برگزار شد، اما پس از آن تا پایان جنگ جهانی دوم برگزاری مجدد این جشنواره متوقف ماند. از بعد جنگ جهانی دوم تا کنون، کن خود را به عنوان اولین ویترین اروپا برای سینما معرفی کرده است. 

قوانین پوشش برای مهمانان

قوانین این جشنواره در مورد لباس پوشیدن از قوانین موجود برای لباس شب برای مهمانانِ هتل ها و کازینوهای مجلل در خیابان های کن نشات می گیرد.

در طول روز و در هنگام برگزاری جلسات رسانه ای و فوتوکال ها  قوانین پوشش (Dress Code) نسبتاً غیر رسمی است و حتی می توان از تی شرت و شلوارک و لباس های غیر رسمی استفاده کرد اما برای اکران های عصرگاهی و شبانه قوانین سختگیرانه تری وجود دارد.

آقایان باید از کت و شلوار و کفش رسمی بهمراه پایپون و یا کراوات استفاده کنند و جالب اینجاست که حتی خبرنگاران و عکاسان مرد هم باید این قوانین را رعایت کنند اما برای خبرنگاران زن پوشیدن لباس رسمی اجباری نیست.

کفش پاشنه بلند 

پوشیدن لباس شب رسمی و کفش پاشنه بلند برای خانم ها اجباری است و در طول این سال ها برخی از سلبریتی با درآوردن کفش خود به هنگام بالا رفتن از پله های ساختمان جشنواره اعتراض خود را به این قانون اجباری نشان داده اند. همچنین پوشیدن لباس هایی که دامن کوتاهی دارند برای خانم ها ممنوع می باشد.

سلفی ممنوع!

از دیگر قوانین عجیب این جشنواره  آن است که هیچ یک از مهمانان در طول مراسم اجازه سلفی گرفتن ندارند!

باوجود اینکه همیشه برگزارکنندگان این جشنواره در مورد اجرای این قوانین سختگیر بوده اند اما در مواردی افرادی موفق به زیر پا گذاشتن برخی از این قوانین شده اند . در ادامه نگاهی داریم به برخی از این قانون شکنی ها!

پابلو پیکاسو

اولین بار در سال ۱۹۵۳ در روز اکران فیلم The Wages of Fear ، پابلو پیکاسو با پوشیدن کتی از جنس پوست گوسفند قوانین مربوط به لباس مردان را شکست. اما پیکاسو توانست با وجود قانون شکنی وارد سالن شود.

هنری میلر

در سال ۱۹۶۰ از ورود هنری میلر، نویسنده آمریکایی که از اعضای هیات داوران هم بود به دلیل نپوشیدن تاکسیدو مشکی جلوگیری شد.

عباس کیارستمی

در سال ۱۹۷۷ هم عباس کیارستمی به خوش شانسی پیکاسو بود و با وجود آنکه کراوات و یا پاپیون نداشت، توانست در مراسم حضور پیدا کن و برنده نخل طلا برای فیلم طعم گیلاس شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish