در دهه ۱۹۳۰، مد تحت تأثیر عمیق از فیلم ها و به ویژه هالیوود قرار گرفت. سبک های لباس مردانه، زنانه و کودکانه براساس مدهایی بودند که بر صفحه نمایش و بر تن ستارگانی مانند کلارک گیبل، ژان هارلو و شرلی تمپل که مستقیما بر مد تأثیرگذار بودند دیده میشد. از مشخصه های فشن در این دوره، بازگشت به محافظه کاری پس از دهه بیستم خروشان  است.

با گذر از دهه ۱۹۲۰ به ۱۹۳۰، استایل زنان به آرامی از استایل پسرانه دهه قبل خارج شده و به حالت زنانه ی اوایل دهه سی تبدیل شد. با سقوط بازار سهام در سال ۱۹۲۹ و با آغاز دهه جدید، طول دامن ها به مچ پا رسید و کمر لباس ها به جای طبیعی خود بازگشتند. علی رغم فاصله گرفتن از مد غالب دهه قبل، سبک های محبوب اوایل دهه ۱۹۳۰ از لحاظ داشتن خطوط ساده شبیه استایل های محبوب دهه بیست بودند. در حالی که سادگی لباس دهه ۱۹۲۰ استایلی شبیه به یک کیسه و بدون انحنا ایجاد می کرد، اما خطوط ساده اوایل دهه سی بهمراه انحناهایی شمایلی نرم و زنانه ایجاد می کرد.

در حالی که لباس های شب بر لاغر نشان دادن بدن تاکید داشتند، لباس های روز به حالتی رمانتیک و زنانه بازگشته بودند. لباس های روز طرح های متنوعی داشتند مانند طرح های: گلدار، شطرنجی، خالدار و طرح های انتزاعی تر مانند طرح های گورخری. طراح لباس السا اسکیاپارلی که در دهه ۱۹۲۰ محبوبیت خود را کسب کرده بود، در دهه ۱۹۳۰ با همکاری با هنرمندان سورئالیستی مانند سالوادور دالی و ژان کوکتو، طرح های خود را به سطح دیگری رساند. او برای تزئین لباس هایش از نقاشی های به روز استفاده کرد، مانند ژاکت کتانی مربوط به سال ۱۹۳۷ که سر یک زن را نشان می دهد و موهایش همچون آبشاری از پولک در بازوی لباس قرار گرفته است. 

در حالی که بسیاری از مجموعه های او برپایه ی مد غالب و معمول طراحی شده بود  اما تزئینات منحصر به فرد و پیچ و تاب هایی داشتند که آنها را منحصر به فرد می کردند. لباس بنفش او از مجموعه Pagan در سال ۱۹۳۸ از ساختار محبوب لباس آن دوره پیروی می کند اما تزیینات فوق العاده یقه و ساختار سرشانه های لباس کاملا به سبک اسکیاپارلی هستند.

 طراحی های بی نقص او، در دهه سی بر سرشانه هایی محکم و کمر سفت و باریک تاکید می کنند، همانطور که در طراحی ژاکت سبز و  پر جنب و جوشش دیده می شود.

در این دوره به طور فزاینده ای زنان برای الهام گرفتن در مد به ستاره های سینما نگاه می کردند. هالیوود ترویج مد را با ستاره هایی مانند گرتا گاربو، مارلین دیتریش و بت دیویس شروع کرد و اینان اولین مظاهر مد هالیوود بودند. بسیاری از زنان در سراسر جهان سعی در تقلید از سبک آنها داشتند. این امر موجب افزایش تمایل به آرایش و صنعت زیبایی بود که به زنان اجازه می داد تا با هزینه ای کم بتوانند از ستاره های مورد علاقه خود کپی کنند. 

البته، رکود بزرگ نیز در مد تأثیر داشت و به این دموکراتیزه شدن آن، به ویژه در ایالات متحده کمک کرد. قبل از دهه ۱۹۳۰، خریداران  کپی هایی از طرح های پاریسی را خریداری می کردند و آنها را در کشورهای خود می فروختند. با این وجود، از آنجا که رکود بزرگ بر تمام زمینه های تجاری و زندگی در ایالات متحده تأثیر گذاشته بود، نود درصد بر مالیات این نسخه های کپی اضافه شد. با پایان این دهه، اروپا وارد جنگ جهانی دوم شد و ایالات متحده هنوز رکود بزرگ را پشت سر نگذاشته بود. با پایان دهه سی، سبک محبوب لباس هایی با شانه های پهن و پد دار، کمر تنگ و دامن های کوتاه که در اوایل دهه ۱۹۴۰ بر مد این دوره تسلط پیدا کردند، ظهور کردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish