اصطلاح فرانسوی اوت کوتور(Haute couture) به فشن بسیار سطح بالا اطلاق می شود. لباس هایی در این سطح کاملا سفارشی و دست ساز هستند. این لباس ها از پارچه هایی با کیفیت بسیار بالا و گران قیمت دوخته می شوند که حتی قسمت هایی از فرآیند ساخت و تهیه پارچه نیز به صورت دستی انجام می شود. در دوخت لباس های اوت کوتور به جزییات بسیار توجه می شود و دوخت و تزیین آنها نیازمند دقت بالا و تکنیک های خاصی می باشد. در ادامه تاریخچه پیدایش اوت کوتور و مهم ترین تحولات آن در طی سال ها را بررسی خواهیم کرد.

۱۸۵۸: چارلز فردریک وورث ، اولین خانه اوت کوتور را در پاریس  تاسیس کرد و از فشن انحصاری و لوکس برای زنان از طبقات بالای اجتماعی حمایت کرد و اصطلاح “طراح مد” را برای هنرمند این حوزه به جای خیاط به کار برد.

۱۸۶۸: برای اولین بار سندیکای Le Chambre Syndicale de la Haute Couture برای مد سطح بالا تاسیس شد. طراحان ملزم به کسب امتیازاتی با مشخصات خاص برای معرفی به خود به عنوان یک خانه مد بودند. این موارد بعداً در سال ۱۹۴۵ مشخص شدند.

۱۹۰۹: اصطلاح اوت کوتور برای اولین بار استفاده شد.

۱۹۲۱: مطبوعات فرانسه PAIS (L’Aocociation de Protection des Industries Artistiques Saisonnieres) را ایجاد کردند ، تلاشی برای محافظت از دزدیده نشدن طرح های فردی اوت کوتور, به این صورت که عکس هایی از طرح ها بر تن یک مانکن از زوایای جلو ، عقب و کنار گرفته می شد و به عنوان مدرک ثبت می شدند.

۱۹۴۵: قوانین جدیدی توسط سندیکای  Le Chambre Syndicale de la Haute Couture ایجاد شد شامل:

  • طراحی ها باید به سفارش مشتریان خصوصی ، با یک یا چند چندبار پرو باشند.
  • هر آتلیه باید حداقل ۲۰ عضو و کارمند داشته باشد.
  •  در هر فصل ، خانه ی کوتور باید مجموعه ای شامل حداقل ۳۵ اجرا از لباس های روز و شب را به مطبوعات پاریس ارائه دهد.

۱۹۴۷: صنعت مد فرانسه از ریاضت اقتصادی زمان جنگ با مجموعه “نگاه جدید | New Look” کریستین دیور احیا شد. این مجموعه که Corelle نامیده می شود و یک اصطلاح گیاه شناسی برای گلبرگهای ضعیف در مرکز گل هست که جلوه ای تازه به شکل کمرهای تنگ ، زیرپیراهن های سفت و دامن های مواج را به نمایش می گذارد.

۱۹۶۶: ایو سن لورن ، اولین بوتیک مستقل خود به نام Saint Laurent Rive Gauche را راه اندازی کرد. پیر کاردین ، آندره کورژ ، تد لاپیدوس و امانوئل آنگارو به پیروی از او به زودی فروشگاه های خودشان را افتتاح کردند.

۱۹۷۰: تعداد خانه های کوتور به ۱۹ خانه کاهش یافت (در سال ۱۹۴۶, ۱۰۶ خانه وجود داشت). بسیاری از طراحان علت اصلی این امر را قوانین سخت گیرانه Le Chambre Syndicale de La Haute Couture می دانستند و از آنجایی که تولید انبوه رواج داشت و مشتری های طراحی مد روز کاهش می یافتند خواستار اصلاح شرایط ناپایدار پس از جنگ بودند. تیری موگلر و کریستین لاکروا تنها دو نفری از کسانی  بودند که در مقابل هزینه های بالای کوتور شکست خوردند.

۲۰۰۴: ورساچه مجبور شد تا بین سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۱۲ برگزاری نمایش را متوقف کند، چرا که بحران اقتصادی آن زمان برگزاری چنین نمایش هایی را برای این نام تجاری غیر قابل اجرا کرده بود.

۲۰۱۳: راد هورانی (Rad Hourani) اولین مجموعه لباس تک جنسیتی را به نمایش گذاشت.

۲۰۱۴: کریستین دیور اولین نمایش اوت کوتور خود را به شانگهای آورد و رالف و روسو به عنوان اولین برند انگلیسی بعد از گذشت ۱۰۰ سال از برگزاری هفته های مد کوتور, به آن پیوست. دیدیه گروباخ ، رئیس مد پاریس نیز پس از ۱۶ سال کناره گیری خود از راس این تجارت را اعلام کرد. 

۲۰۱۶: در یکی از به یادماندنی ترین لحظات مد در تاریخ معاصر ، کارل لاگرفلد نمایش مد لباس پاییز و زمستان ۲۰۱۶ برند Fendi را به مناسبت نودمین سالگرد تاسیس این خانه و دومین نمایش این برند  در فواره Trevi در رم  به روی صحنه برد. در این نمایش مدل هایی از جمله کندال جنر و بلا حدید در مجموعه ای تحت عنوان “افسانه ها و افسانه ها” روی آب قدم زدند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish