موارد استفاده از بامبو

در سال‌های اخیر فناوری‌های مختلفی توسعه یافته‌اند که امکان استفاده از الیاف بامبو را برای طیف گسترده‌ای از منسوجات، پارچه‌ها، نخ، پارچه، لباس و کاربردهای مد مانند تی‌شرت، شلوار، لباس زیر، جوراب، حوله، ملحفه، روکش بالش، پتو، تشک، و حتی جلیقه‌های ضدگلوله فراهم می‌کند.

الیاف بامبو

در حقیقت، بامبو همیشه یک گیاه مفید بوده است، زیرا هزاران سال است که مردم از بامبو برای غذا، سرپناه و اقلام مختلف لباس استفاده می‌کنند. فرهنگ های چینی و ژاپنی از بامبو برای ساخت کلاه و کفش استفاده می کردند، در حالی که این گیاه در دهه 1800 در دنیای غرب به عنوان بخش سفت و سخت کرست، شلوغی و لباس زنانه مورد توجه قرار گرفت.

با این حال، تا همین اواخر دو فرآیند تولید به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت تا گیاهی که به سرعت در حال رشد است به فیبری تبدیل شود که می تواند برای ساخت اقلام نرم و راحت از لباس، ملافه و حوله استفاده شود. همانطور که شرکت ها به دنبال مواد جدید سازگار با محیط زیست و پایدار بودند، طبیعت بامبو نشان داده است که به طور طبیعی منبع سبز برای منسوجات است.

پارچه بامبو چگونه ساخته می شود؟

در حال حاضر دو فرآیند تولید برای تولید پارچه از بامبو استفاده می شود: پردازش مکانیکی و پردازش شیمیایی.

تبدیل بامبو به فیبر

روش اول یک فرآیند مکانیکی است که در آن بخش چوب بامبو به صورت خمیر خرد شده و با استفاده از آنزیم‌هایی شکسته می‌شود که به مواد به‌دست‌آمده اجازه می‌دهد تا شانه شده و به نخ ریسیده شود. از مزایای پارچه بامبو فرآوری شده مکانیکی می توان به حس کتان مانند آن، خواص ضد قارچی و ضد میکروبی طبیعی، قابلیت جذب سریع رطوبت و خشک شدن، توانایی گرم ماندن در هوای خنک و خنک در هوای گرم، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش و خاصیت ضد الکتریسیته ساکن آن اشاره کرد.

با این حال، لباس‌های مدرن بامبو (به دلیل هزینه بالاتر الیاف بامبو استخراج‌شده به صورت مکانیکی) اغلب از بامبو فرآوری‌شده شیمیایی به نام ریون ویسکوز ساخته می‌شوند. چنین ابریشم مصنوعی از خرد کردن و خیساندن بامبو در هیدروکسید سدیم ساخته می شود. این فرآیند سلولز را در بامبو حل می کند و الیاف تشکیل می دهد. متأسفانه همچنین بسیاری از خصوصیات طبیعی الیاف بامبو را از بین می برد و آن را با ریون سایر منابع سلولزی یکسان می کند. مگر اینکه محصولی مستقیماً با الیاف بامبو (بامبوی فرآوری شده مکانیکی) ساخته شده باشد، مجاز به نام بامبو نیست.

منبع پایدار

سازگار با محیط زیست، نرم، تجدیدپذیر و ایمن: کارخانه بامبو به تولیدکنندگان منسوجات اجازه می دهد اقلامی را تولید کنند که همه این ویژگی ها را داشته باشند. در جستجوی مستمر ما برای یافتن راه‌هایی برای کاهش تأثیر خود بر محیط‌زیست در حالی که هنوز می‌توانیم از تجملات عصر مدرن خود لذت ببریم، بامبو راه‌حل هوشمندانه‌ای را برای حداقل یک موضوع زیست‌محیطی ارائه می‌کند: چگونه می‌توان از یک منبع فراوان استفاده کرد و از آن به نفع مردم و کره زمین استفاده کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish