مدل موی باب

مدل موی باب یکی از محبوب‌ترین مدل‌های مو برای خانم‌هاست که قدمت آن به دوران ژاندارک، زن شجاع و مبارز فرانسه، برمی‌گردد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این مدل مو، نشانه قدرت و استقلال زنان است. اگر درباره تاریخچه و انواع مدل موی باب و سلبریتی‌هایی که به این مدل مو علاقه دارند کنجکاوید، این مطلب را بخوانید.

مدل موی باب؛ نماد قدرت زنان

مدل موی باب نوعی مدل موی کوتاه است که انواع مختلفی دارد و می‌تواند صاف، فر یا موج‌دار باشد. این مدل مو در کوتاه‌ترین حالت، روی گوش‌ها را می‌پوشاند و خط آن روی استخوان گونه قرار می‌گیرد و در بلندترین حالت، به روی خط سرشانه می‌افتد. کوتاه‌تر و بلندتر از این محدوده، باب به حساب نمی‌آید.

مدل موی باب نمادی از زن مستقل، پیشرو، سرزنده و فعال است. بسیاری از زنان قدرتمند شناخته‌شده در طول تاریخ، موهای خود را به‌شکل باب کوتاه کرده‌اند. این مدل مو با فیلم‌ها و رسانه‌ها در قرن بیستم، به بخشی از مد مدرن تبدیل شد. هرچند تاریخچه باب ظاهرا به قرن پانزدهم میلادی و دوران ژاندارک برمی‌گردد، تا قبل از دهه ۱۹۲۰، کسی به آن بها نمی‌داد. دلیلش این بود که تا قبل از آن، داشتن موهای بلند نمادی از زنانگی و زیبایی بود. افرادی که موهای کوتاه داشتند، سرکش و نازیبا قلمداد می‌شدند. حتی در برخی فرهنگ‌ها زنان موهای خود را به این دلیل کوتاه نمی‌کردند که به مردان خود توهین نکنند! این طرز فکر بعدها با جنبش حق رأی زنان و پا گرفتن فمینیسم تغییر کرد. حال بیایید با سیر تکاملی مدل موی باب آشنا شویم.

تاریخچه مدل موی باب

تاریخچه مدل موی باب
پرتره ژان دارک از آلبرت لینچ، ۱۹۰۳

همان‌طور که گفتیم، مدل موی باب سابقه‌ای طولانی دارد. بر اساس شواهد موجود، اولین کسی که موهایش را به شکل باب کوتاه کرد، ژان دارک، قهرمان ملی فرانسه در قرن پانزدهم بوده است. ژاندارک که معتقد بود خدا او را فرستاده است تا در جنگ فرانسه و انگلیس، رهبر فرانسه باشد، موهای خود را کوتاه کرد و از دختری دهقان به رهبری نظامی در لباس مردانه تبدیل شد.

روایات دیگری مدل موی باب را به هنرپیشه فرانسوی، پولیه (Polaire)، در دهه ۱۸۹۰ نسبت می‌دهند. پولیه زنی بود که همیشه خارج از چهارچوب هنجارهای جامعه فکر می‌کرد. از آنجا که مدل موی او با موهای بلند زنان آن دوره متفاوت بود، همیشه از او انتقاد می‌کردند و حتی در اولین حضور خود در نیویورک، به‌عنوان زشت‌ترین زن جهان شناخته شد:

تاریخچه مدل موی باب
پولیه که به‌عنوان زشت‌ترین زن جهان شناخته شد. جالب اینجاست که دلیل این امر فقط کوتاه بودن موهایش بود!

برخی دیگر، آنتونی سیرپلیکوفسکی (Antoni Cierplikowski)، آرایشگر معروف را طراح باب می‌دانند. البته او یکی از انواع مدل موی باب معروف به مدل شینگل را طراحی کرده است. این آرایشگر که بعدها با عنوان مسیو آنتوان شناخته شد، در سال ۱۹۰۹ در سالن زیبایی خود در پاریس، با الهام از ژان دارک، مدل موی باب شینگل را اختراع کرد؛ این مدل روی گوش‌ها را می‌پوشاند و در پشت به شکل هفت یا V کوتاه‌تر می‌شد. این همان مدلی است که سال‌ها بعد یکی از مشهورترین افراد دنیای مد مشتری آن شد: کوکو شنل.

مدل موی باب به‌عنوان نماد جنبش حق رأی زنان

در جنگ جهانی اول، مدل موی باب بسیار کاربردی بود؛ زیرا زنان وارد نیروی کار شده بودند و بنابراین، ترجیح می‌دادند موهای خود را برای انجام وظایف نظامی و کار در صلیب سرخ کوتاه کنند. از سوی دیگر، آگاهی زنان از سلامتی و ورزش، باعث فعال‌تر شدن آنها شده بود و بنابراین، بهترین راه این بود که موهایشان را کوتاه کنند تا در هنگام فعالیت‌های ورزشی راحت‌تر باشند.

در دهه ۱۹۱۰ جنبش حق رأی زنان شکل گرفت. تعداد زیادی از زنان با سیاست‌های آن دوران مخالف بودند و برای به دست آوردن حق رأی مبارزه می‌کردند. آنها مدل موی باب را به‌عنوان نماد خود برگزیدند و با کمک رسانه‌ها، این مدل در مجلات سراسر کشور منتشر شد. بااین‌حال، هنوز هم این مدل مو موردپسند نبود و بسیاری از رسانه‌های اصلی این ظاهر را نامطلوب می‌دانستند. این در حالی بود که راحتی نگهداری و مراقبت از این مدل مو، علاقه زنان را برمی‌انگیخت.

ایرن کَسِل و مدل موی کسل باب

ایرن کسل

جالب اینجاست که برخی معتقدند مدل موی باب در سال ۱۹۱۵ و به‌صورت کاملا تصادفی اختراع شده است. این منابع باب را به ایرن کسل (Irene Castle)، بازیگر و رقصنده مشهور، منتسب می‌دانند. ظاهرا ایرن در آن سال قرار بوده عمل آپاندیس انجام دهد؛ بنابراین برای اینکه راحت باشد موهای خود را به صورت باب کوتاه کرده است. ازآنجاکه خجالت می‌کشید با آن موهای کوتاه در ملا عام ظاهر شود، آنها را با توربان می‌پوشاند تا زمانی که رشد کنند. یکی از دوستانش او را متقاعد کرد که موهایش جذاب است و به این ترتیب، مدل موی کسل باب  (Castle Bob) متولد شد. این مدل موی کوتاه که انتهای آن کمی فر می‌خورد، به‌زودی مورد توجه افراد مشهور و زنان آمریکایی قرار گرفت.

مدل موی باب و استقلال زنان

به‌لطف آن آزادی شخصی که جنگ جهانی اول برای زنان به ارمغان آورد، آنها توانستند برای کار از خانه بیرون بروند، اجازه رأی گرفتند، ورزش کردند و به استقلال مالی و رهایی کامل رسیدند. حالا کوتاه‌کردن موهای بلند، نماد استقلال و قدرت برابر با مردان بود. آرایشگرها که بیشتر به مدل دادن موهای بلند عادت داشتند، آماده پاسخگویی به صف طویل زنانی که بیرون آرایشگاه می‌ایستادند تا موهایشان را کوتاه کنند، نبودند.

مدل کسل باب مدتی بعد از رونق افتاد و باب شینگل دوباره مد شد. یکی از مشتریان پروپاقرص این مدل، همان‌طور که گفتیم، کوکو شنل بود. این سبک جسورانه‌تر و بحث برانگیزتر بود و زنانی که آنها را فلپر (مخالف قوانین سرسخت جامعه) می‌نامیدند از آن استقبال کردند. رنگ‌کردن موها به رنگ‌های جدید و مدرن هم به این مدل موی تازه اضافه شده بود.

با همه اینها، بسیاری از زنان در دهه ۱۹۲۰ تصمیم گرفتند موهای خود را بلند نگه دارند. برخی از آنها برای اینکه مد روز به نظر برسند، موهای بلند خود را به سبک باب سنجاق می‌کردند. آنهایی که هم موی خود را کوتاه می‌کردند، با سنجاق‌هایی پشت موها را می‌پوشاندند که قسمت کوتاه آن در پشت گردن پنهان شود. برخی نیز موهای بلند خود را که بریده شده بود نگه می‌داشتند تا بعدها که خواستند مدل موی سنتی داشته باشند، دوباره آنها را به موهای خود وصل کنند.

نسخه زنانه‌تر مدل موی باب

نسخه زنانه مدل موی باب
کارول لمبارد، بازیگر سینمای کلاسیک و همسر کلارک گیبل افسانه‌ای.

در طول دهه ۱۹۳۰، مدل موهای باب کوتاه‌تر و ساده‌تر اما زنانه‌تر و پیچیده‌تر شدند. ژان هارلو، مارلین دیتریش، گرتا گاربو، بت دیویس، جوآن کرافورد، کاترین هپبورن، کارول لومبارد و جینجر راجرز، همگی از در دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ مدل موی باب طبیعی و زنانه داشتند. بااین‌حال، باب همچنان نماد زن مستقل و مدرن بود.

تغییر کامل مدل موی باب به پسرانه و مصری

مدل موی پیکسی
مدل موی آدری هپبورن. این مدل پسرانه است و در اصل در دسته باب جا نمی‌گیرد؛ اما به‌عنوان شکل تغییریافته‌ای از باب در جوامع جا افتاد.

در دهه ۱۹۵۰، مدل موی باب کاملا تغییر کرد. یکی مدل از آن کاملا کوتاه و شبیه مدل موی پسرانه بود که در واقع شکل تغییریافته باب بود. این مدل را امروز پیکسی می‌نامند و از باب جدا شده است؛ چرا که کوتاه‌ترین نوع باب هم گوش‌ها را می‌پوشاند. این مدل را آدری هپبورن دوست داشت.

مدل دیگری از باب جدید، کاملا بلند بود و به لبه فک می‌رسید. علاوه بر آن، صاف‌تر و ساختاریافته‌تر بود و خط انتهای آن مشخص بود. این مدل مو را امروزه مصری هم می‌نامیم. دوریس دِی، بازیگر سینمای کلاسیک، این مدل را بیشتر می‌پسندید:

مدل موی باب مصری
مدل موی دوریس دی، بازیگر سینما

مدل موی باب کاملا مدرن

مدل باب مدرن
مری کوانت با مدل موی باب اختراعی ویدال ساسون

در دهه ۱۹۶۰، مری کوانت (Mary Quant) که یکی از فشن‌آیکون‌های آن دوران بود و دامن مینی را مد کرد، از آرایشگر مشهور ویدال ساسون (Vidal Sassoon)، خواست که موهایش را به مدل باب کوتاه کند. ساسون مدل موی باب مدرن‌تری معروف به باب پنج‌نقطه‌ای را اختراع کرد که پنج ویژگی مهم داشت، کوتاه، هندسی، زاویه‌دار، صاف و دارای خطوط مشخص بدون درهم‌برهمی بود و به‌راحتی می‌شد آن را در خانه استایل کرد. این مدل الهام‌بخش چند مدل جدید از باب شد که دوتا از مشهورترین آنها مدل موی جکی کندی، بانوی اول آمریکا، و مدل موی بسیار کوتاه توییگی، سوپر مدل معروف دنیای مد بودند.

تغییر تدریجی مدل موهای محافظه‌کارانه دهه ۱۹۵۰ به ظاهر جوان‌تر و اسپرت‌تر در دهه ۱۹۶۰، درست مشابه تغییرات مد در دهه ۱۹۲۰ بود. زنان جوان به آینده علاقه نشان می‌دادند و می‌خواستند از دیدگاه‌های خفه‌کننده و منزوی والدین خود فاصله بگیرند. مدل موی دختر ولگرد فیلم میلی کاملا مدرن (Thoroughly Modern Millie) با بازی جولی اندروز گواه همین مسئله است.

مدل موی باب طبیعی‌تر با جنبش هیپی

مدل موی طبیعی‌تر با جنبش هیپی
دوروتی همیل با مدل موی باب

در دهه ۱۹۷۰، روش طبیعی‌تری برای حالت‌دادن موها رواج پیدا کرد. ظهور جنبش هیپی، سبک‌های ساختارمند را کمرنگ کرد و بنابراین باب بسیار نرم‌تری مد شد.

سبک باب جدید شامل مدل‌های لایه لایه بود که انتهای آنها به‌سمت بالا تاب داده می‌شد و نوعی باب وارون ایجاد می‌کرد. یکی از مشهورترین آنها که در تصویر هم می‌بینید، دوروتی همیل (Dorothy Hamill)، قهرمان اسکیت روی یخ، بود که در بازی‌های المپیک زمستانی ۱۹۷۶ برنده مدال طلا شد. او با مدل موی باب خود در مراسم حاضر شد و باعث افزایش محبوبیت آن شد. کیت جکسون در فرشتگان چارلی و جوانا لوملی (Joanna Lumley) در نیو اونجرز، از جمله بازیگرانی بودند که به این مدل جذب شدند.

از آن سو، دبی هری (Debbie Harry)، خواننده گروه بلوندی، با مدل موی باب نامرتب خود، سبک پانک را که ضد مد بود به نمایش گذاشت و باعث محبوبیت این مدل باب شد.

یک رنسانس دیگر در مدل موی باب

مدل موی buzz bob
هالی بری با مدل موی buzz bob

مدل موی باب در اواخر دهه ۱۹۸۰ یک رنسانس دیگر را تجربه کرد. باب در این دهه با شانه‌کردن موها به یک طرف و ایجاد ظاهری نامتقارن محبوب شد. در سال ۱۹۸۴، استایلیست معروف مو، کریستین اوتنبوس (Christiaan Houtenbos) باب جدیدی را اختراع کرد که buzz bob نامیده می‌شد. این مدل از جلو شبیه یک باب کلاسیک به نظر می‌رسید که پشت آن تراشیده شده بود و حالت پرپشت داشت. گاهی اوقات موهای یک یا هر دو طرف سر را می‌تراشیدند. از جمله معروف‌ترین افراد این دهه با مدل باب عبارت بودند از داریل هانا در نقش پریس در فیلم بلید رانر (۱۹۸۲)، هیزل اوکانر (Hazel O’Connor) و تویا ویلکاکس (Toyah Wilcox).

بازگشت مدل موی باب به عرصه سینما و مد

جنیفر لوپز و مدل موی باب

یکی از مدل‌های مهم باب در دهه ۱۹۹۰، مدل موی باب جنیفر لوپز است. هیچ کس باور نمی‌کرد او موهای بلند جذابش را کوتاه کند و به مدل باب علاقه‌مند شود. مدل موی پیکسی هم که نوعی باب بسیار کوتاه است و به مدل پسرانه نزدیک است، در این دهه محبوب بود. این مدل به هم ریخته بود و کل زوایای صورت را به نمایش می‌گذاشت. وینونا رایدر، بازیگر فیلم مشهور ادوارد دست قیچی، از علاقه‌مندان به این باب بود.

در اوایل این دهه هم همان باب اصلی کلاسیک و اصلی دوباره مد شد. اوما تورمن در فیلم پالپ فیکشن و سوپرمدل‌هایی نظیر لیندا اوانجلیستا و نائومی کمبل، مجددا مدل باب را به هالیوود و صنعت مد بازگرداندند.

بااین‌حال، در اواسط دهه ۹۰ میلادی، باب دوباره از رونق افتاد. درواقع، باب دیگر نمادی از آزادی یا مدرنیته نبود و به سبک شخصی هنرمندانی نظیر ویتنی هیوستون، کورتنی لاو و ایمو فیلیپس تبدیل شد.

نسل هزاره با مدل موی باب

مدل موی باب در نسل هزاره
آدری توتو در فیلم آملی با موهای باب بسیار کوتاه

با شروع هزاره جدید، مدل موی باب همچنان حضوری قوی در مد داشت و محبوب‌تر هم شد. برش‌های پیکسی اما واتسون و هالی بری، مدل باب با چتری بلند ویکتوریا بکهام و باب‌های موج‌دار و معمولی هنوز هم مد بودند.

مدل موی باب بسیار کوتاه آدری توتو با آن چتری‌های کودکانه در فیلم مشهور آملی در سال ۲۰۰۱، مدلی است که امروزه هم در بین برخی از خانم‌های برجسته دیده می‌شود. در دهه ۲۰۱۰ هم آنا وینتور، سردبیر مجله ووگ، را داریم که اصلا نمی‌توان او را بدون مدل موی باب تصور کرد. در دهه ۲۰۲۰ هم کیم کارداشیان مدل موهایش را به‌شکل باب کوتاه کرد.

نمادین‌ترین افراد با مدل موی باب

در این بخش با برخی از نمادین‌ترین افرادی که مدل موی باب داشته‌اند آشنا می‌شویم.

کوکو شنل؛ طراح مد فرانسوی

کوکو شنل

کوکو شنل، بنیانگذار خانه مد شنل، در دهه ۱۹۲۰ موهای خود را به صورت باب کوتاه کرد؛ درست قبل از آنکه این مدل مو به ظاهر نمادین دختران فلپر آن دوران تبدیل شود. باب موج‌دار او در طول زندگی‌اش تقریبا ثابت بود و مانند برند او نمادین شد.

گرتا گاربو؛ هنرپیشه عصر کلاسیک

گرتا گاربو

دهه ۱۹۳۰ که به عصر طلایی هالیوود معروف است، شاهد حضور خانم‌هایی قدرتمند و برجسته نظیر جینجر راجرز و گرتا گاربو بود. تصویر گرتا را در فیلم «سوزان لنوکس: سقوط و ظهور دوباره او» می‌بینید که مدل موی باب بلندتری دارد که تا شانه می‌رسد و کاملا صاف با نوک موهای تاب‌دار است.

ورونیکا لیک؛ هنرپیشه هالیوود

ورونیکا لیک

ورونیکا لیک، هنرپیشه آمریکایی دهه ۱۹۴۰ بود که به خاطر موهای طلایی بسیار بلندش با حلقه‌های فر درشت و Sمانندش شهرت داشت. زمان جنگ جهانی دوم بود و دولت آمریکا که می‌دانست موهای بلند برای زنانی که در کارخانه مشغول کارند خطرناک است، از ورونیکا خواست رویکردش را تغییر دهد و الگوی زنان در دوران جنگ باشد. ورونیکا هم موهایش را به شکل باب کوتاه کرد!

مریلین مونرو؛ نمادین‌ترین بازیگر سینما

مریلین مونرو

مریلین مونرو یکی از نمادین‌ترین بازیگران زیبای هالیوود در تمام تاریخ است. مدل خط چشم، رژلب قرمز و باب مجعد بلوند پلاتینی او در دهه ۱۹۵۰، استایلی است که تقریبا هرگز تکرار نشد.

دایانا راس؛ خواننده و بازیگر

دایانا راس

یکی از نمادین‌ترین مدل‌های باب متعلق به دایانا راس، بازیگر و خواننده آمریکایی در دهه ۱۹۶۰ است. البته اعضای گروه موسیقی او با عنوان موتاون (Motown) همگی همین مدل مو را داشتند.

دبی هری؛ خواننده و ترانه‌سرا

دبی هری

مدل موی باب نمادین دهه ۱۹۷۰ متعلق به دبی هری، خواننده، بازیگر و ترانه‌سرای آمریکایی است که گروه موسیقی بلوندی (Blondie) را اداره می‌کرد. موهای او بسیار روشن و به سفید نزدیک بود، درهم برهم و ژولیده بود و مانند قابی صورت او را در بر می‌گرفت. این سبک او در بیشتر دوران حرفه‌ای‌اش دنیای استایل مو را تغییر داد.

پرنسس دایانا؛ شاهزاده خانم محبوب ولز

پرنسس دایانا

پرنسس دایانای محبوب فشن آیکون دوران خودش در دهه ۱۹۸۰ به حساب می‌آمد. مدل موی باب موج‌دار او در آن زمان به امضای او تبدیل شد. او جلوی موهایش را به سبک رایج همان دهه، به یک سمت شانه می‌کرد و حالتی نامتقارن به آن می‌داد. با اینکه پرنسس دایانا هر از گاهی مدل موهایش را تغییر می‌داد، اما هرگز از موهای پف‌دار و لایه‌لایه و حالت‌دادن به موهای دو سمت صورتش فاصله نمی‌گرفت؛ زیرا برایش بسیار مهم بود که موهایش با تاج‌هایی که به سر می‌گذاشت مطابقت داشته باشند.

نائومی کمبل؛ سوپرمدل محبوب دنیای مد

نائومی کمبل سوپر مدل دهه ۹۰ میلادی

همان‌طور که گفتیم، در دهه ۱۹۹۰، شکل باب کوتاه‌تر و ساده‌تر شده بود و درو باریمور، گوئینث پالترو و کامرون دیاز به آن علاقه شدیدی پیدا کردند. بااین‌حال، در آن دهه این مدل به هیچ‌کس به اندازه نائومی کمبل نمی‌آمد.

ویکتوریا بکهام؛ بنیانگذار برند لباس بکهام

ویکتوریا بکهام

ویکتوریا کسی است که به انواع مدل‌های باب از کلاسیک گرفته تا کوتاه، بلند و زاویه‌دار، علاقه دارد. او در دهه ۲۰۰۰ مدل موی باب خود را به نوعی انتخاب کرد که باب را به پاب (pob) تغییر داد؛ یعنی ترکیب دو واژه Posh به معنای شیک و bob که همان مدل باب است. در دوره دیگری او مدل موهای باب خود را کاملا بلوند کرد که بسیار شیک بود.

آنا وینتور؛ سردبیر مجله ووگ

آنا وینتور سردبیر مجله ووگ

آنا وینتور، سردبیر مجله ووگ و یکی از قدرتمندترین زنان جهان مد است. مدل باب او، در تمام این سال‌ها دقیقا مترادف با قدرت بوده است. بعد از موفقیت فیلم «شیطان پرادا می‌پوشد» که در آن مریل استریپ نقش شخصیتی را بازی می‌کند که از آنا وینتور الهام گرفته بود، حتی آنهایی که پیرو مد نبودند، می‌دانستند که این چهره نمادین با آن پاور باب، به چه کسی تعلق دارد.

انواع مدل موی باب

فکر می‌کنید چند نوع مدل موی باب داریم؟ تعداد آنها بسیار زیاد است؛ اما برخی از انواع آن مهم‌تر هستند. بیایید با هم آنها را بررسی کنیم:

۱. مدل لوب؛ برای همه انواع مو

مدل موی لوب
باب بلند تا روی سرشانه است.

مدل موی لوب مخفف Long bob یعنی باب بلند است. این یکی از محبوب‌ترین مدل‌های باب است و برای خانم‌هایی مناسب است که هم باب را دوست دارند و هم خوششان نمی‌آید موهایشان خیلی کوتاه باشد. این مدل معمولا درست روی شانه یا استخوان ترقوه می‌رسد و می‌توان آن را لایه‌لایه یا زاویه‌دار مدل داد.

برای چه کسانی مناسب است؟

این مدل باب تقریبا برای همه افراد با هر نوع بافت مو، از ضخیم تا نازک، مناسب است.

چگونه آن را حالت دهیم؟

موها را با شامپو و نرم‌کننده بشویید و بعد از محصولات حالت‌دهنده برای دستیابی به ظاهر دلخواه استفاده کنید. سپس آن را سشوار یا اتو بکشید تا صاف شود.

۲. باب نامتقارن؛ بهتر برای موهای صاف

باب نامتقارن
ریحانا با مدل موی باب نامتقارن

باب نامتقارن همان‌طور که از نامش پیداست، یک طرف آن بلندتر از طرف دیگر است. معمولا سمت بلندتر، سمتی است که بعد از باز کردن فرق، بیشتر موهایتان آن سمت قرار می‌گیرد؛ البته قانونی وجود ندارد و می‌توانید برعکس عمل کنید. تفاوت بلندی دو بخش می‌تواند به هر اندازه‌ای باشد.

برای چه کسانی مناسب است؟

باب نامتقارن برای هر کسی که می‌خواهد ظاهری متمایز داشته باشد، مناسب است. موهای صاف، فر یا تاب‌دار، همه می‌توانند با باب نامتقارن جذاب باشند. با این حال با موهای صاف بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

چگونه آن را حالت دهیم؟

باب نامتقارن را حتما باید به یک سمت شانه کنید. می‌توان صاف و براق یا موج‌دار و نامرتب باشد.

۳. باب بلانت؛ برای موهای ظریف‌تر

باب بلانت

مدل باب بلانت کلاسیک‌ترین مدل باب است. این باب ظاهری قدرتمند به افراد می‌دهد. صاف است و تمام طول موها در آن یکسان است. بلندی باب بلانت تا فک می‌رسد و چانه را در بر می‌گیرد. لایه‌لایه و بافت‌دار نیست و متقارن است.

برای چه کسانی مناسب است؟

زیبایی باب بلانت این است که می‌توان آن را روی انواع بافت مو پیاده کرد؛ بااین‌حال، برای موهای نازک و ظریف مناسب‌تر است. اگر موهای ضخیم، بدون ساختار مشخص و نامنظم دارید، ممکن است حالت‌دادن باب بلانت برایتان دشوار باشد. البته امتحان‌کردن ضرری ندارد!

چگونه آن را حالت دهیم؟

حالت‌دادن این مدل برای موهای صاف و نازک بسیار آسان است و کار خاصی نیاز نیست انجام دهید. باب بلانت کلاسیک است و فقط باید صاف باشد.

۴. باب ای لاین؛ برای موهای صاف و لخت

مدل ای لاین باب
سلنا گومز، خواننده معروف با مدل باب ای‌لاین

باب مدل ای‌لاین (A-Line) که باب مقعر هم نامیده می‌شود، با محیط مو سروکار دارد. این مدل از پشت کوتاه است و به‌تدریج به سمت جلوی موها بلندتر می‌شود. این مدل مو لایه‌لایه نیست؛ ولی ممکن است مدل‌های مدرن آن را به‌شکل لایه‌لایه درست کنند. موهای ریحانا در موزیک ویدئوی «Umbrella» از همین مدل باب بود. این استایل مو پس از انتشار این موزیک ویدئو محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

سلنا گومز، خواننده مشهور، هم در سال ۲۰۲۲ مدل موی باب ای‌لاین را انتخاب کرد که بسیار شیک بود.

برای چه کسانی مناسب است؟

این مدل مو برای آنهایی که موهای صاف‌تری دارند، بهتر است؛‌ زیرا زوایای آن در موهای فرفری خودش را نشان نمی‌دهد.

چگونه آن را حالت دهیم؟

اگر موهایتان صاف است، آن را با سشوار خشک کنید و موها را از یک طرف به سمت طرف دیگر قرار دهید. سپس جهت را به‌صورت متناوب تغییر دهید تا کامل خشک شود. در نهایت فرق را از وسط باز کنید تا به‌طور متقارن در دو طرف به یک اندازه باشد.

۵. باب فرانسوی؛ برای فک‌های زاویه دار

باب فرانسوی

باب فرانسوی خیلی کوتاه است و تا گونه‌ها می‌رسد؛ به همین دلیل برای هرکسی مناسب نیست. بااین‌حال، اگر آن را با چتری‌های پرده‌ای نرم یا موهای مجعد طبیعی درست کنید، یکی از رمانتیک‌ترین مدل‌های موی باب را خواهید داشت. محیط موی باب فرانسوی وسیع نیست و انتهای آن کمی تاب دارد.

برای چه کسانی مناسب است؟

این مدل باب می‌تواند ظاهر یک فرد را کاملا متحول کند. اگر باب کوتاه می‌خواهید ولی اعتمادبه‌نفس مدل پیکسی را ندارید، باب فرانسوی می‌تواند مناسب باشد.

باب فرانسوی بیشتر برای افرادی جذاب است که فک زاویه‌دار دارند. بااین‌حال، می‌توان آن را متناسب با فرم صورت تغییر داد. اگر صورتتان گرد است، حجم موها را در اطراف صورت پخش کنید.

چگونه آن را حالت دهیم؟

باب فرانسوی بهترین مدل مو برای موهای طبیعی شماست. اگر هنگام حالت دادن به آن از ابزارهای حرارتی استفاده می‌کنید، از اسپری مو محافظ گرما استفاده کنید تا به موها آسیب نرسد.

۶. مدل پیکسی باب؛ مناسب برای موهای صاف یا حالت‌دار

مدل پیکسی باب
مدلی بیکسی یا پیکسی باب. دقت کنید این مدل از پیکسی بلندتر است.

پیکسی باب را بیکسی هم می‌نامند. این مدل مو از بسیاری جهات، فقط نسخه بلندتری از مدل پیکسی است؛ بااین‌حال، ماهیت آن مشابه باب فرانسوی است. تفاوت اصلی آن در طول موهاست. در جلو تا نزدیک گوش می‌رسد و در عقب، نزدیک به پشت گردن است. کوتاه‌تر از آن، همان مدل پیکسی است که وینونا رایدر دارد. به تصویر زیر نگاه کنید:

مدل موی پیکسی باب
وینونا رایدر با موهای پیکسی. دقت کنید این مدل کوتاه‌تر از پیکسی باب است.

برای چه کسانی مناسب است؟

این مدل باب برای افرادی مناسب است که موهای صاف یا کمی موج‌دار دارند که بتوان آن را با ابزارهای حرارتی مانند سشوار به‌راحتی صاف کرد.

چگونه آن را حالت دهیم؟

این مدل به‌راحتی حالت طبیعی خود را حفظ می‌کند و مشکلی ندارد. این مدل چون کوتاه است، به آسانی می‌توان آن را استایل کرد.

۷. باب فرفری؛ برای موهای فر و مجعد ظریف

باب فرفری

این برش باب می‌تواند طول‌های مختلفی داشته باشد که البته به بافت موی شما و ترجیح خودتان بستگی دارد. باب تمام فرفری حجم زیادی به موهای شما می‌دهد.

برای چه کسانی مناسب است؟

همه افرادی که موهای فر دارند، می‌توانند باب فرفری داشته باشند. بااین‌حال، بهتر است آن را با بافت موهایتان تطبیق دهید. کسانی که موهای مجعد ظریفی دارند، بهتر است برای افزایش حجم، باب کوتاه‌تری را انتخاب کنند. آنهایی که موهای مجعد ضخیم دارند، بهتر است مدل بلندتر آن را انتخاب کنند. اگر می‌خواهید کمی حجم موهایتان کمتر باشد، قد آن را در جلو کمی بلندتر و در پشت کوتاه‌تر نگه دارید.

چگونه آن را حالت دهیم؟

برای اینکه فرهای زیباتری داشته باشید، از کرم‌ها و ژل‌های مخصوص برای تقویت فر استفاده کنید. موهایتان را خشک کنید و پس از پس از خشک‌شدن کامل موها، از یک شانه دندانه پهن برای افزایش حجم و شکل استفاده کنید. در هنگام خشک‌کردن، موها را شانه نکشید و بگذارید خودش حالت طبیعی را حفظ کند.

۸. باب لایه‌لایه؛ برای همه بافت‌های مو

باب لایه لایه
کری آندروود؛ خواننده آمریکایی

اگر دوست دارید موهای خود را طوری کوتاه کنید که پرپشت‌تر و حجیم‌تر نشان دهد، مدلی بهتر از باب لایه‌لایه پیدا نمی‌کنید. باب‌های لایه‌لایه طول‌های مختلفی دارند.

برای چه کسانی مناسب است؟

باب لایه‌ای هم برای موهای مجعد و هم برای انواع موهای ظریف و نازک ایدئال است.

چگونه آن را حالت دهیم؟

برای اینکه لایه‌های باب خود را به بهترین نحو نشان دهید، بهتر است موها را با سشوار به‌صورت وارونه خشک کنید تا بهترین حالت را پیدا کند.

 ۹. باب بافته‌شده؛ برای موهای بافته

باب بافته شده

اگر موهایتان را می‌بافید و دوست دارید مدل باب هم داشته باشید، این مدل باب را انتخاب کنید.

برای چه کسانی مناسب است؟

همه انواع مو می‌توانند از این سبک استفاده کنند؛ اما برای موهای مجعد بهتر است. دلیلش آن است که موهای صاف ممکن است بافتشان به هم بریزد.

چگونه آن را حالت دهیم؟

برای اینکه بافت‌هایتان خراب نشوند، قبل از رفتن به رختخواب، آنها را بپیچید. یک کلاه ساتن برای این کار عالی است.

۱۰. باب با چتری؛ برای موهای صاف

باب با چتری

چتری‌ها سبک‌های مختلفی دارند و هر نوع آن بر کل مدل موها تأثیر می‌گذارد. بنابراین چتری انتخابی شما می‌تواند مدل‌های مختلف باب را تغییر دهد. برای مثال، چتری بلانت با باب بلانت ظاهر جذاب‌تر و جسورانه‌تر به شما می‌بخشد. باب حالت‌دار، چتری با لبه‌های نرم‌تری را می‌طلبد.

برای چه کسانی مناسب است؟

باب با چتری، بیشتر برای موهای صاف مناسب است. البته برخی افراد چتری فر دارند که مدل خاصی است و می‌توانند با باب فر از آن استفاده کنند.

چگونه آن را حالت دهیم؟

خشک کردن و حالت دادن چتری کمی چالش برانگیز است. برای درست کردن چتری صاف، موها را زمانی که خیس هستند با برس ریملی (گرد) حالت دهید. مدل‌های فر نیاز به مهارت بیشتری دارند.

۱۱. باب اسلایس؛ برای موهای ضخیم و صاف

باب اسلایس

همان‌طور که از نامش پیداست، این مدل باب برش کاملا یکدستی دارد. طوری که انگار روی لبه موها خط‌کش گذاشته و با تیغ بریده‌اند.

برای چه کسانی مناسب است؟

همه افرادی که موهای ضخیم و حجیم دارند و می‌خواهند ظاهر باب داشته باشند؛ ولی از مدل‌های درهم خوششان نمی‌آید، می‌توانند این باب را انتخاب کنند.

چگونه آن را حالت دهیم؟

مانند باب بلانت، باب اسلایس را می‌توان به مدل‌های مختلف حالت داد. می‌توانید فرق کج یا راست بگذارید و کوتاهی و بلندی آن هم به خودتان بستگی دارد. مثلا اتو بکشید و با اسپری تثبیت‌کننده مو از ریشه تا انتها بپاشید تا ثابت بماند.

مدل موی باب با توجه به فرم صورت شما

در این بخش درباره مدل موی باب مناسب برای فرم‌های متفاوت صورت صحبت می‌کنیم.

مدل موی باب برای صورت گلابی

مدل موی باب برای صورت گلابی
کایرا نایتلی؛ صورت کایرا در اصل گلابی‌شکل است ولی برخی آن را مربعی هم می‌دانند.

اگر شکل صورت‌تان گلابی است، پهن‌ترین قسمت صورتتان فک شماست. چانه‌تان گرد و پیشانی و گونه‌ها باریک‌تر از فک هستند.

بهترین باب برای صورت گلابی‌شکل، باب کلاسیک است. همان باب که در قسمت پشت گردن کمی کوتاه‌تر است و به سمت جلو به‌تدریج بلندتر می‌شود. این نوع برش به برقراری تعادل در قسمت بالا و پایین صورت شما کمک می‌کند. بیشتر برای موهای صاف ایدئال است.

مدل موی باب برای شکل صورت قلبی

مدل موی باب برای صورت قلبی
شارلیز ترون. صورت شارلیز جایی بین قلبی و بیضی است و باب لایه لایه بلند برای او عالی است.

شکل صورت قلبی دارای خط فک باریک، چانه‌ای نوک تیز، پیشانی پهن و گونه‌های برجسته است. این شکل صورت در پیشانی پهن‌تر است و به سمت چانه باریک‌تر می‌شود. یک باب بلند که چانه را پوشش دهد با چتری‌های نه خیلی کوتاه، به‌زیبایی عمل می‌کند. دقت کنید چتری کوتاه، پیشانی و گونه را از آنچه هستند پهن‌تر نشان می‌دهد.

مدل موی باب برای صورت‌های مستطیلی

مدل موی باب برای صورت مستطیلی
تیلور سوئیفت. مدل موی باب با چتری پیشانی بلند صورت مستطیلی‌شکل تیلور را متعادل می‌کند.

صورت مستطیلی طول بیشتر و پهنای کمتری دارد. پیشانی و چانه بلند و نوک‌تیزند و کل صورت زاویه‌دار است.

به‌طور کلی برای این صورت مدل موی باب عالی است. بااین‌حال، مدل باب بلند تا چانه با چتری‌هایی که پیشانی بلند شما را متعادل کند، انتخاب بهتری است. همه انواع صاف، موج‌دار و مجعد باب مناسب‌اند و حتی می‌توانید مدل‌های طبیعی یا به‌هم‌ریخته آن را انتخاب کنید.

مدل موی باب برای صورت‌های مربعی

مدل موی باب برای صورت مربعی
مدل باب نامتقارن و چتری شانه‌شده به یک سمت، برای صورت مربعی بهتر است.

صورت مربع‌شکل دارای پیشانی پهن، چانه مربعی و خط فک قوی است. عرض و ارتفاع صورت مربعی با هم برابر است. مدل موی باب شما باید زوایای تیز صورت را متعادل کند. بنابراین، یک باب نامتقارن که یک طرف آن به‌وضوح بلندتر از دیگری است، انتخاب مناسبی است. یکی دیگر از گزینه‌های مناسب، باب زاویه‌دار رو به جلو، با برشی به‌طول چانه است که می‌تواند با شانه‌ها هم برخورد کند.

مدل موی باب برای صورت‌های گرد

مدل موی باب برای صورت گرد
پریانکا چوپرا صورتی تقریبا گرد دارد و باب کلاسیک برایش مناسب است.

شکل صورت گرد دایره‌ای کامل، بدون زاویه مشخص است. گونه‌ها پهن و طول و عرض صورت نسبت‌های تقریبا مساوی دارند.

برای صورت گرد، مدل باب کمی بلندتر و کلاسیک انتخاب مناسب‌تری است. این برش باید درست زیر خط چانه، با حجم دادن به بالای مو و پایه گردن (نه کناره‌ها) قرار گیرد. بهتر است چتری نداشته باشید؛ اما اگر دوست دارید، اشکالی ندارد.

مدل موی باب برای صورت‌های بیضی‌شکل

مدل موی باب برای صورت بیضی
صورت‌های بیضی‌شکل با مدل‌های زیادی از باب هماهنگ هستند؛ ازجمله مدل‌های لایه‌لایه باب.

شکل صورت بیضی دارای خط فک گرد و متناسب است و پیشانی آن کمی بازتر از خط فک است. برای این شکل، استخوان گونه پهن‌ترین قسمت صورت است.

این شکل صورت می‌تواند با هر نوع مدل مو عالی باشد. بااین‌حال، باب لایه‌لایه فوق‌العاده خواهد بود. می‌توانید با تکنیک تیغ انداختن پشت آن را کامل کوتاه کنید و لایه‌های ناهموار ایجاد کنید، به‌طوری که در سطح چانه کامل شوند.

نکات مراقبت از مدل موی باب

برای مراقبت از مدل موی باب در هر نوعی که باشد، چند نکته مهم مراقبتی وجود دارد که نباید از آنها چشم‌پوشی کنید:

  • موهای خود را هر ۴ تا ۶ هفته یک‌بار کوتاه کنید که طول و فرم خاص خود را حفظ کند.
  • از یک موس حالت‌دهنده سبک یا کرمی برای کنترل موخوره و وز شدن موها بدون سنگین کردن آنها استفاده کنید.
  • از یک سشوار و برس درشت برای ایجاد فر یا مرتب‌کردن چتری موهایتان استفاده کنید.
  • موهای کوتاه زودتر از موهای بلند چرب می‌شوند، بنابراین باید روتین شست‌وشوی موی منظمی داشته باشید.

سخن پایانی

در این مطلب درباره مدل موی باب صحبت کردیم. کوکو شنل جمله معروفی دارد که می‌گوید: «زنی که موهایش را کوتاه می‌کند، در حال تغییر زندگی‌اش است». دلیل این تغییر شاید جدایی، تغییر شغل یا نقل مکان به خانه‌ای جدید باشد. شاید به همین دلیل است که آن هاتاوی بعد از جدایی از رافائلو فولیری یا جنا دیوان بعد از اعلام جدایی از شوهرش، مدل موی باب را انتخاب کردند. باب نماد قدرت و استقلال زنان است. چیزی که آنها را هم‌ردیف مردان قرار می‌دهد و مرزهای جنسیتی را زیر پا می‌گذارد.

شما هم مدل موی باب را می‌پسندید؟ می‌توانید از انواع مختلف آن که در این مطلب معرفی کردیم استفاده کنید. اگر هم دوست دارید نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید، در بخش دیدگاه‌ها منتظرتان هستیم.

Comments (1)

  1. I liked it as much as you did. Even though the picture and writing are good, you’re looking forward to what comes next. If you defend this walk, it will be pretty much the same every time.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish