NFT تحولات بسیاری در اقتصاد جهان پدید‌ آورده است و صنعت فشن هم از این مسیر جدا نمانده است. برای خواندن تأثیرات NFT در صنعت مد، مقاله‌ی (NFT چه کمکی به صنعت فشن می‌کند؟) را در مجله‌ی مد سارک بخوانید.
 مد دیجیتالی در حال حاضر گسترش پیدا کرده است و تشخیص کاربرد اصلی آن ممکن است سخت باشد؛ چرا که یک محصول از مد دیجیتال همیشه شبیه به لباس نیست و می‌تواند تصاویر پروفایل کریپتوپانک باشد.

کریپتوپانک، به عنوان بخشی از NFT نیز نقش پررنگی در تحولات نوین عرصه‌ی مد دارد. این تأثیر زمانی مشخص شد که در ماه می سال ۲۰۱۹ لباس فابریکانت معادل ۹۵۰۰ دلار فروخته شد و به عنوان اولین فروش ثبت شده‌ی یک NFT مد بود. اکنون کریپتوپانک در NFT، فراتر از فروش یک لباس عمل می‌کند. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود کمپانی WGSN در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵به شکل جدی سراغ کریپتوپانک‌ها برود. در نتیجه بررسی کریپتوپانک‌ها می‌تواند درباره‌ی آینده‌ی نزدیک دنیای مد اطلاعات خوبی بدهد. در این مطلب به بررسی کریپتوپانک و تأثیر آن در دنیای مد و فشن خواهیم پرداخت.

کریپتوپانک، انقلابی در صنعت فشن- کریپتوپانک‌ها NFTهای منحصر به فرد در بلاک چین اتریوم هستند
کریپتوپانک، انقلابی در صنعت فشن- کریپتوپانک‌ها NFTهای منحصر به فرد در بلاک چین اتریوم هستند

جزییات کریپتو پانک در دنیای فشن

کریپتوپانک، به عنوان یکی از اولین پروژه‌های معروف NFT، در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. پس از این که برخی از کریپتوپانک‌ها به قیمت بسیار بالا و میلیون دلاری فروخته شدند؛ محبوبیت بیشتری پیدا کردند و به یکی از گران ترین NFTها تبدیل شدند.

 با تعریف عامیانه‌تر و ساده‌تر، آن‌ها هویت‌هایی هستند که می‌توانند حقیقی باشند ولی در دنیای دیجیتال به حیات خود ادامه می‌دهند. تا کنون تعداد کاراکترهای دنیای دیجیتالی کریپتوپانک، ۳۸۴۰ زن و بیش از ۶۰۰۰ مرد هستند. همچنین چند میمون، بیگانه و زامبی نیز در ترکیب داریم. کریپتو‌پانک‌ها یکی از اولین پروژه های NFT هستند.

کریپتوپانک زاییده‌ی افکار آزمایشگاه لارو مستقر در نیویورک است که توسط مت هال و جان واتکینسون تأسیس شده است. این پروژه در سال 2017 به عنوان آزمایشی برای ارزش NFT ها و هنر آغاز شد.

کریپتوپانک، دنیایی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد

درباره‌ی این بخش از NFT می‌توان گفت ۱۰۰۰۰ پانک کوچک به سبک 8 بیتی وجود دارد که همگی ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. کاراکترهای کریپتوپانک با ویژگی‌های مختلف که با هم ترکیب شده‌اند، اطمینان می‌دهد که هر یک از ۱۰۰۰۰ شخصیت موجود در این دنیای دیجیتالی خصوصیاتی  کاملاً منحصربه‌فرد دارند.

تصاویر پروفایل NFT نشان‌دهنده‌ی سلیقه‌ها و تعلقات فردی هستند. همچنین ارزش زیبایی‌شناختی دارند و به عبارت دیگر آن‌ها می‌توانند تعریفی از مد باشند.

جان واتکینسون علاوه بر کریپتوپانک‌های انسانی، با الهام از کهن‌الگوهای فرهنگ عامه، الگوریتم‌های نرم‌افزاری خود را تغییر دادند تا تعدادی پانک غیر انسانی تولید کنند. ۸۸ پانک زامبی با پوست سبز، ۲۴ پانک میمون و ۹ شخصیت غیر انسانی دیگر را اضافه کردند. پانک‌های غیرانسانی نیز می‌توانند اکسسوری و لباس‌هایی مانند نمونه‌های انسانی داشته‌ باشند. برای مثال، یکی از بیگانه‌ها در حال کشیدن پیپ است و به او لقب «بیگانه‌ی دانا» را داده‌اند.

تفاوت کریپتوپانک‌ها به وسیله‌ی جزییات آن‌ها مشخص می‌شود. رنگ، جنسیت، موی سر و اکسسوری‌ها مواردی هستند که در ظاهر کریپتوپانک‌ها تفاوت ایجاد می‌کنند. هرچند این رنگ ها محدود است اما در ارزش و بهای کریپتوپانک مؤثر است. برای مثال در زمینه ی رنگ موی سر پانک‌ها، ۹۵ موی صورتی وجود دارد و یا فقط برای ۹۴ پانک موی سر بافته شده قابل دسترسی است. اما اکسسوری، میمیک صورت و استایل مو و سر می‌تواند این محدودیت را تا سقف ۱۰۰۰۰ کریپتوپانک متفاوت برطرف کند.

کریپتوپانک، انقلابی در صنعت فشن- تفاوت کریپتوپانک های بلوند با جزییات آن‌ها مشخص می‌شود
کریپتوپانک، انقلابی در صنعت فشن- تفاوت کریپتوپانک های بلوند با جزییات آن‌ها مشخص می‌شود

ترندها و استایل های محبوب در دنیای کریپتوپانکها

رنگ و طرح در ترندهای صنعت مد نقش به سزایی دارند. در ارتباط با کریپتوپانک نیز این موضوع صدق می‌کند. در حال حاضر، رنگ های به کار برده شده در طراحی کریپتوپانک‌ها محدود به رنگ‌های مشخصی است و مشکی خالص با کد (#000000) تا حد زیادی رایج‌ترین رنگ است. همچنین بسیاری از رنگ‌های به ظاهر مشابه موجود در طراحی کریپتوپانک ها نیز در واقع متفاوت هستند.

رنگ قهوه‌ای با کد  #a66e2c نیز از اولین رنگ‌های به کار برده شده در طراحی کریپتوپانک‌ها بوده است و به نظر برخی تحلیل‌گران اولین کریپتوپانک، شماره‌ی ۲۸۱ با ابروهای قهوه‌ای بوده است.

کریپتوپانک-کریپتوپانک ۲۸۱
کریپتوپانک-کریپتوپانک ۲۸۱

شاید اصلی‌ترین مدل موی پانک، موهاوک (Mohawk) باشد. نام ساده‌ی موهاوک حاکی از آن است که این مدل، در میان هم‌خانواده‌های خود (موهاوک تیره، موهاوک لایت و موهاوک قرمز) اولین نوع در دنیای کریپتوپانک‌ها بوده است.

مدل ریش‌ ساده نیز از اولین آیتم‌های استفاده شده برای پانک‌های کریپتو بوده است.

کریپتوپانک، انقلابی در صنعت فشن- در حال حاضر رنگ های به کاربرده شده در طراحی کریپتوپانک ها محدود به رنگ‌های مشخصی است.
کریپتوپانک، انقلابی در صنعت فشن- در حال حاضر رنگ های به کاربرده شده در طراحی کریپتوپانک ها محدود به رنگ‌های مشخصی است.

هودی، کلاه در فرم‌های مختلف از کابوی تا لبه‌دار، عینک‌های آفتابی -که به نسبت آیتم‌های دیگر متنوع‌تر هستند-، هدبند و اکسسوری‌هایی از این قبیل نیز برای استایل کریپتوپانک‌ها در نظر گرفته شده‌ است.

ارزش کریپتوپانک در فروش محصولات مد NFT

NFTهای مد می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند. آن‌ها ممکن است لباس‌های مجازی باشند که مشتریان در محیط‌های مجازی می‌پوشند یا محتوای دیجیتالی باشند که کاربران با آن تعامل دارند.

کریپتوپانک‌ علاوه‌ بر وسیله‌ای برای هویت بخشیدن به کاربران، می‌تواند در اقتصاد دنیای مد نیز تأثیر به سزایی داشته باشد. 

در نگاه اول، این صورت‌های کوچک و پیکسلی در قالب‌های مربعی کوچک، چندان خاص به نظر نمی‌رسند. بعضی از آن‌ها عادت‌ها و رفتارهای انسانی و روزمره‌ی دنیای حقیقی را دارند؛ مثلا پیپ می‌‌کشند یا بعضی از آن‌ها اکسسوری‌هایی دارند که با توجه به سلیقه‌ی کاربر تغییر می‌کنند. این اکسسوری‌ها شامل کلاه،عینک، گردنبند و اقلامی از این دست هستند. ارزش این جزییات به این علت است که وقتی صحبت از NFT به میان می‌آید، شکل ظاهری آن‌ها هم می‌تواند تأثیرگذار باشد.

کریپتوپانک، انقلابی در صنعت فشن- بعضی از آن‌ها عادت‌ها و رفتارهای انسانی روزمره‌ی دنیای حقیقی را دارند
کریپتوپانک، انقلابی در صنعت فشن- بعضی از آن‌ها عادت‌ها و رفتارهای انسانی روزمره‌ی دنیای حقیقی را دارند

برای مثال، فقط داشتن یکی از این پانک‌ها با ظاهر بامزه، احتمالاً می‌تواند برای شما هر چیزی از یک کفش یا گردنبند کوچک گرفته تا یک عمارت وسیع و مجلل را بخرد.

تأثیر کریپتو بر طراحان مد

کریپتوپانک در زمینه‌ی طراحی مد نیز تأثیرات متعددی داشته است؛ برای مثال در سال ۲۰۲۱، RTFKT با تیم LarvaLabs برای یک مجموعه‌ی ده هزارتایی کفش ورزشی NFT همکاری کرد. این مجموعه به تعداد هر پانک طراحی شد و قرار بود فقط برای صاحب آواتار دیجیتال در دسترس باشد. 

تیم RTFKT در مصاحبه‌ای بیان کرده ‌بودند: «از طریق این پروژه، ما با شخصیت‌ها، مبتکران و خالقان شگفت‌انگیزی آشنا شده‌ایم که هر کدام داستان و مهارت‌های خاص خود را دارند. پانک‌ها مانند شخصیت‌های یک جامعه‌ی منحصر به فرد، دنیای جدید را شکل می‌دهند.»

همچنین آدیداس،گوچی، بالنسیاگا و پوما از جمله برندهای بزرگی هستند که در زمینه‌ی همکاری با متا و طراحی محصولات مرتبط با کریپتوپانک‌ها فعال بوده‌اند.

ژانویه‌ی سال ۲۰۲۲ در هفته‌ی مد میلان، خبر به نمایش گذاشتن کریپتوپانک جی‌مانی در فشن شوی پرادا توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. برند فندی نیز در هفته‌ی مد پاریس از طراحی آیتمی متناسب با فضای کریپتوپانک‌ها بهره برد.

کریپتوپانک، انقلابی در صنعت فشن- خبر به نمایش گذاشتن کریپتو پانک جی‌مانی در فشن شوی پرادا توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.
کریپتوپانک، انقلابی در صنعت فشن- خبر به نمایش گذاشتن کریپتو پانک جی‌مانی در فشن شوی پرادا توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

اکنون طراحان برندهای مختلف، در کارهای خود از استایل کریپتوپانک‌ها الهام می‌گیرند. فارل ویلیامز، مدیر خلاقیت جدید برند لویی‌ویتون، در شوی ۲۰۲۳ پاریس با مجموعه‌ی مردانه‌‌ای پا به عرصه‌ی مد گذاشت که از طرح‌های پیکسلی  کریپتوپانک‌ها در آن استفاده‌ای محسوس شده بود.  برای خواندن درباره‌ی فشن‌شوی مردانه‌ی لویی‌ویتون (نگاهی به مجموعه‌ی مردانه‌ی بهار 2024 لویی‌ویتون در هفته مد پاریس ) را بخوانید.

کریپتوپانک، انقلابی در صنعت فشن- فارل ویلیامز با مجموعه ای از طرح های پیکسلی پا به عرصه مد گذاشت
کریپتوپانک، انقلابی در صنعت فشن- فارل ویلیامز با مجموعه ای از طرح های پیکسلی پا به عرصه مد گذاشت

از سوی دیگر، محبوبیت کریپتوپانک‌هایی که زمانی رایگان عرضه می‌شدند و اکنون ارزش بعضی از آن‌ها به چندین میلیون دلار می‌رسد، به اندازه‌ای رسیده است که طراحان از طرح کاراکتر‌های NFT  برای چاپ روی محصولات خود استفاده می‌کنند.

کریپتوپانک، انقلابی در صنعت فشن- طرح کاراکتر‌های NFT  برای چاپ روی تیشرت
کریپتوپانک، انقلابی در صنعت فشن- طرح کاراکتر‌های NFT  برای چاپ روی تیشرت

تیفانی و استقبال از کریپتوپانک

برند تیفانی با استفاده از  NFT متعلق به LVMH  گردنبندی با ۲۵۰ آویز ساخت. این گردنبندها که به تعداد محدود و با الهام از کریپتوپانک ساخته شده‌اند؛ تنها در دسترس جامعه‌ی کریپتو قرار دارند.

کریپتوپانک، انقلابی در صنعت فشن- طرح کریپتوپانک برند تیفانی
کریپتوپانک، انقلابی در صنعت فشن- طرح کریپتوپانک برند تیفانی

استایل کریپتوپانک؛ قدرتمند در دنیای دیجیتال

کریپتوپانک‌ها، شخصیت‌هایی با استایل‌های متفاوت هستند که می‌توانند لباس‌ها و اکسسوری‌هایی از برندهای شناخته‌ شده‌ی جهان داشته باشند. این استایل تنها مختص آن‌هاست و به نظر می‌رسد محصولاتی مجازی هستند که حیات واقعی دارند. این ویژگی بارز سبب می‌شود که کاراکتر‌های کریپتوپانک فراتر از یک پروفایل دیجیتالی باشند. هرچند این کاراکترهای مجازی تأثیر به‌ سزایی در طراحی مد دنیای حقیقی ما گذاشته‌اند؛ اما اکنون هدف اصلی آن‌ها پیشرفت در زمین دیجیتالی خودشان است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ کمپانی WGSN به شکل جدی سراغ کریپتوپانک‌ها برود. از سوی دیگر با استقبال زیاد از NFT و ارز دیجیتال در سال‌های اخیر، کریپتوپانک هم پیشرفت بسیاری داشته و خواهد داشت. اما باید در نظر گرفت که کریپتوپانک هنوز عمر چندانی ندارد و آمدن جایگزین‌های کاربردی‌تر و پیشرفته‌تر در آینده‌ی جهانی که با تکنولوژی جلو می‌رود؛ اتفاقی غیرقابل انکار است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish