وقتی صحبت از مدل‌های خوش‌اندام و زیبا می‌شود مدل‌های برند ویکتوریاز سکرت حتما در صدر جدول قرار می‌گیرند. فشن‌شوهای سالانه‌ی این برند لباس زیر همیشه مورد توجه بوده و مدل‌هایی که با این برند همکاری کرده‌اند همواره مشهور و محبوب بوده‌اند. از سال 1977 که این برند توسط روی ریموند  و همسرش گی ریموند تاسیس شد تا سال‌های اخیر همیشه از زیباترین مدل‌ها استفاده کرده است تا در صدر تبلیغات و اخبار قرار داشته باشد. هر چند در سال‌های اخیر برای این برند فراز و فرودهایی هم وجود داشته است که رویکرد آن را تا حدی تغییر داده است. در این مقاله سعی می‌کنیم کمی درباره‌ی قوانین و رویکرد برند ویکتوریاز سکرت در قبال مدل‌هایش صحبت کنیم و با زندگی، تغذیه، ورزش و کار مدل‌ها بیشتر آشنا شوید.


شرط فرشته بودن 

تا سال 2019 ادوارد رازک مسئول برگزاری نمایش‌های سالانه‌ی ویکتوریاز سکرت بود. در تمام این سال‌ها ویکتوریاز سکرت قوانین خاص و سختی در مورد مدل‌ها داشت. تمام مدل‌ها باید اندامی ایده‌آل طبق کیشه‌های زیبایی می‌داشتند. نسبت چربی بدن آنها باید کمتر 18 درصد می‌بود درحالی که این درصد برای خانم‌ها به طور معمول بین 21 تا 24 درصد است و تنها برای ورزشکاران حرفه‌ای کمتر است. قد بیش از 175 سانتی متر و دور کمر 60 سانتی متر از جمله المان‌های ظاهری مهم برای مدل‌های ویکتوریاز سکرت بوده است. همکاری با ویکتوریاز سکرت آرزوی بسیاری از مدل‌ها در سراسر جهان است. السا هوسک که قبلا چهره‌ی ویکتوریاز سکرت صورتی بود، می‌گوید: «از این حرفه آموخته‌ام که هرگز خود را با کسی مقایسه نکنم چون در این صورت دوام نمی‌آورید شما باید به آنچه هستید افتخار کنید و آن را بپذیرید.» درست است که داشتن این شرایط ژنتیک خاصی لازم دارد اما این مدل‌ها برای رسیدن به اینجا خیلی تلاش کردند و زندگی ورزشکاری و سالمی داشتند. 

در آخرین سال‌های کار ادوارد رازک در ویکتوریاز سکرت، این برند تحت فشار زیادی قرار گرفت. نمایش‌های ویکتوریا سکرت که همیشه چندین میلیون بیننده داشت در سال 2018 تنها 3.3 میلیون بیننده داشت. علت این میزان کاهش احتمالا این بود که مردم دیگر خواستار اینگونه نمایش‌ها نبودند. رازک در مصاحبه‌ای با مجله‌ی ووگ گفت که مدل‌های تراجنسیتی و سایز بزرگ در ران‌وی‌های ویکتوریاز سکرت جایی ندارند. این اظهار نظر و وجود شکایت‌هایی مبنی بر آزار مدل‌ها باعث شد که رازک تحت فشار عموم مردم و رسانه‌ها از شرکت استعفا بدهد و در سال 2019 هم نمایش سالانه‌ی تاریخی ویکتوریاز سکرت برگزار نشد. اما در سال‌های بعد این شرکت از موضع سختگیرانه و جنسیت‌زده‌ی خود کوتاه آمد و از مدل‌های پلاس سایز و تراجنسی در نمایش‌های خود استفاده کرد. از جمله اتفاقاتی که فشار را برای استفاده از مدل‌های تراجنسی در نمایش‌های ویکتوریاز سکرت افزایش داد کمپین وایرال مدل تراجنسی لینا بلوم در سال 2018 بود. او در توییتر کمپینی راه انداخت و خواستار این موضوع شد که به عنوان اولین زن ترنس در ران‌وی ویکتوریا شرکت کند که بسیار مورد توجه قرار گرفت. به دلیل اظهارات او و سایر مدل‌ها سیاست‌های شرکت توسط متخصصان و روزنامه‌نگاران مورد نقد قرار گرفت.

C:\Users\Parastoo\Downloads\im-96112.jpg


تغذیه فرشته‌ها 

برای داشتن بدنی شبیه به مدل‌های ویکتوریاز سکرت باید از بیشتر مواد غذایی که در حال حاضر استفاده می‌کنید صرفه نظر کنید. فرشته‌های ویکتوریا رژیم غذایی سختی را دنبال می‌کنند. قطعا در این رژیم غذایی خبری از تنقلات و غذاهای پرکالری نیست. هر کدام از آنها با کمک مربی حرفه‌ای خود چندین ساعت از روز را صرف ورزش می‌کنند و در مورد تغذیه هم رژیم خاصی دریافت می‌کنند. بیشتر این رژیم شامل سبزیجات، میوه و پروتئین می‌شود. مواد قندی کاملا حذف شده است و مصرف الکل و دخانیات هم صد در صد ممنوع است. در این موارد هیچ مدلی تقلب نمی‌کند. برای صبحانه مدل‌ها از موادی مثل یک پیمانه سفیده‌ی تخم‌مرغ و نصف موز که سرشار از پروتئین‌اند و یک سوم پیمانه جو دوسر استفاده می‌کنند. برای میان وعده یک پیمانه ماست کم چرب یونانی به همراه انواع خانواده‌ی توت مثل بلوبری، توت‌فرنگی و رزبری استفاده می‌کنند. استفاده از سبزیجات مثل قارچ و کلم در وعده‌های غذایی نهار و شام آزاد است. همچنین منابعی سرشار از پروتئین مانند سینه‌ی مرغ و بوقلمون در وعده‌های اصلی لازم است. باز هم به عنوان میان وعده یک میوه مثل سیب یا هلو. نکته‌ی اصلی وعده‌ی غذایی آنها نبود مواد قندی و کربوهیدرات پایین و پروتئین فراوان است که تا حدودی شبیه به رژیم غذایی ورزشکاران حرفه‌ای است.


ورزش فرشته‌ها

قطعا داشتن یک بدن با سطح چربی پایین و عضله‌ی بالا نیاز به تمرین‌های ورزشی هر روزه دارد. البته فرشته‌های ویکتوریا هر نوع ورزشی را دنبال نمی‌کنند بلکه طوری ورزش می‌کنند که فرم کلی بدن آنها کشیده و زنانه باشد و نه صرفا داشتن اندام یک ورزشکار. ورزش‌هایی که مدل‌ها دنبال می‌کنند ترکیبی از حرکات باله، پیلاتس و بدنسازی است. حرکت‌هایی مانند اسکات و لانگز برای پاها و انواع پلانک برای میان‌تنه و عضلات شکم جزو حرکات هر روز و رایج برای آنهاست. همچنین استفاده از استپ و تردمیل هم در برنامه‌های ورزشی مدل‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. آنها هر روز به باشگاه می‌روند و حتی ممکن است در یک روز چند برنامه‌ی ورزشی را دنبال کنند. اگر هم به باشگاه نروند حتما برنامه‌ی ورزشی خود را در خانه دنبال می‌کنند و گزارش آن را به مربی خود ارائه می‌دهند. استفان پاسترینو مربی فرشتگان ویکتوریاز سکرت می‌گوید که روزهای استراحت در تمرینات از اهمیت زیادی برخورداراند بنابراین او در تمریناتی که برای مدل‌ها در نظر می‌گیرد سه روز ورزش و یک روز استراحت قرار می‌دهد. استفان همچنین به اهمیت کاهش استرس اشاره می‌کند. استرس می‌تواند بر پوست مدل‌ها، خوابشان و وزنشان تاثیر بگذارد پس نهایت تلاش بر این است که استرس را کاهش دهند. شاید تمام اینها به نظر راحت برسد اما در عمل نداشتن آزادی برای تغذیه یا خوش‌گذرانی با دوستان در طولانی مدت و مدام به فکر تغذیه و اندام بودن می‌تواند خیلی طاقت‌فرسا باشد. در واقع برعکس چیزی که از دور به نظر می‌رسد، مدلینگ شغلی است که در آن مدل‌ها چه از لحاظ جسمی و چه روانی مدام با آن درگیر هستند و استراحتی وجود ندارد. 


درآمد فرشته‌ها 

در میان پردرآمدترین مدل‌های جهان، حتما نام فرشتگان ویکتوریاز سکرت به چشم می‌خورد. برای یک مدل کار کردن برای این برند به معنای کسب شهرت و درآمد زیاد است. هرچند این برند تنها از مدل‌های حرفه‌ای و شناخته شده استفاده می‌کند که خارج از این برند هم درآمد خوبی دارند. میانگین درآمد مدل‌های این برند بین 100،000 تا 1،000،000 دلار در سال است که بر اساس سابقه و شهرت مدل‌ها این مبلغ متغیر است. البته دستمزد این مدل‌ها تنها برای شرکت در نمایش مد سالانه‌ی ویکتوریاز سکرت نیست. در واقع این برند سکوی پرتاپ خوبی برای سوپر مدل شدن و کسب شهرت فراوان است. مدل‌ها ضمن همکاری با این برند می‌توانند قراردادهای خارجی زیادی نیز داشته باشند و بر درآمد خود اضافه کنند. ژیزل بوندشن پردرآمدترین مدل ویکتوریاز سکرت در تمام دوران‌ها است. بوندشن تنها در سال 2015 حدود 44 میلیون دلار درآمد کسب کرده و با Under Armour قرارداد خارجی دارد. دارایی خالص وی 386 میلیون دلار تخمین زده شده است. آدریانا لیما با 9 میلیون دلار حقوق سالانه هم جزو پردرآمدترین فرشته‌هاست. همچنین داوتزن کروس دستمزد سالانه 7.5 میلیون دلار دریافت کرده و الساندرا آمبروزیو سالانه 5 میلیون دلار درآمد کسب کرده و خط شنای اختصاصی خود را با نام “Ale by Alessandra Ambrosio” دارد. با دیدن این اعداد و ارقام به نظر می‌رسد سختی‌های مدل بودن در برند ویکتوریاز سکرت دست کم از نظر مالی بی‌جواب نیست. 

C:\Users\Parastoo\Downloads\victorias-secret-fashion-show-1.jpg

در سال‌های اخیر چه در برند ویکتوریاز سکرت و چه در سایر برندها نگاه و رویکرد نسبت به مدل‌ها تا حد زیادی تغییر کرده از حضور مدل‌های متفاوت، پلاس سایز یا ترنسجندر گرفته تا تغییر نگاه جنسیتی نسبت به مدل‌ها. در حال حاضر بیشتر برندها سعی دارند از مدل‌هایی استفاده کنند که نماینده‌ی واقعی آدم‌ها در جامعه باشند و نه تنها بیانگر کلیشه‌های زیبایی. با این حال جدا از استانداردهای نادرست در تعریف زیبایی، نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که تغذیه‌ی سالم و ورزش صحیح از جمله مواردی هستند که با کمک آن‌ها می‌توانیم سبک زندگی بهتری داشته باشیم و به سلامت بیشتر روان و جسم خود کمک کنیم. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close
Close
Sign in
Close
Cart (0)

No products in the cart. No products in the cart.





en_USEnglish