موضوعات بسیاری در سالهای اخیر در دنیای فشن دچار تغییر و تحول شدهاند و یکی از این موضوعات که بحث و گفتوگوهای بسیاری را نیز رقم زده، مبحث جنسیت است. برندها، طراحان و سلبریتیهای متعددی در تغییر و تحولات نگرش به جنسیت در فشن تاثیرگذار بودهاند که در میان آنها شاید اسم هری استایلز بیش از بقیه به چشم بیاید. هری استایلز به عنوان عضوی گروه One Direction وارد دنیای سرگرمی شد، اما به سرعت جایگاه خود را به عنوان یک هنرمند مستقل از این گروه در فرهنگ پاپ پیدا کرد.
هری از همان سالهای اول از محبوبترین اعضای گروه موسیقی One Direction به شمار میرفت و طرفداران خاص خودش را داشت. پس وقتی که هری به تنهایی و جدای از گروهی که در دوران نوجوانیش با آن شناخته میشد در دنیای موسیقی شروع به کار کرد، چیزی جز موفقیت از او انتظار نمیرفت. وقتی که هری آهنگ «Sign of The Times» را منتشر کرد، تصویری متفاوت از هری نوجوان به نمایش گذاشت. تصویری که با جایگزینی المانهای موسیقی راک اند رول به جای موسیقی پاپ، استایلهای شیکتر و مفاهیم عمیقتر در موسیقی شکل گرفت. اما هیچکدام از این المانها به اندازهی فشن و استایل هری بیانگر تغییر در روحیات و دیدگاه او نبودهاند، به همین علت است که امروز نام هری اکثرا با کلمهی فشن شنیده میشود.
هری استایلز در مسیر خوش استایلی قدم میگذارد!
با این که تاثیر هری استایلز در دنیای فشن در چند سال اخیر بازتاب گستردهتری داشته است، هری از همان ابتدا به این سمت قدم برداشته بود. تنها سه سال از شروع به کار گروه One Direction گذشته بود که این هنرمند جایزهای را از طرف جوایز فشن بریتانیا برای استایل شخصیش در سال ۲۰۱۳ دریافت کرد. از همان سالها بود که کم کم هری با لباسهای طراحان و برندهای مشهور در رویدادها دیده شد. لباسهای هری در آن سالها بیشتر از برند سن لورن و طراحیهای هدی سلیمان برای این برند بودند، لباسهایی که در عین وقار و جذابیت، زنانگی و ظرافت خاصی را به استایل هری میبخشیدند. آیتمهایی مثل شلوار جذب، اسکارف و شال ابریشمی، کتهای فرم تاکسیدو و بوتهای چلسی از آیتمهای همیشگی استایل سن لورنی هری بودند.
پرچم انقلاب فشن در دستان هری استایلز
اما استایلهای شیک و پاریسی هری با ورود گوچی به کمد لباسهایش تغییر پیدا کردند و به سمت استایلهایی خاصتر، رنگی و پر از المانهای زنانه رفتند. با اینکه با ورود الساندرو میکله به برند گوچی به عنوان طراح ارشد تعداد زیادی از سلبریتیهای مرد از استایلهای بدون جنسیت و گاهی زنانهی گوچی استقبال کردند، هیچکس مثل هری استایلز در تغییر پوشش مردانه تاثیرگذار نبود. گوچی و هری دست به دست هم دادند تا فصل جدیدی را در فشن مردانه تعریف کنند که نه تنها فشن را دگرگون کرد، بلکه در فرهنگ و جامعه هم اثرات خود را نشان داد. پاک کردن جنسیت از محصولات و مفهوم فشن فصلی بود که هری استایلز پرچمش را به دست گرفت و دنیای فشن را تحت تاثیر قرار داد. بحث جنسیت در لباس سالیان سال توسط طراحان بسیاری مورد سوال قرار گرفته است، اما در چند سال اخیر این بحث و جنبش از دایرهی اجتماعهای کوچک خارج شده و به بخش بزرگی از جامعه و سوشال مدیا راه یافته است.
حضور هری استایلز در فیلم Dunkirk
سال ۲۰۱۷ سال سرنوشت سازی در آیندهی حرفهای هری استایلز بریتانیایی بود، سالی که این هنرمند با حضور در فیلم Dunkirk، ساختهی کریستوفر نولان، به دنیای سینما پا گذاشت و در کنار آن تحولی بزرگ در استایل خود ایجاد کرد. هری استایلز از سال ۲۰۱۷ و با کمک گوچی به سمت اسفتاده از آیتمهایی مثل کفشهای پاشنه دار، کت و شلوارهای صورتی، بلوزهایی با طرحهای شاد و استفاده از جواهرات در استایلش رفت و با حضور در فرش قرمزها و تلویزیون کم کم نقش خود را در عادت دادن چشم مخاطب به این آیتمها برای مردان پررنگ کرد. در سال ۲۰۱۸ هری با حضور به عنوان سفیر گوچی در کمپینهای تبلیغاتی این برند، حضور رسمی خود را به عنوان عضو مهمی از جامعهی فشن اعلام کرد و از آنجا پرچم فشن بدون جنسیت را در دست گرفت.
هری استایلز عضو ثابت رویدادهای فشن
پس از مدتی هری استایلز به عضو ثابت و البته خوش پوش رویدادهای فشن تبدیل شد و استایلهای جذاب و متفاوتش به رقم زدن ترندهای بسیاری در فشن منجر شدند. یکی از این استایلها متعلق موزیک ویدیو محبوب «Watermelon Sugar» بود که در میان پربینندهترین ویدیوهای یوتیوب در سال ۲۰۱۹ قرار گرفت. استایلز با پوشیدن پیراهنی هاوایی در این موزیک ویدیوی تابستانی باعث شد این پیراهنها به یکی از محبوبترین ترندهای مردانه و زنانه تبدیل شوند. با اینکه استایلز با متحول کردن استایلهای مردانه شناخته میشود، بی جنسیت بودن لباسهایش به تاثیر او در استایل زنانه کمک میکنند. در سال ۲۰۱۹ که استایلز با ژاکتی از جاناتان اندرسون در برنامهای تلویزیونی اجرا کرد، عکسی از این اجرا در شبکههای اجتماعی ترند شد و به سرعت در افزایش فروش این ژاکت از برند جاناتان اندرسون تاثیر گذاشت. اما داستان به همین جا ختم نشد و این ترند با عکسهای اینستاگرامی دخترها و پسرها با ژاکتهایی شبیه به این ژاکت ادامه پیدا کرد. محبوبیت این ژاکت به حدی رسید که برند جاناتان اندرسون الگوی دوخت آن را در وبسایت خود به اشتراک گذاشت تا همهی مخاطبین بتوانند از استایل محبوب هری استایلز تقلید کنند!
سال ۲۰۱۹ یکی از مهمترین سالها در کارنامهی فشنی هری استایلز به شمار میآید و نقطهی عطف آن بدون شک مت گالا است. هری در مت گالای ۲۰۱۹ به عنوان یکی از میزبانان اصلی انتخاب شد و در کنار نامهایی مثل الساندرو میکله و آنا وینتور در یکی از تاریخیترین مراسمهای مت گالا- مهمترین رویداد سالانهی فشن- حضور پیدا کرد. هری با لباسی بدن نما و ناخنهایی لاک زده در این مراسم شرکت کرد و بار دیگر تابوهای جنسیتی در فشن را شکست.
هری استایلز روی جلد ووگ
پس از بحران کرونا و رکود چند ماههی فشن در کنار دیگر صنایع، استایلز با حضور به عنوان اولین مرد تنها روی جلد مجلهی ووگ بار دیگر در دنیای فشن سر و صدا به پا کرد. با اینکه حضور یک مرد بدون هیچ ستارهی زنی روی جلد ووگ به خودی خود تاریخساز به شمار میرود، استایلز با پوشیدن دامن در این عکس تاثیر این اتفاق را چند برابر کرد. پیراهن گوچی هری استایلز در این عکس اعتراض بسیاری از مردان و زنان محافظه کار آمریکایی را برانگیخت، اما هیچکدام از این اعتراضها بلندتر از صدای مخالفین کلیشههای جنسیتی نبودند. طرفداران انتخاب لباس هری استایلز برای روی جلد ووگ این حرکت او را تشویق کردند و آن را اتفاقی مثبت برای جنبش جنسیت زدایی دانستند.
با اینکه ستارهی عکسهای هری استایلز برای مجلهی ووگ پیراهن گوچی او بود، از لباسهای جذاب دیگرش نمیتوان چشم پوشی کرد. استایلینگ این عکسها رو مثل همیشه Harry Lambert، استایلیست شخصی استایلز، به عهده داشته و از برندهایی مثل Comme De Garcon، Jw Anderson، مارنی و مزون مارژلا استفاده کرده. تایلر میچل، عکاس مشهور، هم مثل همیشه با خلاقیت و استعداد خاص خودش عکسهایی شادی بخش از هری استایلز و لباسهای جذابش خلق کرده.
استایلهای هری در سالهای گذشته راه را برای بسیاری از دیگر هنرمندان آسان کرده که فارغ از جنسیت بتوانند از فشن لذت ببرند. استایلز به تازگی برند آرایشی خود را نیز راهاندازی کرده و محصولاتی همچون لاک، سرم زیر چشم و بالم لب را در میان محصولات خود قرار داده. او با این کار ثابت کرد که این تنها سلبریتیهای زن نیستند که میتوانند در صنعت آرایشی فعالیت کنند و جای خالی برای همهی جنسیتها در این صنعت وجود دارد.