در سراسر جهان روزانه استارتآپها یا همان کسبوکارهای نوپای گوناگونی در عرصه مد فعالیت خود را آغاز میکنند. از آنجایی که عموم استارتآپها در بستر دیجیتال ایجاد شدهاند، واژهی تکنولوژی و یا فناوری از همان ابتدا در فرهنگنامهی استارتآپ حضوری دائمی داشتهاند. در همین راستا شرکتهایی مانند Fashion for Good و LVMH Innovation ایدههای مرتبط را از ایدهپردازان خلاق دریافت میکنند. اگر این مدلهای تجارت بتوانند در آزمایش نتایج خوبی را نشان دهند، شرکتهای شریک وارد عمل میشوند تا آنها را با حمایت خود تحت عنوان استارتآپ به مخاطبین عرضه کنند.
در این مقاله سعی شده تا پنج استارتآپ تکنولوژیک محور که در حوزهی مد به نتایج موفقیتآمیزی رسیده اند را معرفی کنیم. انتخاب این موارد بر اساس پتانسیل اقتصادی آنان و همگام بودن آنها با اهداف پایداری صورت گرفته:
اپلیکیشن اجتماعی خرید و فروش نظیر به نظیر
پدیدآورنده: Simon Beckerman
محل استقرار: لندن، انگلستان
این استارتآپ از یک شبکه اجتماعی متولد شد، و اکنون به یک بازار قابل اعتماد برای بیش از ۱۰ میلیون کاربر تبدیل شده که به خرید، فروش و گشتوگذار در بین آخرین ترندهای مد هستند. جامعهای از تولیدکنندگان، اینفلوئنسرها، فروشندگان و مصرفکنندگان، که چهرهی خردهفروشی را به کل تغییر داده اند و در عرصهی جهانی به یک پدیده تبدیل شده اند. پلتفرمی برای فروش نظیر به نظیر (Peer-to-Peer Selling) که به سازندگان اجازه میدهد تا اقلام منحصر به فرد و مد روز را به صورت آنلاین خرید و فروش کنند.
محبوبیت اصلی Depop در بین میکرو اینفلوئنسرها و فروشندگان کسبوکارهای کوچک است. این پلتفرم از طریق شبکه اجتماعی خود مستقیما شاهد این است که مردم چه کالایی را دوست دارند و چه چیزی را خرید و فروش میکنند.
پلتفرم استایلیست بهرهمند از هوش مصنوعی
پدیدآورندگان: Kostas Koukoravas و Michael Michelis
محل استقرار: لندن، انگلستان
این استارتآپ مد بریتانیایی، یک اپلیکیشن خلاقانه را عرضه کرده که به کاربران این امکان را میدهد که اوتفیت خود را از سر تا پا به صورت آنلاین انتخاب کنند. بعد از این، اپلیکیشن لباسهای موردنظر را با تصاویر بدن کاربر همگام سازی میکند.
استایلیستهای هوش مصنوعی متعلق به برند، بهترین اوتفیتها را برای ایدههایی که توسط کاربر به برنامه داده میشود را پیشنهاد میدهند. همچنین این اپلیکیشن قادر است که لباسهای موجود در فروشگاههای آنلاین را با کمد فیزیکی کاربران تطبیق دهد.
خانهی مد دیجیتال
پدیدآورنده: Kerry Murphy
محل استقرار: آمستردام، هلند
خانهی The Fabricant یک آژانس مد دیجیتال است که انقلاب لباسهای دیجیتال را رهبری میکند.
لباسهای دیجیتال علاوه بر جذابیتی که برای دنبالکنندگان پلتفرمهای مجازی دارند، منافع زیادی هم در راستای پایداری مد ارائه میدهند. لباسهای دیجیتال به صورت فیزیکی پوشیده نمیشوند، (چراکه وجود خارجی ندارند)، بنابراین هیچ زبالهای تولید نمیکنند و هیچگونه آسیبی به افراد، حیوانات و محیط زیست نخواهند رساند، در واقع آنها چیزی جز تخیل نیستند.
Fabricant را میتوان متخصصی در طراحی لباس فراواقعگرای سه بعدی و انیمیشنی دانست؛ که در آیندهای نزدیک استفادهی زیادی در تحریریهی دیجیتال مد خواهد داشت.
دستیار سایزبندی در تجارت الکترونیک
پدیدآورنده: Tomislav Tomov و Leon Szeli
محل استقرار: مونیخ، آلمان
Presize یک دستیار سایزبندی مبتنی بر هوش مصنوعی است. این تکنولوژی به خردهفروشان این امکان را میدهد که عدم هماهنگی سایز پوشاک با سایز مصرفکننده را برای همیشه حذف کنند. به این ترتیب نرخ تبدیل خود را افزایش دهند و با ارائه سایز کاملا مناسب به مشتری، نرخ بازگشت خود را نیز کاهش دهند.
مصرفکننده برای دریافت سایز دقیق خود باید به سوالاتی مرتبط با اندام خود پاسخ دهد و سپس یک ویدیوی هفت ثانیهای از بدن تمام قد خود ضبط کند.
پلتفرم Presize پیشنهادات دقیقی برای سایز هر مشتری ارائه میدهد. به گفتهی بنیانگذار، ۵۰ درصد این افراد تبدیل به خریدار میشوند و ۵۰ درصد اطلاعات را برای خود ذخیره میکنند.
تجزیه و تحلیل استایلینگ مد
پدیدآورندگان: Veronica Cabezas و Ricardo Cuervo
محل استقرار: نیویورک، ایالات متحده
هدف این استارتآپ این است که با استفاده از یادگیری ماشینی مشکل پیشنهاد محصول را در فرآیند خرید آنلاین برطرف کند. Genostyle، پنج میلیون محصول را در ۶۵۰۰ برند مورد بررسی قرار داده و ۱۵ طبقهبندی جدید را برای دستهبندی آنها تعریف کرده است. به اصطلاح به این طبقهبندیها style genomes میگویند.
الگوریتمهای Genostyle با زیر نظر گرفتن هر مشتری، با دقت ریاضی تشخیص میدهد کدام استایل یا استایلها رفتار خرید هر مشتری را تعیین میکند. به این وسیله خردهفروشان میتوانند دادههایی که از مشتریها دریافت میشود را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن پیشنهادهای شخصیسازی شده ای به هر یک ارائه دهند.
این پلتفرم همچنین این توانایی را دارد که موجودی هر خردهفروش را بررسی کند، تشخیص دهد چه چیزهایی بهترین فروش را دارند و خردهفروش مورد نظر را در بهینهسازی هزینهها کمک کند.
به نظر شما نمونهی کدام یک از استارتآپهای نامبرده را میتوان در ایران پیدا کرد؟ با توجه به امکانات و شرایط موجود هیچ یک از ایده های فوق در ایران قابل اجرا هستند؟
منبع: