مد در لبنان تحت سلطه زیبایی‌شناسی مد فاخر است

درخشش، شکوه و جلوه‌گری طراحان مد لبنانی در مد فاخر فرانسوی

زمانی که خدایان مد چمدان‌هایشان را به مقصد هفته مد پاریس می‌بستند، ژرژ هوبیکا مدل‌هایش را به لبنان برد تا از مجموعه بهار/تابستان ۲۰۲۴ این خانه مد در زادگاهش رونمایی کند. قدم زدن الهه‌هایی آراسته به حریر و پولک در منطقه تاریخی بعلبک حسرت چندین ساله مشتاقان مد خاورمیانه و نبود یک هفته مد معتبر جهانی در منطقه را یاد می‌آورد؛ آرزویی که شاید با شکل گرفتن حلقه قدرتمندی از طراحان لبنانی در پاریس به‌زودی به واقعیت تبدیل شود.

درخشش، خودنمایی و جلوه‌گری سه عنصری‌اند که طراحان لباس لبنانی آن‌ها را به کمال رساندند. همین ویژگی آنان را پادشاهان فرش قرمز و لبنان را به مهد پرورش و زایش نسل جدید طراحان مد فاخر مبدل کرده است.

«عروس خاورمیانه» اگرچه دهه‌ها صحنه جنگ داخلی و پس‌ از آن نابسامانی سیاسی و اقتصادی بود، فرهنگ زنده و زاینده آن با قدمتی چند صدساله در حال ساخت نسل جدیدی از هنرمندان بود. ۱۰ سال گذشته در دنیای مد، نام طراحان لباس لبنانی هرروز بیشتر به گوش می‌رسد.

سبک لبنانی حاصل قرن‌ها تبادل فرهنگی بین تمدن‌های عرب، هلنی، رومی، عثمانی و غربی است. بین دنیای مد و لبنان قرابت خاصی وجود دارد. بیروت میراثی غنی از تاثیرهای فرانسوی در معماری، آشپزی و سبک زندگی است.

مد در لبنان تحت سلطه زیبایی‌شناسی مد فاخر (اوت کوتور) است؛ لایه‌های حریر و پولک و منجوق با سلیقه فرانسوی در تلفیق با جلال و جبروت شاهزاده‌های عرب.

مد لبنانی در رابطه‌ای عمیق و همه‌جانبه با مهارت‌های خیاطی و اغراق در جزئیات پیچیده تعریف می‌شود که هدف آن رسیدن به «اوج تجمل» است. همین تجمل‌گرایی است که باعث می‌شود طراحان لبنانی در هفته مد پاریس احساس راحتی می‌کنند و برای هنرمندان این عرصه همه راه‌ها به پاریس ختم می‌شود.

بی‌ثباتی سیاسی آنان را از داشتن هفته مد بیروت محروم کرده است اما طراحان و خانه‌های مد لبنانی هنوز چشم به خانه خود دارند و برای زنده نگه داشتن قلب تپنده هنر در بیروت که زخم‌های عمیقی چون انفجار مرداد ۱۳۹۹ را بر جان دارد، تلاش می‌کنند.

رونمایی از مجموعه خانه مد هوبیکا در بعلبک همکاری مشترکی با وزارت فرهنگ لبنان بود. هوبیکا تنها نام بزرگ در مد لبنانی ساکن پاریس نیست. مسئولان لبنانی برای همکاری‌های آینده فهرست بلندبالایی در دست دارند.

الی صعب

الی صعب، یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در دنیای لباس فاخر، سال‌ها است که برخی از مشهورترین زنان جهان از بیانسه و آنجلینا جولی گرفته تا کیت بلانشت، مشتریانش‌اند. این طراح بخشی از باشکوه‌ترین لحظات مد روی فرش قرمز بوده و برای درخشان‌ترین رویدادها از جشنواره فیلم کن تا مراسم اسکار لباس‌هایی خلق کرده است.

الی صعب به دلیل رویکرد دست‌ودلبازانه‌اش به تزئینات و توجه عمیقش به جزئیات معروف است و تعجبی ندارد که شیک‌پوش‌ترین زنان جهان برای مهم‌ترین رویدادها به او مراجعه می‌کنند. صعب علاوه بر مد فاخر، در بخش لباس‌های روزمره نیز محبوب است و کارهای او اغلب برداشتی مدرن از ظرافت در خود دارند.

زهیر مراد

زهیر مراد، مارک لباس فاخر محبوب جنیفر لوپز، جی‌جی حدید، تیلور سوییفت و پریانکا یکی دیگر از نام‌های بزرگی است که از بیروت بیرون آمده است. این طراح که اصالتا اهل بعلبک لبنان است، در سال ۱۹۹۷ مارک همنامش را راه‌اندازی کرد و طراحی‌هایش را به مجموعه‌ای کوچک از مشتریان خصوصی می‌فروخت. مراد در سال ۲۰۰۵ به «فدراسیون مد فاخر پاریس» پیوست. او که اکنون یک طراح مشهور جهانی است، علاوه بر لباس‌های فاخر، لباس‌های آماده و زیورآلات هم دارد.

ژرژ شاکرا

نمی‌شود از طراحان مد لبنانی گفت و ژرژ شاکرا، یکی از مشهورترین طراحانی را که از لبنان آمده است، از قلم انداخت.

او که از عرصه طراحی داخلی به دنیای مد وارد شد، به مدت دو دهه یک خیاط‌خانه سطح بالا برای مشتریان خاص داشت تا اینکه سال ۲۰۰۶ کارهایش در فیلم «شیطان پرادا می‌پوشد»، ظاهر شد. این موضوع کمک کرد او به یک‌خانه مد بین‌المللی تبدیل شود و مشتری‌هایی چون جنیفر لوپز، بلیک لایولی و هلن میرن به سراغش بروند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish