چطور مشتری را به سمت خرید از وبسایت برندمان ترغیب کنیم؟
ما میخواهیم غذایمان سریعتر آماده شود، میخواهیم فوراً با افراد ارتباط برقرار کنیم، و اغلب وقتی بیش از پنج ثانیه طول میکشد تا یک وبسایت بارگذاری شود، صبرمان را از دست میدهیم. حال قبل از آن چه چیزی مشتری ما را ترغیب به چک کردن سایت فروشگاه میکند و چه چیزهایی او را درصفحه نگه میدارد و به خرید از وبسایت سوق میدهد؟
در مطالب گذشته به مکانهای خرده فروشی پوشاک غیرفروشگاهی اشاره کردیم و گفتیم فروش از طریق وبسایت یکی از شیوههای e-tailing مد است. اما این کانال ارتباطی و فروش مشکلاتی نیز میتواند به همراه داشته باشد.
خوشبختانه، چند راه وجود دارد که میتوانید وبسایت خود را بهینه کنید تا به فروش بیشتر و (تقریبا) آنی کمک کنید.
صفحه اصلی خود را ساده نگه دارید و مخاطبان خود را گیج نکنید.
این ممکن است برای برخی از شما تعجبآور باشد، زیرا بسیاری از مردم تصور میکنند بهتر است تا حد امکان محصولات بیشتری را در صفحه اصلی سایت بگذارند تا طیف وسیعی از گزینهها را به بازدیدکنندگان ارائه دهند. با این حال ارائه محصولات کمتر با متن بیشتر که یک موضوع خاص را توصیف میکند، در واقع فروش کلی را افزایش میدهد. این کار به این دلیل مفید است که این اجازه را به شرکت میدهد که بر روی یک یا دو محصول خاص تمرکز کند و به سوالات احتمالی بازدیدکنندگان پاسخ دهد. در این لینک نمونههایی از Homepage های وبسایتهای خردهفروشی پوشاک را میتوانید مشاهده کنید.
راههایی برای گرفتن آدرس ایمیل خلق کنید.
ایمیل مارکتینگ هنوز یک روش بسیار قابل دوام در بازاریابیدیجیتال است و یکی از بهترین نرخ بازگشت سرمایهها (ROI) را بین روشهای بازاریابی دارد. پس قدرت آن را به هیچ وجه دست کم نگیرید.
اما بدون آدرس ایمیل نمیتوانید بازاریابی ایمیلی انجام دهید، درسته؟ با فراهم کردن زمینه برای گرفتن آدرس ایمیلِ بازدیدکنندگان – مثل پیشنهاد دسترسی به خدمات یا محصولی خاص، عضویت با مزایای ویژه- فرصتی ایجاد میکنید تا از طریق تبلیغهای بازاریابی ایمیلی، آنها را به خرید از وبسایت خود دعوت کنید.
با لیست رضایتمندیها و بررسی موردی محصولاتتان اعتماد ایجاد کنید.
توصیهنامه یا Testimonial همان نظرات مثبت مشتریهای شماست. این توصیهنامهی مثبت سبب جلب اعتماد سایر مشتریان و افزایش اعتبار و فروش شما میشود. نظرات میتوانند به شکل نقل قولی نوشتاری، تصویری یا حتی ویدویی دربخشی از سایت شما قرار بگیرد.
علاوهبر آن مواردی مانند تصویر کارکنان شما و مطالعات موردی و ارائهی جزئیات در مورد محصولات یا خدماتتان میتوانند تا حد زیادی بازدیدکننده را متقاعد کنند که شما را انتخاب کند.
محتوایی تولیدکنید که بخشهای کلیدی بازار شما را هدف قرار دهد.
ایجاد محتوای با کیفیت یا همان قصهسرایی درباره برندتان یک راه مطمئن برای افزایش حضور و گرایش افراد به وبسایت شما است. شما باید مدتی را برای هدف قرار دادن بخشهای مختلف بازار، بررسی کلمات کلیدی هدفمند و بهروزبودن صرف کنید.
نوشتن محتوای خاص برای بخشهای مشخص بازار به شما کمک میکند تا مشتریان گوناگونی را جذب کنید و این فرصت را به شما میدهد تا تخصص خود را در زمینهی مورد نیاز هریک از آنها به اشتراک بگذارید. بنابرین یک برد دو طرفه است.
واداشتن مشتری به خرید بیشتر (upselling)
هر چند وقت یک بار پیش میآید که فروشندهای در یک فروشگاه سعی کند شما را ترغیب به خرید بیشتر کند؟ اگر همان کاری را انجام دهند که مافوقشان از آنها خواسته، در این صورت پاسخ شما ۱۰۰ درصد مواقع خواهد بود.
اگر افراد میتوانند فروش بیشتری داخل فروشگاه داشته باشند، آیا دلیلی وجود دارد که نتوان به صورت آنلاین نیز فروش بالایی داشت؟ خیر.
روشهای متنوعی وجود دارند که خرید از وبسایت را بتوان گسترش داد؛ کافی است کمی خلاق باشید به عنوان مثال: شخصیسازی کردن محصول با یک نشانهی خاص (نوشته، تصویر…)، اگر کالایی به عنوان هدیه خریداری میشود میتوانیم بستهبندی شیکتر یا یادداشت یادگاری در کنار آن عرضه کنیم، یا حتی میتوان محصولاتی مشابه اما با کیفیت بهتر یا محصولاتی مطابق انتخابهای قبلی مشتری یا اکسسوریهای پیشنهادی حین بازدید به مخاطبمان ارائه دهیم.
ارزش پیشنهادی خود را به وضوح در صفحات اول وبسایت توضیح دهید.
پیشنهاد ارزش به سادگی یک یا دو جمله است که ارزش محصولات یا خدمات شما را ارتقا می دهد. هر پیشنهاد ارزشی خوب باید این سه ویژگی را داشته باشد:
باید توضیح دهد که:
- چگونه محصول شما نیاز مشتری را برطرف می کند.
- محصول شما چه مزایای خاصی را به همراه خواهد داشت.
- چرا آنها باید به جای رقیب از شما خرید کنند.
مکالمه زنده یاLiveChat برای خرید از وبسایت را فعال کنید.
ابزاهای چت زنده راهی فوق العاده برای فروش تجارت الکترونیک هستند، اما می توان از آنها برای پاسخگویی به سوالاتی که بازدیدکنندگان سایت شما دارند نیز استفاده کرد. همچنین احتمال استفاده از آنها بیشتر از فرم تماس است زیرا امکان پاسخ فوری میدهند. تقریباً هر نوع وبسایت تجاری میتواند از این ابزار بهره مند شود، حتی آنهایی که فروش را از طریق سایت خود انجام نمیدهند. همچنین میتوان با یک تیر دو نشان زد و از این ابزار برای جمعآوری آدرسهای ایمیل نیز استفاده کنید.
پرداختن به نارضایتیها
یکی از شیوههای عالی بهبود کیفیت وبسایت، رسیدگی به هرگونه اعتراض یا سؤالی است که ممکن است مستقیماً از طریق محتوای موجود پاسخ داده نشده باشد. تمرکز بر همگام شدن نه با رقبا بلکه با مشتریان، اهمیت بیشتری دارد.
برای مرور سایت خود وقت بگذارید و لیستی از تردیدهایی که فکر میکنید بازدیدکنندگان ممکن است داشته باشند بر اساس اطلاعات موجود تهیه کنید. در این مرحله سایت خود را به طور انتقادی ارزیابی کنید -تصور نکنید که بازدیدکننده میتواند پاسخها را خودش پیدا کند. شما میخواهید اطمینان حاصل کنید که همه چیز به راحتترین حالت در دسترس است. پس از انجام این کار، راه حلی برای مشکلاتی که کشف کردید ارائه دهید. این نه تنها باعث افزایش گرایش به سایت شما می شود، بلکه آن را کاربر پسندتر میکند.
منبع
www.convinceandconvert.com