همه چیز درباره برند کارتیه؛ لوکس و چشم‌نواز

برند کارتیه

برند کارتیه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کالاهای لوکس در دنیاست، آن‌قدر بزرگ که بعید است کسی تاکنون نام آن را نشنیده باشد. کارتیه طراح، سازنده و توزیع‌کننده جواهرات، ساعت، عطر، قلم، فندک، نقره و کریستال است. اگر کنجکاوید بیشتر درباره این برند فوق‌العاده بدانید، این مطلب را از دست ندهید.

سازنده تاج پادشاهی برای ۱۹ خاندان سلطنتی در دنیا

برند کارتیه - سازنده تاج پادشاهی خاندان‌های سلطنتی
ملکه رانیا، همسر پادشاه اردن با تاجی که کارتیه برایش ساخته است

به این فکر کنید که تاج پادشاهی و جواهراتِ ۱۹ خاندان سلطنتی در دنیا ساخت برند کارتیه است! بنابراین بی‌دلیل نیست که نام این برند با کیفیت، اعتبار و تاریخ عجین شده است و بیش از ۱۷۰ سال است که عنوان «جواهرساز پادشاهان و پادشاه جواهرات» را حفظ کرده است.

از زمانی که این برند آغاز به کار کرد تا به امروز، به‌دلیل کیفیت استثنایی جواهرات و سایر محصولاتش شناخته شده است. کارتیه در کارهایش از مواد کمیاب، طرح‌های منحصربه‌فرد و خلاقیت‌هایی که با گذشت زمان رنگ کهنگی نمی‌گیرند استفاده می‌کند و به همین دلیل محبوب است. با اینکه مشتریان کارتیه بیشتر از اعضای خانواده‌های سلطنتی هستند، اما بازاری برای مردم عادی هم ایجاد کرده است، بدون آنکه اندکی کیفیت کارش را کاهش داده باشد.

راز موفقیت کارتیه در حفظ سنت خانوادگی، وفاداری به سبک و جستجوی اشیای نوآورانه شکل گرفته است. درباره آن به‌حق می‌گویند که:

«استانداردهای تجمل را کارتیه تعیین کرده است».

آغاز به کار با «خانه کارتیه»

برند کارتیه - لوییس فرانسوا کارتیه بنیانگذار خانه کارتیه
لوئیس فرانکو کارتیه – بنیانگذار خانه کارتیه

در سال ۱۸۴۷، لوئیس فرانسوا کارتیه که در آن زمان جوانی ۳۱ ساله بود، در پاریس نزد آدولف پیکارد، جواهرساز معروف، ساخت و فروش جواهر را می‌آموخت. پس از بازنشستگی پیکارد، کارتیه کارگاه او را خرید و خانه کارتیه را تأسیس کرد.

در سال ۱۸۵۳، کارتیه شرکت را به مکان دیگری انتقال داد و شروع به جذب مشتریان خصوصی کرد. پس از به پایان رسیدن یک دوره ناآرامی در پاریس در دوران حکومت ناپلئون سوم، بار دیگر جشن‌ها و مجالس رقص برپا شدند و به تبع آن، بازار کالاهای لوکس و تجملی هم گسترش یافت. این موضوع تاحدزیادی به رونق‌گرفتن خانه کارتیه کمک کرد.

یکی از افرادی که در این زمان در رشد کارتیه نقش مهمی ایفا کرد، شاهزاده‌خانم ماتیلدا، دخترعموی امپراتور، بود. با تشویق او، کارتیه در سال ۱۸۵۹ شرکت را به مکان معتبرتری در پاریس انتقال داد. این جابه‌جایی در جلب توجهات افراد مهم از خانواده سلطنتی مخصوصا ملکه اوژنی بسیار مؤثر بود. دوستی ایشان با خیاط معروفی به نام ورث (Worth)، ارتباطات تأثیرگذار و طولانی‌مدتی را برای لوییس فرانسوا به ارمغان آورد.

واگذاری کسب‌وکار به فرزند

برند کارتیه - برادران کارتیه
لوییس ژوزف، پیر و ژاک کارتیه، پسران لوییس آلفرد کارتیه

کارتیه در سال ۱۸۷۴ کسب‌وکارش را به پسرش لوییس فرانسوا آلفرد واگذار کرد و او هم بعدها در سال ۱۸۹۸ پسر بزرگش لوییس ژوزف را شریک خودش کرد. یک سال بعد کارتیه برای آخرین بار شرکت را به پاریس به خیابان پی (paix) شماره ۱۳ منتقل کرد و همان‌جا بود که آلفرد خانه کارتیه را به سه پسرش لوییس ژوزف، پیر و ژاک سپرد.

این سه برادر پس از به‌دست‌گرفتن خانه کارتیه، در سراسر جهان جستجویی گسترده را برای یافتن محصولات و مواد اولیه نوآورانه آغاز کردند.

پیر به درخواست برادرش لوییس در تلاش برای رقابت با پیتر کارل فابرگ (Peter Carl Fabérge) در جستجوی بهترین میناکاری‌ها و محصولات لعابی به روسیه سفر کرد. از سوی دیگر، در سال ۱۹۱۰، فروش الماس «امید» به خانم اوالین مک‌لین صاحب روزنامه واشنگتن پست، باعث تقویت روابط این شرکت با آمریکا شد و زمینه ارتباط با سرمایه‌داران ثروتمندی مانند راکفلرها، وندربیلتز، گولدز و فورد را فراهم کرد. ژاک برای جستجوی بهترین مروارید‌های خلیج فارس به لندن رفت و پس از آن به هند سفر کرد تا سفارش‌های مهاراجه‌های هندی را که می‌خواستند کارتیه گنجینه‌های رنگارنگ جواهراتشان را بازسازی کند، دریافت کند.

درباره ساعت، باید گفت ساعت‌های مچی از سال ۱۸۸۸ به بازار راه یافته بودند، اما تا زمانی که در در سال ۱۹۱۱ کارتیه ساعت سانتوس را به بازار عرضه کرد، هنوز محبوبیت چندانی نداشتند. نمونه اولیه این ساعت را لوییس کارتیه به دوستش آلبرتو سانتوس دومان که یک هوانورد برزیلی بود هدیه داد. ایده این ساعت را خود سانتوس به او داده بود.

دو محصول دیگر کارتیه که بلافاصله بعد از عرضه محبوبیتی باورنکردنی پیدا کردند، یکی ساعت تانک (Tank) و دیگری دستبند عشق بود. اگر دوست دارید این محصولات را ببینید تصویرشان را برایتان گذاشته‌ایم:

ساعت سانتوس

برند کارتیه - ساعت سانتوس

ساعت تانک

برند کارتیه - ساعت تانک

دستبند عشق

برند کارتیه - دستبند عشق

به‌طورکلی اوج خلاقیت برند کارتیه را می‌توان در دوران مدیریت لوییس دید. او تا زمان فوتش در سال ۱۹۴۲، یعنی همان سالی که برادر کوچک‌ترش ژاک هم درگذشت، توانست انقلابی در صنعت کالاهای لوکس ایجاد کند. بعد از آن بود که مدیریت شرکت به رابرت هاک (Robert Hocq) رسید و او بود که خط تولید جدید ساعت، کالاهای چرمی و عطر را توسعه داد.

تأمین‌کننده مالیِ شرکت کارتیه

کارتیه یک کسب‌وکار خانوادگی است و هرگز قصد تبدیل‌شدن به شرکت سهامی عام را ندارد. در سال ۱۹۸۹، آلن پرین، رئیس «کارتیه اینترنشنال»، اظهار داشت: «به‌نظر من، یک شرکت لوکس با تبدیل‌شدن به شرکت سهامی عام، درمعرض خطر بزرگی قرار می‌گیرد. اگر مدیریت درستی داشته باشید، خودتان می‌توانید سرمایه لازم برای توسعه را تأمین کنید.»

در سال ۱۹۹۸، مدیران کارتیه همین کار را کردند و با استفاده از منابع مالی شخصی شرکت، آن را گسترش دادند. بنابراین کارتیه همچنان یک شرکت خصوصی باقی ماند. بنابراین تأمین‌کننده مالیِ شرکت کارتیه، خودش است.

به‌گفته پرین، فروش سالانه این شرکت طی ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته، به‌طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته است و بیشتر فروش آن مربوط به جواهرات و ساعت است. جواهرات گران‌قیمت کارتیه حدود ۲۲ درصد از درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد.

راهبردهای کارتیه در کسب‌وکار

برند کارتیه

کارتیه در محصولاتش، هم از ایده‌ها و ترندهای معاصر کمک می‌گیرد و هم درعین‌حال خواسته‌های مشتریان منحصربه‌فردش را برآورده می‌کند. در سال ۱۹۰۲، کارگاه‌های کارتیه در تب‌وتاب حاضر کردن سفارش‌های درباریان سلطنتی از سراسر جهان برای تاجگذاری ادوارد هفتم بی‌وقفه کار می‌کردند. در سال ۱۹۳۰، یک مهاراجه هندی ۲۵۰ ساعت از کارتیه خریداری کرد و یکی را استخدام کرد که تنها وظیفه‌اش این بود که مراقب باشد ساعت‌ها خش برندارند. وقتی در سال ۱۹۹۶ کارتیه ساعت تانک را که با الهام از تانک‌های فرانسوی در جنگ جهانی اول ساخت، ژان شارل دو کاستلباخاک در وصف آنها گفت:

اگر تمام تانک‌های دنیا را کارتیه می‌ساخت، می‌توانستیم زمانی را برای زندگی کردن در صلح داشته باشیم!

همچنین هر دو سال یک بار نمایشگاه‌هایی برگزار کرده و مجموعه‌های جدیدی را معرفی می‌کند. هنگامی‌که نمایشگاه «جواهرات نیل» را در نیویورک برگزار کرد، آن را با تم مصری تزئین کرد و حتی یک هرم و دو طاووس زنده هم در آن قرار داد. مجموعه جواهراتی که در این نمایشگاه عرضه شد، نسخه مدرن‌تر طرح‌های لوییس ژوزف کارتیه از اوایل دهه ۱۹۰۰ بودند.

کارتیه بوتیک‌هایش را به‌اندازه محصولاتش شیک و لوکس نگه می‌دارد. برای مثال بوتیک شعبه بورلی هیلز را با سنگ‌نمای آهکی و شعبه ورمونت را با سنگ‌مرمر و پنجره‌هایی برنجی طراحی کرده است که زیبایی فوق‌‌العاده‌ای دارند.

در سال ۱۹۹۵، کارتیه عطر So Pretty de Cartier را وارد بازار کرد. این اولین رایحه جدید بعد از عطر لس ماست (Les Must) بود که خیلی پیش‌تر در سال ۱۹۸۱ عرضه شده بود. هرچند کارتیه در کل دوران فعالیتش همیشه از تبلیغات دوری می‌کرد، مدیرعاملش سایمون کریچل (Simon Critchell) این محصول جدید را با یک کمپین گسترده ۲ میلیون دلاری تبلیغ کرد.

برند کارتیه - عطر so pretty de cartier کارتیه

رقبای اصلی کارتیه؛ برندهایی صاحب‌نام

رقبای اصلی کارتیه طراحانی مانند دیور، شانل، تیفانی، گلدمن ساکس و خانه وینستون هستند.

محافظت از اسرار اختصاصی شرکت

کارتیه موفقیت خود را مدیون همکارانی بااستعداد است، به‌ویژه جینی توسنت (Jeanne Toussaint) که لویی همواره از او به‌عنوان زنی که تجملات را درک می‌کند و می‌داند چطور آن را با این برند پیوند دهد، یاد می‌کرد. توسنت ناظر ترندها و طراح سبک محصولات این برند بود.

کارتیه با دقت از اسرار اختصاصی‌اش محافظت می‌کند و قاطعانه در برابر برندهای تقلبی می‌ایستد. حتی یک بار ساعت‌های تقلبی کارتیه را در خیابانی در لس‌آنجلس با غلتک خرد کرد. طبق گزارش‌ها، دیگران اغلب طرح‌های کارتیه را جعل و شبیه‌سازی می‌کنند و به همین خاطر این برند، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای را در خانه‌های طراحی‌اش اعمال کرده است. همچنین از مدتی پیش مبارزات گسترده‌ای را با ساعت‌های فیک آغاز کرد.

کارتیه دو خانه طراحی برای جواهرات دارد که یکی برای خط تولید محصولات مدرن‌تر است و دیگری برای جواهرات مهم که مکان آن کاملا سرّی است.

کار با مواد اولیه و فلزات گرانبها

برند کارتیه - طرح پلنگ کارتیه
دستبند کارتیه با طرح پلنگ که به امضای این برند تبدیل شده است

کارتیه بیشتر قطعات ماندگارش را از پلاتین می‌سازد. در سال ۱۸۹۸، این برند پیشگام استفاده از این فلز گرانبها در جواهرات بود. به‌جز آن، از گرانبهاترین فلزات، قیمتی‌ترین سنگ‌ها و هنرمندانه‌ترین خلاقیت‌ها در جواهراتش که نادرترین جواهرات در دنیا هستند استفاده می‌کند.

در اواخر ۱۹۹۰، چیزی که سنت‌های کارتیه را زنده نگه می‌داشت، خطوط تولید محصولات اصلی او بود که به امضای کارتیه تبدیل شده بودند. طرح پلنگ او که اغلب در گردنبند، دستبند و ساعت‌های این برند به کار می‌رود، به احترام جینی توسنت و تأثیر بسزای او در این شرکت طراحی شد.

محصولات کارتیه

برند کارتیه - محصولات کارتیه
دستبند کارتیه که به‌شدت در ایران محبوب است

همان‌طور که گفتیم، محصولات کارتیه شامل اشیای لوکس و قیمتی مانند جواهرات، ساعت، عطر، قلم، فندک، نقره و کریستال هستند. زنجیر کارتیه که در دستبند، گردنبند، انگشتر و گوشواره این برند به کار می‌رود، به‌شدت محبوب است و در کشور ما هم طرفداران زیادی دارد.

معرفی مجموعه‌ای نمادین از صدوپنجاه سال افتخار

برند کارتیه - حلقه ترینیتی
حلقه ترینیتی

در سال ۱۹۹۷، کارتیه با معرفی چند خط تولید جدید، صد و پنجاهمین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت.

به مناسبت این روز، این شرکت سه سری موفق از اشیای منحصربه‌فرد و کمیابش را که از آرشیو خصوصی خودشان الهام گرفته شده بود با تغییراتی عرضه کرد. این کار در اواخر سال ۱۹۹۶ آغاز شد و تا ۱۹۹۷ ادامه یافت. قطعاتی که برای این روز آماده شده بودند، در تعدادی نمادین ارائه شدند:

سری اول: ۳ عدد به نشانه حلقه سه‌رنگ ترینیتی محبوب این برند؛

سری دوم: ۱۵۰ عدد به نشانه صد و پنجاهمین سالگرد تولد شرکت؛

سری سوم: ۱۸۴۷ عدد به نشانه سال تأسیس شرکت کارتیه.

این مجموعه با نام Cartier Privé شامل جواهرات، ساعت، قلم، عینک و طیف گسترده‌ای از کیف‌دستی‌های زنجیردار با قفل جواهرنشان بود.

فعالیت‌های مردمی کارتیه

کارتیه اغلب مشارکت قابل‌توجهی در بسیاری از سازمان‌های خیریه دارد. ازجمله:

۱. در سال ۱۹۹۳ محصولات کارتیه به‌عنوان بخشی از حراج مجموعه شخصی التون جان (خواننده مشهور) که سوثبای (Sotheby) آنها را سازماندهی کرده بود، به معرض نمایش گذاشته شد. عواید آن را به بنیاد ایدز التون جان اهدا کردند.

۲. پرین که بنیاد هنرهای معاصر کارتیه را اداره می‌کند، سالانه برای حمایت از هنرهای معاصر سراسر جهان، آنها را جمع‌آوری کرده و به نمایش می‌گذارد.

۳. درآمد حاصل از نمایش جواهرات کارتیه در دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ در موزه متروپولیتن شهر نیویورک به انجمن پیشبرد آموزش اهدا شد.

۴. در سال ۱۹۹۷، کارتیه مبلغ ۲۵ هزار دلار به مؤسسه خیریه کریستال چریتی که خیریه‌ای برای کودکان است اهدا کرد. علاوه‌بر آن، یک ساعت ۲۶,۶۰۰ دلاری را برای قرعه‌کشی مراسم خیریه سالانه چریتی بال (Charity Ball) اختصاص داد.

حضور در سطح جهانی

فروشگاه کارتیه در لندن
فروشگاه برند کارتیه در لندن، عکس از: Mike Kemp
گلشیفته فراهانی در تبلیغات برند کارتیه
گلشیفته فراهانی هنرپیشه ایرانی، در تبلیغات برند کارتیه

کارتیه در پنج قاره، ۱۶۵ فروشگاه دارد. این شرکت محصولاتش را از طریق یک شبکه جهانی متشکل از ۱۷۹ فروشگاه و ۸۰۰۰ نمایندگی مجاز در ۱۲۳ کشور به بازار عرضه می‌کند. علاوه بر ۶ فروشگاه در پاریس، ۲۱ فروشگاه هم در آمریکا، ۳ فروشگاه در کانادا و ۶ فروشگاه در سراسر کارائیب دارد. جدیدترین فروشگاه‌های آن در بارسلونا، بوئنوس آیرس، مسکو، تایوان و بوکا راتون فلوریدا هستند.

برندی به بزرگی کارتیه، یک شبه به این موفقیت دست نیافته است. آنچه در کسب‌وکار خانوادگی کارتیه قابل‌توجه است، همدلی و روحیه همکاری اعضای خانواده و مدیریت قوی این برند است. آیا در کشور خودمان برندی را می‌شناسید که کسب‌وکاری خانوادگی را توسعه داده باشند و موفقیتی در این راه به دست آورده باشند؟ لطفا این برندها را به ما هم معرفی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
ورود
بستن
سبد خرید (0)

هیچ محصولی در سبد خرید نیست. هیچ محصولی در سبد خرید نیست.





fa_IRPersian