پارچه سوییت طبیعی نوعی چرم است که سطحی نرم و مخملی دارد، زیرا از قسمت زیرین پوست حیوانات تهیه می‌شود.

این منسوج اغلب از پوست بره تولید می‌شود؛ اگرچه می‌توان از هر نوع پوست حیوانی که در تولید چرم معمولی استفاده می‌شود، آن را تولید کرد. تفاوت اصلی بین سوییت و سایر انواع چرم در این است که پارچه سوییت از قسمت زیرین پوست حیوانات به دست می‌آید در حالی که بیشتر انواع چرم از قسمت بالایی پوست حیوانات هستند.

سطح زیرین پوست حیوانات نسبت به بیرون بسیار نرم‌تر است؛ اما در مقابل لکه‌ها نیز مقاومت کمتری دارد. بنابراین، پارچه سوییت معمولا به عنوان یک محصول لوکس معرفی می‌شود. در حالی که این پارچه فاقد دوام چرم معمولی است، در لمس، بسیار نرم‌تر و هنگام پوشیدن روی پوست راحت‌تر است.

در مقایسه با چرم معمولی، پارچه سوییت طبیعی بسیار نفوذپذیرتر است، به این معنی که فاقد خاصیت ضدآب چرم است. 

برای کاهش استفاده از پوست طبیعی حیوانات و رفع برخی از ویژگی‌های منفی پارچه سوییت، تولیدکنندگان نساجی سعی کرده‌اند جایگزین‌های مختلف پارچه سوییت را به شکل مصنوعی تولید کنند. در حالی که تکرار واقعی ویژگی‌های مطلوب سوییت طبیعی غیرممکن است. جایگزین‌های مصنوعی، ارزان‌تر یا بادوام‌تر از کالای اصلی هستند.

نام پارچهسوییت / جیر
سایر اسامیFuzzy leather، napped leather، Ultrasuede، suede fabric
ترکیب الیافقسمت زیرین پوست حیوانات یا مواد مصنوعی مشابه
قابلیت تنفسکم
توانایی جذب رطوبتکم
توانایی حفظ گرماکم
کشش‌پذیریکم
اولین کشور تولید‌کنندهسوئد
بزرگترین کشور تولیدکنندهچین
شرایط شستشوپارچه‌ی طبیعی احتیاج به شستشوی حرفه‌ای توسط متخصصان دارد.
کاربردکفش، ژاکت، دستکش، کلاه، کیف، آستر لباس، روکش صندلی، کمربند استفاده می‌شود.

تاریخچه‌ تولید پارچه سوییت طبیعی

از نظر ریشه‌شناسی، اصطلاح “سوییت” از اصطلاح فرانسوی “gants de Suede” گرفته شده است که به معنای واقعی کلمه به “دستکش سوئد” ترجمه می‌شود. در دوره‌ی رمانتیک در فرانسه، واردات چرم سوئدی در میان اشراف محبوبیت زیادی پیدا کرد. به جای استفاده از پوست خشن حیوانات، صنعتگران چرم سوئدی راهی برای استفاده از پوست نرم داخلی حیوانات برای ابداع دستکش‌های فوق العاده نرم برای زنان پیدا کرده بودند.

در حالی که تولید سوییت برای چندین دهه محدود به دستکش بود، صنعتگران در سوئد و سراسر اروپا در نهایت متوجه شدند که پتانسیل سوییت بسیار فراتر از تولید دستکش است. با گذشت زمان، تولید سوییت به کت، کفش، کیف و دیگر کاربردهای سوییت که امروزه می‌شناسیم، گسترش یافت.

تولید سوییت پدیده‌ای نسبتا جدید در تاریخ بشر است؛ اما بشر هزاران سال است که از پوست حیوانات برای تولید لباس و اکسسوری استفاده می‌کند. شواهد مربوط به دوران ماقبل تاریخ نشان می‌دهد که مردمان نوسنگی از پوست حیوانات به عنوان منبع اصلی منسوجات استفاده می‌کردند و استفاده از پوست و چرم در تولید لباس تا به امروز بی‌وقفه ادامه دارد.

در قرن بیستم، سوییت محبوبیت زیادی داشت و به دلیل بافت ظریف و لطیف آن، بسیار محبوب است؛ اما با پیشرفت تکنولوژی، پارچه‌هایی با الیاف مصنوعی و لمسی مشابه پارچه‌ی طبیعی تولید و جایگزین پارچه‌ی طبیعی شد، تا ویژگی‌های منفی پارچه سوییت طبیعی را به خوبی جبران کند.

تاریخچه پارچه سوییت
پارچه سوییت طبیعی از چرم گوسفند

ویژگی‌های پارچه سوییت طبیعی؛ چه چیزی آن را متمایز می‌کند؟

پارچه‌ی سوییت دارای سطحی پرزی است؛ در حالی که بیشتر انواع چرم سطحی صاف دارند، سوییت بیشتر شبیه پنبه یا نوع دیگری از پارچه‌های گیاهی است تا پوست حیوانات. در ظاهر، سوییت مات است در حالی که چرم معمولی براق است. چرم معمولی ضد آب است اما سوییت نفوذپذیری بالایی دارد و تمایل به لک شدن دارد.

برخلاف چرم معمولی که معمولا ضخیم است، سوییت معمولا نازک است. تمیز کردن سوییت بسیار سخت است. شستن این پارچه با ماشین لباس‌شویی می‌تواند آن را خراب کند، اما از آن‌جا که سوییت به راحتی کثیف می‌شود، لبا‌س‌ها، کفش‌ها یا اکسسوری‌های سوییت باید توسط متخصص تمیز شوند تا برای مدت زمان طولانی عمر کنند.

پارچه سوییت

بافت و ضخامت پارچه سوییت

سوییت دارای سطحی پرزی و مخملی صافی است که لمسی لطیفی دارد. این پارچه‌ی طبیعی در مقایسه با چرم ضخامت کمتری دارد و به خوبی فرم می‌گیرد.

دوام پارچه سوییت

در مقایسه با مواد ساخته شده از پنبه، سوییت یک ماده‌ی فوق‌العاده با دوام و انعطاف پذیر است. ماهیت نازک سوییت، آن را به پارچه‌ای زیبا و ظریف بدل کرده است.

قابل انعطاف پارچه سوییت

از آن‌جا که سوییت از چرم نرم ساخته شده است، به راحتی برای دوخت کت، کیف دستی و سایر لباس‌ها استفاده می‌شود.

پارچه سوییت طبیعی از چرم حیوانات
پارچه سوییت طبیعی از چرم حیوانات

پارچه سوییت طبیعی چگونه تولید می‌ شود؟

فرآیند ساخت سوییت با ذبح حیوان آغاز می‌ شود. سپس، پوست حیوان را می‌ گیرند و آن را خشک می‌ کنند.

هنگامی که پوست کاملا خشک شد، از یک ماده‌ی شیمیایی طبیعی برای حذف تمام فولیکول‌های مو از پوست استفاده می‌شود. در مرحله بعد، پوست در معرض آنزیم‌های طبیعی به نام تانن قرار می‌گیرد که باعث خنثی شدن پوست و تبدیل آن به چرم می‌شود.

بدون تانن، پوستی که برای ساخت چرم استفاده می‌شود مانند هر محصول حیوانی دیگری باقی می‌ماند و در طول زمان تجزیه می‌شود. تانن‌ها از این تجزیه جلوگیری می‌کنند و فرآیند اعمال تانن را “دباغی کردن” می‌نامند.

پس از اتمام مرحله دباغی، چرمی که برای ساخت سوییت استفاده خواهد شد آماده است. با این حال، برای این‌که پارچه‌ای به عنوان سوییت قابل تشخیص باشد، باید چند فرآیند دیگر انجام شود.

برای تبدیل این محصول چرمی تمام‌شده به سوییت، چرم نازک شده و شکافته می‌شود که منجر به شکل‌گیری بافت بیرونی سوییت می‌شود و این پارچه را بسیار مطلوب می‌کند. در نهایت، یک فرآیند بافت‌سازی خاص برای نرم و راحت کردن سوییت حاصل استفاده خواهد شد.

با فرآیند بافت نهایی، پارچه سوییت آماده‌ی تولید لباس، کیف یا کفش است. با این حال، برخی از تولیدکنندگان ممکن است انتخاب کنند که سوییت خود را قبل از فروش رنگ کنند.

برخلاف چرم معمولی که رنگرزی آن بسیار دشوار است، بافت منحصر به فرد سوییت به خوبی به انواع رنگ‌های طبیعی و مصنوعی می‌چسبد. هنگامی که فرآیند رنگرزی کامل شد، برخی از تولیدکنندگان پوشاک و کفش ممکن است قبل از فروش اجناس سوییت خود، یک پوشش نهایی ضد آب را بر آن اعمال کنند.

کاربرد پارچه سوییت - پارچه سوییت در تهیه لباس
کاربرد پارچه سوییت

کاربرد پارچه سوییت

پارچه سوییت در انواع مختلف پوشاک و کیف استفاده می‌شود. از آن‌جا که این پارچه نسبتا ظریف است، در کاربری‌های صنعتی کاربرد ندارد.

پارچه سوییت فقط برای کفش مجلسی قابل استفاده است. از آن‌جا که این پارچه ظریف است، آب را جذب می‌کند و مستعد لک است، برای تولید کفش روزانه در فضای باز مناسب نیست. در واقع، نگهداری منظم کفش‌های سوییت ضروری است که بسیاری از علاقه‌مندان به این پارچه را به سمت جایگزین‌های مصنوعی سوق داده است تا نیازی به نگهداری قابل توجهی نداشته باشند و قابل شستشو با ماشین لباسشویی باشند.

به غیر از کفش، سوییت معمولا در کت‌ها و سایر لباس‌‌ها استفاده می‌شود. با این حال، سوییت فقط برای هوای خنک مناسب است. از آن‌جا که این پارچه به راحتی کثیف و لک می‌شود، برای شرایط محیطی بارانی یا برفی انتخاب مناسبی نیست.

علاوه بر این، سوییت در کیف‌های دستی طراحان نیز محبوب است. نرمی و بافت منحصربه‌فرد این پارچه آن را برای این کاربرد مناسب می‌سازد. کیف‌های سوییت برای استفاده‌ی روزانه طراحی نشده‌اند. استفاده‌ی کم از کیف‌های سوییت، کیفیت این لوازم جانبی گران‌قیمت را حفظ می‌کند.

از دیگر کاربردهای پارچه سوییت می‌توان به آسترهای داخلی برای کاپشن‌ها، کمربندهای گران‌قیمت، کلاه‌ها و روکش صندلی‌های خودرو اشاره کرد. با این حال، جایگزین‌های مصنوعی سوییت برای روکش‌های صندلی خودرو مطلوب‌تر هستند، زیرا دوام بیشتری دارند و در برابر لکه مقاوم‌تر هستند.

پارچه سوییت کجا تولید می‌شود؟

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی محصولات چرمی است؛ با این حال، برخی منابع ادعا می‌کنند که اروپا بیشترین سهم بازار را در تولید سوییت دارد.

در هر صورت، چین بزرگترین بازار نساجی در جهان است و سایر بازارهای در حال گسترش در آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی به افزایش تقاضا برای پارچه سوییت در دهه‌های آینده ادامه خواهند داد. در حالی که جایگزین‌های مصنوعی برای سوییت هم‌چنان برای تسلط رقابت می‌کنند، ویژگی‌های منحصر به فرد این پارچه‌ی حیوانی در سراسر جهان محبوب است.

پارچه سوییت مصنوعی
پارچه سوییت مصنوعی

قیمت پارچه سوییت چقدر است؟

هزینه‌ی پارچه سوییت در هر محیط، بسته به کیفیت و ابزار تولید این نوع منسوجات طبیعی متفاوت است. با این حال، پارچه سوییت طبیعی به طور کلی بین 30 تا 40 دلار در هر یارد هزینه دارد.

فرم‌های مصنوعی پارچه سوییت به طور قابل توجهی ارزان‌تر از کالای اصلی هستند که این موضوع، عامل اصلی محبوبیت سوییت مصنوعی است. بسیاری از انواع سوییت مصنوعی بین 8 تا 12 دلار در هر یارد قیمت دارند.

تفاوت پارچه سوییت طبیعی و سوییت مصنوعی

پارچه سوییت مصنوعی به روش‌های مختلفی تولید می‌شود و ویژگی‌هایی منفی این پارچه‌ی طبیعی را به خوبی پوشش می‌دهد و  به خوبی ظاهر و حس پارچه سوییت طبیعی را منتقل می‌کند.

پارچه سوییت مصنوعی از لحاظ نوع نگهداری و دوام نسبت به سوییت‌های طبیعی بادوام‌تر هستند. پارچه سوییت مصنوعی در دوخت انواع لباس، کیف و کفش (به خاطر مقاومت بالا) کاربرد دارد.

پارچه سوییت مصنوعی موجود در بازار ایران به دو دسته‌ی پارچه سوییت پشت ساتن و پارچه سوییت پشت غواصی تقسیم می‌شوند. پارچه سوییت پشت ساتن بدون خاصیت کش‌پذیری هستند و نسبت به پارچه سوییت پشت غواصی از ضخامت کمتری برخوردار هستند. سوییت پشت غواصی خاصیت کشسانی خوبی دارد؛ انتخابی مناسبی برای فصل سرد است و ضخامت بالاتری دارد.

همان‌طور که گفته شد، پارچه سوییت طبیعی معایبی هم دارد. به همین منظور برای استفاده‌ی روزانه مناسب نیستند. اما در مقابل، پارچه سوییت مصنوعی، بهترین گزینه به شمار می‌رود زیرا دوام بیشتری نسبت به سوییت طبیعی دارد.

تمیز کردن پارچه سوییت مصنوعی نسبت به سوییت طبیعی آسان‌تر است و با ماشین لباسشویی و به صورت خانگی قابل شستشو است. هم‌چنین در برابر چین‌خوردگی و تاشدگی مقاوم‌تر هستند.

پارچه سوییت مصنوعی
پارچه سوییت مصنوعی
پارچه سوییت طبیعی
پارچه سوییت طبیعی

انواع پارچه سوییت

1. پارچه سوییت طبیعی

در حالی که جایگزین‌های زیادی برای پارچه سوییت در بازار وجود دارد، فقط محصول تولید شده از حیوانات را می‌توان به عنوان سوییت اصلی معرفی کرد.

انواع پارچه سوییت - پارچه اولترا سوییت
پارچه اولترا سوییت

2. اولترا سوئیت (سوییت مصنوعی)

اولتراسوییت یکی از اولین جایگزین‌های سوییت بود که وارد بازار شد و در سال 1970 توسط دانشمند ژاپنی Miyoshi Okamoto ابداع شد. اکثر اشکال اولتراسوید از 80٪ میکروفیبر پلی‌استر و 20٪ پلاستیک پلی‌اورتان تشکیل شده است. بر خلاف سوییت طبیعی، اولتراسوییت را می‌توان شست و خشک کرد. این پارچه کاربردهای وسیعی از جمله مصارف صنعتی و مصرفی دارد.

3. آلکانترا

Alcantara نام تجاری دیگر Ultrasuede است. این پارچه به عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری مشترک بین صنایع Toray ژاپن و شرکت ایتالیایی Alcantara تولید شد. پارچه سوییت آلکانترا عملا مشابه Ultrasuede است و مانند این پارچه‌ی مصنوعی، قابل شستشو در ماشین لباس‌شویی است. در حالی که اولتراسوید بیشتر در مصارف صنعتی و مصرف عمومی استفاده می‌شود، آلکانترا بیشتر در داخل خودروهای مجلل و آسترهای کیف دستی طراحان یافت می‌شود.

پارچه سوییت آلکانترا - مجله کمد
پارچه سوییت آلکانترا 

4.  سوییت بافته‌ نشده

پارچه سوییت بافته‌نشده از نظر ظاهر و ماهیت بسیار شبیه چرم است، بنابراین باید با آن مانند چرم (در خیاطی) رفتار کنید؛ اما تفاوت در این است که مراقبت از سوییت بافته‌نشده آسان‌تر است و می‌توانید آن‌ را بشویید. سوییت بافته‌نشده در شستشو جمع نمی‌شوند؛ لبه‌های آن نیز فرسوده نمی‌شودو از نظر قیمت هم سوییت بی‌بافت گران‌تر است.

پارچه سوییت بافته نشده
پارچه سوییت بافته نشده

5. ابریشم سوییت / پنبه سوییت

زمانی که ابریشم و پنبه تحت یک فرآیند شیمیایی خاص قرار می‌گیرند، بافتی مشابه بافت سوییت پیدا می‌کنند. ابریشم سوییت دارای تمام ویژگی‌های ابریشم است. پارچه‌ی پنبه سوییت نیز مانند ابریشم سوییت، تحت یک فرآیند شیمیایی قرار گرفته است که سطح بیرونی آن را زبر می‌کند تا شبیه سوییت شود. برخلاف سوییت معمولی، می‌توان ابریشم سوییت و پنبه سوییت را با ماشین لباس‌شویی به راحتی شست.

ابریشم سوییت / پنبه سوییت - مجله کمد
ابریشم سوییت / پنبه سوییت

راهنمای شستشوی پارچه‌ سوییت

پارچه‌ی سوییت را بشوییم؟ قبل از جواب به این سوال لازم است بدانید آیا پارچه‌ی لباس شما از جنس سوییت طبیعی است یا مصنوعی.

پارچه‌ سوییت مصنوعی را با دمای پایین، دستور شستشوی دستی و بدون استفاده از خشک‌کن لباس‌شویی بشویید. اتوکشی و خشک کردن لباس بسیار اهمیت دارد. لباس از جنس سوییت خود را روی سطح صافی پهن کنید تا خشک شود سپس برای اتوکشی از پارچه‌ای به عنوان لایه‌ی محافظ استفاده کنید تا رد اتو روی لباس باقی نماند.

پارچه سوییت طبیعی نگهداری و شستشوی پیچیده‌تری دارد. در زمان استفاده، دقت لازم را داشته باشید تا به راحتی لباس شما کثیف نشود؛ اما به هر حال در صورت نیاز به شستشو، حتما لباس خود را به یک متخصص بسپارید. پارچه‌ی لباس شما یک پارچه‌ی لوکس و نفیس است که به راحتی قابل شستشو نیست.

پارچه سوییت چگونه بر محیط زیست تأثیر می‌ گذارد؟

به طور کلی،پارچه سوییت تأثیر ناچیزی بر محیط زیست دارد. از آن‌جا که این نوع پارچه یک الیاف طبیعی حیوانی است، زیست تخریب‌پذیر است؛ به این معنی که سوییت در اکوسیستم‌ زمین جمع نمی‌شود یا به بحران میکروفیبر کمک نمی‌کند.

با این حال، فعالان حقوق حیوانات و سایر نهادهای مرتبط، نگرانی‌هایی را در مورد رفتار با حیواناتی که برای تولید پارچه سوییت استفاده می‌شوند، مطرح کرده‌اند. برای آن‌ها، به ویژه این واقعیت نگران‌کننده است که حیوانات برای تولید پارچه‌های چرمی باید کشته شوند. در بیشتر موارد، هنگام برداشت چرم از سایر قسمت‌های حیوان نیز استفاده می‌شود؛ اما در شرایط نادر، باقی‌مانده‌ی حیوان دور ریخته می‌شود.

تولید حیوانات برای اهداف چرمی تنها زمانی از نظر زیست‌محیطی پایدار است که از کل حیوان استفاده شود. حیواناتی که برای تولید چرم استفاده می‌شوند، مانند گوسفند، گاو و بز، مقادیر زیادی غذا و آب مصرف می‌کنند و پرورش حیوانات بزرگ می‌تواند تأثیر مخربی بر خاک و شرایط محیطی اطراف داشته باشد.

صرف نظر از نگرانی‌های اخلاقی و آلودگی زمین، تولید محصولات چرمی مانند سوییت یکی از سازگارترین انواع نساجی با محیط زیست است. کشت الیاف گیاهی عموما مستلزم استفاده از آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی است و تولید الیاف مصنوعی عموما مستلزم استفاده از سوخت‌های فسیلی است و این الیاف قابل تجزیه‌ی زیستی نیستند.

از آن‌جا که الیاف حیوانی، مانند سوییت، تجدیدپذیر و زیست تخریب‌پذیر هستند، تا زمانی که تکنیک‌های پرورش و تولید مناسب رعایت شود، اثرات زیست‌محیطی ناچیزی دارند. تولید سوییت ذاتا از نظر زیست‌محیطی پایدار نیست، اما تولیدکنندگان این الیاف باید از روش‌های سخت‌گیرانه‌ی کشاورزی ارگانیک استفاده کنند تا از هرگونه تأثیر منفی زیست‌محیطی قابل اجتناب، جلوگیری شود.

منابع:

fabriclore.com
sewport.com
sewguide.com

Comments (1)

  1. My cousin recommended this page to me, but no one else seems to know my concerns as well as he does, so I’m not sure whether he wrote this post. You are amazing; I appreciate you.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish