رنگ طوسی رنگی کاملا خنثی و نماد عقل، سازش، بلوغ و مسئولیت و معمولا رنگ محافظهکار، زیبا و جذاب است، هر چند میتواند سرد و مرموز باشد
طوسی یا خاکستری رنگی است که درست بین دو انتهای مطلق (سیاه و سفید) در طیف رنگ قرار میگیرد. این رنگ پرزرقوبرق نیست، توجهات را به خود جلب نمیکند و میتواند کسلکننده، دلگیر و حتی الهامبخش باشد. طوسی کمی مبهم و پیچیده به نظر میآید. مانند رنگ مشکی میتوان از این رنگ برای تأکید رنگهای دیگر استفاده کرد.
جوانب مثبت طوسی
طوسی رنگی جدی است و برخلاف رنگهایی مانند قرمز، هیچ افراطی در آن دیده نمیشود. ترکیب طوسی با هر رنگ تعادلی منطقی ایجاد میکند. رنگ طوسی با خردمندی و تجربه در ارتباط است، از آن نوعی که با افزایش سن به دست میآید و در کنار موهای خاکستری، جلوهای زیبا از فرد به نمایش میگذارد.
جوانب منفی طوسی
از نظر هیجانی، این رنگ سرد و غیرصمیمی به نظر میرسد و با مسائلی همراه است که از نظر اخلاقی غیرشفاف هستند. اصطلاح «منطقه خاکستری» به همین بلاتکلیفی در شناخت اشاره دارد. اگرچه این رنگ را رنگ خردمندی میدانیم، پولهایی که برای رنگکردن موهای جوگندمیمان هزینه میکنیم نشان میدهد که چندان هم به این رنگ علاقه نداریم.
رنگ طوسی در فرهنگهای مختلف
رنگ طوسی هم مانند همه رنگهای دیگر در فرهنگهای مختلف نماد مفاهیم مختلفی است. برای مثال در قرون وسطا، این رنگ را فقرا و راهبان میپوشیدند و در آن زمان اعتقاد بر این بود که رنگهای طوسی و قهوهای نماد فقر هستند. در مسیحیت، طوسی رنگ روزه، عزاداری و توبه است.
در کشورهای آسیایی طوسی نماد مسئولیتپذیری است و در بین بومیان آمریکا مفاهیم دوستی و افتخار را میرساند.
در چین، از واژه Hui (هوی) برای طوسی استفاده میکنند که به معنای خاکستر، گردوغبار، افسرده و ناامید است. آنها طوسی را رنگی متواضعانه میدانند که اغلب رنگ تنپوش دهقانان و افراد عادی بوده است.
در انگلستان و اسکاتلند، راهبان فرقه فرانسیسکن معمولا طوسی میپوشیدند. در آسیا هم راهبان اغلب لباسهای خاکستری یا طوسی به تن میکنند.
در فرهنگ عامه، طوسی برای نشاندادن رنگ لباس یا پوست موجودات افسانهای به کار میرود.
روانشناسی رنگ طوسی
افرادی که بیشتر از دیگران رنگ طوسی یا خاکستری میپوشند، معمولا شخصیتی درونگرا دارند، محافظهکارند و دوست ندارند در جمعیت دیده شوند یا متمایز باشند. بیشتر ترجیح میدهند در پسزمینه محو باشند.
از سوی دیگر، لباسهای طوسی و خاکستری شیک هستند و میتوانند شخصیت حرفهای یا جدی فرد را نشان دهند. معمولا افرادی که صاحب کسبوکار تجاری هستند بیشتر بهدنبال لباسهای رنگ طوسی هستند. ازآنجاکه هیجان چندانی در این رنگ وجود ندارد، کاملا با محیط کسبوکار سازگار است.
افرادی که متقاضی یک شغل جدید هستند، هنگام مصاحبه کاری بهتر است رنگ طوسی بپوشند، چرا که با این کار افراد مصاحبهکننده قانع میشوند که متقاضی بیشتر روی امور کاری متمرکز است و آماده پذیرش قوانین محیط کار جدیدش است.
اگر لباسهای طوسی را به هر رنگ دیگری ترجیح میدهید، این ویژگیها در شما پررنگتر است:
- خاکی، عملگرا و مسئولیتپذیر هستید؛
- دوست ندارید توجه زیادی را جلب کنید و بهدنبال محوشدن در جمع هستید؛
- تمایل دارید از خودتان محافظت کنید، چون اغلب احساس خطر میکنید؛
- اغلب نسبت به موقعیتها و حوادث بیتفاوت هستید؛
- بهراحتی دوستان جدیدی پیدا نمیکنید و اغلب اوقات هیجانات در شما کمرنگ هستند؛
- به جز کارهای موردعلاقهتان معمولا اشتیاق و انرژی کافی ندارید؛
- معمولا خونسردی، آرامش و ثبات فکری از ویژگیهای بارز شماست.
اثر رنگ طوسی
همانطور که میدانید رنگها از نظر جسمی و روحی بر ما تأثیر میگذارند. اثرات رنگ طوسی در مقایسه با سایر رنگها کمتر است، بااینحال میتواند هم روی خلقوخوی ما و هم بر رنگهای دیگری که در اطرافمان داریم اثر تعدیلکنندهای داشته باشد. طوسی کاملا خنثی است و میتواند تهرنگهای روشنتر را تعدیل کند.
بهطورکلی لباسهای رنگ طوسی آرامش و خونسردی به همراه میآورند، اما میتوانند گاهی دلگیرکننده باشند.
اثر طوسی روشن
این رنگ با آرامش و تمرکز همراه است و به شما کمک میکند راحت فکر کنید. علاوهبرآن، با خرد و روشنگری همراه است.
اثر طوسی تیره
همانطور که گفتیم سایههای تیرهتر طوسی میتوانند دلگیرکننده و غمانگیز باشند که البته به مکان و نحوه استفاده از آن هم بستگی دارد. سایههای تیره طوسی یادآور روزهای ابری و خاکستری هستند و بهتر است افرادی که افسرده و ناامید هستند دوروبر این رنگ نگردند.
طوسی تیره بیشتر با رمز و راز، رسمیبودن و جدیت همراه است.
جملات برخی افراد مشهور درباره رنگ طوسی
آندره ژید نویسنده فرانسوی و برنده جایزه نوبل ادبیات درباره این رنگ گفته بود: حقیقت، خاکستریرنگ است.
و لئوناردو داوینچی نقاش ایتالیایی گفته بود: یک روز خاکستری، بهترین نور را ارائه میکند.
افرادی که بیشتر از سایرین خاکستری میپوشند
آلبرت اینشتین: ظاهرا فقط کتوشلوار طوسی داشته است؛ زیرا معتقد بود نباید برای انتخاب رنگهای مختلف لباس نیروی مغزش را هدر دهد!
مارک زاکربرگ: مارک که صاحب شبکه اجتماعی فیسبوک است، همیشه یک تیشرت خاکستری به تن دارد.
باراک اوباما: رئیسجمهور سابق آمریکا، کمد لباسی را که در کاخ سفید داشت به گنجینهای از لباسهای آبی و طوسی تبدیل کرده بود.
بااینکه رنگ طوسی یکی از رنگهایی است که برای محیطهای کاری بسیار مناسب است، سعی نکنید از سرتاپا خودتان را در این رنگ محو کنید، زیرا ممکن است چهره بیتفاوت و غیرقابلدرکی از خودتان به نمایش بگذارید که شما را نادیده بگیرند. پیشنهاد میکنیم حتما آن را با رنگهای گرم که انرژی بیشتری ایجاد میکنند ترکیب کنید.