اصطلاح “fashion icon” جایگزین مفهوم قدیمی “fashion leadership” شده است. در نیمه دوم قرن بیستم، مد محدود به افراد خاصی می‌شد؛ دنیای فشن تحت سلطه رسانه‌ها بود. در واقع، رسانه نمادهایی را برای معرفی سبکی خاص ایجاد می‌کرد. در این دوره فشن برای عموم قابل دسترس‌تر شد. جایی که بخش عمده‌ای از مد در خیابان‌ها و در بین خرده‌فرهنگ‌ها شکل گرفت و حتی باعث شد طبقات بالا از ترندهای خیابانی پیروی کنند. کوکو شنل معتقد بود؛ “استایل تا زمانی که به خیابان نرسد، مد نیست.” در این جا بود که در راستای دموکراتیک کردن مد گام‌هایی برداشته شد.

«رهبران مد» نسل‌های گذشته، کسانی بودند که در بالاترین سطح جامعه قرار داشتند. از جمله خانواده‌ی سلطنتی، اشراف، همسران و معشوقه‌هایشان. دربار Bourbon فرانسه قبل از انقلاب به دلیل افراط در مد مشهور بودند. در حالی که در دهه 1790 همسر ناپلئون، Josephine، “لباس‌های خط امپراتوری” جدید را رواج داد که به سرعت از مرز فرانسه به سایر کشورهای اروپایی عبور کرد.

در آغاز قرن بیستم با پیشرفت عکاسی و سینما، نمایش لوک‌های مختلف از fashion leadership رواج پیدا کرد. مثلا بسیاری از فیلم‌های دهه‌ی اول قرن جدید، پادشاه ادوارد هفتم و همسرش، الکساندرا را نشان می‌دادند. بسیاری از معشوقه‌های او نیز پیشروان مد بودند. مانند مادام استندیش از پاریس، اولین کسی بود که لباس‌های جدید دوخت شده خانه‌ی مد Henry Creed را در مراسم مسابقات اتومبیل‌رانی پاریس پوشید.

آیتم‌هایی که در استایل پادشاه ادوارد و شاهزاده ولز برای مردم به آیکون تبدیل شد همانند؛ شلوارهای پارچه‌ای گشا (Oxford bags)، plus fours (شلوارهایی که تا سر زانو قرار می‌گیرد، طبقه سلطنتی آن را با جوراب‌های بلند برای استایل‌های ورزشی و گردشگری می‌پوشیدند) و Argyle sweaters (ژاکت‌ها و وست‌هایی با پترن معروف انگلیسی لوزی).

خانواده سلطنتی از fashion leadership در نسل گذشته
خانواده سلطنتی از fashion leadership در نسل گذشته

تاثیر جنگ بر رواج آیکون‌های متفاوت مد

کوکو شنل کسب‌ و کار خود را قبل از جنگ جهانی اول راه‌اندازی کرد و پس از آن، طراحی‌هایش با جامعه‌ی تغییر یافته پس از جنگ، کاملا مطابقت داشت. در طول جنگ، بسیاری از زنان آزادی پوشیدن شلوار در طول کار را تجربه کرده بودند. در همین راستا آزادی عمل زنان، هدف شنل بود. او دوست داشت ژاکت‌های مردانه بپوشد و همه‌ی زنان را در لباس‌های نرم و راحت ببیند. همین امر سبب شد او یکی از بهترین fashion icon‌های دوره خودش و حتی امروز باشد. شنل جواهرات، پیراهن مشکی کوتاه و برنزه شدن پوست را رایج کرد و مورد استقبال بسیاری از زنان جوان و ساختارشکن قرار گرفت.

پس از جنگ، استقلال اقتصادی و تغییر آداب و رسوم در دهه‌ی 1920 نمادهای جدید مد ظهور کردند. «هنرمندان جوان روشن فکر» لندن و ستارگانی که شخصیت عصر جاز بودند: همانند کلارا باو «Clara Bow» ستاره آمریکایی سینما و Josephine Baker خواننده در دهه 20 نیز، بازیگران زن صحنه مانند Gertrude Lawrence، به عنوان fashion icon شناخته شده بودند. آن‌ها آیکون‌های خاصی چون  shingled hair (موهای موج‌دار کوتاه تا گردن)، دامن کوتاه و cigarette holders در استایل‌شان داشتند.  

پس از جنگ جهانی دوم، شرایط اقتصادی بهبود یافت و کمبودها و جیره‌بندی‌ها رفع شد. معروف‌ترین مجموعه مد تا به حال بعد از مدت‌ها محدودیت، لوک‌های دیور در سال 1947 با دامن‌های بلند و ظرافت‌های شیک نوستالژیک بود. این مجموعه تا دهه 1950 در میان طراحان لباس هالیوود محبوبیت داشت. ستاره‌های مطرح چون گریس کلی، آدری هپبورن و الیزابت تیلور لباس‌هایی الهام‌ گرفته از لوک‌های جدید و منحصر به فرد دیور به تن کردند و در فشن آیکون شدن آن‌ها نقش به سزایی داشت.

گریس کلی و آدری هپبورن با آیتم‌های نمادین دهه 50

Fashion icon‌های تاثیرگذار دهه‌های گذشته

دهه‌ی 1950 با ظهور مدهای جوان محور، با کشف شدن استعدادهای تازه‌ی موسیقی، بزرگترین گروه مصرف‌کننده به «نوجوانان» اختصاص پیدا کرد و به همین خاطر شاهد تغییراتی در فشن شدیم. قدرت اقتصادی موجود به این معنا بود که جوانان آیکون‌های خودشان را در مد و موسیقی می‌خواستند. Marlon Brando با تی شرت خود در A Streetcar Named Desire (1951) و ژاکت چرمی خود در The Wild One (1953) ظاهر خاص و آیکونیک برای جوانان ایجاد کرد. James Dean و Elvis Presley به خاطر محبوبیتی که داشتند، آیتم‌های بسیاری در میان سبک پوشش جوانان رواج دادند. Brigitte Bardot در فیلم خدا زن را آفرید (1956) با موهای نامرتب، لباس‌های نخی کوتاه و پاهای برهنه، نقطه‌ی مقابل زرق و برق آراسته هالیوود را منعکس کرد.

در دهه 1980، با بازگشت رونق اقتصادی، نمادهایی محبوب مانند شاهزاده دایانا و نمادهای پرزرق ‌و برق‌تر نیز بازگشتند. “سوپرمدل‌ها” با کالکش‌های جیانی ورساچه بیشتر شناخته شدند. ستاره‌های رپ، مانند Run-DMC، لباس‌های ورزشی را مد کردند. طراحان از ظاهر آن‌ها الهام گرفتند و آیتم‌های اوت فیت “outfit” آن‌ها را برای جوانان طراحی کردند.

در سال 2003، هیچ کمبودی از آیکون‌ها وجود نداشت؛ شاید “فرهنگ سلبریتی” بیش از حد خودنمایی می‌کرد و بسیاری از ترندها با پوشش آن‌ها شکل می‌گرفتند. در واقع مفهوم “fashion icon” این‌گونه توسط سلبریتی‌ها تعریف و رهبری می‌شد.

در نهایت پس از شکل‌گیری این واژه، مفهوم فشن آیکون اهمیت بسیاری پیدا کرد. به طوری که در برخی از مراسم‌های مربوط به بهترین‌های دنیای فشن، جوایزی را هم به این بخش اختصاص می‌دهند. یکی از مراسم‌هایی که بازیگران، ستارگان برنامه‌های سرگرمی، ستاره‌های اجتماعی را از نظر مردم اعلام می‌کند؛ People’s Choice Award  است.

استایل‌های آیکونیک Marlon Brando و Brigitte Bardot

مراسم  People’s Choice Award 

People’s Choice Award یک مراسم اهدای جایزه آمریکایی است که بهترین‌ها را در بخش سرگرمی معرفی می‌کند و به صورت آنلاین توسط عموم مردم و طرفداران رای داده می‌شود. این نمایش از سال 1975 هر ساله برگزار می‌شود و برندگان در ابتدا با استفاده از Gallup Polls مشخص می‌شدند اما در سال 2005 به رای گیری آنلاین مبدل شد.

این شو توسط باب استیورز ایجاد شد که اولین نمایش را در سال 1975 ارائه کرد. در اولین سری از این مراسم The Sting به عنوان عکس مورد علاقه سال 1974، Barbra Streisand بازیگر زن فیلم محبوب سال و John Wayne بازیگر مرد به عنوان برنده‌ی جایزه اعلام شدند. تاکنون Ellen DeGeneres با مجموع 20 جایزه بیشترین جایزه را دریافت کرده است.

در قرن بیستم، جوایز بر اساس نتایج نظرسنجی‌های گالوپ انجام می شد. گالوپ هر سال یک نظرسنجی از دسته‌های مختلف بازیگر، فیلم، هنرمند، برنامه تلویزیونی منتخب یا گروه و فرد مورد علاقه خود در دنیای مد انجام می‌داد. ابتدا در این رویداد دامنه نامحدود بود؛ مردم می‌توانستند هر کسی یا هر چیزی را که دوست دارند، انتخاب کنند.

در ادامه‌ی مطلب، بخش Fashion Icon این جوایز را بررسی کردیم و به برنده امسال که قطعا همه‌ی شما آن را می‌شناسید، Kim Kardashian می‌پردازیم که جایزه خود را از برگزیده 2020 در این حوزه، Tracee Ellis Ross دریافت کرد.  

مراسم People’s Choice Award
مراسم People’s Choice Award

Tracee Ellis Ross، فشن آیکون 2020

 ستاره 47 ساله Tracee Ellis Ross به دلیل سبک شخصی “پیشگام” و “متعالی” خود و همچنین استفاده از مد برای حمایت از اهداف گسترده‌اش، جایزه‌ی نماد مد سال 2020 را دریافت کرد.

Ross که مدت‌ها در فهرست‌ بهترین استایل‌ و اوت‌فیت‌ حضور داشت، مدتی را به عنوان مدل کار ‌کرد و بعدها به عنوان ویراستار مد در مجلات Mirabella و نیویورک همکاری می‌کرد. او حتی برای Thierry Mugler در هفته مد پاریس در کنار مادر معروفش، Diana Ross اولین ران‌وی خود را در سال 1991داشت.

در دهه‌های پس از آن، با ظاهری جذاب از گوچی، شانل، والنتینو و… روی فرش قرمز خودنمایی کرد. همچنین او را قهرمانی برای جوانان رنگین‌ پوست خلاق می‌شناسند. به شکلی فراموش‌نشدنی، برای میزبانی جوایز موسیقی آمریکا (American Music Award 2018)، مجموعه‌ای از لباس‌هایی که کاملاً توسط طراحان سیاه‌پوست طراحی شده بود، را به تن کرد.

Tracee Ellis Ross، برگزیده فشن آیکون People’s Choice Award
Tracee Ellis Ross، برگزیده فشن آیکون People’s Choice Award

برگزیده فشن آیکون People’s Choice Award 2021

Kim Kardashian، صعود به سلطنت مد

کارداشیان به عنوان یک چیدمان‌کننده کمد و یک استایلیست شروع به کار کرد. بزرگ شدن او در یک خانواده مرفه در Beverly Hills به او این امتیاز را داد که در مجاورت هم‌سالان برجسته‌ای باشد که خیلی زود مشتریان تجاری او شدند. قبل از روزهای همپای کارداشیان‌ها، دستیار پاریس هیلتون و مسئول چیدمان کمد Serena Williams ،Cindy Crawford و Lindsay Lohan بود.

 اما صعود او به سلطنت مد یک شبه اتفاق نیفتاد. این به خاطر شانس یا حتی دید خودش نسبت به استایل و فشن نبود. در عوض، کیم کارداشیان یک استراتژی برای صعود به اوج دنیای مد داشت: تسلیم شدن و رها بودن در این دنیا.

کیم کارداشیان یک استراتژی برای صعود به اوج دنیای مد داشت: تسلیم شدن و رها بودن در این دنیا.

کارداشیان وست طی دو دهه در کانون توجه قرار داشته است. ابتدا او و خانواده‌اش توسط برنامه تلویزیونی Keeping Up With the Kardashians که به مدت 20 فصل پخش می‌شد و اخیرا در ژوئن امسال به پایان رسید، به شهرت رسیدند. کیم از ستاره به غول زیبایی و یک وکیل تبدیل شده تا ماهیت چند وجهی موقعیت فعلی خود را نشان دهد.

در طول دو دهه‌ی گذشته، کارداشیان به طور مداوم بر روی فرش قرمز همه را شگفت زده کرده است. همین امر باعث می‌شود که نویسندگان و طراحان به خاطر سبک و ظاهر مدرن او نمی‌توانند حدس بزنند که در سال آینده چه می‌خواهد بپوشد و حتی از پیش به طراحی آن بپردازند.

البته مهم‌ترین تحول زندگی حرفه‌ای کارداشیان با شروع رابطه او با کانیه وست که بیشتر از خود او بر روی زیبایی‌شناسی سرمایه‌گذاری می‌کرد، بود. کمد لباس‌هایش و سبک پوشش او به واسطه کانیه تغییر پیدا کرد و این زوج به دروازه‌های دنیای مد هجوم بردند. در حقیقت قدرت فوق‌العاده‌ی Kim این بود که او هرگز از خود دیدگاه برجسته‌ای نداشت. در عوض حس مد کارداشیان مطابق با چرخه‌ی ترندها به خوبی تغییر کرده است.

از آنجایی که زندگی او در پانزده سال گذشته به شدت مستند شده است، ما شاهد تحول اصلی سبک کارداشیان در زمان  بوده‌ایم. کیم و کانیه وست در پشت صحنه‌ی نمایش به خاطر قدم زدن در مراسم Met Gala با ژست گرفتن برای عکاسان روی جلد مجله‌ی ووگ به نیروی قدرتمند در صنعت مد مبدل شدند و خیلی زود لباس چند طراح معروف را به تن کردند و از آن پس طراحان بسیاری تمایل داشتند لباس خود را به تن کیم نمایش دهند.

کیم کارداشیان بر سلطنت دنیای مد
کیم کارداشیان بر سلطنت دنیای مد

کیم کارداشیان یک کارآفرین و صاحب برندهای زیبایی

كيم كارداشيان در صنعت مد محبوبيت خود را به چندين كسب و كار موفق در فضاهاي مد و زيبايی تبديل كرد و براي اولين بار يك خط آرايشي به نام  KKW Beauty را در سال ٢٠٠٧ راه‌اندازي كرد. او بعدها اين خط را در تمام دسته‌هاي آرايشي گسترش داد و يك برند عطر مكمل را به نام KKW fragrance راه اندازي كرد. در سپتامبر ٢٠١٩ برند بسيار محبوب لباس‌هاي او به اسم Skims كه لباس‌های زیر و لباس راحتی را به سبک مینیمالیست کارداشیان وست طراحی می‌کرد، راه اندازی شد و اخيرا بيش از یک ميليارد دلار ارزش داشت.

همچنین به تازگی همكاري خود را با برند fendi در خط توليد لباس‌های رسمی، شیک و غیررسمی آغاز كرده است. کیم برای تحصیل در رشته‌ی وکالت قدم برداشت و امسال در آزمون وکلا بعد از چهار بار  پذیرفته شد.

برند Skims، بیزینس کیم کارداشیان
برند Skims، بیزینس کیم کارداشیان

برگزیده شدن Kim Kardashian در مراسم People’s Choice Award

هنگامی که کیم کارداشیان در مراسم جوایز انتخاب مردمی در سال 2021 در تاریخ 7 دسامبر، لقب فشن آیکون سال را دریافت کرد، جای تعجب نداشت. در طول رسیدن به سوپراستار شدن، این ستاره‌ی برنامه‌های واقعی (reality shows) تبدیل به ترند شده است. همچنین با تلاش‌های مخاطره‌آمیز خود را به عنوان یک نماد مد در هالیوود تثبیت کرده است. کارداشيان چهارمين دريافت جايزه fashion icon در جوايز  People’s Choice از آن خود کرد، به ستاره‌ای در سبک پاپ تبدیل شد.

كيم كارداشيان در people’s choice award 2021 به عنوان fashion icon، همانند تم مت گالا ٢٠٢١ در یک پوشش سرتا پا مشکی از برند بالنسیاگا با عينک آفتابي هندسی بزرگ كه نيمي از صورت او را می‌پوشاند، ظاهر شد. حتي قبل از اينكه به ميكروفون برسد تا يک بيانيه مهم را بيان كند، همه را محو تماشای خود کرده بود.

او در هنگام سخرانی گفت: از همسر سابقم، كانيه وست براي معرفي من به صنعت مد تشكر می‌کنم. کانیه همواره به من الهام داد، خودم را دوست داشته باشم و برای رسیدن به آنچه می‌خواهم ریسک کنم. همچنین من عاشق مد هستم و در اين صنعت از افرادي زيادي الهام می‌گيرم؛ این موضوع برای من مثل يك رويا است كه برنده‌ی اين جايزه شده‌ام. من دوست دارم چيزهاي زيادي را امتحان كنم . سبک من در حال تغییر و تحول است و فکر می‌کنم باید اینطور باشد، زیرا زندگی به همین شکل است.

Kardashian همچنین با Addison Rae ،Britney Spears ،Charli D’Amelio ،Dwayne Johnson، Justin Bieber و Kylie Jenner نامزد Social Star 2021 شدند.  

کیم کارداشیان در مراسم2021 People’s Choice Award
کیم کارداشیان در مراسم2021 People’s Choice Award

استایل‌های منحصر به فرد Kim Kardashian در سال‌های مختلف

Kim گاه در لباس Balenciaga ،Schiaparelli ،Mugler و یا Balmain بر روی فرش قرمز خودنمایی می‌کند. یا گاها در استایل‌های منحصر به فرد در میزبانی ((Saturday Night Live)) ظاهر می‌شود. سالی یکبار اوت فیت متفاوت خود را با مفهومی خاص در مت گالا به نمایش می‌گذارد؛ در واقع بیانیه‌ی خود  را از طریق ابزار مد ارائه می‌کند.

کارداشیان با بیش از 250 میلیون دنبال‌کننده در فیس بوک، اینستاگرام و از جهت طرفدارن زیاد او در صفحات اجتماعی شهرت دارد. طرفداران این سلبریتی معروف همیشه از ظاهر و استایل منحصر به فرد او پیروی کرده‌اند.

2010 در مراسم Emmy

 اگر در سال‌های گذشته هم به دریافت جایزه kim Kardashian بخواهیم اشاره‌ای کنیم؛ در سال ۲۰۱۰ در مراسم جوایز Emmy با لباس سفید خیره کننده‌ای با تزئینات طلای و نقره‌ای از برند Loraine Schwart شرکت کرد. او با این لباس روی فرش قرمز پنجاه و سومین جایز سالانه امی را از آن خود کرد. 

کیم کارداشیان در مراسم Emmy 2010
کیم کارداشیان در مراسم Emmy 2010

2013 در مراسم اسکار

کیم کارداشیان در 2013 در بیست و یکمین جشن سالانه جوایز اسکار با پیراهن کوتاه سفید به همراه یک خز و یک دستنبند الماس شرکت کرد.

کیم کارداشیان در مراسم اسکار
کیم کارداشیان در مراسم اسکار

Met Gala 2015

این فشن آیکون در سال 2015 با یک لباس آبی رنگ از برند روبرتو کاوالی به همراه صندل‌های تام فورد با حضور در مت گالا چشم همگان را به خود خیره کرد.

 استایل کیم کارداشیان در Met Gala 2015
استایل کیم کارداشیان در Met Gala 2015

درخشش استایل او 2017-2018

کیم در سال 2017 با کت و شلوار تام فورد به همراه صندل‌های بند دار خود ظاهر شیکی را ارائه داد و همچنین در سال 2018 با لباسی طلایی از برند ورساچه و نیم بوت‌های بلند یکی از بهترین ظاهرها را در این نسخه از رویداد مت گالا نشان داد.

استایل کیم کارداشیان با کت و شلوار تام فورد
استایل کیم کارداشیان با کت و شلوار تام فورد

کیم با الهام از سوفیا لورن

این فشن آیکون در سال2019 با الهام از سوفیا لورن در فیلم “Boy on a Dolphin” با لباس چسبان به رنگ بدن از برند الکساندر مک کوئین که گویی برهنه بود وارد صحنه مراسم شد.

 استایل کیم کارداشیان در Met Gala 2019
استایل کیم کارداشیان در Met Gala 2019

استایل عجیب کیم در مت گالا 2021

کیم کارداشیان هنگام ورود به Met Gala 2021 با کانسپت A Lexicon Of Fashion، با ظاهری کاملا مشکی بالنسیاگا که کاملا خود را با ماسک سر پوشانده بود؛ همه‌ی چشم‌ها را به خود جلب کرد.

 استایل عجیب او Met Gala 2021
استایل عجیب او Met Gala 2021

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.



Currency


en_USEnglish