در هفته‌ی مد مردان چه گذشت؟

با کنترل کردن شرایط موجود به دلیل ویروس کووید_۱۹ و برداشتن محدودیت‌های اجتماعی، برخی از خانه‌های مد با رعایت مقررات بهداشتی، از کالکشن‌های بهار سال ۲۰۲۱ مردان خودشان به شکل فیزیکی و برخی دیگر به شکل دیجیتال رونمایی کردند. همچنین برند Louis Vuitton به سرپرستی Virgil Abloh فیلم کوتاه انیمیشنی را برای هفته مد دیجیتال پاریس آماده کرد؛ به عنوان مقدمه‌ی نمایش SS21 مردان که در ماه آگوست رونمایی می‌شود. برخی از برندها مانند اترو Etro و دولچه گابانا Dolce & Gabbana در میلان و ژکوموس Jacquemus در پاریس، مخاطبین فیزیکی را به مجازی ترجیح دادند و کالکشن خودشان را به شکل سابق اما با مهمان‌های کمتر به نمایش گذاشتند. در این هفته با یک نگاه اجمالی می‌توانستیم این موضوع را درک کنیم که برای اکثر برندها موضوع سفر بسیار حائز اهمیت بود. در ادامه برخی از این کالکشن‌ها را باهم بررسی می‌کنیم.

هفته مد مردان؛ فشن شوهای فیزیکی به آرامی بازگشتند!
هفته مد مردان

Etro

بعد از برداشته شدن محدودیت‌های موجود، به دلیل کووید۱۹، Etro اولین برندی بود که فشن شو هم‌زمان زنده و دیجیتالی خودش را برگزار کرد. کالکشن مردانه و زنانه بهار/ تابستان ۲۰۲۱ این برند همراه با ۸۰ مهمان واقعی با رعایت فاصله گزاری‌های اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی در هتل چهار فصل میلان به اجرا در آمد. مکانی که برای این نمایش انتخاب شد هماهنگ با موضوع کالکشن بود. Veronica و Kean برای این کالکشن موضوع سفر را انتخاب کرده بودند؛ مسئله‌ای که در این دوره‌ی همه گیری (پاندمیک) بیش از همه چیز از دست داده‌ایم و فارغ از مقصد، ارزش سفر را برای تجربیات و خاطراتش درک کردیم.

این مجموعه کاملا در ایتالیا تولید شده و صنعت‌گران و کارآفرینان پس از ماه‌ها کار، از راه دور مشتاقانه مجدداً فعالیت خود را از سر گرفتند. مطابق با تعهد مداوم این برند به مد پایدار، Etro از پارچه‌های سازگار با محیط زیست بهره برده بود. در این مجموعه از الیافی که از گیاه اکالیپتوس یا الیاف بازیافتی که از بطری‌های پلاستیکی ساخته شده بود، استفاده شد. همچنین برای کاهش ضایعات، منسوجات قدیمی و بلا استفاده نیز در این مجمموعه به چشم می‌آمدند. آن‌ها گفتند ما می خواستیم پارچه‌های قدیمی را به زندگی برگردانیم و به آنها طول عمر و هدف جدید بدهیم. مرز‌های جنسیتی در لباس‌های این کالکشن بسیار کم‌رنگ شده بودند. اکسسوری چشم‌گیر این کالکشن، ساک‌های تاشو به همراه کیف‌های کمری و چمدان‌ها بودند که موتیف و امضای این برند (paisley pattern) بر روی آن‌ها جذاب‌ترشان می‌کرد.

هفته مد مردان؛ فشن شوهای فیزیکی به آرامی بازگشتند!
از کالکشن بهار ۲۰۲۱ Etro در هفته مد مردان

Jacquemus

Simon Porte Jacquemus طراح فرانسوی که به دلیل استعداد در داستان پردازی و ایجاد تصاویر هنری، مشهور است؛ اولین فشن شوی فیزیکی را در فرانسه بعد از قرنطینه و محدودیت‌های سال ۲۰۲۰ برگزار کرد. این‌بار Jacquemus برای کالکشن ss 2021، مسیر چوبی ۶۰۰ متری مارپیچ در میان مزرعه‌ی گندم در روستایی نزدیک پاریس را انتخاب کرد و فقط ۱۰۰ مهمان را با فاصله گذاری اجتماعی برای دیدن کالکشن L’Amourدعوت کرد.


سیمون ژکوموس در بیانیه مطبوعاتی خودش در مورد کالکشن L’Amour (عشق) نوشت: “آنچه در مورد L’Amour بسیار زیباست این است که چگونه می توانیم در صورت عدم حضور آدم‌ها در کنار هم، بردبار و حتی گاهی قوی‌تر شویم.” او همچنین گفت: “ما یک سال پیش تصمیم گرفتیم تعداد نمایش‌های خودمان را کاهش دهیم و دو بار در سال در ماه‌های ژانویه و ژوئن به شکل Coed، کالکشن‌های خودمان را عرضه کنیم که یک انتخاب خلاقانه و در جهت مد پایدار است.”

این کالکشن شامل لباس‌های effortless، مینیمال و جذاب بود. پالت رنگی این مجموعه رنگ‌های سرد و خنثی از قبیل خاکستری، خاکی، سفید و سیاه بودند. از شاخصه‌های لباس زنانش می‌توانیم به slip dress جذب تن و نیم تنه‌ها کوتاه اشاره کنیم. بر خلاف لباس‌های زنانه‌ در لباس‌های مردانه، پیراهن و تیشرت‌ها کپ کاملا آزادی داشتند. آیتم دو جیب در کنار هم، همراه با تکنیک کات اوت و تزیینات چرمی آویزان در لباس مردانه، امضای ژکوموس در این مجموعه بود.

هفته مد مردان؛ فشن شوهای فیزیکی به آرامی بازگشتند!
از کالکشن بهار ۲۰۲۱ Jacquemus در هفته مد مردان
هفته مد مردان؛ فشن شوهای فیزیکی به آرامی بازگشتند!
از کالکشن بهار ۲۰۲۱ Jacquemus در هفته مد مردان

Lanvin

Bruno Sialelli مدیر خلاق Lanvin تصمیم گرفت که کالکشن مردانه بهار ۲۰۲۱ این برند را با فضایی سورئال اما در مکانی واقعی به صورت دیجیتالی به نمایش بگذارد. این مجموعه نیز مانند برخی دیگر از کالکشن‌های موجود در هفته مد مردان ۲۰۲۰، شامل لباس‌های RESORT زنانه نیز بود. مکانی که Bruno Sialelli برای این مجموعه انتخاب کرده بود گنجینه واقعی معماری و هنر نائیف؛ هنری است که بر اساس نگاه هنرمند به پیرامون خود، و نه بر مدار آکادمیک شکل می‌گیرد. پرسپکتیو، آناتومی و رنگ‌گذاری بدوی و ابتدایی بوده و ضوابط مکتبی در آثارشان پررنگ نیست (Naïve art) است. Ferdinand Cheval یک پستچی روستایی فرانسوی که ۳۳ سال از عمرش را وقف ساخت کاخ Ideal کرده بود؛ اکنون نتیجه‌ی هنرش نقش پشت صحنه‌ی باورنکردی کالکشن لانون را ایفا کرد.
Bruno Sialelli همچنین از تصویرسازی‌های Erté که به سبک آرت دکو Art Deco بود الهام گرفت و از آنها در چاپ پارچه‌های ابریشمی، کیف، توربان، طراحی پیراهن مردانه و شنل چرمی استفاده کرد. توجه به نکات ظریفی مثل دکمه‌های این مجموعه، این کالکشن را خاص‌تر می‌کند؛ دکمه ها برای شبیه شدن به بطری عطر Lanvin که در سال ۱۹۲۷ طراحی شده بود، به فرم گرد طراحی شده بودند. رنگ‌بندی و پالت سورمه‌ای و خاکی همراه با شلوار گشاد و سیلوئت آزاد، هماهنگی و تعامل بین مدل‌های مرد و زن را نشان می‌داد.

هفته مد مردان؛ فشن شوهای فیزیکی به آرامی بازگشتند!
از کالکشن بهار ۲۰۲۱ Lanvin در هفته مد مردان
هفته مد مردان؛ فشن شوهای فیزیکی به آرامی بازگشتند!
از کالکشن بهار ۲۰۲۱ Lanvin در هفته مد مردان، شباهت لباس مردان و زنان

Dolce & Gabbana

یکی دیگر از برندهایی که در ایتالیا به فشن شوهای فیزیکی مجددا روی آورد Dolce & Gabbana بود. البته تعداد مهمان‌ها به نسبت دیگر فشن‌ شوهای فیزیکی این دوره بیشتر و فاصله گذاری اجتماعی کاملا محسوس بود. این برند که پیش‌تر کالکشن زنانه Alta Moda خود را به شکل مجازی ارائه داد گفت: ما نمی‌توانیم دنیای مد را بدون نمایش‌های زنده تصور کنیم. طراحان، روزنامه‌نگاران، خریداران و همه ما به این فشن‌شوهای زنده احتیاج داریم؛ ما به آرامی باید با رعایت کامل مقررات ایمنی دوباره شروع کنیم. برای ما نمایش مد اساسی و بخشی از این رویا است.” او افزود: “نمایش مد را نمی توان با چیزی روی پرده جایگزین کرد. شما به تماس جسمی و ارتباط انسانی نیاز دارید زیرا مد با مردم آغاز می شود.”


مجموعه بهار ۲۰۲۱ Dolce & Gabbana که شامل ۱۰۴ لوک بود در محوطه دانشگاه Humanitas میلان، جایی که تحقیقات در مورد واکسن coronavirus با حمایت مالی این برند در حال حاضر انجام می شود، برگزار شد. هتل ساحلی Parco dei Principi در سنتورینو که در درهه ۱۹۶۰ توسط Gio Ponti ساخته شد؛ خطوط و نقوش کاشی‌هایش الهام‌بخش این مجموعه بود. بر همین اساس طیف رنگی آبی و سفید با پترن‌های دایره‌ای ارجاع مستقیم به تزیین این هتل دارد. در این مجموعه به گفته‌ی خود طراحان لباس‌ها ساده نیستند و پیچیده‌اند. استایل لباس‌ها با وجود غنی بودن از رنگ و طرح تمایل بیشتری به کژوال داشتند. استایلی که شاید آقایان حتی برای کار در منزل و دورکاری بیشتر بپسندند.

هفته مد مردان؛ فشن شوهای فیزیکی به آرامی بازگشتند!
از کالکشن بهار ۲۰۲۱ Dolce & Gabbana در هفته مد مردان
هفته مد مردان؛ فشن شوهای فیزیکی به آرامی بازگشتند!
از کالکشن بهار ۲۰۲۱ Dolce & Gabbana در هفته مد مردان

Reese Cooper

Reese Cooper که یکی از نامزدهای (CFDA) American Fashion Awards امسال بود؛ کالکشن بهار/ تابستان خودش را تحت عنوان River Runs Through با چیدمان جذاب به نمایش گذاشت. کالکشنی که یک سبک از زندگی را جشن می‌گیرد و در میان درختان و رودخانه، شادی را که نشأت گرفته از حضور در دل طبیعت است را به تصویر می‌کشد. دوستان هنرمند Cooper حمایت خودشان را در ساخت این فشن شو از او دریغ نکردند. برای مثال Vince Staples دوست با استعداد او راوی و گوینده‌ی ابتدای ویدئو کلیپ او بود. این کالکشن به شکل دیجیتالی به نمایش در آمد اما ناگفته نماند که مخاطبان زنده این ران‌وی تعدادی از دوستان و آشنایان خود کوپر بودند.

داستان شکل گیری این کالکشن، هم زمان با دوران انزوا در قرنطینه بود و باعث شد تجربیات جدیدی را کشف کند. در نهایت منجر به ایجاد لباس‌هایی شد که مرز لباس‌های روزمره و مد را پوشش می‌داد. این مجموعه شامل لباس‌هایی از قبیل جلیقه‌های ماهیگیری، شلوارهایی از جنس کتان (duck pants)، کیف‌هایی که بدون در نظر گرفتن جنسیت طراحی شده بودند، کمربند‌های صنعتی و شلوارهای کارگو بود. در این کالکشن کوپر تلاش کرده بود لاین همیشه در حال تغییر مردانه و زنانه‌اش را تکمیل کند و این هماهنگی بین دو لاین طراحی‌هایش را به زیبایی ارائه دهد.

هفته مد مردان؛ فشن شوهای فیزیکی به آرامی بازگشتند!
از کالکشن بهار ۲۰۲۱ Reese Cooper در هفته مد مردان
هفته مد مردان؛ فشن شوهای فیزیکی به آرامی بازگشتند!
از کالکشن بهار ۲۰۲۱ Reese Cooper در هفته مد مردان

Casablanca

Charaf Tajer طراح خلاق برند Casablanca همراه با تیمش قبل از همه‌گیری ویروس کووید۱۹ به سواحل هاوایی سفر کردند و به دلیل محدودیت‌های ناشی از این ویروس اقامت آنها طولی نکشید. اما همین سفر کوتاه، الهام‌بخش کالکشن مردانه بهار ۲۰۲۱ این طراح لباس شد. این مجموعه که به صورت دیجیتالی به نمایش گذاشته شد به نام “رنگین کمان پس از باران” بود. او در مصاحبه‌هایش این‌گونه بیان کرد که روایت این نمایش نوعی سوغاتی سفر ما به هاوایی است و این مجموعه براساس دوره‌ای از زندگی است که به ما یادآوری کرد طبیعت چقدر قدرتمند است.
این طراح فرانسوی_مراکشی پس از گذراندن سالی همراه با موفقیت‌هایی نظیر برنده شدن بخشی از جایزه‌ی LVMH و همکاری با بخش طراحی NEWBLANC، امسال به دلیل شرایط موجود مجبور به اعمال برخی تغییرات در فرمت اجرای بصری طراحی‌هایش شد. اما همچنان امضای خود را با پارچه‌ی لوکس ابریشمی همراه با نقوشی با رنگ‌های شارپ و پترن‌هایی با‌طراوت در آثارش حفظ کرد. در برخی از لباس‌های این مجموعه حس و حال لباس‌های مردانه دهه ۹۰ میلادی به زیبایی تداعی می‌شود.

هفته مد مردان؛ فشن شوهای فیزیکی به آرامی بازگشتند!
از کالکشن بهار ۲۰۲۱ Casablanca در هفته مد مردان
هفته مد مردان؛ فشن شوهای فیزیکی به آرامی بازگشتند!
از کالکشن بهار ۲۰۲۱ Casablanca در هفته مد مردان

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.



Currency


en_USEnglish