تاریخچه پوشیدن دامن توسط مردان

هزاران سال پیش، زمانی‌که لباس‌ها وجود نداشتند؛ مردان و زنان پوست حیوانات را به عنوان لباس به دور خود می‌پیچیدند تا از سرما در امان باشند. کمی بعد با اختراع پارچه‌ها مردم به روش جدیدی برای پوشاندن بدن خود رسیدند.آن‌ها تصمیم گرفتند به جای پوست حیوانات، پارچه به دور خود بپیچند. این روش منجر به خلق لباس‌هایی به شکل دامن و پیراهن‌های امروزی شد.

تاریخ به ما می‌گوید در ابتدا پیراهن‌ و دامن لباس‌‌های Unisex (لباسی که توسط مردان و زنان استفاده می‌شود) بودند. دامن لباسی بود که راحت وسریع دوخته می‌شد و آزادی حرکت داشت، به همین دلیل برای همه مناسب بود، حتی برای کسانی که به جنگ می‌رفتند!

مردان دامن و پیراهن‌های کوتاه‌تری نسبت به زنان می‌پوشیدند و این تنها تفاوت لباس‌های باستانی بود. بسیاری از لباس‌‌های باستانی با ایجاد تغییرات جزیی در نحوه پیچیده شدن لباس به دور بدن ابداع شدند؛ مانند توگا، لباس رُم باستان. این لباس یک پارچه ساده به طول ۶ متر بود، که به روش خاصی به دور بدن پیچیده می‌شد.

مدل‌های پیچیدن پارچه به دور بدن در رُم باستان ، مردان دامن‌پوش
مدل‌های پیچیدن پارچه به دور بدن در رُم باستان

دامن جایش را به شلوار می‌دهد!

یک زیست شناس به نام Peter Turchin معتقد است، اختراع شلوار به دلیل ناکارآمد بودن دامن هنگام سوارکاری بود. به هر حال حقیقت این است، اختراع شلوار مرزبندی‌های پوششی را ایجاد کرد. این مرزبندی در قرن ۱۹ به طور کامل شکل گرفت. دامن برای زنان، شلوار برای مردان!

در قرن ۱۴ و ۱۵ با پیشرفت خیاطی شلوارها دوخته شدند و مورد استقبال مردم قرار گرفتند؛  در قرن ۱۶ و ۱۷ این لباس جدید مانند هرچیز تازه‌ای ابتدا به خانواده‌های اشرافی اختصاص یافت. البته این شلوارها کمی با شلوارهای امروزی فرق داشتند؛ در قسمت باسن و ران حجیم و از زانو تا پایین کاملا چسب بدن بود ؛ نام این نوع شلوار Hose است.

شلوارهای مختص خاندان سلطنتی

بالاخره قرن ۱۹ فرارسید، اوج غوغا به پا کردنِ شلوار! در اوایل قرن ۱۹ کم کم پوشیدن شلوار برای پسربچه‌ها و بعد به تدریج برای مردان متداول شد؛ ولی همچنان دامن‌های اسکاتلندی توسط مردان نظامی این کشور پوشیده می‌شد.

در اواسط قرن ۲۰ دامن‌های مردانه کاملا ناپدید شدند و کت و شلوارها جای آن‌ها را گرفتند.

بازگشت دوباره دامن‌ برای مردان به صنعت مُد

در دهه ۱۹۶۰ با آغاز جنبش ” مُد Unisex” تلاش‌ها برای از بین بردن تفاوت‌های اساسی بین زن و مرد شکل گرفت. در این زمان زنان لباس‌هایی که مردان می‌پوشیدند یعنی پیراهن مردانه یا حتی کُت و شلوار را استفاده می‌کردند؛ اما برعکس این امر وجود نداشت!

البته در فرانسه تا سال ۲۰۱۳ پوشیدن کت و شلوار توسط زنان در خیابان ممنوع بود! در این باره مقاله کت شلوار و کت دامن زنانه را بخوانید. استفاده مردان از موهای بلند مانند زنان یکی از تلاش‌هایی بود که برای از بین بردن تفاوت‌ها انجام می‌شد.

در دهه ۱۹۷۰ David Hall محقق استنفورد، مردان مناطق گرم را به پوشیدن دامن تشویق کرد. حدود یک دهه بعد در اواسط دهه ۱۹۸۰ Jean paul Gaultier طراح مشهور فرانسوی، اولین دامن مردانه خود را طراحی کرد، سپس طراحانی مانند Giorgio Armani وKenzo از او ایده گرفتند.

دامن‌های مردانه Jean paul Gaultier در کالکشن بهار و تابستان ۲۰۱۰

مردان دامن‌پوش

هری استایلز Harry Styles

هری استایلز خواننده محبوب انگلیسی، از آن دسته هنرمندانی‌ست که از نشان دادن جنبه‌های زنانه نمی‌ترسد!

این خواننده محبوب اخیرا با پوشیدن دامن و پیراهن و ظاهر شدن بر روی جلد مجله ووگ، کلیشه‌های جنسیتی را نادیده گرفت.

او درباره‌ی این لباس‌ها می‌گوید: ((حالا من لباسی را پوشیده‌ام که فکر می‌کنم پرزرق وبرق است؛ اگر لباسی را پوشیدید که حس فوق‌العاده‌ای به شما داد این لباس، لباس یک سوپرقهرمان است.))

او در ادامه می‌گویید: (( من دوست ندارم موقع لباس پوشیدن خودم را محدود کنم.))

(( من دوست ندارم موقع لباس پوشیدن خودم را محدود کنم.))

هری استایلز، مردان دامن‌پوش
هری استایلز
هری استایلز، مردان دامن‌پوش
هری استایلز

بیلی پورتر Billy Porter

شب ۹۱امین مراسم Academy Awards  در سال ۲۰۱۹ در لس‌آنجلس بیلی پورتر Billy Porter بازیگر آمریکایی مرزبندی‌های مُد را درهم شکست.

او با یک ژاکت مشکی و دامن مشکی مخمل بلند که توسط Christian Siriano طراحی شده بود؛ در فرش قرمز این مراسم حضور پیدا کرد و توجه تمام عکاسان را به خود جلب کرد.

بیلی پورتر، مردان دامن‌پوش
بیلی پورتر با ژاکت و دامن مخملی درAcademy awards 2019

کانیه وست Kanye west

وقتی حرف از مُد و کانیه وست می‌شود؛ همه می‌دانند این رپر آمریکایی علاقه ویژ‌ه‌ای به از بین بردن محدودیت‌ها دارد. در سال ۲۰۱۱ در یکی از کنسرت‌هایش یک بلوز ابریشمی زنانه از برند سلینCeline  پوشید؛ اما این آخرین باری نبود که او بدون توجه به جنسیت یک لباس، آن را انتخاب می‌کرد.

دامن چرمی ژیوانشی Givenchy کانیه وست در تور کنسرت thorne سال ۲۰۱۲ سر و صدای زیادی به پا کرد.

کانیه وست با بلوز زنانه از برند سلین /دامن چرمی ژیوانشی

Marc Jacobs مارک جیکوبز

مارک جیکوبز طراح آمریکاییِ عاشق دامن! او یکی از مردان دامن‌پوش مشهور در جهان است. در سال ۲۰۰۸ مارک جیکوبز در شو کالکشن‌اش با یک دامن کوتاه حاضر شد و توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

او در مصاحبه‌ای با مجله نیویورک در این باره می‌گوید: (( پوشیدن دامن واقعا خوب است آن‌ها واقعا راحت هستند و پوشیدنشان باعث خوشحالی‌ام می‌شود.به همین دلیل تصمیم گرفتم دامن‌های بیشتری بخرم.))

دامن‌ مدادی برند پرادا Prada از دامن‌های موردعلاقه مارک جیکوبز است.

مارک جیکوبز و دامن موردعلاقه‌اش

جرارد بولتر Gerard Bulter

جرارد بولتر هنرپیشه اسکاتلندی بارها با Kilt  دامن مردانه اسکاتلندی دیده شده‎‌است.

او در مراسم عروسی خواهر و همچنین برادرش با دامن حاضر شد و تعجب همه را برانگیخت؛ جرارد بولتر در برنامه تلویزیونی Conan در سال ۲۰۱۹ در این باره گفت: (( من در عروسی خواهر و همچنین برادرم پوشیدم و با وجود اینکه فاجعه رخ داد. اما، هر دوباری که این کار را انجام دادم را دوست دارم.))

دیدی Diddy

Sean Combs  یا همان دیدی، رپر مشهور آمریکایی از دیگر مردان دامن‌پوش مشهور است. در سال ۲۰۱۰  او با یک دامن تارتان اسکاتلندی در کنسرتش به روی استیج رفت.

دیدی دامن تارتان سیاه و سفیدش را با یک ژاکت مشکی، کلاه بیسبال و یک جفت بوت مشکی چرم ست کرده بود که این استایل او بسیار مورد توجه قرار گرفت.

جرارد بولتر ودیدی با دامن

اگر به کالکشن‌های مردانه سال‌های اخیر برندهای مطرحی مانند Louis Vuitton، Balmain و یا Loewe دقت کرده باشید، رنگ‌های پاستلی، پترن‌های گل‌گلی، دامن و پیراهن‌ها و المان‌های زیاد دیگری که به زنان اختصاص داده شده بود در طراحی‌ کالکشن‌های مردانه به کار گرفته می‌شود.

در حقیقت صنعت مُد در حال تغییر است و با این تغییر جهان هم دستخوش تغییرات می‌شود؛ کلیشه‌های جنسیتی در حال از بین رفتن هستند و سلبریتی‌ها به این روند سرعت بخشیده‌اند.

جمع‌بندی

در این مقاله ما درباره‌ی تاریخچه‌ی دامن‌ و مردان دامن‌پوش مشهور مفصل با شما صحبت کردیم.  صنعت غیرقابل پیش‌بینی و بدون مرز مُد این امکان را فراهم کرده تا هرکس مطابق سلیقه‌ی شخصیش، دنیای درونی و مخفی‌اش را در استایلش بازتاب دهد.

 با توجه به هنجارشکنی‌هایی که در دنیای مُد اتفاق می‌افتد؛ بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور مرزهای جنسیتی در پوشش کاملا از بین بروند و تمام لباس‌ها یونی‌سکس شوند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish