برند لورآل بزرگترین شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی در سراسر جهان است. تاریخچه این برند از آغاز به کارش با تولید رنگ مو گرفته تا رسوایی‌های بنیان‌گذارش، جذاب و خواندنی است. اگر دوست دارید درباره این برند که بیش از  ۱۰۰سال قدمت دارد بیشتر بدانید، این مقاله را بخوانید.

تولد برند لورآل با ساخت فرمول رنگ مو

برند لورآل - اوژن شولر
بنیانگذار برند لورآل، اوژن شولر

اوژن شولر (Eugene Schueller)، بنیان‌گذار برند لورآل، پسر خانم و آقای شولر بود که در پاریس مغازه شیرینی‌فروشی داشتند. اوژن پس از دریافت مدرک دیپلم خود در مؤسسه شیمی کاربردی ثبت‌نام کرد و در سال ۱۹۰۴ فارغ‌التحصیل شد. پس از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان دستیار آزمایشگاه در دانشگاه سوربن مشغول به کار شد و تحقیقات آزمایشگاهی انجام می‌داد. در همین دوران اتفاقی افتاد که مسیر زندگی او و وارثانش را به‌کل تغییر داد.

ماجرا از آنجا شروع شد که صاحب یک آرایشگاه بزرگ با شولر ملاقات کرد و از او برای تولید رنگ موی مصنوعی کمک خواست. در اوایل قرن بیستم، زنان فرانسوی به دو دلیل به‌شکل منظم موهایشان را رنگ نمی‌کردند. اول اینکه تنوع رنگ‌موها کم بود و بیشتر به دو رنگ قرمز آتشین یا سیاه ذغالی محدود می‌شد و دوم اینکه، در آن زمان رنگ‌مو حاوی سرب سنگین بود و پوست سر را تحریک می‌کرد. شولر کنجکاو شد راه‌حلی برای این مشکل پیدا کند و به همین دلیل پذیرفت که مشاور فنی آن آرایشگر باشد. مدتی بعد همکاری‌اش را با او قطع کرد و به‌طور مستقل یک آزمایشگاه در پاریس اجاره کرد تا در آنجا درباره رنگ‌مو تحقیق و آزمایش کند.

پس از ۲سال آزمون و خطا، در سال ۱۹۰۹، موفق شد فرمول منحصربه‌فردی به دست آورد. بلافاصله شرکت خود را با نام «Société française de teintures inoffensives pour cheveux» که ازنظر لغوی به‌معنای شرکت فرانسوی رنگ موی ملایم و بی‌ضرر است تأسیس کرد. اوژن در آنجا رنگ‌مو تولید می‌کرد و به آرایشگران می‌فروخت. به‌زودی نام شرکت نوپای خود را به لورآل (L’Oréal) تغییر داد که معادل فرانسوی اورئال (Auréale) بود؛ که مدل موی محبوب آن دوران بود و البته نوعی بازی با کلمه auréale به‌معنای هاله نور هم بود.

رشد سریع برند و گسترش تبلیغات

برند لورآل - گسترش برند
مجله وتر بیوتی برای تبلیغ محصولات و آگاهی از برند

اواخر دهه ۱۹۱۰ برای شولر زمان بسیار مناسبی برای رشد و گسترش برندش بود. جنگ جهانی تازه پایان یافته بود و عصر جاز آغاز شده بود. مردم جشن می‌گرفتند و شکل و رنگ موها تغییر کرده بود. حالا همه طرفدار مدل‌موی کوتاه بودند. تا پایان دهه ۱۹۲۰، تعداد آرایشگاه‌ها در فرانسه به ۴۰٬۰۰۰ عدد رسید که رقم بزرگی در آن زمان به شمار می‌آمد. محصولات و برندهای آرایشی جدید بازار روبه‌رشد را قبضه کردند و برند لورآل هم برای اینکه از این قافله عقب نماند، با تمام قوا کار کرد. در سال ۱۹۲۸، لورآل اولین حرکت خود را در راستای متنوع‌سازی محصولاتش انجام داد و شرکت صابون‌سازی مونساون (monsavon) را خریداری کرد.

در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، جین هارلو و می وست، بازیگران آمریکایی، موهای بلوند را محبوب کردند. به همین دلیل دکلره تقاضای بسیار زیادی داشت و لورآل توانست از فروش دکلره به سود زیادی دست یابد. این برند از همه رسانه‌های قدیمی و جدید برای تبلیغ محصولات خود استفاده کرد.

در سال ۱۹۳۳، شولر مجله‌ای برای بانوان به نام Votre Beauté راه‌اندازی کرد و در آن محصولاتش را تبلیغ می‌کرد. در همین سال‌ها او شامپوی دوپ (Dop) را که نوآوری بزرگ لورآل بود و اولین شامپوی بدون صابون در جهان به شمار می‌رفت، به بازار عرضه کرد. برای تبلیغ آن از مسابقات شامپوزدن به موهای کودکان در سیرک‌های محبوب فرانسوی استفاده کرد.

ادامه‌یافتن رشد برند لورآل در جنگ جهانی دوم

در سال‌های ۱۹۳۶ و ۱۹۳۷، شرکت‌های تابعه ایتالیایی، بلژیکی و دانمارکی لورآل هم تأسیس شدند. در سال ۱۹۳۹ جنگ جهانی دوم آغاز شد؛ اما جنگ هم رشد شرکت را مهار کند. زنان در زمان جیره‌بندی شدید، برای تقویت روحیه خود موهای خود را آرایش می‌کردند و لوازم آرایش می‌خریدند. تا پایان جنگ، توزیع محصولات لورآل به بریتانیا، آرژانتین و الجزایر هم گسترش یافت.

تفکر اقتصادی اوژن شولر، بنیان‌گذار برند

شولر فقط یک شیمیدان نبود، می‌توان او را یک اقتصاددان هم نامید. او به‌شدت اقتصادی فکر می‌کرد و با پرداخت حقوق ساعتی یا هفتگی به کارگران مخالف بود. شولر بر این باور بود که باید حقوق کارگران متناسب با میزان تولید و بهره‌وری آنها پرداخت شود و این کار را هم انجام داد. در دهه ۱۹۳۰، چپ‌های فرانسه می‌گفتند کارگران باید پنج روز در هفته کار کنند، حقوق آنها باید به‌تدریج افزایش یابد، حتی لئون بلوم سوسیالیست هم مرخصی‌های دوهفته‌ای با حقوق را برای کارگران مطرح کرده بود.

شولر به هیچ‌یک از اینها اعتقادی نداشت؛ زیرا یک نازی بود! بااین‌حال متوجه شد که همان تعطیلات که باعث می‌شود همه مردان و زنان فرانسوی از هر طبقه‌ای در جامعه به ساحل بروند و حمام آفتاب بگیرند، به‌نفع برند تمام می‌شود؛ زیرا لورآل در آن زمان به‌تازگی ضدآفتاب امبر سولایر (Ambre Solaire) را معرفی کرده بود و تعطیلات باعث افزایش شدید فروش ضدآفتاب می‌شد.

رسوایی‌های وحشتناک اوژن شولر

برند لورآل - آندره بتنکورت
آندره بتنکورت، داماد شولر، مردی عضو جبهه مقاومت فرانسه که به رهایی شولر از اتهامات کمک کرد.

همان‌طور که گفتیم شولر نازی بود و کاملا با چپ‌های فرانسه مخالفت می‌کرد. او به‌شدت با شعار فرانسوی «آزادی، برابری و برادری» هم مخالف بود. او به گروه راست ضدیهود، ضدکمونیست و ضدجمهوری‌خواه لاکاگول (La Cagoule) که می‌خواست فرانسه به‌شکل دیکتاتوری اداره شود، کمک‌های زیادی کرد. از آن بدتر اینکه با هلموت کنوخن (Helmut Knochen)، رئیس اس‌اس، که مسئول تبعید یهودیان فرانسوی به اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها بود، ارتباط نزدیکی داشت. در سال ۱۹۴۷، سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه، شولر را مأمور کنوخن معرفی کردند. ارتباط شولر با آلمانی‌ها در طول جنگ جهانی دوم به‌میزان قابل‌توجهی بر ثروت او افزود. از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۳، ثروت شخصی او ده برابر شد و از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۴، فروش لورآل تقریبا به چهاربرابر رسید.

پس از جنگ، یک کارمند ناراضی سابق لورآل، شولر را متهم به همکاری با نازی‌ها کرد و تحریم‌های تجاری بر او اعمال شد. بااین‌حال، با کمک معاون رئیس شرکت لورآل، آندره بتنکورت (André Bettencourt)، که مدتی بعد داماد شولر شد و نیز با حمایت رئیس‌جمهور آینده فرانسه، فرانسوا میتران، شولر توانست همه اتهاماتش را پاک کند. او شواهدی جور کرد که نشان دهد او به کارمندان یهودی که نمی‌خواستند به اردوگاه‌های کار آلمان بروند پناه داده است و مخفیانه، مقاومت را حمایت مالی می‌کرده است. این در حالی است که شولر پس از جنگ هم بسیاری از اعضای سابق لاکاگول را در لورآل استخدام کرد. او حتی از اتهام تهیه موادخام موردنیاز خود با کمک نیروهای اشغال‌گر در دوران جنگ جان به در برد.

مرگ شولر و ورود فرانسوا دال

برند لورآل - فرانسوا دال
فرانسوا دال که پس از مرگ شولر، رئیس برند لورآل شد.

در دوران جنگ جهانی دوم، فرانسوا دال (François Dalle) و چارلز زویاک از شرکت مونساون به گروه لورآل پیوستند. هردو آنها نقش مهمی در آینده شرکت ایفا کردند. دال در سال ۱۹۴۸ به‌عنوان مدیرکل مشترک این دو برند منصوب شد. تا سال ۱۹۵۰، تیم تحقیق و توسعه برند لورآل، از ۱۰۰ شیمیدان تشکیل شده بود. آنها محصولات نوآورانه‌ای طراحی کردند که به شهرت بیشتر لورآل کمک کرد. برای نمونه، می‌توان به اولین رنگ‌روشن‌کننده با عنوان ایمیدیا دی (Imédia D) در سال ۱۹۵۱ و اولین شامپورنگ جهان به‌نام کالرل (Colorelle) در سال ۱۹۵۵ اشاره کرد. ورود مریلین مونرو و بریژیت باردو به عرصه سینما هم در محبوبیت این برند بی‌تأثیر نبود.

در سال ۱۹۵۴، لورآل با شرکت محصولات آرایشی ویشی (Vichy) قراردادهایی منعقد کرد که به‌موجب آنها، ویشی در سال ۱۹۸۰ باید بخشی از گروه لورآل می‌شد.

شولر در سال ۱۹۵۷ درگذشت و فرانسوا دال ۳۹ساله، به‌عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت منصوب شد.

نسل بعدی خانواده و میراث بزرگ شولر

برند لورآل - لیلیان بتنکورت
لیلیان بتنکورت، تنها دختر شولر و وارث برند لورآل

بعد از مرگ شولر، امپراتوری لورآل به لیلیان، تنها دختر اوژن شولر و همسرش لوئیس، رسید. لیلیان تنها وارث این برند جهانی بود. او در سال ۱۹۲۲ در پاریس به دنیا آمد و ۱۵ سال بیشتر نداشت که در شرکت شروع به شاگردی کرد. کار او این بود که به بطری‌های محصولات برچسب بزند.

یادتان هست که درباره آندره بتنکورت، مردی که به شولر در پاک‌کردن اتهاماتش کمک کرد و بعدها داماد او شد، صحبت کردیم. پس از جنگ جهانی دوم، زمانی که نازی‌ها تلاش می‌کردند ارتباط خود را با جنبش تحت‌رهبری هیتلر پنهان کنند، آندره مانند سایر اعضای گروه فاشیست لا کاگول، در لورآل شغلی یافت و کمی بعد معاون رئیس شرکت شد. او در سال ۱۹۵۰، با لیلیان ازدواج کرد و در سال ۱۹۵۳، تنها دخترشان فرانسوا به دنیا آمد.

در سال ۱۹۵۷ که شولر فوت کرد، لیلیان ۳۵ساله بود. او تا سال ۱۹۹۵ در هیئت‌مدیره حضور مستمر داشت و تا فوریه ۲۰۱۲، ریاست آن را حفظ کرد. بعد از او، این سمت به نوه‌اش ژان ویکتور رسید. در طول سال‌هایی که لیلیان ریاست این کسب‌وکار خانوادگی را بر عهده داشت، با خرید شرکت‌های دیگر تجارتشان را گسترش داد.

الحاق شرکت‌های مختلف به لورآل و محصولات نوآورانه

برند لورآل - اسپری مو النت
اسپری موی النت

دهه ۱۹۶۰، دوران انقلاب فرهنگی و تجاری بود. موسیقی و مد به‌شکلی فزاینده‌ای جوانان و نوجوانان را هدف قرار داده بود و به همین دلیل، مردم دوست داشتند ظاهر جوان خود را تا جایی که می‌توانند حفظ کنند. محصولات ضدپیری بازار را قبضه کرده بود و صدها بوتیک، سوپرمارکت و فروشگاه زنجیره‌ای در پاسخ به این بازار روبه‌رشد راه‌اندازی شدند. لورآل هم در سال ۱۹۶۰، یک مرکز تولیدی و تحقیقاتی جدید بازگشایی کرد و تعداد کارکنان این بخش را به ۳۰۰ نفر رساند. در سال ۱۹۶۲، لورآل مونساون را فروخت تا بر تجارت اصلی خودش متمرکز شود.

طی سال‌های ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴، این شرکت مؤسسات زیبایی و باکتری‌شناسی جدیدی باز کرد که نشان می‌داد روی رویکرد علمی برای مراقبت از پوست تمرکز کرده‌اند. در همین سال‌ها، لورآل سه خرید مهم انجام داد: کادورسین (Cadoricin)، شرکت عطرسازی ژاک فت (Jacques Fath) و عطرسازی لوکس لانکوم (Lancome). به این ترتیب لورآل توانست حضوری قدرتمند در بازار محصولات مراقبت از پوست، آرایش و عطر داشته باشد. خرید عطرسازی‌ها به این برند کمک کرد دسترسی بیشتری به بازار فروش عطر پیدا کند.

به‌زودی شرکت بزرگ گارنیه هم به گروه لورآل اضافه شد و بعد از آن، خانه مد و عطر آندره کورجس (André Courrèges)، طراح مد معروف، هم به آنها پیوست.

لورآل با افزایش منابع و تخصص، تعدادی از محصولات موفق را روانه بازار کرد که بسیاری از آنها هنوز هم از پرفروش‌ترین محصولات بازار هستند. برای نمونه می‌توان به اسپری مو النت (Elnett)، رنگ موی رسیتال (Récital) و عطر فیجی (Fidji) با نام تجاری گای لاروش (Guy Laroche) اشاره کرد.

برند لورآل - عطر فیجی
عطر محبوب فیجی

ورود لیندزی اوون جونز جوان به لورآل

برند لورآل - ورود جونز به شرکت
سمت چپ: لیندزی اوون جونز

در سال ۱۹۶۹، لورآل یک جوان ولزی به نام لیندزی اوون جونز (Lindsey Owen-Jones) را استخدام کرد. او فقط ۲۵سال داشت که مدیرعامل کل بخش محصولات لورآل در بلژیک شد و شرکت‌های تابعه غیرانتفاعی این برند در فرانسه و ایتالیا را راه‌اندازی کرد. جونز در سال ۱۹۸۰ به آمریکا رفت تا مسئولیت شرکت کازمیر (Cosmair Inc.) را که توزیع‌کننده محصولات لورآل در این کشور بود بر عهده بگیرد.

در دهه ۱۹۷۰، تمرکز جامعه بیشتر روی سلامت و تناسب‌اندام بود. این باعث شد برند لورآل که در این زمینه‌ها فعالیت داشت به سودآوری خود ادامه دهد. از این زمان به بعد، درآمد لورآل از همه شرکت‌های بلوچیپ فرانسوی (شرکت‌های بسیار معتبر با نقدینگی بالا) بیشتر شد و رشد آن دوبرابر سریع‌تر از میانگین سرعت رشد صنعت لوازم آرایشی بود. هرچه این برند موفقیت‌های بیشتری کسب می‌کرد، تعهد خود را به تحقیق و توسعه بیشتر افزایش می‌داد. در این سال‌ها تعداد کارکنان بخش تحقیقات از ۵۰۰ نفر، به ۷۵۰ نفر در سال ۱۹۷۴ رسید و باز هم به بازگشایی مؤسسات جدید ادامه دادند.

در سال ۱۹۷۹، لورآل مرکز بین‌المللی تحقیقات پوست خود را برای درمان اختلالات پوستی و محصولات ضدپیری در صوفیا-آنتی‌پولیس در جنوب فرانسه راه‌اندازی کرد.

اتحاد با شرکت سوئیسی نستله

مادام لیلیان بتنکورت، در سال ۱۹۷۴، نیمی از سهامش را به شرکت عظیم موادغذایی سوئیسی نستله فروخت و این دو برند با هم ادغام شدند. در این سال‌ها تمرکز لورآل بر سرعت‌بخشیدن به روند بین‌المللی‌شدن برند بود و در این مسیر تأکید ویژه‌ای بر نیوزیلند، استرالیا، ژاپن و هنک‌کنگ داشت و این اتحاد به آنها بسیار کمک کرد. لورآل و نستله با یکدیگر یک شرکت هلدینگ فرانسوی به نام گسپارال (Gesparal) را راه‌اندازی کردند. ۵۱درصد از این شرکت مشترک به بتنکورت و ۴۹درصد آن به نستله تعلق داشت. این هلدینگ ۷۲درصد از حق رأی شرکت لورآل را در اختیار دارد. بتنکورت بزرگ‌ترین سهام‌دار انفرادی نستله است که تقریبا ۵درصد از آن را شامل می‌شود.

دهه ۱۹۸۰ برای لورآل دوران مطلوبی بود. فرانسوا دال، پست معاون اول را در شورای اداری نستله، عنوان مرد سال را در بخش مواد شیمیایی و آرایشی از بنیاد عطر آمریکا و عنوان مدیر سال را از نوول اکونومیست به دست آورد. در سال ۱۹۸۴ او رهبری لورآل را رها کرد؛ اما همچنان به‌عنوان رئیس کمیته استراتژیک این گروه باقی ماند. در این زمان چارلز زویاک رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت شد. او اوون جونز و مارک لادریت دو لا چاریر (Marc Ladreit de Lacharrière) را به‌عنوان معاونان شرکت انتخاب کرد و البته لادریت کنترل سیاست‌های مالی شرکت را هم در اختیار داشت.

تغییرات جدید در رویکرد برند لورآل

تغییر مدیریت، تغییراتی هم در رویکردهای گروه لورآل ایجاد کرد. در سال ۱۹۸۵ بخش عطر و زیبایی متشکل از ۱۴۷ شرکت تولید و توزیع در سراسر جهان به سه بخش و پنج منطقه جغرافیایی تقسیم شد. در سال ۱۹۸۶، سهام لورآل برای اولین بار بین سرمایه‌گذاران خارج از فرانسه توزیع شد. آقای زویاک با این تغییرات، احساس کرد باید کنترل امور مالی شرکت را متمرکزتر کند. بنابراین در سال ۱۹۸۷، یک بولتن مالی منتشر و در آن اعلام کرد که به‌زودی بخش «لورآل فایننس» راه‌اندازی می‌شود که امور مالی کل برند لورآل را به دست خواهد گرفت و استراتژی مالی تقریبا ده‌سال قبلِ شرکت را اجرا خواهد کرد.

یک‌سال بعد، لورآل شرکت آمریکایی هلنا روبنشتاین را که به‌دلیل افت شدید فروش پس از مرگ بنیانگذارش با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، خرید. بازگرداندن این شرکت به سودآوری کار آسانی نبود؛ اما ظاهرا بازاریابی ماهرانه لورآل می‌توانست وضعیت آن را اصلاح کند. در همین دوران لورآل از فرصت استفاده کرد تا برخی از اجزای ناخواسته گروه لورآل را بفروشد. بنابراین برندهایی را که با سیاست‌های بین‌المللی‌سازی این شرکت مطابقت نداشتند فروخت.

در همین سال، جونز که حالا ۴۲ساله بود رئیس و مدیر اجرایی جدید لورآل شد. او چهارمین رئیس و مدیرعامل این برند محسوب می‌شود. آقای زویاک هم ریاست بخش دارویی گروه لورآل، سینتلابو (Synthélabo)، را بر عهده گرفت. او یکی از معدود شیمیدانانی بود که توانسته بود به ریاست یک شرکت بزرگ فرانسوی برسد. یک‌سال بعد آقای زویاک درگذشت.

اوون جونز با پرورش یک تیم بین‌المللی یکپارچه از مدیران ارشد، توانست لورآل را به یک شرکت بین‌المللی واقعی تبدیل کند. ساختار لورآل بدون تغییر باقی ماند و تقسیم‌بندی مراکز آن به ۵ بخش حفظ شدند. امکانات مربوط به تحقیق و توسعه و مدیریت آن هم مانند همیشه متمرکز بود.

شکایت خانواده فریدمن از برند لورآل

در سال ۱۹۹۱، جان فریدمن، مدیر سابق شرکت فیلم‌سازی پاراویژن (paravision)، از برند لورآل به‌اتهام رفتار متقلبانه و تبعیض نژادی شکایت کرد. فریدمن مدعی بود که فرانسوا دال، مدیرعامل لورآل در دهه ۱۹۷۰، به خانواده او فشار وارد کرده است که ۲۵درصد از سهام خود در پاراویژن را بفروشند. او گفت لورآل قانون فرانسه در سال ۱۹۷۷ را که کسب‌وکارها را از مشارکت در تحریم اعراب علیه اسرائیل منع می‌کرد زیر پا گذاشته و به‌دلیل روابط تجاری این خانواده با اسرائیل، آنها را مجبور به فروش سهام به قیمتی ناعادلانه کرده است. تحقیقاتی که انجام شد، حقایق ناخوشایندی را درباره سیاست ضدیهود و فاشیستی اوژن شولر در طول جنگ جهانی دوم افشا کرد که باعث رسوایی دیگری برای برند لورآل شد. برای حل مشکل، فرانسوا دال، نامه عذرخواهی برای فریدمن فرستاد و فریدمن هم از شکایتش صرف‌نظر کرد.

درگذشت لیلیان و انتقال میراث او به دخترش فرانسوا

برند لورآل - فرانسوا دختر لیلیان
فرانسوا بتنکورت مه‌یرز، دختر لیلیان و وارث فعلی امپراتوری لورآل

لیلیان در سال ۲۰۱۷، یک ماه قبل از تولد ۹۵سالگی خود، درگذشت. او ۳۰.۵درصد از سهام باقی‌مانده لورآل و ۲۹.۷۸درصد از شرکت معروف نستله را در اختیار داشت. او همچنین ۱۲.۵۶درصد از سهام لورآل را به‌امانت برای دخترش فرانسوا نگه داشته بود. هردو آنها جزو ثروتمندترین زنان جهان بوده‌اند.

فرانسوا و شوهرش اعضای هیئت‌مدیره لورآل هستند. طبق قوانین فرانسه، حداقل نیمی از دارایی لیلیان، پس از مرگش به تنها وارثش فرانسوا بتنکورت مه‌یرز رسید.

برند لورآل و مطابقت با معیارهای اخلاقی

امروزه آگاهی مصرف‌کنندگان نسبت‌به پایداری محیط‌زیست افزایش یافته است. این موضوع باعث شده است بسیاری از برندها تلاش کنند نسبت‌به محیط‌زیست مسئولانه‌تر عمل کنند. از سال‌ها پیش، برند لورآل هم برای انطباق با سیاست‌های جدید ایمنی محصول و پایداری محیط‌زیست، تحت فشار قرار گرفت. این برند قبل از هرچیز مجبور شد استفاده از کلروفلوروکربن‌هایی را که برای لایه اوزون مضر هستند کنار بگذارد.

حامیان حقوق حیوانات هم این برند را متهم به تست حیوانی محصولات و انجام آزمایش‌های خطرناک روی حیوانات کردند. لورآل می‌کند آزمایش روی حیوانات را از ۵۰درصد در سال ۱۹۸۵ به ۵درصد کاهش داده است.

سفیران مشهور برند لورآل

برند لورآل - سفیران مشهور برند
سفیران مشهور برند لورآل

از سفیران مشهور برند لورآل می‌توان به سلین دیون (خواننده فرانسوی)، هلن میرن (بازیگر بریتانیایی)، آیشواریا رای (بازیگر هندی) و سیندی برونا (مدل فرانسوی) اشاره کرد.

رویکردهای تجاری مدیران مختلف برند لورآل در یک نگاه

لورآل امروزه بیش از ۵۰۰ برند و هزاران محصول ازجمله رنگ مو، آرایش، محصولات مراقبت از بدن، پوست و عطر تولید می‌کند. بیایید ببینیم سیر تکاملی این برند در گذر زمان به چه صورت بوده است.

رویکرد برند لورآل از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۸۳

در این سال‌ها بخش گرند لورآل (Le Grand L’Oréal) شکل گرفت. با کمک رئیس شرکت، فرانسوا دال، گروه لورآل شروع به گسترش در سطح بین‌المللی کرد. خرید برندهای مختلف به‌شکل استراتژیک، آغاز دوره‌ای از رشد چشمگیر و تولید محصولات نمادین بود.

از ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷

در این سال‌ها چارلز زویاک، پیشگام تحقیق و توسعه، جانشین فرانسوا دال شد. شعار برند در این دوران این بود: «زیبایی یک ماجراجویی علمی است».

این سه سال با دوره‌ای از رشد همراه بود که نشان می‌داد گروه لورآل چه سرمایه‌گذاری بزرگی در زمینه تحقیقات انجام داده است. در کنار این تلاش‌ها، راه‌اندازی محصولات راهبردی هم بود که در تقویت تصویر برند موفق بود.

از ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۵

تحت مدیریت لیندزی اوون جونز، گروه لورآل به‌طور کامل در حوزه خود تغییر کرد تا از طریق حضور جهانی برندهای خود و خریدهای استراتژیکی که انجام می‌دهد، به به برند شماره یک جهان در صنعت زیبایی تبدیل شود.

از ۲۰۰۶ تا امروز

برند لورآل - ژان پل آگون
ژان پل آگون، رئیس فعلی برند لورآل

از سال ۲۰۰۶ تاکنون، ژان پل آگون، رئیس و مدیر اجرایی فعلی برند لورآل است. او خود را متعهد کرده است که برند لورآل را با یک مأموریت کاملا مشخص در مسیر جهانی‌شدن نگه دارد: «زیبایی برای همه».

لوگوی برند لورآل و معنای آن

لوگوی برند لورآل مدرن، ساده و مینمالیستی است و مفهوم نمادین عمیقی دارد. فونت ظریف آن تعادل، حس ظریفی از سبک، زیبایی واقعی، طبیعی‌بودن و خلوص یک برند آرایشی و محصولات آن را نشان می‌دهد.

لوگوی این برند یک تصویر یا نماد نیست، بلکه صرفا یک نشانه کلامی است. به همین دلیل است که ظاهر و روش نوشتن آن مهم است. تمام حروف نام شرکت بزرگ هستند ولی در دو نسخه وجود دارند: در یکی همه بزرگ‌تر از L هستند، در دیگری همه کوچک‌تر از O.

۱۹۰۹ تا ۱۹۱۰

برند لورآل - لوگوی برند لورآل

در لوگوی اصلی، نام برند در یک بیضی قهوه‌ای قرار دارد و خودش به رنگ بژ است که نشان‌دهنده رنگ کرم‌پودر یا فاندیشن است. حرف L اول نازک و با اندازه کوچک نوشته شده است و سایر حروف به‌وضوح بزرگ‌تر از آن هستند. نوشته به‌شکل یکنواخت در سراسر فضای بیضی توزیع شده است.

۱۹۱۰ تا ۱۹۱۱

برند لورآل - لوگوی برند لورآل

یک سال بعد از تأسیس برند، لوگوی خود را به‌صورت نوشته ساده مشکی روی زمینه سفید تغییر داد. همه حروف بزرگ بودند. به‌لطف فونت سریف کانترستینگ با فونت سریف نازک، مبتکرانه به نظر می‌رسید. حرف R در آن را ببینید که چطور پای راست آن از خط پایین‌تر رفته است؛ کاملا غیراستاندارد ولی متفاوت.

۱۹۱۱ تا ۱۹۱۴

برند لورآل - لوگوی برند لورآل

بعد از طراحی مجدد، فونت لوگو هم تغییر کرد. حروف این بار گردتر و پررنگ‌تر شدند. همزمان، لبه‌های آنها کمی محو شد و طراحان پای بیرون‌زده R را کوتاه‌تر کردند تا حروف به‌شکل افقی تراز شوند.

۱۹۱۴ تا ۱۹۶۲

برند لورآل - لوگوی برند لورآل

در سال ۱۹۱۴، لوگوی برند دوباره تغییر کرد. این بار با حفظ مفهوم کلی یعنی نوشته سیاه روی زمینه سفید، فونت کانترستینگ سریف (contrasting serif) را به فونت سانس سریف (sans-serif) پررنگ تغییر دادند. در همان زمان، علامت اکسنت بالای E و آپستروف بعد از L را کوتاه‌تر کردند که شبیه نوعی ذوزنقه کوچک اریب شد. نکته اصلی در آن حرف O بود که به یک حلقه بزرگ و کاملا گرد تبدیل شده بود.

۱۹۶۲ تا به امروز

برند لورآل - لوگوی برند لورآل

فونت انتخاب‌شده برای کلمه لوگو ساده، خوانا و رساست. این نسخه از فونت سریف استفاده نمی‌کند و اندازه حرف O بزرگ‌تر از بقیه است؛ بااین‌حال همه حروف بزرگ هستند. رنگ اصلی همچنان سیاه است و روی پس‌زمینه سفید قرار دارد.

فونت و رنگ لوگوی برند لورآل

برند لورآل - لوگوی برند لورآل

نمادگرایی برند لورآل نه‌تنها قابل‌تشخیص است، بلکه جهانی هم هست. بنابراین هم برای اهداف تبلیغاتی و هم برای اهداف تجاری مناسب است. این لوگو معمولا با کلمات Professionnel یا Paris تکمیل می‌شود. اولی در پایین و دومی در مرکز یا روی پای حرف آخر یا زیر آن قرار دارد.

طرح رنگ لوگو ترکیبی کلاسیک از روشن و تاریک است. نسخه شرکتی آن دارای رنگ مشکی به‌عنوان پس‌زمینه است، درحالی‌که برچسب رسمی سفید است و شبیه نگاتیو فیلم است. این ترکیب زیبا نمادی از سبک و خلوص (سفید) و رازآلود (سیاه) است. البته این لوگو در پالت رنگ زرشکی تیره و سایه‌های طلایی هم موجود است و اغلب جلوه‌ای سه‌بعدی دارد.

برند لورآل امروزی

برند لورآل - ژان ویکتور
ژان ویکتور، پسر فرانسوا و رئیس هیئت‌مدیره فعلی لورآل

رئیس هیئت‌مدیره حال حاضر برند لورآل ژان ویکتور، فرزند فرانسوا و نوه لیلیان است. رشد لورآل همچنان ادامه دارد؛ اما رقابت آنها با برندهای مختلف بسیار شدید است. با اینکه اتحاد لورآل با نستله می‌تواند این برند را در بازار نگه دارد، هنوز در برابر رقابت در بازارهای غربی از سوی رقبای ژاپنی آسیب‌پذیر است. شیسیدو (Shiseido) و کائو (Kao) دو برند ژاپنی هستند که با اینکه ۹۰درصد گردش مالی آنها از بازار داخلی آنهاست، باز هم رقبای بزرگ لورآل به شمار می‌روند. یونیلور هم که برندهای الیزابت آردن و فابرژ را خریداری کرده است با فاصله کمی از لورآل قرار دارد.

در حال حاضر، سه برند معروف لورآل عبارت‌اند از امبر سولایر (Ambre Solaire)، لنکوم (Lancôme) و کاشارل (Cacharel). مجموع فروش آن کمی بیشتر از نزدیک‌ترین رقیبش یونیلور است و بیشتر از دوبرابر فروش رولون (Revlon) و شیسیدو (Shiseido) است. شبکه توزیع این برند در سراسر جهان گسترده است و بالاترین بودجه تحقیق و توسعه صنعت و بزرگ‌ترین آزمایشگاه‌های آرایشی بهداشتی در جهان را در اختیار دارد.

لورآل با مجموعه‌ای از برندهای قدرتمند بین‌المللی، با پذیرش تنوع و گنجاندن در برنامه رشد جهانی، برای کل قرن بیست‌ویکم برنامه‌ریزی کرده است. این برند می‌خواهد با ابتکارات اخلاقی و مسئولیت اجتماعی، از هر نظر به محبوبیت برسد و در پایداری محیط‌زیست مشارکت داشته باشد.

محصولاتی که لورآل برای آنها معروف است عبارت‌اند از:

برند لورآل - برخی از محصولات برند لورآل
  • رنگ مو
  • محصولات مراقبت از پوست
  • ضدآفتاب
  • لوازم آرایشی
  • عطر
  • محصولات مراقبت از مو

کلام پایانی

برند لورآل بزرگ‌ترین شرکت تولید محصولات آرایشی در سراسر جهان است. پیشرفت‌های مداوم فناوری لورآل در طول دهه‌ها، توانایی آن در ایجاد تعادل بین مخاطبان جهانی و محلی و نیز استراتژی‌های بازاریابی بصری آن، همگی عواملی هستند که این برند زیبایی را به عنوان برندی محبوب در میان مصرف‌کنندگان و پیشرو در صنعت زیبایی تبدیل کرده‌اند.

حالا شما برای ما بگویید نظرتان درباره برند لورآل، استراتژی‌های آن و رویکردهای تجاری‌اش چیست؟ چرا با وجود آن همه رسوایی، هنوز برند شماره یک جهان باقی مانده است؟ دیدگاه‌های ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish