همه چیز درباره پارچه سیر ساکر (Seersucker)؛ پارچه بادوام، تنفس‌پذیر و محبوب

از ابتدای تاریخ تا کنون، با بالا رفتن دمای هوا انسان‌ها به‌دنبال انتخاب پوشش مناسبی بوده‌اند که علاوه بر زیبایی ظاهری تحمل گرما را برای‌شان آسان‌تر کند. طبیعتا، نخستین گام در این مسیر انتخاب پارچه لطیفی است که بتواند جریان هوا را از خودش عبور دهد و کنار آمدن با حرارت محیط را ساده‌تر کند. در این مطلب، قصد داریم یکی از پارچه‌های خنک و محبوب و همچنین، تاریخچه آن را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید تا درباره پارچه سیر ساکر بیش‌تر بدانید.

پارچه سیر ساکر چیست؟

پارچه سیر ساکر چیست؟

پارچه سیر ساکر (Seersucker) نوعی پارچه تابستانی است که معمولا از الیاف پنبه تشکیل شده و بافت آن به صورتی است که تار آن در مقایسه با پود دارای برجستگی بیش‌تری است. به همین دلیل، تارهای این پارچه دارای چین‌خوردگی و ناهمواری بوده و ظاهر زیبا، کژوال و منحصر به‌فردی را ایجاد می‌کنند.

نام پارچه سیر ساکر از کجا ریشه می‌گیرد؟

جالب است بدانید، نام پارچه سیر ساکر از اصطلاح «شیر و شکر» در زبان فارسی ریشه می‌گیرد. دلیل‌اش هم این است که این محصول برای اولین بار در بخش‌هایی از ایران و برخی نواحی فارسی زبان هندوستان بافته شده است. هندوهای پارسی به‌خاطر نوع بافت منحصر به‌فرد این پارچه که تداعی کننده جریان شیر و شکر در کنار هم بوده این اسم را به محصول‌شان اختصاص داده‌اند. این پارچه بعدها توسط بازرگانان مسلمان وارد مستعمرات بریتانیا و دنیای غرب شد. پس از مدتی، سیر ساکر به یکی از محبوب‌ترین پارچه‌هایی تبدیل شد که کت‌وشلوارهای تابستانی آقایان را در ایالات متحده و در گوشه‌وکنار جهان زینت می‌داد. با گذشت زمان، این پارچه سبک به یکی از گزینه‌های مناسبی تبدیل شد که به‌ویژه در مناطق گرم و مرطوب به‌کار می‌رفت.

تاریخچه پارچه سیر ساکر چیست؟

تاریخچه پارچه سیر ساکر

شواهد به‌جا مانده نشان می‌دهند پارچه سیر ساکر از سال‌ها قبل یعنی از قرن شانزدهم میلادی در ایران و بخش‌هایی از هندوستان بافته می‌شده و همواره مورد توجه طیف گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان بوده است. نحوه بافت منحصر به‌فرد این محصول و ساختار راه‌راه و متفاوت آن موجب شد که ایرانیان و به‌ویژه فارسی زبانان هندوستان نام «شیر و شکر» را به آن اختصاص دهند. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، اصطلاح Seersucker هم از همین لفظ اقتباس شده است. از ابتدای قرن هفدهم میلادی، کمپانی نام آشنای هند شرقی واردات این محصول را به انگلستان و سایر نقاط اروپا آغاز کرد. به این ترتیب، کارخانجات نساجی معتبر انگلیسی و فرانسوی به‌سرعت کار اصلاح و تولید این پارچه را آغاز کردند.

با این حال، تقریبا یک قرن طول کشید تا این محصول به بازار آمریکا هم راه پیدا کند. از دهه 1800 تا اوایل قرن بیستم، پارچه سیر ساکر در ایالات متحده و بریتانیا ابتدا به‌عنوان پوشش تشک‌ها و برای تولید ملحفه و لباس خواب‌های تابستانی کاربرد داشت. با توجه به قیمت پایین و دوام قابل توجه، این محصول در طول جنگ‌های داخلی آمریکا برای ساخت گونی و شلوارهایی به‌کار می‌رفت که مورد نیاز شرایط اضطراری آن دوران بودند. نهایتا، نظر قشر مرفه جامعه هم به این پارچه جلب شد. این‌جا بود که محصول مورد بحث در زمینه تولید لباس‌های تابستانی متنوع نیز مورد استفاده قرار گرفت.

پارچه سیر ساکر چگونه در میان قشر کارگر محبوبیت یافت؟

در دوران «کابوی اولد وست» یعنی در فاصله سال‌های 1861 تا 1890 میلادی، پارچه‌ سیر ساکر به‌عنوان محصولی مناسب برای تولید لباس‌های کلاسیک کارگران خط آهن مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت، این پارچه برای ساخت لباس کار کارگران در قصابی‌ها و پمپ‌ بنزین‌ها هم به‌کار رفت. خنک بودن، تولید ارزان و دوام بالا از مهم‌ترین مزایایی بود که محبوبیت این پارچه را در میان کارگران افزایش می‌داد. حتی امروزه هم لباس رانندگان قطار در آمریکا با استفاده از همین محصول تولید می‌شود.

با توجه به محبوبیت پارچه سیر ساکر در میان قشر کارگر، بسیاری از افراد استفاده از آن را تنها مختص فقرا می‌دانستند. این طرز تفکر تا سال 1920 میلادی ادامه پیدا کرد. با این حال، درست در همین زمان بود که دانشجویان دانشگاه‌های معتبر آمریکا برای اعتراض به نخبه‌گرایی و اختلاف طبقاتی لباس‌هایی را به تن کردند که با استفاده از همین پارچه تولید شده بودند. این امر موجب شد که این پارچه در میان قشر متفکر و روشن‌فکر جامعه هم طرفداران بسیار زیادی پیدا کند. به این ترتیب، کت‌وشلوارهای Seersucker در کلیه نواحی آمریکا و در بسیاری از نقاط جهان محبوبیت یافتند.

قرن بیستم و داستان افزایش محبوبیت پارچه سیر ساکر

دلایل محبوبیت پارچه سیر ساکر

محبوبیت پارچه سیر ساکر و گسترش آن در میان طیف‌های مختلف جامعه حاصل تلاش افراد بی‌شماری است که در طول سالیان در حوزه مد و فشن فعالیت داشتند. با این حال، نام «جوزف هاسپل» از جمله اسامی پر تکراری است که در این میان به گوش می‌رسد. در سال 1909 میلادی، جوزف هاسپل که تنها 23 سال داشت به‌عنوان منشی در یک تولیدی لباس به‌نام Louisiana Clothing Co. Ltd مشغول به‌کار شد و از این طریق، تجربه خوبی را در زمینه تولید پوشاک کسب کرد. پس از مدتی، او با برادرش و فردی به‌نام «هیمس اَبِس» شریک شد و شرکت Abes & Haspel را راه‌اندازی کرد.

در سال 1916 و پس از بازنشسته شدن آقای «ابس» شرکت به‌طور انحصاری در اختیار برادران «هاسپل» قرار گرفت و با عنوان Haspel Brothers به فعالیت‌اش در زمینه تولید پوشاک ادامه داد. در ابتدا، شرکت برادران هاسپل در زمینه تولید لباس کار عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت. بنابراین، کسب‌وکار آن‌ها به‌تدریج رونق گرفت. این امر موجب شد در سال 1921 کارخانه خود را گسترش دهند و کار ارائه لباس‌های تابستانی با استفاده از پارچه سیر ساکر را نیز شروع کنند.

در سال 1922، کت‌وشلوارهای تابستانی از جنس پارچه Seersucker هم به مجموعه تولیدات این شرکت افزوده شد. در اواسط قرن بیستم، شرکت هاسپل نقش موثری را در ترویج پوشاک مد روز برعهده داشت. بسیاری از افراد شیک‌پوش آن دوران به خرید محصولات این شرکت علاقه داشتند. همین امر باعث شد، پارچه سیر ساکر بیش از گذشته در میان دوست‌داران فشن محبوبیت یابد.

جوزف هاسپل با تمام وجود برای اثبات قابلیت‌های پارچه‌ سیر ساکر و متقاعد کردن قشر متوسط و مرفه جامعه به خرید این محصول تلاش کرد. به‌عنوان مثال، جوزف یک‌بار در مقابل دیدگان تعداد قابل توجهی از تماشاچیان با کت‌وشلوار Seersucker خود پا به دریا گذاشت و آن را تماما خیس کرد تا سرعت خشک شدن‌اش را به مردم نشان دهد. جالب است بدانید، با فاصله چند ساعت او با همان کت‌وشلوار در یک میهمانی حضور یافت.

آیا پارچه سیر ساکر فقط برای تولید لباس‌های مردانه به‌کار می‌رفت؟

پارچه سیر ساکر به‌تدریج علاوه بر لباس‌های مردانه برای تولید پوشاک زنانه هم به‌کار رفت. در دهه 1940 میلادی و در جریان جنگ جهانی دوم، پرستاران و خدمه بیمارستان‌ها جزو نخستین گروه‌هایی بودند که از این پارچه بهره جستند.

استفاده از پارچه سیر ساکر از چه زمانی و به چه دلایلی کاهش یافت؟

با شروع دهه 1950 میلادی و با گسترش سیستم‌های خنک‌کننده هوا در مکان‌های سرپوشیده، استفاده از پارچه سیر ساکر و دیگر پارچه‌های خنک به میزان قابل توجهی کاهش یافت. در این دوران، لباس‌های تولید شده از این پارچه بیش‌تر در رویدادها و میهمانی‌هایی مورد استفاده قرار می‌گرفتند که در فضای باز برگزار می‌شدند.

با این حال، در دهه 70 میلادی این پارچه مجددا مورد توجه قرار گرفت. به‌ویژه، جوانان آفریقایی تباری که در ایالات متحده زندگی می‌کردند به پوشیدن این لباس‌ها علاقه داشتند. پس از مدتی، باز هم پارچه Seersucker به‌دست فراموشی سپرده شد. این روند تا سال 1996 ادامه یافت. در این زمان، یکی از سناتورهای آمریکایی در حالی وارد ساختمان کنگره شد که کت‌وشلواری از جنس سیر ساکر به‌تن داشت. به این ترتیب، این پارچه خنک دوباره به فهرست علاقه‌مندی‌های بسیاری از افراد اضافه شد.

حضور پارچه سیر ساکر در دنیای مد و فشن امروزی

لئوناردو دی‌کاپریو در فیلم گتسبی بزرگ با کتی از جنس سیرساکر
لئوناردو دی‌کاپریو در فیلم گتسبی بزرگ با کتی از جنس سیرساکر

در سال 2013، فیلم گتسبی بزرگ (Great gatsby) در آمریکا و پس از آن در سراسر نقاط جهان به‌نمایش درآمد و به شکل قابل توجهی نظر همگان را به خود جلب کرد. به این ترتیب، بسیاری از افراد به تقلید از سبک و سیاق این فیلم که در دهه 1920 اتفاق می‌افتاد دوباره به پوشیدن کت‌وشلوارهایی روی آوردند که از جنس پارچه سیر ساکر بودند. جالب است بدانید، در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک سال 2016 هم بازیکنان استرالیایی با لباس‌هایی حضور یافتند که با استفاده از پارچه‌های سیر ساکر تهیه شده بودند. امروزه، بسیاری از برندهای آمریکایی با کمک این پارچه مجموعه قابل توجهی از لباس‌های تابستانی را ارائه می‌‌دهند. از این میان، می‌توان به نام‌های تجاری شناخته شده‌ای نظیر «آرمانی» اشاره کرد.

روش بافت پارچه سیر ساکر چگونه است؟

امروزه، پارچه سیر ساکر با استفاده از الیاف پنبه، کتان، ابریشم با ترکیبی از آن‌ها ساخته می‌شود. تفاوت کشیدگی تار و پود این پارچه بر روی دستگاه بافت باعث می‌شود که پودها به‌صورت کاملا کشیده و محکم و تارهای پارچه اندکی آزادتر به‌نظر برسند. این روش بافت، ظاهری چروکیده و غیر متجانس را ایجاد می‌کند که میزان تنفس‌پذیری پارچه را افزایش می‌دهد. چرا که این پارچه به‌واسطه نوع بافت دقیقا روی پوست قرار نمی‌گیرد و جریان هوا را در تار و پودش تسهیل می‌کند. پارچه Seersucker غالبا به‌صورت راه‌راه و به رنگ‌های خاکستری، قهوه‌ای مایل به زرد، صورتی و سبز بافته می‌شود. این روزها، الگوی نمادین این نوع پارچه در میان طرفداران مد و فشن شناخته شده است.

ویژگی‌های پارچه سیر ساکر چیست؟

ویژگی‌های پارچه سیر ساکر

پارچه سیر ساکر یک محصول سبک، بادوام و تنفس‌پذیر است که به‌گونه‌ای منحصر به‌فرد بافته می‌شود. این روش بافت، ظاهر راه‌راه، مواج و متمایزی را برای آن ایجاد می‌کند. برخی از انواع این پارچه با استفاده از الیاف خالص پنبه، پلی‌استر یا نایلون ساخته می‌شوند. این در حالی است که بعضی از پارچه‌های Seersucker با ترکیب این مواد درست می‌شوند.

موارد استفاده پارچه سیر ساکر چیست؟

موارد استفاده پارچه سیر ساکر

امروزه، پارچه سیر ساکر با ترکیب رنگ‌های مختلف در دسترس همگان قرار دارد. با این حال، محبوب‌ترین نوع این پارچه با الگوی راه‌راه و به رنگ آبی و سفید عرضه می‌شود. پارچه Seersucker برای ساخت انواع لباس، کت‌وشلوار، لباس زیر، پیراهن و مانتو کاربرد دارد. این محصول به دکوراسیون داخلی منازل هم راه یافته و برای تولید پرده و ملحفه نیز به‌کار می‌رود.

آیا پارچه سیر ساکر به‌سادگی چروک می‌شود؟

در واقع، چروک بودن یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های ظاهری پارچه سیر ساکر به حساب می‌آید. دقت کنید؛ لباس‌های تولید شده با این پارچه را اصلا نباید اتو کرد. چرا که اتو کردن موجب ایجاد تغییر در ساختار آن شده و اصطلاحا این پارچه را دفرمه می‌کند.

روش شست‌وشو و خشک کردن پارچه سیر ساکر چیست؟

به‌عنوان یک قاعده کلی، لباس‌هایی که از جنس پارچه سیر ساکر هستند باید با آب سرد و با استفاده از ماشین لباسشویی شسته شوند. برای خشک کردن این پارچه هم توصیه می‌شود آن را در مجاورت جریان هوا آویزان کنید. با این حال، لازم است قبل از هر اقدامی برچسب نصب شده بر روی لباس‌تان را بررسی کرده و طبق دستورالعمل‌های مربوطه رفتار کنید.

کت سیر ساکر را با چه لباسی ست کنیم؟

کت سیر ساکر را می‌توان با شلوار جین و یک پولو شرت خوش آب و رنگ یا با یک شلوار لینن و پیراهن کژوال ست کرد.

آیا می‌توان پارچه سیر ساکر را با لباسی از جنس لینن ست کرد؟

سیر ساکر و لینن از جمله پارچه‌های خنک و بسیار محبوبی هستند که به سادگی با یکدیگر ست می‌شوند و ظاهر چشم‌نوازی را ایجاد می‌کنند. با این حال، به دلیل بافت و ساختار ویژه و همین‌طور الگوی راه‌راه این پارچه بهتر است از پوشیدن لینن طرح‌دار با سیر ساکر اجتناب کرده و در عوض، گزینه‌های ساده‌تر را انتخاب کنید.

شلوار سیر ساکر را با چه کفشی ست کنیم؟

ست کردن شلوار سیرساکر
شلوار سیرساکر را می‌توانید با کفش لوفر یا همان کالج بپوشید.

شلوار سیر ساکر را بسته به استایل فرد و همچنین، با توجه به موقعیت می‌توان با کفش اسنیکر، یک جفت صندل تابستانی زیبا، لوفر یا با کفش آکسفورد به‌راحتی ست کرد.

پارچه سیر ساکر برای چه موقعیت‌هایی مناسب است؟

سیر ساکر یک پارچه کژوال است که در آب‌وهوای گرم کاربرد دارد. لباس‌های تولید شده با این پارچه عمدتا برای رویدادهای غیر رسمی طراحی می‌شوند. با این حال، به‌سادگی می‌توان آن‌ها را در یک جشن عروسی یا میهمانی تابستانی که در ساحل یا در دیگر فضاهای باز برگزار شده نیز به‌تن کرد.

آیا پارچه سیر ساکر بدن‌نماست؟

آیا پارچه سیر ساکر بدن‌نماست؟

پارچه سیر ساکر با وجود نازک و تنفس‌پذیر بودن به‌هیچ عنوان بدن‌نما نیست.

ترکیب رنگ مناسب با کت‌وشلوار سیر ساکر چیست؟

پارچه سیر ساکر سفید و آبی

کت‌وشلوار سیر ساکر سفید و آبی را به راحتی می‌توانید با کفش، پوشت و پیراهن سفید ست کنید. در صورت تمایل، پیشنهاد می‌کنیم اجزایی به رنگ آبی کم‌رنگ را نیز با آن ترکیب کرده و استایل کژوال‌تری را ایجاد کنید. در هنگام انتخاب کراوات، خوب است سراغ تنالیته‌های متنوع آبی پر رنگ بروید و از این طریق، جلوه چشمگیرتری را به‌وجود آورید.

پارچه سیر ساکر سفید و قهوه‌ای

کت‌وشلوار سیر ساکر قهوه‌ای

کت‌وشلوار سیر ساکر سفید و قهوه‌ای را به آسانی می‌توان با کفش و اکسسوری قهوه‌ای ست کرد. در هنگام انتخاب پیراهن مناسب نیز همچنان می‌توانید از رنگ سفید استفاده کنید. اگر کت‌وشلوارتان از الگویی با راه‌های بسیار باریک برخوردار است، پیشنهاد می‌کنیم پیراهن‌های راه‌راهی را امتحان کنید که دارای ترکیب رنگ مشابه هستند؛ دلیل‌اش هم این است که این نوع Seersucker از فاصله دور اصلا طرح‌دار به‌نظر نمی‌رسد و می‌تواند با چنین پیراهنی ترکیب چشمگیری را ایجاد کند. در صورت تمایل، استفاده از کراوات و پوشت‌های سبز و زرد هم می‌تواند ظاهر مدرن‌تری را برایتان ایجاد کند.

پارچه سیر ساکر سفید و قرمز

کت بلیزر از جنس سیر ساکر و به رنگ قرمز و سفید

پوشیدن یک کت بلیزر از جنس سیر ساکر و به رنگ قرمز و سفید احتمالا ظاهرتان را مدرن‌تر و چشمگیرتر از همیشه نشان خواهد داد. برای تکمیل این جلوه جذاب، پیشنهاد می‌کنیم کت‌تان را با شلوار کتان سورمه‌ای یا جین آبی، پیراهن سفید، کراوات اسپورت با ترکیب رنگ صورتی و آبی و یک جفت کفش آکسفورد یا لوفر قهوه‌ای ست کنید.

پارچه سیر ساکر سفید و خاکستری

کت سیر ساکر سفید و خاکستری

پوشیدن کت سیر ساکر با راه‌های سفید و خاکستری ظاهر برازنده‌ای را برایتان ایجاد خواهد کرد. برای روح بخشیدن به این استایل جذاب، پیشنهاد می‌کنیم اکسسوری‌ها و لباس‌های سبز، زرد یا صورتی را با آن ست کنید. طبیعی است که در صورت تمایل می‌توانید همان ترکیب رنگ خاکستری و سفید را نیز در مورد اکسسوری‌ها و سایر قطعات لباس‌تان اعمال کنید.

پارچه سیر ساکر آبی تیره (Navy Seersucker)

کت سیرساکر سرمه‌ای

صرف نظر از نوع پارچه، آبی تیره از آن دسته رنگ‌هایی است که به سادگی با دیگر رنگ‌ها ست می‌شود. اگر دوست دارید استایل‌تان کژوال باشد، می‌توانید کت سیر ساکر Navy خود را با یک تی‌شرت یا پولو شرت سفید و شلوار جین ست کنید. در غیر این صورت، می‌توانید آن را همراه یک پیراهن سفید به‌تن کرده و کراواتی به رنگ آبی تیره را نیز چاشنی استایل‌تان کنید. به‌خاطر داشته باشید، کفش قهوه‌ای همیشه می‌تواند گزینه مناسبی برای ست کردن با انواع رنگ‌ها و استایل‌ها باشد.

کدام سلبریتی‌ها به پوشیدن لباس‌های سیر ساکر علاقه دارند؟

داستین هافمن با یک کت سیر ساکر
داستین هافمن، هنرپیشه آمریکایی با یک کت سیر ساکر

از مشهورترین چهره‌های قدیمی و جدیدی که به پوشیدن لباس‌هایی از جنس پارچه سیر ساکر علاقه داشته‌اند می‌توان به « گریگوری پک»، «رونالد ریگان»، «داستین هافمن» و «جورج بوش» اشاره کرد.

سخن آخر

در این مطلب، تلاش کردیم برخی از نکات کاربردی و بسیار ضروری را درباره پارچه سیر ساکر با شما در میان بگذاریم. نظر شما چیست؟ آیا شما هم از طرفداران این پارچه به حساب می‌آیید؟ شما کدام پارچه‌ها و چه استایلی را بیش‌تر می‌پسندید؟ خوشحال می‌شویم دیدگاه‌هایتان را در بخش «نظرات کاربران» با ما و دیگر خوانندگان به‌اشتراک بگذارید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish