تا به حال به نقش استایلیست ها در دنیای مد و فشن فکر کردید؟ به نظر شما استایلیست به چه کسانی گفته می‌شود؟ همان کسانی هستند که به شما مشاوره می‌دهند که چه لباسی را با چه لباسی ست کنید و در هر مراسمی چگونه ظاهر شوید؟

شما هم فکر می‌کنید استایلیست‌ها کسانی هستند که فقط لباس‌ها را ست می‌کنند؟

اگر می‌خواهید درباره‌ی شغل پراهمیت استایلیست و نقش موثر آن در دنیای مد بدانید با این مطلب همراه شوید.

نقش استایلیست در صنعت مد
آماده کردن مدل توسط استایلیست برای عکاسی

استایلیست‌ها چه افرادی هستند

در واقع کار استایلیست‌ این است که یک ست لباس به تن افراد خوب بنظر برسد.
ممکن است آن‌ها برای یک برند خاص کار کنند، در این صورت وظیفه دارند مدل‌ها را به بهترین نحو بر روی صحنه‌‌ی کت واک‌ها بفرستند.

طوری که انتخاب نحوه‌ی آرایش صورت و مدل مو متناسب با لباس و اکسسوری ، بر عهده‌ی اوست.
برای تعیین اینکه هر لباس به تن چه مدلی بهتر می‌نشیند، توسط او صورت می‌گیرد.

درسته که آن‌ها فروشنده نیستند، اما قطعا حضور یک استایلیست در فروشگاه برندهای لوکس ضروری است، تا به مشتریان مشهور و ثروتمند خود مشاوره بدهند. آن‌ها در میزان فروش یک برند نقش بسیار مهمی دارند.

استایلیست‌ خوب هنر فشن را می‌داند، که چگونه با آن می‌توانند ویژگی‌های مثبت افراد را با لباس پوشیدن به نمایش بگذارد.

در واقع انتخاب لباس فرد که برای رویداد مورد نظر او مناسب باشد، و قانع کردن مشتری با مشاوره صحیح برای پوشیدن انتخاب استایلیست یک هنر است.
و این همان مهارت و هنری است که یک استایلیست‌ حرفه‌ای دارد.

استایلیست مشاوره خرید میدهد
استایلیست طراحی نمی‌کند

حوزه‌های مختلف فعالیت

عرصه‌های مختلف زیادی وجود دارد که استایلیست‌ مد از استعداد‌ خود استفاده کند.
از فیلم‌ها و موسیقی گرفته تا تبلیغات نمایش‌های تلویزیونی، آن‌ها ممکن است با کارشناسان روابط عمومی همکاری کنند.

چیدمان لباس‌ها، اکسسوری‌ها و استایلینگ مدل‌ها برای گرفتن عکس‌های تبلیغاتی و انتشار آن در رسانه‌ها، حتی تبلیغ برای فیلم‌ها و کنسرت‌ها و … از حوزه‌ی فعالیت اوست.

می‌توان گفت او با طراحان، خیاط‌ها، مدل‌ها، عکاسان و اعضای رسانه‌ها در ارتباط هستند.
انتخاب رنگ و جنس پارچه و تهیه‌ی آن برعهده‌ی اوست.
بدون شک برای اینکه لباس طراحی شده بدون نقص به نظر برسد، استایلیست‌ها نقش بسیار پر رنگی دارند.

نقش استایلیست در صنعت مد

البته بخش عمده فعالیت آن‌ها را در استایلینگ سلبریتی‌های هالیوود می‌توان در نظر گرفت.
همانطور که اغلب می‌دانید، افراد سرشناس هریک استایلیست دارند.
شاید باورتان نشود اما حتی برای لباسی که قرار است بروند سر کوچه نان بخرند، استایلیست تصمیم می‌گیرد.

آن‌ها مسئول خرید هستند و تصمیم می‌گیرند سلبریتی‌ها چه لباسی را با چه آیتمی کجا بپوشند.
پس هرکس خوش لباس‌تر است به این مفهوم است که استایلیست بهتری استخدام کرده است.

با این موارد حتما متوجه شدید که برای انتخاب لباس سلبریتی‌ها در مراسم فرش قرمز مانند اسکار، گلدن گلاب و … چه پروسه طولانی صورت می‌گیرد.
در ابتدا قانونی که باید در این روند رعایت کنند، انتخاب لباس را وقتی کاندید‌ها اعلام می‌شوند، آغاز کنند.
استایلیست‌ها از بین تمام لباس‌هایی که شخصا می‌بینند، حدود ۵۰ نمونه را به سلبریتی مورد نظر نشان می‌دهند و با هم امتحان می‌کنند.

برای انتخاب لباس می‌توان اینطور گفت، که بازیگرها دو گزینه دارند.
می‌توانند یک لباس را از آخرین مجموعه طراح قرض بگیرند، و یا لباس مخصوص برای او دوخته می‌شود.
پوشیدن لباس‌های خاص، یک شانس است که برای خیلی‌ها پیش نمی‌آید.

اما هر سلبریتی که لباس خاصی به تن کند، در حضور پر رنگ بازیگر، اعتبار استایلیست و موقعیت تبلیغاتی طراح برای موفقیت برندش اهمیت دارد. 

استایلیست‌ها وقتی لباس خاصی از طراحان را در نظر می‌گیرند، تا روز مراسم آن لباس را نمی‌بینند.
حتی عکسی از آن هم دریافت نمی‌کنند و تنها طرحی از آن را می‌بینند.

در نهایت استایلیست رابط بین برندها، طراحان و سلبریتی‌ها هستند.
زمانی که عده‌ای از طراحان علاقه‌مند به دوختن لباس برای مشتری هستند.
اما مشتری دوست دارد لباس برند دیگر را بپوشد، در صورتی که امکان پذیر نیست.

از وظایف اصلی استایلیست حرفه ای این است که، مشتری  را راضی نگه دارد و او را با بهترین ظاهر بر روی فرش قرمز بفرستد.

نقش استایلیست در صنعت مد
آماده کردن مدل توسط استایلیست برای عکاسی

ویژگی‌ و مهارت‌های استایلیست‌

استایلیست‌ باید توانایی پیش‌بینی ترند‌های فشن را داشته باشد. از هنر طراحی و تاریخچه مد آگاه باشند.
باید درک درست از اشکال مختلف صورت و بدن را داشته باشد، و متناسب با آن نحوه‌ی پوشیدن لباس را بداند.
درمورد مهارت‌های تجاری مانند بازاریابی، اصول تبلیغات مطلع باشند.

لازمه‌ی استایلیست حرفه‌ای بودن داشتن خلاقیت و نوآوری، مهارت‌های قوی ارتباطی برای همکاری با مشتریان است.
همچنین این شغل صبر و حوصله‌ی زیادی را می‌طلبد، جابه‌جایی وسایل زیاد و کیسه‌های سنگین پوشاک از سختی‌های کار آن‌هاست.

امیدوارم با خواندن این مطلب از اهمیت شغل استایلیست در عرصه مد آگاه شده باشید.
باید بدانید این حرفه دانش و آگاهی بالایی از فشن را شامل می‌شود و برای پیشرفت در این شغل باید از میکاپ، طراحی و متریال لباس، عکاسی و دیزاین صحنه شناخت کامل داشته باشد.

استایلیست کیست؟ نکاتی که همه استایلیست‌ها برای موفقیت نیاز دارند

فشن نیز مانند بسیاری از رشته‌ها، طرفداران خاص خود را دارد. استایلیست، یکی از شغل‌های محبوب و مهم، در دنیای مد است. برای درخشیدن یک سلبریتی در رویدادهای خاص، هزاران نفر از جمله طراحان لباس، میکاپ آرتیست‌ها و استایلیت‌ها، در پشت صحنه، تلاش می‌کنند. استایلیست شدن، فرصت‌های هیجان‌انگیزی را برای به اشتراک گذاشتن اشتیاق و خلاقیت، برای ساخت یک استایل جالب با افراد مختلف را فراهم می‌کند؛ از کار کردن با مشتریان مشهور گرفته تا حاضر شدن در عکاسی‌های تبلیغاتی، از جمله بخش‌های هیجان انگیز این حرفه است.

استایلیست چه کسی است؟ آیا استایلیست همان طراح لباس است؟

استایلینگ، از واژه “استایل” به معنی سبک و روش گرفته شده‌است. یک استایلیست مد حرفه ای، کسی است که تمام جنبه های زیبایی بصری افراد را هماهنگ می کند تا آنها را تا حد ممکن شیک و جذاب نشان دهد. اشتیاق و علاقه برای این حرفه ضروری است؛ چرا که علاوه بر اجرا عالی، به دانش بالا در حوزه فشن نیازمندید.  این شغل، با طراحی لباس نیز تفاوت زیادی دارد؛ چرا که طراح لباس یک لباس را به صورت دستی یا کامپیوتری ترسیم می‌کند. 

کارگردانان و ستارگان کوچک دنیای مد

استایلیست‌ها مثل کارگردانان دنیای مد، هستند. آنها لباس‌های مختلف را با یکدیگر ترکیب می‌کنند و در ایده‌آل ترین حالت ممکن، یک اوت فیت مناسب و زیبا را، برای موقعیت‌های مختلف افراد، می‌چینند. هنر یک استایلیست فقط ست کردن لباس‌ها برای زیبایی نیست؛ بلکه در ساخت یک استایل مناسب، ویژگی‌ها و ابعاد مختلف جسمانی و روانی فرد، مهم هستند. برای چیدن یک اوت فیت مناسب، ویژگی‌هایی چون سلیقه فرد، سن، بودجه، جایگاه اجتماعی و  نوع اندام فرد، تاثیر دارد. در واقع می‌توان گفت کاراستایلیست‌ها، ساخت یک تجربه خوب و دلپذیر از لباس‌ پوشیدن برای افراد، متناسب با ظرفیت آنها است.

استایلیست‌ها کجا فعالیت می‌کنند؟

استایلیست‌های مد ممکن است در طیف گسترده‌ای از صنایع به کار گرفته شوند وبا مشتریانی کار کنند که کاملاً مشهور هستند یا فقط می‌خواهند بهترین ظاهر خود را داشته باشند. سه نوع استایلیست در صنعت مد وجود دارد. عموماٌ نمی توان این حوزه ها را به طور کامل از هم جدا کرد؛چون همه آنها، کار یکسانی انجام می‌دهند و تفاوت در شرح وظایف و نوع همکاری آنها با مجموعه‌های مختلف است. اما زمینه فعالیت استایلیست‌ها را می‌توان آن را به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  • استایلیست شخصی: استایلیت‌های شخصی، برای مشتریان خاص خود خدمات استایلینگ ارائه می‌کنند. آنها یا به مشتریان عادی مشاوره می‌دهند، یا به صورت فریلنسر، با اشخاص، کمپانی‌های مختلف یا سلبریتی‌ها، همکاری می‌کنند. استایلیست‌ها، برای ساختن اوت فیت‌های مناسب برای این افراد، علاوه بر توانایی تجزیه و تحلیل عالی، باید با انواع برش و دوخت، رنگ‌ها و اندام شناسی آشنا باشند؛ تا نتیجه کار رضایت بخش باشد.
  • استایلیست برند: در اینجا استایلیست، توسط یک شرکت یا برند استخدام می‌شود تا مدل‌ها را برای کمپانی‌های تبلیغاتی و لوک بوک آماده کند. اگر نوع این همکاری با یک شرکت مد باشد، استایلیست می‌تواند از لباس‌های خود این برند استفاده کند و برند را از طریق استایلینگ، تبلیغ کند. استایلیست باید به خوبی هویت برند و مشتری‌هایش را بشناسد؛ تا چیدمان تیزر تبلیغاتی به خوبی جلو برود.
  • ادیتور استایلیست: این استایلیست‌ها، به عنوان ویراستاران مد، برای مجله‌های مد و وبلاگ‌ها کار می‌کنند؛ یا عکس خود را به عنوان یک استایلیست مشهور فریلنسر، به این مجله‌ها می‌فروشند. برای این شغل، آنها مجموعه وسایل مورد نیاز پروژه‌ها را از برندهای مختلف سفارش می‌دهند، و ظاهری مناسب برای عکاسی مدل‌ها، در مجله‌ها خلق می‌کنند. آنها در پروژه‌های مختلف عکاسی شرکت می‌کنند و به خوبی برای تبلیغ لباس‌ها، داستان‌ سرایی می‌کنند.

وظایف استایلیست‌ها  

  • آشنایی با روند تغییرات در دنیای مد 
  • انتخاب مناسب‌ترین قطعات و مجموعه برای عکس برداری و نظارت بر عکاسی‌ها  
  • خرید لباس و اکسسوری مناسب برای چیدن اوت فیت
  • مشاوره دادن به مشتریان در مورد استایل 
  • آشنایی با ویژوال مرچندایزینگ (تجارت بصری)
  • حضور در فشن‌ شوها و کنترل اجرا و چیدمان لباس

مهارت‌های یک استایلیست

  • تجزیه و تحلیل روند تغییرات مد و هویت مشتریان
  • آشنایی با انواع لباس، اکسسوری، برش‌ها و دوخت
  • خلاقیت و نوآوری در اجرا
  • توجه به جزئیات
  • آشنایی با انواع فرم‌های بدن و رفع ایرادات اندامی با انتخاب لباس مناسب
  • آگاهی از هنر، طراحی، تغییرات و روند مد 
  • مهارت‌های ارتباطی بالا

چرا به یک استایلیست نیاز داریم؟ 

شاید برای شما هم جای سوال باشد که چرا به یک استایلیست نیاز داریم؟ تا زمانی که مشکل و نیازی وجود دارد، باید متخصصی برای حل آن نیز وجود داشته باشد. استایلیست‌ها، از لباس برای برقراری ارتباط بین ظاهر و پتانسیل‌های درونی شما استفاده می‌کنند. آنها راهنمایی‌هایی برای شناخت و رفع ایرادات اندامی شما ارائه می‌کنند؛ و از خریدهای اضافه و غیر مسئولانه شما جلوگیری می‌کنند. دلیل وجود این حرفه، پر کردن شکاف‌های بین این مشکلات، برای ارتقای کیفیت ظاهر شماست.

جزئیات کار استایلیست‌ها

استایلیست در روزهای عکس‌برداری باید بر روی صحنه نظارت دقیق داشته‌باشد. همه وسایل مورد نیاز از جزئی‌ترین اکسسوری‌ها تا بزرگترین وسایل باید آماده باشد. استایلیست‌ سلبریتی‌ها، باید در رویداد‌های خاص، همواره یک کیف بزرگ، پر از اکسسوری و … به همراه خود داشته باشد؛ تا اگر به وسیله جدیدی نیاز بود، سریع آن را فراهم کند. همینطور لباس بعضی از این هنرمندان، در مراسم‌های بزرگ توسط استالیلیست‌ها، از برندها قرض گرفته می‌شود.

نکات مهم برای موفقیت در استایلینگ

برای ورود به این حرفه، دو راه عمده و مهم وجود دارد. بهترین راه برای استایلیست شدن در ایران و خارج از کشور، بدست آوردن تجریه و کارآموزی است. می‌توانید در دوره‌های مختلف استایلینگ شرکت کنید و سپس وارد بازار کار شوید. راه دوم، گذراندن یک دوره ۲ تا ۴ ساله در کالج مد و فشن برای بدست آوردن سواد آکادمیک است. پس از دوره های کارآموزی و آماده کردن پورتفولیو، می‌توانید به صورت فریلنسر، یا با شرکت‌های مختلف، کار کنید. تجربه و مهارت شما در کار، بسیار مهم تر از سواد دانشگاهی است؛ همینطور برای جذب مشتریان جدید، نیازمند ساخت روابط با دیگران هستید. پس اگر به جزئیات دقت می‌کنید، روند لباس پوشیدن را خوب تحلیل و هدایت می‌کنید و روابط عمومی خوبی دارید، این شغل می‌تواند برای شما کاملا مناسب باشد. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.



Currency


en_USEnglish