امکانات بی پایان پارچه چهارخانه در مد مدرن

پارچه‌های چهارخانه برای قرن‌ها جزء اصلی فرهنگ اسکاتلند بوده است و امروزه نیز در قالب لباس‌های تارتان، لباس و لوازم جانبی محبوب باقی مانده است. پارچه شطرنجی یک الگوی پارچه‌ای بافته شده است که با خطوط عمودی و افقی متقاطع با عرض و رنگ‌های مختلف مشخص می‌شود. کلمه “شطرنجی” در واقع از کلمه گالیک “پلید” گرفته شده است.

که به معنی پتو است. از لحاظ تاریخی، پارچه چهارخانه برای اهداف عملی، مانند پتو و لباس برای محافظت در برابر آب و هوای سرد اسکاتلند استفاده می شد. امروزه پارچه چهارخانه به یک مد تبدیل شده است و از آن در انواع لباس و لوازم جانبی استفاده می شود. این الگو به نماد میراث اسکاتلندی تبدیل شده است و اغلب با لباس های اسکاتلندی و سایر لباس های سنتی مرتبط است.

پارچه شطرنجی چیست؟ آیا با تارتان های اسکاتلندی فرق دارد؟

پارچه چهارخانه یک الگوی پارچه ای محبوب هستند که دارای تاریخ و اهمیت فرهنگی غنی است، به ویژه در اسکاتلند. در حالی که شطرنجی و تارتان اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، دقیقاً یکسان نیستند. تارتان نوع خاصی از چهارخانه است که با یک قبیله یا خانواده اسکاتلندی مرتبط است، در حالی که شطرنجی به طور کلی به یک الگوی پارچه ای اشاره دارد که دارای نوارهای متقاطع با عرض و رنگ های مختلف است. کلمه Plaid از کلمه گالیک اسکاتلندی Plaide گرفته شده است که به معنای پتو است و از نظر تاریخی پارچه Plaid برای اهداف عملی مانند لباس و پتو برای محافظت در برابر آب و هوای سرد اسکاتلند استفاده می شد به همین دلیل هم از این نوع از پارچه ها بیشتر برای استایل های پاییزی و زمستانی استفاده می شود. این الگو در میان قبایل و خانواده‌های اسکاتلندی محبوب بود، که اغلب تارتان‌های خاصی می‌پوشیدند تا خود را از یکدیگر متمایز کنند.

امروزه پارچه چهارخانه همچنان محبوب هستند و به طور گسترده در مد و طراحی استفاده می شود. این پارچه ها می تواند از مواد مختلفی از جمله پشم، پنبه و الیاف مصنوعی ساخته شود و اغلب با سبک روستایی یا غیر رسمی همراه است. پارچه چهارخانه همه کاره است و می تواند در طیف گسترده ای از لباس ها و اقلام اکسسوری از جمله پیراهن، لباس، روسری تارتان، کیف، کفش و حتی شورت تارتان استفاده شود.

در فصل 2023  و در بین بیشتر برندها و در طراحی های بسیار طراحان لباس های خلاق استفاده از پارچه چهار خانه بسیار متداول است و یکی از انتخاب های پر کاربرد و جذاب هم برای طراحان لباس و هم برای طرفداران خاص بودن در استایل است . سبک و فرم و ترکیب هایی که این پارچه برای استفاده به افراد می دهد بسیار باعث زیبایی و منحصر به فرد شدن استایل می شود . زیبایی رنگی و چذابیت تضادی که در هنگام قرار گرفتن این پارچه با دیگر رنگ ها و پارچه بدست می دهد بسیار خلاقانه و زیبا است . با نزدیک شدن به پاییز و زمستان نگاهی به فرم از پارچه برای استایل های فصول بعدی بسیار منطقی و لذت بخش است. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish