ترکیه صادر‌کننده عمده پوشاک و منسوجات به عربستان سعودی است و برخی از پوشاک و منسوجات را از عربستان سعودی نیز وارد می کند

تلاش ترکیه برای به دست آوردن سهم بازار پوشاک عربستان سعودی

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در تلاش برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک و تجاری دوجانبه از عربستان سعودی بازدید کرد. پیش از سفر وی، گفتگوهای مجازی میان نورالدین نباتی، وزیر خزانه داری و دارایی این کشور و محمد الجدان، همتای عربستانی وی انجام شد که در مورد تجارت و زمینه های سرمایه گذاری تبادل نظر کردند.

ترکیه تامین کننده عمده پوشاک و منسوجات عربستان سعودی است. همچنین برخی از پوشاک و منسوجات را از عربستان سعودی وارد می کند. اما تجارت بین این دو پس از سال ۲۰۱۸ به دلیل تنش‌های دیپلماتیک و تحریم اعلام نشده عربستان کاهش یافته بود و باعث آسیب به صادرات پوشاک ترکیه به عربستان سعودی شد.

در سال ۲۰۱۹، این کشور پوشاکی به ارزش ۲۶۸.۶۱ میلیون دلار را به عربستان سعودی صادر کرد که با کاهش ۳۵ درصدی به ۱۷۲.۸۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ رسید. بر اساس داده های به دست آمده، در سال ۲۰۲۱، ارزش صادرات پوشاک این کشور با بیش از ۹۰ درصد کاهش به ۱۴.۴۲ میلیون دلار رسید.

اگرچه واردات پوشاک این کشور از عربستان سعودی بسیار ناچیز است، اما به شدت کاهش یافته است. واردات پوشاک ترکیه در سال ۲۰۱۹ ۱٫۶۱ میلیون دلار بود که در سال ۲۰۲۰ به ۱٫۴۳ میلیون دلار کاهش یافت. با این حال، این کشور واردات خود را در سال گذشته افزایش داد تا توجه عربستان سعودی را به خود جلب کند. در نتیجه، بر اساس گزارش TexPro، واردات این کشور با حدود ۷۰ درصد افزایش به ۲٫۴۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رسید.

اردوغان در جریان سفر خود گفت که هر دو کشور مایلند بهترین پتانسیل اقتصادی خود را دوباره فعال کنند. صادرات ترکیه به عربستان سعودی در سه ماهه اول سال جاری در بحبوحه تلاش های دو کشور برای بهبود روابط، ۲۵ درصد رشد داشته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish